استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

استاندارد آسانسور چیست

استاندارد آسانسور چیست
استاندارد آسانسور چیست

استاندارد آسانسور چیست ، انواع آن و نحوه و شرایط اخذ هر کدام چگونه است. این موضوعات از جمله پرسش هایی است که کارفرمایان و مالکان ساختمان که تصمیم به نصب آسانسور دارند با آن مواجه می شوند. با توجه به افزایش استفاده از آسانسور، نیاز به اخذ استاندارد آن نیز افزایش یافته است. بازرسی آسانسور و اخذ استاندارد، بروز حوادث ناگوار را به شدت کاهش می دهد. آسانسور وسیله ای است که به ویژه در ساختمان های پر رفت و آمد به دفعات زیادی مورد استفاده قرار گرفته و با جان مسافران در ارتباط است. بنابراین باید در ساخت و نصب آن و همین طور در دوره بهره برداری استانداردهای لازم مورد توجه قرار گیرد.

انواع استاندارد آسانسور چیست

به طور کلی انواع استاندارد آسانسور به دو دسته استاندارد اولیه و ادواری تقسیم بندی می شود. استاندارد اولیه، پس از نصب آسانسور و استاندارد ادواری در طول دوره بهره برداری و به صورت سالانه اخذ می گردد.

استاندارد آسانسور چیست
بازرسی آسانسور

استاندارد اولیه یا تاییدیه اولیه، برای آسانسورهایی است که تازه نصب شده اند و باید پس از نصب آسانسور دریافت شود. بدین منظور پس از اتمام مراحل نصب، آسانسور توسط کارشناس و بازرس مورد بررسی قرار می گیرد. مالکین برای گرفتن پایان کار، باید استاندارد اولیه آسانسور را دریافت نمایند. کارشناس، آسانسور را از جوانب مختلفی از جمله ایمنی و عملکرد درست مورد بررسی قرار می دهد و چنانچه مشکلی وجود نداشته باشد، گواهینامه استاندارد اولیه صادر می گردد. پس از دریافت استاندارد اولیه، می توان نسبت به دریافت پایان کار اقدام نمود.

در حین بهره برداری از آسانسور و به صورت سالانه، نیاز به دریافت استاندارد ادواری اسانسور می باشد. آسانسور حداقل سالی یک بار توسط کارشناسان مربوطه مورد بازرسی و ارزیابی قرار می گیرد و در صورت عدم وجود مشکل، استاندارد ادواری صادر می گردد. در پاسخ به اینکه لزوم دریافت این نوع از استاندارد آسانسور چیست باید گفت که از انجایی که آسانسور به دفعات مورد استفاده قرار می گیرد و تحت اثر بارهای مختلف است، ممکن است اجزا و قطعات آن دچار استهلاک و آسیب شوند. با بازرسی دوره ای آسانسور ضمن شناسایی و رفع این مشکلات، از بروز اتفاقات ناگوار و غیرقابل جبران مالی و جانی جلوگیری به عمل می آید.

استاندارد آسانسور چیست
بازرس آسانسور

موارد مورد بررسی در تایید استاندارد آسانسور چیست

برای تایید استاندارد آسانسور موارد متعددی مورد بررسی قرار می گیرد. از جمله این موارد شامل الزامات تعیین سرعت ایمن آسانسور، باز و بسته شدن به موقع درب های آسانسور، ایمنی و نحوه عملکرد قفل درب، تناسب ظرفیت کابین با میزان ترافیک و کاربری ساختمان و تهویه آسانسور می باشد. همچنین برای استاندارد آسانسور، ویژگی ضد حریق بودن، کیفیت قفل و ریل، ترمز ایمنی، زنگ هشدار و ضربه گیرها نیز مورد بررسی قرار می گیرند.

لازم به ذکر است که در زمان بازرسی، چنانچه مشکلی وجود نداشته باشد، تاییدیه آسانسور صادر می گردد. اما در صورت وجود مشکل و نقص، تمامی نواقص باید برطرف شده و سپس دوباره درخواست بازرسی داده شود. این پروسه تا رفع تمامی نواقص و اخذ تاییدیه ادامه یافته و تکرار می شود.

لزوم اخذ استاندارد آسانسور چیست

همان طور که پیشتر نیز بیان شد، برای اخذ استاندارد، اسانسور به طور کامل بازرسی شده و در صورت عدم وقوع مشکل، استاندارد صادر می گردد. از این رو می توان از ایمنی آسانسور مطمئن بود و حوادث ناشی از عدم عملکرد صحیح آن به حداقل مقدار ممکن می رسد. درنتیجه حفظ ایمنی و جان افرادی که از آسانسور استفاده می کنند و نیز بهره برداری مناسب از آن، پاسخی به این پرسش که لزوم اخذ استاندارد آسانسور چیست . علاوه بر این، بیمه آسانسور زمانی دارای اعتبار خواهد بود که آسانسور دارای تاییدیه استاندارد باشد. به عبارتی در صورتی که آسانسور دارای تاییدیه نباشد و حادثه ای رخ دهد، شرکت بیمه نمی تواند در جهت جبران خسارت اقدام کند.

همچنین چنانچه حادثه ای رخ دهد و آسانسور فاقد تاییدیه باشد، مدیر ساختمان یا مالک ساختمان مسئول حادثه شناخته می شوند. بنابراین این افراد مسئول پیگیری های مورد نیاز برای دریافت تاییدیه های لازم می باشند. اگر حادثه به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی توسط بهره بردار یا همان استفاده کننده آسانسور رخ دهد، جبران خسارت وارده بر عهده وی خواهد بود.

استاندارد آسانسور چیست
بررسی ایمنی آسانسور

مراحل اخذ استاندارد آسانسور چیست

برای دریافت استاندارد اسانسور مراحل زیر باید طی شود:

  • اطمینان از اتمام کلیه عملیات مربوط به نصب و راه اندازی آسانسور، برق رسانی و سایر عملیات لازم
  • ارسال کپی پشت و رو کارت ملی و صفحه اول پروانه ساختمان به شرکت
  • ثبت نام اینترنتی توسط شرکت، اخذ کد رهگیری و مشخص شدن شرکت بازرسی
  • پرداخت هزینه بازرسی توسط کارفرما و ارائه فیش واریزی به شرکت
  • ارسال نقشه، محاسبات و سایر مدارک لازم و فرم مهندس ناظر توسط شرکت به شرکت بازرسی
  • تعیین و اعلام تاریخ نوبت بازرسی توسط شرکت بازرسی
  • بازرسی آسانسور با حضور بازرس و نماینده شرکت
  • رفع ایرادات احتمالی تا رفع شدن کلیه نواقص
  • تایید نهایی بازرس
  • عقد قرارداد یک ساله سرویس و نگهداری بین کارفرما و پیمانکار
  • ارسال کپی برابر اصل شده قرارداد سرویس و نگهداری یکساله و انجام بیمه نامه آسانسور به شرکت بازرسی برای تکمیل پرونده
  • صدور تاییدیه استاندارد آسانسور توسط شرکت بازرسی و ارسال آن به کارفرما

لازم به ذکر است که مدت زمان اخذ استاندارد اولیه در حدود ۲۰ تا ۳۵ روز و مدت زمان اخذ استاندارد ادواری در حدود ۱۰ تا ۳۰ روز می باشد. البته این زمان تا حدودی به شرکت بازرسی وابسته بوده و قابل تغییر است.

برای مطالعه بیشتر:

نصب آسانسور در راه پله

هزینه استاندارد ادواری آسانسور

مراحل گرفتن استاندارد آسانسور

تاییدیه استاندارد آسانسور هیدرولیک

استاندارد اسانسور

چک لیست استاندارد آسانسور

استاندارد جدید آسانسور

قوانین شهرداری برای آسانسور

نحوه محاسبه هزینه نصب آسانسور در آپارتمان

استاندارد سازی آسانسور

سوالات متداول استاندارد آسانسور

قیمت کامل آسانسور

انواع اسانسور کششی

آسانسور ۴ نفره

قیمت آسانسور جکی

نصب آسانسور هیدرولیک

گیرلس

آسانسور هیدرولیک جک بغل

قیمت آسانسور خانگی شیشه ای

هزینه نصب آسانسور در آپارتمان ۴ طبقه

قیمت آسانسور بدون چاله

قیمت روز آسانسور ۶ نفره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 1 نظر)