استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

چک لیست استاندارد آسانسور

چک لیست استاندارد آسانسور
چک لیست استاندارد آسانسور

چک لیست استاندارد آسانسور و بازرسی های منظم از اسانسور، میزان خطرات و خسارات مالی و جانی را تا حد زیادی کاهش می دهد. علاوه بر این موجب افزایش طول عمر آسانسور و تحمیل هزینه های گزاف تعمیر آسانسور می گردد. به کمک استاندارد ملی شماره ۶۳۰۳ می توان چک لیست استاندارد آسانسور را بررسی کرد و بازرسان و کارشناسان مربوطه باید بر اساس آن عمل نمایند. از آنجایی که استفاده از آسانسور بسیار گسترش یافته است، بازرسی و سرویس دوره ای آن بسیار حائز اهمیت می باشد.

چک لیست استاندارد آسانسور برای چاه

در استاندارد ۱-۶۳۰۳ برای چاه آسانسور ذکر شده است که وزنه تعادل و کابین اسانسور باید در یک چاه جای گیرند. این بخش از چک لیست استاندارد آسانسور شامل پوشش چاه، درهای بازرسی و درهای اضطراری، دریچه های بازدید، تهویه چاه، دیواره ها و کف و سقف چاه می باشد. از دیگر موارد مربوط به چک لیست استاندارد آسانسور برای چاه شامل موارد زیر است:

  • سازه دیواره های چاه ها و درهای طبقات و دیواره های سمت ورودی کابین
  • حفاظت از هر نوع فضای خالی مستقر در زیر کابین و وزنه تعادل
  • فضای بالاسری و چاهک
  • روشنایی چاه
چک لیست استاندارد آسانسور
بازرسی آسانسور

چک لیست استاندارد آسانسور برای موتورخانه و محل قرار گرفتن فلکه ها

در این بخش مواردی همچون مشخصات و ویژگی های لازم برای راه ورودی به موتورخانه و محل فلکه ها نیز تعیین شده است. برای سازه ساختمان و تجهیزات موتورخانه ها، پایداری مکانیکی، کف سازی، عایق بندی صوتی، ابعاد، درها و دریچه ها، درجه حرارت و تهویه، پریزها و روشنایی می باشد. ساختمان و تجهیزات اتاق فلکه نیز باید مورد بررسی قرار گیرد که به این منظور پایداری مکانیکی و چگونگی سطح کف، ابعاد، درهای دسترسی و دریچه ها، درجه حرارت، پریزها و روشنایی بازرسی می شوند.

چک لیست استاندارد آسانسور
کابین آسانسور

چک لیست استاندارد آسانسور برای درهای طبقه

مقاومت مکانیکی درها و چارچوب آنها، ارتفاع و عرض درها، آستانه ها، ریل های راهنمای درها ضوابطی دارند که باید در نصب و اجرای درها مدنظر قرار گیرند. طراحی درها باید به گونه ای باشد که که خطر ایجاد جراحت یا آسیب دیدگی ناشی از گیر کردن بین در را تا حد امکان کاهش دهد.

چک لیست استاندارد آسانسور برای کابین و وزنه تعادل

ارتفاع مفید داخل کابین و ورودی های کابین باید حداقل ۱۹۵ سانتی متر باشد. همچنین چک لیست استاندارد آسانسور برای کابین، حداکثر مساحت مفید کابین با توجه به ظرفیت اسمی را تعیین می نماید تا از سوار شدن بیش از اندازه مسافرین جلوگیری به عمل آید. همچنین ضوابطی نیز برای تعداد مسافران، دیواره ها و کف و سقف کابین تعیین شده است. چک لیست استاندارد اسانسور برای درب های کابین تعیین می نماید که در باید بدون روزنه باشد.

چک لیست استاندارد آسانسور برای پاراشوت

بر اساس استاندارد ۱-۶۳۰۳ برای آسانسورهای برقی، نوع ترمز ایمنی با توجه به سرعت اسمی آسانسور تعیین شده است. چنانچه سرعت اسمی آسانسور بیشتر از m/s 1 باشد، ترمز ایمنی کابین باید از نوع تدریجی باشد و برای ترمز ایمنی:

  • اگر سرعت اسمی کابین m/s 1 و کمتر باشد، پاراشوت باید آنی با اثر ضربه گیر باشد.
  • چنانچه سرعت اسمی کابین m/s 0/63 یا کمتر باشد، باید از پاراشوت یا ترمز ایمنی آنی استفاده شود.

اگر کابین دارای چندین ترمز ایمنی باشد، کلیه آنها باید از نوع تدریجی باشند. چنانچه سرعت نامی m/s 1 یا کمتر باشد، ترمز ایمنی وزنه تعادل باید از نوع تدریجی باشد. در غیر این صورت، پاراشوت می تواند از نوع آنی باشد.

چک لیست استاندارد آسانسور
آسانسور

لزوم چک لیست استاندارد آسانسور

چک لیست استاندارد آسانسور به نصب و بهره برداری از آسانسورهای ایمن تر کمک شایانی می نماید. این چک لیست برای دریافت تاییدیه استاندارد آسانسور می باشد. بر اساس چک لیست استاندارد اسانسور مواردی همچون شستی، روغن دان های آسانسور، نحوه باز و بسته شدن درب ها، تراز بودن موتور، فشار در سیم بکسل ها، سیستم ترمز آسانسور و مقاومت اصطکاک سیم بکسل بررسی می شود. همچنین روشنایی درون موتورخانه، سیستم اضطراری، عملکرد پاراشوت، فیوزها، برق اضطراری، آهن کشی سیستم و سکوهای ضربه گیر در کف چک می شود. از دیگر موارد چک لیست استاندارد آسانسور می توان به بررسی روشنایی داخل کابین، کنترل کیفیت کلی کابین، تست زنگ اضطراری با قطع برق اسانسور، بررسی کفشک های کابین، کنترل سینی های زیر درب طبقات، بررسی جوشکاری های انجام شده و کنترل ریل و کفشک های کابین اشاره نمود.

برای مطالعه بیشتر:

معایب هوم لیفت

هوم لیفت چیست

نصب آسانسور در راه پله

هزینه استاندارد ادواری آسانسور

استاندارد آسانسور چیست

نحوه گرفتن مجوز اسانسور

تاییدیه استاندارد آسانسور هیدرولیک

استاندارد اسانسور

الزامات جدید استاندارد آسانسور

قانون شهرداری برای نصب آسانسور

نحوه محاسبه هزینه نصب آسانسور در آپارتمان

جای آسانسور در ساختمان

فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور

استاندارد سازی آسانسور

سوالات متداول استاندارد آسانسور

قیمت پکیج کامل اسانسور

انواع آسانسور کششی

هزینه نصب آسانسور هیدرولیک

آسانسور بدون چاله

قیمت کابین آسانسور ۴ نفره

ابعاد کابین آسانسور ۴ نفره

قیمت کابین آسانسور تمام استیل

قیمت آسانسور برای ۴طبقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.54 ( 5 نظر)