استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

آسانسور بدون موتورخانه

آسانسور بدون موتورخانه
آسانسور بدون موتورخانه

آسانسور بدون موتورخانه یک راهکار بهینه برای سازه های دارای محدودیت ارتفاع و یا فضای کم می باشد. در واقع آسانسورهای بدون موتورخانه که با نام MRL نیز شناخته می شوند، برخلاف سایر اسانسور ها به اتاق موتور نیاز نداشته و موتور آن ها در بالای چاله اسانسور نصب می شود. اسانسور بدون موتورخانه برای هر دو نوع آسانسور های کششی و هیدرولیک قابل اجرا می باشد. برای اجرای این آسانسور ها بنا به ملاحضات خاصی از موتور گیرلس استفاده می شود. در این مقاله از عمران مدرن به بررسی موارد موثر بر استعلام قیمت اسانسور بدون موتورخانه ، اجرا، مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

کاربرد آسانسور بدون موتورخانه

محدودیت ارتفاع سازه ها و عدم وجود مکان مناسب برای قرار گیری موتور آسانسور در برخی از ساختمان ها سبب به وجود آمدن آسانسور بدون موتورخانه شدند. این آسانسور ها بطور معمول، محدودیت های کمتری در اجرا داشته و می توانند در ساختمان های فاقد فضای بزرگ برای جای گذاری موتور مورد استفاده قرار گیرند.

محل قرار گیری موتور آسانسور روملس
محل قرار گیری موتور در آسانسور روملس

بطور کل آسانسور روملس برای سازه های دارای محدودیت فضا و یا ساختمان هایی که آخرین توقف آسانسور در پشت بام است، کاربرد دارند. همچنین این آسانسور ها در ساختمان های ساخته شده قابل اجرا بوده و برای نصب آن نیازی به ساخت و ساز قابل توجهی نمی باشد. تصمیم گیری درخصوص استفاده از اسانسور های بدون موتورخانه و یا اسانسور های معمولی به نقشه سازه وابسته است.

به دلیل وزن کمتر موتور های گیرلس نسبت به موتور های گیربکسی و اشغال فضای کوچک تر این موتور ها، از موتور های گیرلس در آسانسورهای بدون موتور خانه استفاده می شود. از آنجایی که موتور های گیرلس در آسانسورهای با موتورخانه نیز اجرا می شوند، به نوع MRL آن، اسانسور گیرلس بدون موتورخانه گفته می شود.

آسانسور بدون موتورخانه شیشه ای
آسانسور بدون موتورخانه شیشه ای

ویژگی های آسانسور بدون موتورخانه

آسانسورهای بدون موتورخانه از موتور گیرلس استفاده می کنند و این موتور حرارت کمتری از موتور گیربکسی تولید می کند. این آسانسور ها قادر به جابجایی مسافر به صورت بی وقفه بوده و برای سازه های با ترافیک بالا جزو گزینه های محبوب می باشند.

یکی از ویژگی های اسانسور بدون موتورخانه ، نسبت تعلیق ۱:۲ آن می باشد. در واقع سرعت کابین این آسانسور ها به اندازه نصف سرعت موتور می باشد. به عنوان مثال اگر موتور سرعتی برابر با ۲ متر بر ثانیه داشته باشد، سرعت کابین ۱ متر بر ثانیه خواهد بود.

آسانسور گیرلس بدون موتورخانه به روغن نیاز نداشته و نگهداری و تعمیرات آن تا حدودی ساده تر از اسانسور های موتورخانه دار می باشد. هرچند دسترسی به موتور در این اسانسور ها به مراتب دشوار تر از اسانسور های با موتورخانه است.

ویژگی های آسانسور بدون موتورخانه
موتور گیرلس آسانسور روملس

اجرای آسانسور بدون موتورخانه

محل قرار گیری موتور در اسانسور بدون موتورخانه ، در بالاترین نقطه چاه آسانسور می باشد. سر بکسل این نوع از آسانسور ها هم تراز با موتور در بالاترین بخش چاه قرار گرفته و به ترتیب از فلکه هرزگرد وزنه، فلکه موتور و سپس فلکه هرزگرد کابین عبور می کند و سر دیگر نیز به تراز کلاف پایه موتور اتصال می یابد. تابلو فرمان اسانسور بدون موتورخانه نیز در بالای آخرین توقف اسانسور نصب می شود.

وزنه اسانسور در اسانسور بدون موتورخانه کششی به دو صورت وزنه از پشت و وزنه از بغل اجرا می شود که کاملا به ابعاد چاله آسانسور بستگی دارد. اگر چاله آسانسور عرض کافی داشته باشد، وزنه از بغل و چنانچه عمق چاله بیشتر باشد، وزنه در پشت کابین قرار می گیرد.

در کنار آسانسور، بسیاری از ساختمان های بزرگ و پرتردد پله برقی هم اجرا می کنند. به منظور استعلام قیمت پله برقی و خرید آن می توانید با کارشناسان عمران مدرن در تماس باشید.

استاندارد آسانسور بدون موتورخانه

بخش عمده‌ ای از استاندارد های ایمنی تالیف شده برای اسانسور های با موتورخانه برای آسانسور بدون موتور خانه نیز صدق می کند. در آسانسورهای بدون موتورخانه بایستی یک دریچه خروج اضطراری در بالاترین بخش چاهک و یک دریچه برای دسترسی سریع به موتور تعبیه شود. تابلو فرمان این آسانسور ها باید در بالاترین طبقه نصب شود و قرارگیری آن به شکلی باشد تا دید مناسبی به موتور و چاله فراهم سازد. لازم است تا فضای قرار گیری تابلو توسط یک درب به همراه قفل محفوظ شود و برای بستن آن نیازی به کلید نباشد.

برای خروج اضطراری مسافران در زمان خرابی اسانسور بدون موتورخانه باید حالت اضطراری فعال شود. حالت اضطراری به دو شکل دستی و برقی بوده که در حالت دستی، با فعال کردن اهرم ترمز، فک ترمز رها شده و آسانسور به آرامی تا نزدیک ترین طبقه حرکت می کند. این اهرم در کنار تابلو فرمان و تابلو ۳ فاز نصب شده و به واسطه یک سیم بکسل به موتور اتصال می یابد. در حالت برقی نیز عملکرد یکسان می باشد، با این تفاوت که باز شدن فک ترمز توسط باطری ups درون تابلو فرمان فعال می گردد.

مزایای آسانسور بدون موتورخانه

استفاده از اسانسور بدون موتورخانه یا روملس مزایای فراوانی به همراه دارد که در این بخش به معرفی مهم ترین آن ها می پردازیم.

  • به دلیل عدم نیاز به تخصیص فضای موتورخانه به این آسانسور ها، اجرای آن در ساختمان های کوچک سبب صرفه جویی در فضا می شود.
  • آسانسور گیرلس بدون موتورخانه به دلیل استفاده از موتور گیرلس فاقد مشکلاتی چون نشت روغن بوده و نیازی به روغن کاری دوره ای ندارد.
  • اجرای اسانسور بدون موتورخانه در ساختمان های قدیمی و ساخته شده به دلیل عدم نیاز به ساخت و ساز زیاد، گزینه مناسبی می باشد.
  • موتور های گیرلس کمتر از موتور های گیربکسی داغ شده و فاقد مشکلاتی چون توقف بر اثر overheating می باشند. بنابراین اسانسور گیرلس بدون موتورخانه برای ساختمان های پر رفت و آمد، سودمند است.
  • اسانسور های روملس مصرف انرژی به مراتب پایین تری از آسانسور های با موتورخانه دارند.
موتور آسانسور بدون موتورخانه
موتور آسانسور روملس

معایب آسانسور بدون موتورخانه

معایب آسانسور بدون موتورخانه در برابر مزایای آن کمتر به چشم می آید. با این حال برای مقایسه بهتر این آسانسور ها با اسانسور های موتورخانه دار، بهتر است تا با معایب اسانسور روملس آشنا شوید.

  • از آنجایی که این نوع از اسانسور ها فاقد موتورخانه هستند، دسترسی به موتور برای نگهداری و تعمیرات و انجام سرویس های دوره ای، کمی دشوار است.
  • صدای این آسانسور ها به دلیل وجود قطعات فولادی فراوان در دیواره چاهک و کابین، تا حدی زیادی می باشد، هرچند به دلیل استفاده از موتور گیرلس در این آسانسور ها، صدا تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.
  • موتور آسانسورهای بدون موتورخانه به خودی خود حرارت زیادی تولید نمی کنند اما در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت بالا، دچار مغناطیس زدایی شده و دچار سوء عملکرد می شوند.
  • به دلیل جدیدتر بودن تکنولوژی اسانسورهای بدون موتورخانه ، ممکن است برخی از شرکت های ارائه دهنده خدمات نصب، فاقد تجربه کافی باشند.
  1. آسانسور بدون موتورخانه چیست؟

    آسانسور بدون موتورخانه فاقد موتورخانه بوده و موتور و متعلقات آن در بالای چاه آسانسور نصب می شوند. این آسانسورها برای ساختمان هایی که محدودیت فضای بیشتری دارند، مناسب می باشد.

  2. در آسانسور بدون موتورخانه از چه موتوری استفاده می شود؟

    در آسانسور بدون موتورخانه از موتور گیرلس استفاده می شود. موتور گیرلس وزن و ابعاد کمتری از موتورهای گیربکسی دارند و کمتر از این موتورها گرم می شوند. بنابراین برای راه اندازی آسانسور بدون موتورخانه از موتور گیرلس استفاده می شود.

برای مطالعه بیشتر:

معایب هوم لیفت

موتور آسانسور ترکیه ای

موتور آسانسور الکو sr5

مشخصات موتور آسانسور

قیمت موتور آسانسور الکو ۶/۱

هوم لیفت چیست

موتور آسانسور اکر

بهترین موتور آسانسور

موتور گیربکس آسانسور

موتور گیرلس آسانسور

نصب آسانسور در راه پله

هزینه استاندارد ادواری آسانسور

نمایندگی فروش موتور آسانسور الکو

استاندارد آسانسور چیست

نحوه گرفتن مجوز اسانسور

تاییدیه استاندارد آسانسور هیدرولیک

چک لیست استاندارد آسانسور

موتور abb آسانسور

آسانسور هیدرولیک جک از زیر

استاندارد جدید آسانسور

قوانین شهرداری برای آسانسور

نحوه محاسبه هزینه نصب آسانسور در آپارتمان

جای آسانسور در ساختمان

فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور

استاندارد سازی آسانسور

سوالات متداول استاندارد آسانسور

قیمت کامل آسانسور

آسانسورهای کششی

قیمت روز آسانسور ۴ نفره

آسانسور جکی

آسانسور هیدرولیکی چیست

نصب آسانسور هیدرولیک

قیمت اسانسور ۶نفره

نصب آسانسور بعد از پایان کار

قیمت آسانسور هیدرولیکی

آسانسور هیدرولیک غیر مستقیم

قیمت اسانسور ۴طبقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.69 ( 7 نظر)