استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

مشخصات موتور آسانسور

مشخصات موتور آسانسور
مشخصات موتور آسانسور

مشخصات موتور آسانسور از مهم ترین پارامترهایی است که به هنگام خرید باید مدنظر قرار گیرد و با توجه به مشخصات اسانسور، موتور مناسب انتخاب شود. موتور آسانسور از اصلی ترین اجزای آسانسور است. برای بررسی و انتخاب موتور، باید در ارتباط با معنا و مفهوم هر یک از مشخصات موتور، اطلاعات لازم را در اختیار داشت. در این مقاله از عمران مدرن به معرفی مشخصات موتور آسانسور می پردازیم.

انواع مشخصات موتور آسانسور

مشخصات موتور آسانسور را می توان به مشخصه های عمومی، مکانیکی و الکتریکی دسته بندی کرد. برای خرید آسانسور مناسب، نیازی به شناخت تمامی مشخصه های آن نمی باشد، با این حال باید با مشخصه های اصلی اسانسور مانند توان، تعداد طبقات، تعداد استارت، سرعت، ظرفیت، نوع الکتروموتور، نمره سیم بکسل و نوع موتور به خوبی آشنا باشید.

پس از آشنایی با مشخصات موتور آسانسور باید بر اساس ویژگی های اسانسور مورد نیاز، موتور آسانسوری که برای شما مناسب است را خریداری نمایید.

مشخصات موتور آسانسور
موتور آسانسور

مشخصات عمومی موتور آسانسور

از مشخصات عمومی و مهم موتور آسانسور می توان به نوع موتور، ظرفیت و تعداد طبقات آن اشاره کرد.

  • نوع موتور

موتور آسانسور به دو دسته موتور گیربکس و موتور گیرلس طبقه بندی می شود که هر یک از آن ها ویژگی های منحصر به خود را دارند. در موتورهای گیربکسی، گشتاور موتور با دور بالا به گیربکس منتقل شده و گیربکس با کاهش دور، گشتاور را افزایش می دهد. در موتورهای گیرلس، گیربکسی وجود ندارد و گشتاور تنها توسط موتور تولید می شود. انتخاب نوع موتور به پارامترهای زیادی وابسته می باشد.

  • ظرفیت موتور

ظرفیت جزو پارامترهای مهم از مشخصات موتور آسانسور می باشد که برای خرید موتور باید به آن توجه ویژه ای شود. ظرفیت موتور برحسب کیلوگرم نشان داده می شود و بیانگر وزنی است که موتور قادر به جابجایی آن می باشد. ممکن است در برخی از کاتالوگ ها ظرفیت بر اساس تعداد نفر اعلام شود. در محاسبات ظرفیت، وزن میانگین هر شخص، ۷۵ الی ۸۰ کیلوگرم در نظر گرفته می شود. بنابراین آسانسوری با ظرفیت ۸۰۰ کیلوگرم برای کابین های ۱۰ نفره مناسب می باشد.

  • تعداد طبقات

حداکثر ارتفاع و تعداد طبقاتی که موتور اسانسور پشتیبانی می کند هم از مشخصات مهم موتور اسانسور است. تعداد طبقات با نام ارتفاع چاه نیز ذکر می شود. در محاسبه تعداد طبقات، ارتفاع هر طبقه ۳ متر در نظر گرفته می شود. برای مثال یک موتور آسانسور ۸ طبقه می تواند به اندازه ۲۴ متر کابین را جابجا نماید.

مشخصات موتور آسانسور
موتور آسانسور گیرلس

مشخصات مکانیکی موتور آسانسور

از مهم ترین مشخصات مکانیکی آسانسور می توان به سرعت، نمره سیم بکسل و استاتیک لود موتورها اشاره کرد.

  • سرعت موتور

سرعت یکی از شاخصه های مهم در مشخصات موتور آسانسور می باشد که معمولا بسته به ترافیک و تعداد طبقات سازه باید سرعت مناسب را انتخاب کرد. معمولا هر چه تعداد طبقات سازه بیشتر باشد، سرعت آسانسور نیز باید بیشتر باشد. موتور گیرلس نسبت به موتور گیربکسی محدودیت کمتری در سرعت داشته و برای سرعت های بالا باید به موتورهای گیرلس مراجعه کنید. سرعت متداول موتورهای آسانسور ۱، ۱.۶ و ۲ متر بر ثانیه می باشد.

  • نمره سیم بکسل

اگر مشخصات موتور آسانسور ها را بررسی کرده باشید، حتما به نمره سیم بکسل برخورد کرده اید. نمره سیم بکسل به معنای مشخصات سیم بکسل مورد نیاز موتور اسانسور می باشد. نمره سیم بکسل به صورت یک عدد که بیانگر قطر برحسب میلی متر و یا دو عدد که بیانگر قطر و تعداد شیار است، گزارش می شود.

  • استاتیک لود

استاتیک لود در مشخصات موتور آسانسور به معنای مقدار بار استاتیکی اسانسور می باشد. این بار شامل وزن کابین و متعلقات آن، وزن سیم بکسل، تراول کابل و سایر اجزا می باشد. توجه داشته باشید که استاتیک لود با ظرفیت آسانسور کاملا تفاوت داشته و نباید با هم اشتباه گرفته شوند.

مشخصات موتور آسانسور
موتور آسانسور گیربکس

مشخصات الکتریکی موتور اسانسور

مشخصات الکتریکی موتور اسانسور شامل توان، نوع الکتروموتور و تعداد استارت در ساعت می شود و دقت به آن ها همانند سایر مشخصات موتور آسانسور حائز اهمیت است.

  • توان موتور

توان موتور جزو اصلی ترین ویژگی های موتور آسانسور است که نمایان گر حاصل ضرب گشتاور خروجی در دور موتور می باشد. در واقع بررسی توان موتور یکی از بهترین راه ها برای اندازه گیری قدرت موتور می باشد. توان موتور برحسب کیلو وات گزارش می شود. توان با افزایش سرعت، استاتیک لود و ظرفیت آسانسور افزایش می یابد.  

  • نوع الکتروموتور

نوع الکتروموتور یکی از مشخصات موتور آسانسور گیربکسی می باشد و به دو دسته ۳VF و AC2 دسته بندی می شود. به نوع ۳VF، موتور تک سرعته و به نوع AC2، دو سرعته گفته می شود.

  • تعداد استارت

تعداد استارت یکی دیگر از مشخصات موتور آسانسور می باشد که در آسانسورهای پر تردد و ساختمان های شلوغ، اهمیت زیادی دارد و نشان دهنده تعداد استارت های موتور در هر ساعت است. در واقع این مشخصه تعداد استارت های مجاز موتور را در هر ساعت نشان می دهد.

  1. مهم ترین مشخصات موتور آسانسور کدام است؟

    تمامی مشخصات موتور آسانسور حائز اهمیت هستند، با این حال مشخصات زیر از اهمیت فراوانی برخوردارند:• نوع موتور• ظرفیت موتور• تعداد طبقات• سرعت موتور• استاتیک لود• توان موتور• نوع الکتروموتور• تعداد استارت

برای مطالعه بیشتر:

موتور آسانسور فرشباف

شرکت بهران موتور آسانسور

موتور آسانسور اکر

موتور آسانسور الکو sr5

فروش موتور آسانسور بهران

قیمت موتور آسانسور الکو ۶.۱

نمایندگی فروش موتور آسانسور الکو

موتور گیربکس بهران

قطعات آسانسور

آسانسور بدون موتورخانه

موتور آسانسور

موتور گیرلس بهران

انواع موتور آسانسور

موتور آسانسور abb

موتور آسانسور ایتالیایی

قیمت موتور اسانسور هیدرولیکی

موتور آسانسور اکر

موتور آسانسور ترک

آسانسور وسط راه پله

قیمت موتور گیرلس

گیربکس آسانسور

موتور آسانسور بدون گیربکس

لیست قیمت موتور گیرلس آسانسور

قیمت آسانسور ۴ توقف

بهترین موتور آسانسور ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.71 ( 6 نظر)