استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

استاندارد سازی آسانسور

استاندارد سازی آسانسور
استاندارد سازی آسانسور

استاندارد سازی آسانسور و رعایت مفاد مقررات ملی ساختمان در طراحی و نصب آسانسور ، به عملکرد هر چه بهتر آسانسور و کاهش خسارات مالی و جانی کمک می نماید. در گذشته استاندارد سازی آسانسور اجباری نبوده است. اما امروزه اخذ گواهی استاندارد آسانسور اجباری شده و بدون آن پایان کار ساختمان صادر نمی شود. از آنجایی که با افزایش جمعیت و گسترش ساخت و ساز ساختمان بلندمرتبه، کاربرد و استفاده از اسانسور نیز افزایش یافته است، بنابراین استانداردسازی آسانسور بسیار حائز اهمیت می باشد. زیرا به طور مستقیم با جان افراد در ارتباط است.

لزوم استاندارد سازی آسانسور

استاندارد سازی آسانسور از سال ۱۳۸۳ اجباری شده است. در این راستا نیاز به اخذ استاندارد اولیه و ادواری می باشد. مالکان باید پس از نصب آسانسور و اتمام عملیاتی همچون برق رسانی و … نسبت به گرفتن استاندارد آسانسور اقدام نمایند. استاندارد ادواری نیز به صورت سالانه دریافت می گردد که در این راستا عملکرد صحیح آسانسور مورد بررسی قرار می گیرد. هزینه استاندارد سازی آسانسور در مقابل ایمنی و امنیتی که آسانسور استاندارد با خود به دنبال می آورد، کاملا مقرون بصرفه است.

استاندارد سازی آسانسور
استانداردسازی آسانسور

موارد استاندارد سازی آسانسور

بر اساس استاندارد شماره ۶۳۰۳ ، آسانسور از اجزای مختلفی تشکیل شده است که استانداردسازی بخش های مختلف آن از اهمیت بالایی برخوردار است. به دلیل ویژگی ها و نوع بهره برداری خاص از آسانسور ضروری به نظر می رسد ساختمان در قسمتی که دارای آسانسور است، دارای شرایط دقیق تر و سخت گیرانه تری باشد. قوانین استاندارد سازی آسانسور ، حداقل قواعد نصب اسانسور در سازه و ساختمان را نیز مطرح می نماید. موارد استاندارد سازی آسانسور به شرح زیر است:

  • چاه آسانسور (بررسی چراغ های روشنایی چاه، تست عملکرد قفل درب ها، کنترل نصب نردبان برای ورود به کف چاه، بررسی رطوبت و نشتی آب در کف چاه و …)
  • موتورخانه (شامل تست اصطکاک سیم بکسل، نصب بودن گارد، علامت گذاری تراز توقف، بررسی شاقول بودن موتور گیربکس، تست و کنترل سیستم ترمز و …)
  • درب آسانسور (بررسی حرکت باز و بسته شدن بدون صدا و درگیری درب کابین، مقاومت مکانیکی در و چهارچوب آنها و …)
  • کابین آسانسور (ارتفاع کابین، مساحت مفید آن، ورودی کابین، تهویه آن و …)
  • وزنه تعادل
  • ریل های راهنما
  • ضربه گیرها
  • سیستم ترمز
  • هشدارها
استاندارد سازی آسانسور
بررسی استاندارد آسانسور

ضوابط استاندارد سازی اسانسور

قوانین تدوین شده در استاندارد ملی ایران به صورتی تدوین شده است که در آنها خطرهای احتمالی ناشی از هر قطعه ای که ممکن است در یک آسانسور کامل به کار رود، در نظر گرفته شده اند. قطعات آسانسور باید به گونه ای انتخاب و نصب شوند که اثرات محیطی قابل پیش بینی و شرایط کاری خاص، خللی در عملکرد ایمن آسانسور وارد ننماید. استاندارد سازی آسانسور باید به نحوی انجام شود که استفاده کنندگان در برابر خطرات ناشی از اشتباه و بی دقتی غیرعمدی در استفاده، محافظت شوند.

مراحل دریافت گواهی استاندارد سازی آسانسور

همان طور که پیش تر بیان شد برای دریافت گواهی استاندارد سازی اولیه آسانسور باید پس از پایان یافتن عملیات نصب و راه اندازی اسانسور و کلیه عملیات ساختمانی اقدام نمود. برای دریافت این گواهی به مدارکی همچون کپی کارت ملی متقاضی و پروانه ساختمان نیاز می باشد. سپس ثبت نام اینترنتی انجام شده و کد رهگیری دریافت می شود. شرکت بازرسی مشخص شده و پس از آن وجه مورد نظر برای هزینه بازرسی توسط متقاضی پرداخت می گردد. فیش واریزی باید به شرکت مربوطه ارائه شود.

مدارکی همچون نقشه آسانسور و فرم مهندس ناظر به شرکت بازرسی آسانسور ارسال می شود. پس از آن باید برای تعیین و اعلام نوبت بازرسی منتظر ماند. در تاریخ معین شده، بازرس به همراه نماینده شرکت، استاندارد سازی آسانسور را مورد بررسی قرار می دهد. چنانچه آسانسور داری نقص هایی باشد، این نقص ها اعلام می گردد که مالک باید نسبت به رفع آنها اقدام نماید. پس از رفع نواقص، عملیات بازدید دوباره انجام می شود و این فرآیند تا رفع تمامی نواقص تکرار می شود. در نهایت بازرس استانداردسازی آسانسور را تایید می نماید.

استاندارد سازی آسانسور
تعمیر آسانسور

بین کارفرما و پیمانکار قرارداد یک ساله سرویس و نگهداری آسانسور منعقد می شود. کپی برابر اصل این قرارداد و بیمه نامه آسانسور به منظور تکمیل پرونده به شرکت بازرسی ارسال می گردد. در نهایت نیز گواهی استاندارد سازی آسانسور توسط شرکت بازرس آماده شده و به کارفرما تحویل داده می شود.

برای مطالعه بیشتر:

نصب آسانسور در راه پله

قیمت آنلاین آسانسور

استاندارد ادواری آسانسور

استاندارد آسانسور چیست

نحوه گرفتن مجوز اسانسور

تاییدیه استاندارد آسانسور هیدرولیک

مدارک لازم برای استاندارد اسانسور

چک لیست استاندارد آسانسور

قوانین شهرداری برای آسانسور

نحوه محاسبه هزینه نصب آسانسور در آپارتمان

استاندارد جدید آسانسور

سوالات متداول استاندارد آسانسور

آسانسور روم لس چیست

قیمت پکیج کامل اسانسور

آسانسور ۴ نفره

مراحل نصب آسانسور از صفر تا صد

آسانسور هیدرولیکی جک از بغل

اسانسور شیشه ای در خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 1 نظر)