استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

تفاوت کابینت پیش ساخته و سفارشی در چیست؟

کابینت پیش ساخته که به آن کابینت آماده یا شرکتی نیز می گویند با کابینت سفارشی چه تفاوت یا بهتر بگوییم چه تفاوت هایی دارد؟ در این مطلب قصد داریم مقایسه کاملی بین این دو نوع کابینت انجام دهیم، معایب و مزایای آنها را توضیح دهیم و در نهایت نتیجه بگیریم که انتخاب کدامیک برای ما مناسب است.

کابینت سفارشی را حتما می شناسید. از نامش پیداست. سفارشی، یعنی متناسب با آشپزخانه، سلیقه، بودجه و موارد دیگری که شما لحاظ می کنید ساخته می شود. اما کابینت آماده یا پیش ساخته همانطور که از نامش مشخص است از قبل تهیه شده و آماده نصب در آشپزخانه شماست.

شاید اگر ده سال پیش بود می گفتیم کابینت آماده محدودیت های زیادی دارد و شاید با چیزی که مد نظر دارید اختلاف زیادی دارد. ولی امروز به دلیل استقبال مردم از این نوع کابینت ها، تولیدکنندگان زیادی پا به این عرصه گذاشته و مدل های مختلف، در سایزها، رنگ ها و متریال های مختلف تولید کرده اند. به طوری که تقریبا محدودیتی در انتخاب ندارید و علاوه بر آن می توانید مقدار زیادی در بودجه خود صرفه جویی کنید.

کابینت آماده در کشورهای توسعه یافته

استقبال مردم کشورهای توسعه یافته بیشتر به سمت کابینت های آماده است. اصطلاحا به آن assembled kitchen cabinets گفته می شود. البته محصولات ارائه شده توسط تولیدکنندگان کابینت آماده در آن کشورها مقداری با کشور ما تفاوت دارد. تفاوت اصلی این است که آنها یونیت های بسیار زیادی در سایزهای مختلف تولید میکنند، به طوری که می توان هر نوع آشپزخانه ای را با آن یونیت ها پر کرد. بدون اینکه فضایی خالی بماند یا نیاز به ساخت یونیت سفارشی باشد.

در ادامه تفاوت های کابینت آماده و سفارشی را در قالب مزایا و معایب کابینت آماده نسبت به کابینت پیش ساخته ادامه می دهیم.

مزایای کابینت آماده نسبت به کابینت سفارشی

۱- سرعت در آماده سازی کابینت آماده

اگر تجربه سفارش کابینت سفارشی را داشته اید حتما چند هفته انتظار کشیده اید تا کابینت شما آماده و نصب شود. ممکن است مجری در مورد زمان تحویل بدقولی های زیاد انجام داده باشد. ولی کابینت پیش ساخته فقط در عرض چند ساعت خریداری و نصب می شود. در واقع پروسه آماده سازی کابینت قبل از اینکه شما آن را بخرید انجام شده است.

۲- قیمت پایین کابینت آماده

در شرایط کنونی قیمت پارامتر مهمی برای خرید هر چیزیست. کابینت های آماده ارزان تر هستند. بسته به انتخاب شما تقریبا به میزان ۲۰ تا ۴۰ درصد ارزانتر هستند. اما این ارزانی دلیل موجهی دارد. اول اینکه تولیدکنندگان کابینت آماده محصولات خود را در تیراژ بالا تولید می کنند. از همین رو ورق های خود را به صورت عمده خریداری کرده و همین امر باعث کاهش قیمت تمام شده می شود.

دومین دلیلی که باعث ارزانتر شدن این نوع از کابینت ها شده است نداشتن پرتی است. وقتی شما کابینت آماده سفارش می دهید معمولا روند ساخت به گونه ای است که مقدار زیادی پرتی در ورق وجود دارد.

یکی از مزیت های دیگر کابینت آماده در بحث قیمت، سادگی در محاسبه قیمت تمام شده است. قیمت تمام شده کابینت سفارشی را به راحتی نمی توان محاسبه کرد ولی کابینت آماده به صورت متری قیمت گذاری می شود.

۳- سرعت در نصب

کابینت های آماده در عرض ۲ تا ۵ ساعت نصب می شوند ولی نصب کابینت های سفارشی ممکن است حتی چند روز طول بکشد.

۴- قابلیت فروش یا جابه جایی

یکی از مزیت های بسیار خوب کابینت آماده این است که می توانید آن را بفروشید یا از خانه ای به خانه دیگر منتقل کنید.

معایب کابینت آماده نسبت به کابینت سفارشی

۱- کیفیت مواد مصرفی کابینت آماده بستگی به تولید کننده دارد.

در خرید کابینت آماده باید بسیار توجه کنید که سراغ کدام تولیدکننده می روید. متاسفانه برخی از تولیدکنندگان برای کاهش قیمت تمام شده از ورق های بی کیفیت استفاده می کنند. تشخیص کیفیت ورق کابینت کاریست که حتما باید یک متخصص در مورد آن نظر دهد و شما اگر در این زمینه تخصص ندارید نمی توانید به سادگی آن را تشخیص دهید. پس راه حل چیست؟

راه حل این است که برای خرید کابینت آماده سراغ تامین کنندگان یا فروشندگان معتبر بروید. حتما قبل از خرید از آنها مشاوره بگیرید. شرایط گارانتی را بررسی کنید و سعی کنید نظر دیگر خریداران را نیز بررسی کنید. با توجه به بررسی های انجام شده سلام ساختمان با ارائه گارانتی دو ساله و پشتیبانی قبل و بعد از فروش می تواند یک گزینه خوب برای انتخاب باشد.

۲- محدودیت در طرح و رنگ

این مورد شاید تا دو سه سال پیش خیلی برجسته بود ولی اکنون انقدر طرح ها و رنگ های کابینت آماده زیاد شده که تقریبا شما می توانید هر طرح و رنگی را انتخاب کنید. از طرفی امروزه مردم از رنگ ها و طرح های ساده استقبال بیشتری می کنند. خصوصا کابینت های سفید ممبران و هایگلاس. این مدل ها به وفور و با طرح های مختلف بین کابینت های پیش ساخته موجود است.

اگر در حال خرید کابینت آماده هستید بهتر است این نکته را نیز بدانید که به طرح روی کابینت آماده ابزار گفته می شود.

طرح ها و رنگ های کابینت آماده

۳- پر نشدن کامل فضا

کابینت های آماده از تعدادی یونیت تشکیل می شود. مثلا یونیت زیر سینک یا یونیت زیر گاز. یونیت ها به صورت کلی به دو دسته یونیت های زمینی و هوایی تقسیم بندی می شوند. یونیت های زمینی قسمت هایی هستند که روی زمین نصب شده و یونیت های هوایی در بالای یونیت های زمینی و روی دیوار نصب می شوند. یونیت های دیگری مثل یونیت کنج، یونیت یخچال و … نیز موجود است.

کابینت هایگلاس آماده سفید قهوه ای

یکی از معضلاتی که ممکن است هنگام خرید کابینت آماده گریبان گیرتان شود این است که به علت محدودیت در یونیت ها، بعضی از فضاهای بین کابینت ها خالی بماند. این احتمال وقتی قوی است که ساختمان آشپزخانه شما تا حدودی نامتعارف باشد. در بهترین حالت کابینت های آماده به صورت خطی قابلیت پیاده سازی دارند و در حالت های یو و ال شکل ممکن است مشکلاتی برای کابینت کنج پیش بیاید که این مورد نیز توسط برخی از تولیدکنندگان حل شده است.

برخی از فروشندگان کابینت آماده بخش زیادی را به صورت آماده و بخش دیگر را به صورت سفارشی پیاده سازی می کنند. مثلا یونیت مربوط  به یخچال، پاخورها و … را می توانند به مدل های آماده اضافه کنند. اصطلاحا به این نوع کابینت ها نیمه سفارشی می گویند.

۴- عدم پشتیبانی درست بعضی از فروشندگان

یکی از مشکلات خریداران کابینت آماده این است که بعد از خرید دیگر هیچ خدماتی از سمت فروشنده شامل حالشان نمی شود. فرض کنید تعدادی یونیت کابینت خریده اید و نه کسی حاضر است آن را برایتان نصب کند و نه سوالات شما را پاسخ دهد.

حتما توجه کنید که در صورت امکان فروشنده کابینت قبل از فروش کابینت یک طراحی بر اساس مدل آشپزخانه به شما ارائه دهد و خود تمام مسئولیت طراحی و نصب را به عهده بگیرد.

تفاوت کابینت آماده و سفارشی در چیست؟

با تمام توضیحاتی که ارائه کردیم می توانیم بگوییم کابینت آماده در موارد زیر با کابینت سفارشی تفاوت دارد:

۱- قیمت: کابینت آماده ارزانتر از کابینت سفارشی است.

۲- زمان تحویل و نصب: کابینت آماده هم زودتر آماده شده و هم زودتر نصب می شود.

۳- طرح و رنگ: طرح و رنگ در کابینت سفارشی بیشتر از کابینت سفارشی است اما چون کابینت های سفید هایگلاس و ممبران مد روز بوده و بین کابینت های آماده موجود هستند پس دیگر دغدغه ای از این بابت نیست.

۴- کیفیت ورق مصرفی: اگر از فروشگاه های غیر معتبر خرید کنید ممکن است کابینت آماده با ورق بی کیفیت بخرید. ولی از فروشگاه های مطمئن می توانید کابینت با کیفیت خریداری کنید.

۵- جا نمایی: کابینت سفارشی به خوبی در آشپزخانه جانمایی می شود ولی کابینت آماده را اگر خودتان به صورت خام خریداری کنید به احتمال زیاد نتوانید به درستی جانمایی کنید. پس بهتر است قبل از خرید از فروشنده بخواهید جانمایی درستی از یونیت ها به شما بدهد.

نتیجه گیری

با این توضیح و تفسیر حال چه کنیم؟ چرا برخی می گویند کابینت آماده نخرید؟

با بررسی های انجام شده می توان نتیجه گرفت که برای تصمیم در خصوص کابینت آماده یا سفارشی باید ابتدا قیمت هر دو را به دست آورید. اگر در بودجه محدودیتی ندارید از کابینت های سفارشی استفاده کنید اما اگر بودجه شما محدود است حتما سری به فروشندگان کابینت آماده بزنید و چند فروشگاه معتبر پیدا کنید.

اگر توانستید طرح و رنگ و متریالی که مد نظر دارید را توسط یک فروشنده مطمئن کابینت آماده پیدا کنید و آن فروشنده به شما کلیه خدمات پشتیبانی را ارائه می دهد، می توانید با خریدی مطمئن ۲۰ تا ۴۰ درصد در هزینه هایتان صرفه جویی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *