استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور

فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور
فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور

فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور اولین مسئله ای است که پیش از اقدام به نصب باید به آن توجه نمود. اسانسورها یکی از ابزارهای حیاتی در ساختمان های مدرن محسوب می شوند. از این سیستم برای جابه جایی افراد و بارها بین طبقات مختلف ساختمان استفاده می شود. برای نصب آسانسور در یک ساختمان، فضای مناسب و مطابق با استانداردهای ایمنی و فنی باید در نظر گرفته شود. در این مقاله، به بررسی فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور و عواملی که بر تعیین این فضا تاثیر می گذارند، پرداخته می شود.

عوامل طراحی موثر بر فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور

عوامل متعددی بر فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور تاثیر می گذارند. نوع آسانسور مورد نظر متقاضی و محدودیت های طراحی خانه، از عوامل اصلی تعیین کننده می باشد. برای تعیین فضای مورد نیاز برای نصب آسانسور باید به موارد زیر توجه نمود:

تاثیر عرض دیوار بر فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور

آسانسورها برای حرکت معمولا از یک سیستم ریلی متصل به دیوار استفاده می کنند. بنابراین، توجه به عرض دیوار هنگام بررسی فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور ، ضروری می باشد. در واقع، حتی در صورت وجود ۳ متر مربع فضای در دسترس، اگر دیوار کافی برای چسباندن ریل وجود نداشته باشد، آن فضا کافی نیست.

تاثیر عرض درب بر فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور

اسانسورهای مسکونی، به عنوان کوچک ترین انواع آسانسورها، اغلب دارای درب هایی به عرض ۱ متر می باشند. این مقدار، حداقل عرضی می باشد که برای کاربران امکان رفت و آمد با ویلچر را فراهم می کند. اگرچه برخی از مدل های کوچک تر ممکن است درب های باریک تری به عرض ۰/۵ متر داشته باشند. در آسانسورهای تجاری، عرض درب ها به دلیل ترافیک جمعیتی بالا، بیشتر خواهد بود.

فضای خالی در اطراف آسانسور

علاوه بر فضای اشغال شده توسط کابین آسانسور و مکانیزم هایی که باعث می شوند آسانسور به درستی کار کند، به فضایی خالی در اطراف کابین نیز نیاز می باشد. زیرا، باید فضای کافی برای باز شدن صحیح درب ها و ورود و خروج آسان مسافران در هر طبقه وجود داشته باشد. همچنین، به فضایی خالی بالای آسانسور نیز نیاز می باشد. در بسیاری از مدل ها این مقدار حداقل ۱۵ سانتی متر می باشد.

فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور
آسانسور بیرونی

فضایی برای اجزای درایو

در فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور ، بخشی از فضا به سیستم محرکی که آسانسور را به حرکت در می آورد اختصاص دارد. برخی از آسانسورها دارای یک سیستم محرک هستند که در بالابر نصب شده است که فضای لازم در خارج از چاه را به حداقل می رساند. سایر آسانسورها به یک اتاق ماشین خارجی برای سیستم محرک نیاز دارند.

عوامل شخصی موثر بر فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور

علاوه بر محدودیت های طراحی و فیزیکی موجود در ساختمان، ممکن است برخی ملاحظات شخصی وجود داشته باشد که بر فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور تاثیر بگذارد. برخی از این موارد به شرح زیر می باشند:

ظرفیت آسانسور

هر آسانسور برای یک کاربری مشخص به کار برده می شود. برخی از آسانسورها به منظور کاربرد خانگی نصب شده و ظرفیت ۲ الی ۴ نفر برای آن ها ایده آل می باشد. همچنین، برای مدل های تجاری این مقدار می تواند تا عددهای بسیار بالاتر افزایش پیدا کند. به علاوه، از برخی آسانسورها توقع می رود تا توانایی حمل بارهای سنگین را نیز داشته باشند. برای مثال آسانسورهای بیمارستانی باید قادر به حمل تجهیزات پزشکی شخصی، مانند ویلچر، دستگاه دیالیز قابل حمل یا مخزن اکسیژن باشند. به طور کلی، هر چه ظرفیت مورد نظر برای آسانسور بالاتر باشد، فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور بیشتر خواهد بود.

تعداد طبقات

تعداد طبقات ساختمان یکی دیگر از عوامل مهمی است که بر فضای مورد نیاز برای نصب آسانسور تاثیر می گذارد. به طور کلی، با افزایش تعداد طبقات، نیاز به فضای بیشتری برای نصب اسانسور وجود دارد. دو عامل اصلی که تعداد طبقات بر آن ها تاثیر می گذارد عبارتند از:

  1. ارتفاع چاه آسانسور: با افزایش تعداد طبقات، ارتفاع چاه آسانسور نیز افزایش می یابد. هر طبقه نیاز به اضافه کردن یک مقدار مشخصی به ارتفاع چاه دارد تا فضای لازم برای نصب سیستم های آسانسوری فراهم شود. بنابراین، با افزایش تعداد طبقات، ارتفاع چاه آسانسور نیز افزایش خواهد یافت.
  2. ابعاد کابین آسانسور: با افزایش تعداد طبقات، احتمال افزایش تعداد مسافرانی که از آسانسور استفاده می کنند نیز بیشتر می شود. بنابراین، نیاز به کابین بزرگ تری برای جابه جایی مسافران و بار می باشد.
فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور
چاه آسانسور

ویژگی های اضافی

در نهایت، ویژگی‌های اضافی آسانسور از آخرین مواردی هستند که می توانند بر فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور تاثیر بگذارند. هرچه امکانات بیشتری مد نظر خریدار باشد، ممکن است نصب اسانسور به فضای بیشتری نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، درب های لولایی که به سمت دیوار مجاور آسانسور باز می شوند به فضای دیوار برای جاگیری پانل های درب نیاز دارند. یا اگر خریدار به یک صندلی در داخل فضای آسانسور نیاز داشته باشد، به یک کابین بزرگ تر نیاز می باشد.

حداقل فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور

معمولا کوچک ترین انواع آسانسورها، آن هایی می باشند که کاربری خانگی دارند. به طور کلی، برای نصب اسانسور مسکونی حداقل به ۲ تا ۲/۵ متر مربع فضا نیاز می باشد. بسته به مدل اسانسور مسکونی، ممکن است به حدود ۲۰ سانتی متر فضای گودال حفر شده در زمین زیر آسانسور نیز نیاز باشد. حداقل فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور معمولا متعلق به آسانسورهای خلاء پنوماتیکی است که از نظر طراحی هم بدون گودال می باشند. کابین اسانسورهای مسکونی استاندارد معمولا حدود ۱ متر عرض در ۱/۵ متر عمق نیاز دارند که به یک بالابر با اندازه حداقل ۱/۵ متر عرض و ۲ متر عمق نیاز است. گاهی حداقل فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور های مسکونی کوچک تر فقط ۱ متر در ۱ متر است.

در کنار آسانسور، بسیاری از ساختمان های بزرگ و پرتردد پله برقی هم اجرا می کنند. به منظور استعلام هزینه پله برقی و خرید آن می توانید با کارشناسان عمران مدرن در تماس باشید.

برای مطالعه بیشتر:

هوم لیفت شیشه ای

هوم لیفت چیست

معایب هوم لیفت

قیمت کامل آسانسور

قیمت آسانسور ۴ نفره

آسانسور هیدرولیک جک بغل

اسانسور شیشه ای خانگی

آسانسور برای چند طبقه الزامی است

ماده ۵۶ قانون آسانسور

قیمت کابین آسانسور ۴ نفره

ابعاد کابین آسانسور ۶ نفره

قیمت کابین آسانسور استیل

هزینه آسانسور برای چهار طبقه

قیمت اسانسور برای ۵ طبقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.33 ( 6 نظر)