استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

عیب یابی سیستم گرمایش از کف

عیب یابی سیستم گرمایش از کف
عیب یابی سیستم گرمایش از کف

عیب یابی سیستم گرمایش از کف ، به مجموعه اقداماتی گفته می شود که با هدف شناسایی و رفع مشکلات موجود در سیستم گرمایش از کف، صورت می پذیرد. دلایل متعددی مانند تنظیمات نادرست، قطعات خراب یا خطای نصب می تواند منجر به اختلال در عملکرد سیستم گرمایش از کف شود. بنابراین، عیب یابی سیستم گرمایش از کف فرآیندی پیچیده است که نیازمند دانش و تخصص فنی بالا می باشد. در این فرآیند، ابتدا باید وضعیت کلی سیستم را بررسی کرده و سپس مشکلات را تشخیص داد. پس از آن، با تست کردن هر یک از قطعات سیستم و بررسی عملکرد آن ها، می توان به ریشه مشکل پیش آمده رسید. بررسی اتصالات و برقراری ارتباط بین قطعات سیستم نیز می تواند به شناسایی عیوب کمک نماید.

در این مقاله، به طور مفصل به عیب یابی سیستم گرمایش از کف و علل آن، مانند علت گرم نشدن گرمایش از کف پرداخته می شود.

راهنمای عیب یابی سیستم گرمایش از کف

عیب یابی سیستم گرمایش از کف از آن جهت یک فرآیند پیچیده است که این سیستم از قطعات متعددی تشکیل شده است. هر کدام از این قطعات نقش مهمی در کارکرد صحیح سیستم دارند و به هم مرتبط می باشند. برای عیب یابی سیستم گرمایش از کف ابتدا باید با مکانیزم و کارکرد این سیستم آشنا بود. به این منظور، بهتر است با توجه به نوع مشکل، به تعمیرکاران مجرب و متخصص مراجعه نمود تا با رعایت استانداردهای صنعتی، مشکلات را برطرف نمایند. برخی از مشکلات احتمالی این سیستم شامل گرم و سرد شدن کف ها یا گرم نشدن گرمایش از کف ، می باشد.

پس از عیب یابی سیستم گرمایش از کف ، باید به تعیین علت عیوب پرداخته شود. این علل می تواند شامل عدم نصب صحیح و راه اندازی سیستم، نقص در قطعات سیستم، خرابی در کنترل کننده ها، مشکلات در لوله های انتقال آب یا هوا و … باشد. سپس باید با استفاده از تجهیزات و ابزارهای مناسب، اقدام به تعمیر و تعویض قطعات خراب یا نقص دار نمود. در ادامه به بررسی علل این عیوب پرداخته می شود.

عیب یابی سیستم گرمایش از کف
سیستم گرمایش از کف آبی

مراحل عیب یابی سیستم گرمایش از کف

به طور کلی، جهت عیب یابی سیستم گرمایش از کف می توان مطابق مراحل زیر عمل کرد:

  • شناسایی منبع گرمایی

در صورت بی اطلاعی از نوع سیستم گرمایشی، اقدام اول شناسایی نوع منبع گرمایی سیستم می باشد. هر کدام از انواع سیستم های گرمایش از کف ، مشکلات خاص خود را دارا می باشند.

  • بررسی دریچه ها

علت گرم نشدن گرمایش از کف می تواند ناشی از مشکلات ساده ای در تنظیمات سیستم باشد. بررسی تنظیمات شیرها و دریچه های تنظیم دمای سیستم، از اولین اقدامات پیشنهادی می باشد.

  • بررسی سنسورهای ترموستات

از دیگر اقداماتی که پیش از مراجعه به متخصص می تواند توسط افراد صورت پذیرد، بررسی عملکرد سنسورهای ترموستات سیستم می باشد. اگر ترموستات دمای اتاق را اشتباه اندازه گیری کند، سیگنال های اشتباهی به سیستم گرمایش از کف ارسال می کند. این انتقال اطلاعات اشتباه موجه اختلال در عملکرد ضحیح سیستم گرمایش از کف می شود.

  • مراجعه به متخصصین

اگر عیب یابی سیستم گرمایش از کف ، با بررسی مشکلات اولیه خاتمه نیافت، نوبت به مراجعه به متخصصین می رسد.

علت گرم نشدن گرمایش از کف

علت گرم نشدن گرمایش از کف می تواند ناشی از موارد متنوعی نظیر عیب در ساختار و طراحی سیستم یا نقص در ساختمان باشد.

علل مربوط به ساخت و مصالح ساختمان

در فرآیند عیب یابی سیستم گرمایش از کف ، نوع ساخت ساختمان و مصالح استفاده شده در آن از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.

  • قدرت انتقال حرارت مصالح

انتقال حرارت میان مصالح کف ساختمان بسیار مهم است و برای بهبود این موضوع، استفاده از مصالحی با هدایت حرارتی قوی توصیه می شود.

  • تاثیر رطوبت

رطوبت خاک و مصالح ساختمان نیز بر توانایی هدایت حرارتی تاثیر می گذارد. خاک با رطوبت بیشتر از ۲۰ درصد، حرارت را به خوبی هدایت می کند و برای بهبود هدایت حرارتی ساختمان، می توان از خاک هایی با رطوبت کمتر از ۴ درصد استفاده کرد.

  • تراز نبودن کف ساختمان

تراز کف ساختمان نیز برای اجرای صحیح لوله کشی بسیار مهم است. در صورتی که کف ساختمان تراز نباشد و یا برآمدگی داشته باشد، توزیع آب در لوله ها ناهمگون خواهد شد. بنابراین، تراز ساختمان را قبل از لوله کشی باید به صورت کامل بررسی کرد.

علت گرم نشدن گرمایش از کف
لوله کشی سیستم گرمایش از کف

علل مربوط به طراحی سیستم

طراحی و اجرای نادرست سیستم گرمایش از کف می تواند دومین علت گرم نشدن گرمایش از کف باشد. طراحی سیستم گرمایشی باید به گونه ای باشد که کاملا با زیربنای ساختمان، نوع دیوارها، سقف، دریچه ها و مصالحی که برای کف تعبیه شده، سازگار باشد. در ادامه، به شرح عوامل مختلفی که می توانند منجر به پدید آمدن این ایراد شوند، می پردازیم.

  • مشکلات لوله کشی

هنگام عیب یابی سیستم گرمایش از کف ، بررسی لوله ها یکی از اقدام های اولیه می باشد. در صورت استفاده از سیستم کف هیدرونیک و اتصال آن به دیگ، ممکن است مشکل از انسداد یا هوای محبوس در لوله ها ناشی شود. همچنین، در صورت مشاهده کاهش فشار در سیستم، ممکن است نشتی وجود داشته باشد. در این رابطه، ضروری است تمامی لوله ها به درستی به منیفولد متصل شده و هیچ آسیبی ندیده باشند.

  • محل نصب ترموستات

ترموستات، مسئولیت کنترل دمای سیستم را بر عهده دارد. برای نصب ترموستات، باید یک مکان مناسب انتخاب نمود. مکان نصب ترموستات نباید در نزدیکی پنجره ها و درب ورودی باشد، تا از خطا در تشخیص دمای محیط جلوگیری شود.

  • محل موتورخانه

موتورخانه در یک سیستم گرمایش از کف، هسته مرکزی این سیستم می باشد. بنابراین، مکان قرارگیری آن باید مناسب باشد و به طور کامل عایق بندی شود تا زمان زیادی برای رسیدن به دمای مطلوب نیاز نباشد.

  • عایق بندی نامناسب

علت گرم نشدن گرمایش از کف می تواند ناشی از عایق بندی نامناسب سیستم باشد. برای عایق بندی سطح زیرین سیستم گرمایش از کف ساختمان و جلوگیری از هدر رفت انرژی از طریق این سطح، پس از اجرای بتن کف، لازم است یک لایه فوم با ضخامت ۲۰ میلی متر به شکل اورلپ بر روی سطح قرار داده شود. سپس، لوله های سیستم روی آن نصب می شوند.

تاثیر کفپوش بر گرم نشدن گرمایش از کف

ممکن است هیچ ایرادی در طراحی سیستم نباشد اما همچنان انتقال گرما به خوبی صورت نپذیرد. در این صورت هنگام عیب یابی سیستم گرمایش از کف ، نباید از نقش کفپوش مناسب غافل شد. ممکن است نوع کفپوش ساختمان منجر به مسدود شدن جریان گرما شده و به سایر اجزای سیستم آسیب برساند. در کفپوش مناسب برای گرمایش از کف معمولا مقدار مقاومت حرارتی کفپوش کمتر از ۲.۵ است، زیرا اگر بیشتر از این باشد، سیستم به طور غیر مناسب عایق شده و گرما به خوبی منتقل نمی شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مطلب مربوطه مراجعه نموده و مشخصات کفپوش مناسب برای سیستم گرمایش از کف را مطالعه نمایید.

علل اصلی گرم نشدن گرمایش از کف چیست؟

علت گرم نشدن گرمایش از کف می تواند ناشی از موارد متنوعی نظیر عیب در ساختار و طراحی سیستم یا نقص در ساختمان باشد. برای مطالعه جزئیات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

آیا کفپوش می تواند علت گرم نشدن گرمایش از کف باشد؟

بله، ممکن است نوع کفپوش ساختمان منجر به مسدود شدن جریان گرما شده و به سایر اجزای سیستم آسیب برساند. معمولا مقدار مقاومت حرارتی کفپوش مناسب کمتر از ۲.۵ است، زیرا اگر بیشتر از این باشد، سیستم به طور غیر مناسب عایق شده و گرما به خوبی منتقل نمی شود.

برای مطالعه بیشتر:

بهترین پوشش برای گرمایش از کف

اجرای گرمایش از کف روی سرامیک

گرمایش از کف یا رادیاتور

بتن ریزی گرمایش از کف

اجرای گرمایش از کف

راه اندازی گرمایش از کف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: اولین نفر باشید!

۲ نظر

  1. از جمله علت گرم نشدن گرمایش از کف میتونه نصب اشتباه ترموستات هم باشه که موجب خطا میشه

  2. علت گرم نشدن گرمایش از کف میتونه ضخامت کفپوش باشه؟