استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

آسانسور روم لس چیست

آسانسور روم لس چیست
آسانسور روم لس چیست

در پاسخ به پرسش آسانسور روم لس چیست ، می توان به اختصار اینچنین گفت که آسانسورهای روم لس یا بدون موتورخانه که با نام MRL نیز شناخته می شوند، نوعی آسانسور کششی یا هیدرولیکی هستند که سیستم آسانسور نیازی به موتورخانه ندارد.

در سال های اخیر، صنعت آسانسور از آسانسورهای معمولی قدیمی به سمت آسانسورهای بدون موتورخانه پیش رفته است. پیدایش آسانسورهای روم لس، تنها یک بهبود جزئی ساده نسبت به آسانسورهای سنتی گذشته نیست، بلکه یک تغییر عمده در تکنولوژی آسانسور است. در این مقاله، به بررسی عملکرد هر دو نوع کششی و هیدرولیک آسانسورهای روم لس، ساختار آن ها و اینکه مزایای آسانسور روم لس چیست پرداخته می شود.

نحوه عملکرد آسانسور روم لس چیست

در این بخش، به این موضوع پرداخته می شود که خصوصیات ساختاری آسانسور روم لس چیست و چگونه کار می کند. آسانسور روم لس به آسانسوری گفته می شود که برای نصب درایو اصلی آسانسور، کابین کنترل، محدود کننده سرعت و سایر تجهیزات نیازی به اتاق مخصوص سرپوشیده ای ندارد. آسانسور روم لس، به منظور صرفه جویی در فضا، کابینت کنترل، واحد اصلی، محدود کننده سرعت و سایر تجهیزاتی را که قبلا در موتورخانه بالای شفت نصب می شد، در چاه جای می دهد.

به بیان دیگر، آسانسورهای روم لس دارای موتورخانه ثابتی در بالای بالابر نیستند. در عوض دستگاه بالابر کششی یا در دیواره جانبی بالایی بالابر یا در پایین بالابر نصب می شود. موتور با استفاده از آهنربای دائمی نصب می شود که با درایو فرکانس متغیر ولتاژ متغیر (VVVF) ، کار می کند. برخی از ماشین های بالابر از موتورهای سنکرون بدون چرخ دنده به جای موتورهای القایی معمولی استفاده می کنند. این طرح نیاز به موتورخانه ثابت را از بین می برد و در نتیجه فضای ساختمان را بسیار ذخیره می کند. تقریبا تمام آسانسورهای کششی MRL بدون دنده هستند.

مانند مدل کششی، آسانسورهای هیدرولیک روم لس، اتاق ثابتی برای قرار دادن ماشین آلات هیدرولیک ندارند. ماشین آلات که شامل پمپ است بر روی چاله آسانسور نصب می شود. کنترلر روی دیوار نزدیک آسانسور و معمولا در طبقه پایین قرار دارد.

از آنجایی که آسانسور روم لس دارای موتورخانه نیست، سیستم کنترل آن در مقایسه با آسانسور معمولی از انعطاف پذیری و قابلیت اطمینان بالاتری برخوردار است. این امر یکی از مواردی است که نشان می دهد نسبت به سیستم های قدیمی، مزیت آسانسور روم لس چیست . آسانسور روم لس به طور موثری نرخ بهره برداری از فضای کف را افزایش داده و در عین حال هزینه ساخت و ساز را کاهش می دهد.

آسانسور روم لس چیست
آسانسور روم لس

تفاوت های آسانسور روم لس چیست

در این بخش به این موضوع پرداخته می شود که در مقایسه با آسانسورهای سنتی، تفاوت های آسانسور روم لس چیست و چه چیزی آن را متمایز می سازد.

  • ساختار متفاوت

در آسانسورهای معمولی، موتورخانه بالای آسانسور است و فضای بزرگی را اشغال می کند. همچنین، برای متقاضیان آسانسور خانگی، هزینه نصب بالا است و الزامات ساخت و ساز خاصی برای خانه مطرح می شود. اما، برای آسانسورهای روم لس، نیازی به تعبیه موتورخانه نیست و می توان آسانسور را به راحتی در طراحی داخلی خانه جای داد.

  • حداکثر بار متفاوت

آسانسورهای موتورخانه دار، بار بهتری نسبت به آسانسورهای روم لس دارند. توصیه می شود آسانسورهای دارای موتورخانه را برای مصارف تجاری و آسانسورهای روم لس را برای مصارف خانگی انتخاب نمود. زیرا در مصارف خانگی، تعداد مسافران کم است و بار آسانسور می تواند پاسخگوی نیاز کاربران باشد.

  • میزان سهولت نگهداری

کابین های کنترل، سیستم های کششی و محدود کننده های سرعت در موتورخانه آسانسورهای معمولی قرار دارند. در صورت خرابی آسانسور، دسترسی به قطعات برای تکنسین های تعمیرات ساده تر خواهد بود. درمورد آسانسورهای روم لس، قطعات در بالای چاه آسانسور قرار دارند که نگهداری از آن ها را دشوارتر می سازد.

  • آراستگی پیکربندی

آسانسور روم لس فضای کمتری را اشغال می کند، نصب آن آسان است، سبک معماری اصلی را از بین نمی برد و زیباتر است. در مقابل، در آسانسورهای سنتی چون موتورخانه فضای بزرگی را اشغال می کند، طراحی ساختمان را متاثر می سازد. در نتیجه از لحاظ آراستگی پیکربندی و ظاهری، ضعیف تر است.

آسانسور روم لس چیست
پیکربندی آسانسور روم لس

مزایای آسانسور روم لس چیست

موارد زیر نشان می دهند که در مقایسه با آسانسورهای دارای موتورخانه، مزایای آسانسور روم لس چیست و چه ویژگی های منحصر به فردی دارد.

  • موتور اصلی، کابین محرک و کابین کنترل آسانسور روم لس در قسمت فوقانی چاهک تعبیه می شوند. بنابراین، نیازی به موتورخانه نیست که از نظر طراحی ظاهری نسبت به آسانسورهای سنتی مزایای زیادی دارد.
  • قابلیت اطمینان بالای عملیات آسانسور روم لس و پیکربندی بهینه آن، این آسانسور را برای ساختمان های اداری مختلف، هتل ها، بیمارستان ها، مراکز نمایشگاهی، مجتمع های مسکونی شیک و … مناسب می سازد.

از دیگر مزایای برجسته این سیستم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حفاظت از محیط زیست
  • صرفه جویی در فضا و هزینه
  • لرزش و سر و صدای کم
  • پایداری و قابلیت اطمینان بالا
  • راندمان بالا و صرفه جویی در انرژی

در کنار آسانسور، بسیاری از ساختمان های بزرگ و پرتردد پله برقی هم اجرا می کنند. به منظور استعلام قیمت پله برقی پاساژ و خرید آن می توانید با کارشناسان عمران مدرن در تماس باشید.

برای مطالعه بیشتر:

خدمات آسانسور در تهران

هوم لیفت شیشه ای

معایب هوم لیفت

آسانسور گیربکسی

بهترین شرکت آسانسور در تهران

آسانسور کششی

آسانسور بدون چاله

قیمت کابین اسانسور ۵ نفره

ابعاد کابین آسانسور ۴ نفره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.46 ( 4 نظر)