استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

موتور گیرلس آسانسور

موتور گیرلس آسانسور
موتور گیرلس آسانسور

موتور گیرلس آسانسور جدید ترین نوع موتور آسانسور می باشد و اغلب آسانسور های جدید از این موتور استفاده می کنند. به جرأت می توان موتور را اصلی ترین قسمت آسانسور معرفی کرد و بدیهی است که برای حفظ آسایش و امنیت مسافران، بایستی از بهترین نوع موتور استفاده شود. با اینکه قیمت موتور آسانسور گیرلس بیشتر از موتور های گیربکسی می‌باشد، مزایای فراوانی نسبت به موتور های گیربکسی دارند. در این مقاله از عمران مدرن به مکانیزم موتور های گیرلس پرداخته و نکات مثبت و منفی آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

قیمت موتور گیرلس آسانسور

اولین نکته ای که در هنگام خرید موتور آسانسور به چشم می آید، قیمت موتور می باشد. با اینکه قیمت یکی از پارامتر های بسیار مهم و تعیین کننده در خرید موتور می باشد، با این حال نمی توان تنها با توجه به قیمت، بهترین انتخاب را انجام داد. قیمت موتور گیرلس آسانسور به دلیل هزینه تولید بالاتر، نسبت به موتورهای گیربکسی بیشتر می باشد. موتورهای گیرلس دیسکی گران تر از موتورهای درامی یا بشکه ای می باشند.

موتور گیرلس آسانسور
موتور گیرلس آسانسور

موتورهای گیرلس ایرانی قیمت پایین تری از موتورهای وارداتی دارند. اگر به قیمت موتور گیرلس مراجعه نمایید، تفاوت قیمتی بالای موتورهای ایرانی و وارداتی را مشاهده خواهید کرد. برای کاهش هزینه خرید موتور گیرلس اسانسور می توانید سراغ برندهای ایرانی بروید. توان و سرعت موتورها نیز در قیمت موتور اسانسور گیرلس موثر هستند.

با این حال خرید موتور گیرلس آسانسور یک سرمایه گذاری بوده و به دلیل هزینه نگهداری و تعمیرات کمتر این موتورها، در بلند مدت توجیه اقتصادی بالاتری دارد.

قیمت موتور گیرلس آسانسور دارای نوسانات بالایی بوده و جهت دریافت قیمت موتورهای گیرلس اسانسور لازم است تا قیمت ها را در همان روز استعلام نمایید.

مکانیزم موتور گیرلس آسانسور

موتور گیرلس آسانسور همانند موتورهای گیربکسی با ایجاد گشتاور و حرکت چرخشی، سیم بکسل را حرکت داده و سبب حرکت اسانسور در بین طبقات می شود. هر چند موتورهای آسانسور گیرلس از برق AC استفاده کرده و با کنترل ولتاژ و فرکانس، سرعت آن را تنظیم می کند. اجزای اصلی موتورهای گیرلس در لیست زیر قابل مشاهده می باشد.

  • انکودر
  • فلانژ
  • یاتاقان
  • شفت
  • فلکه کششی
  • پوسته استاتور و سیم پیچ
  • روتور
  • شاسی
  • بلبرینگ های محافظ
  • ترمز مغناطیسی
  • جعبه ترمینال

موتور گیرلس آسانسور فاقد گیربکس، فلایویل و کوپلینگ بوده و به دو نوع موتورهای بشکه ای یا درام و موتورهای تخت یا دیسکی طبقه بندی می شوند. در ادامه به بررسی هر دو نوع نام برده شده خواهیم پرداخت.

مکانیزم موتور گیرلس آسانسور
موتور آسانسور گیرلس

موتور گیرلس بشکه ای

نوع بشکه ای یا درام موتور گیرلس آسانسور به دلیل اندازه کوچک و قطر فلکه کمتر نسبت به موتورهای دیسکی، برای آسانسورهای روملس گزینه بسیار مناسبی می باشند. این نوع از موتور های گیرلس، وزن پایینی داشته و گرمای بسیار کمی تولید می کنند. همچنین قیمت موتور گیرلس بشکه ای از دیسکی پایین تر بوده و گزینه مقرون بصرفه تری می باشد.

موتور گیرلس دیسکی

موتور گیرلس آسانسور اندازه و وزن کلی  بیشتری از موتورهای بشکه ای دارد و بطور معمول، قیمت آن ها از موتورهای بشکه ای بیشتر است. این موتور ها به دلیل قطر فلکه بالاتر و قطب های بیشتر، حرکت نرم تری را برای کابین فراهم  می کنند. بطور معمول این نوع از موتور های گیرلس بر روی دیواره چاه و روی ریل ها نصب می شوند. از مزایای این نوع موتور می توان به استاتیک لود بالا و مقاومت بیشتر در برابر ضربات وارد شده اشاره کرد.

مزایای موتور گیرلس آسانسور

بطور معمول پیشرفت تکنولوژی با کاهش هزینه های نگهداری، افزایش امنیت و بهبود بازده و کارآیی همراه است. موتور گیرلس آسانسور نیز از این قائده مستثنی نبوده و استفاده از آن می تواند مزایای فراوانی به همراه داشته باشد. در ادامه به بررسی مزایای موتورهای گیرلس پرداخته شده است.

موتورهای اسانسور گیرلس در مقایسه با موتورهای گیربکسی از بازدهی مکانیکی بالاتری برخوردار بوده و مصرف برق پایین تری دارد. در حقیقت استفاده از موتور گیرلس سبب صرفه جویی تا ۶۰ درصد در مصرف برق خواهد شد.

نگهداری و تعمیرات موتور گیرلس آسانسور بسیار ساده تر و کم هزینه تر از موتورهای گیربکسی می باشد و همین امر سبب کاهش هزینه های جاری اسانسور خواهد شد. همچنین این موتور ها به روغن نیازی نداشته و با مشکلاتی چون نشتی روغن و فرسایش بر اثر عدم تعویض روغن روبرو نیستند.

راندمان و بازدهی موتور گیرلس در حدود ۹۰ درصد می باشد، در حالیکه بازدهی موتور های گیربکسی حدود ۵۰ درصد است.

حرکت نرم کابین و ایجاد صدای کم، یکی از مزایای بالقوه موتورهای گیرلس است که در کنار افزایش آسایش مسافران و ساکنین ساختمان، سبب کاهش نرخ بروز حوادث اسانسور و همین طور به حداقل رسیدن فرسایش ریل کشی ها و سیم بکسل خواهد شد.  

از سایر مزایای موتور آسانسور گیرلس می توان موارد زیر را نام برد.

  • امکان دستیابی به سرعت های بالاتر از ۳ متر بر ثانیه
  • امکان استفاده در آسانسور های بدون موتور خانه یا روملس
  • کاهش آسیب های زیست محیطی
  • نیاز به فضای نصب کمتر
  • کاهش نرخ تلفات
  • تولید گرمای بسیار پایین
  • مناسب برای آسانسور های پر ترافیک
  • عدم توقف موتور به دلیل overheating
  • محدودیت کمتر در ارتفاع
مزایای موتور گیرلس آسانسور
موتور آسانسور بدون موتورخانه

معایب موتور گیرلس آسانسور

هر تجهیزی در کنار مزایا، دارای معایبی نیز می باشد. از معایب موتورهای گیرلس آسانسور می توان به موارد زیر اشاره کرد.

اولین ایرادی که می توان به موتور گیرلس آسانسور وارد نمود، قیمت بالای آن می باشد. قیمت موتورهای گیرلس آسانسور بالاتر از موتورهای گیربکسی و سایر موتورها می باشد. هرچند هزینه های جاری کمتر موتور گیرلس می تواند تا حد زیادی، قیمت بالای آن را توجیه نماید.

موتورهای اسانسور گیرلس نسبت به گرد و غبار و گازهای مخرب بسیار حساس می باشد. به همین دلیل استفاده از موتور های گیرلس در کارخانجات و واحدهای صنعتی با آلایندگی بالا توصیه نمی شود.

یک ایراد بزرگ دیگر موتور آسانسور گیرلس ، حساسیت بالای آن نسبت به افزایش دما می باشد. این موتور ها با افزایش دما بیش از حد تحمل موتور دچار مغناطیس زدایی شده و دچار سوء عملکرد می شوند.

در نهایت نیز نصب موتورهای به دلیل تکنولوژی بروز تر، دشواری بیشتری داشته و ممکن است برخی از شرکت ها برای نصب این موتورها فاقد تجربه کافی باشند.

مقایسه موتور آسانسور گیرلس با گیربکسی

در هنگام خرید موتور اسانسور کششی، انتخاب بین موتور گیرلس و یا گیربکسی می تواند برای بسیاری از افراد دشوار باشد. برای تصمیم گیری بهتر، مقایسه میان موتورهای اسانسور گیرلس و گیربکسی می تواند کمک شایانی به شما نماید.

موتور گیرلس آسانسور برخلاف موتورهای گیربکسی فاقد چرخ دنده بوده و نیازی به روغن کاری دوره ای ندارد. عدم استفاده از چرخ دنده در این موتور ها سبب کاهش اندازه و وزن آن ها نسبت به موتور های گیربکسی شده است. همین اندازه کوچک تر موتورهای گیرلس نیز امکان استفاده از آن ها را در آسانسورهای بدون موتورخانه فراهم می سازد.

در موتور های گیربکسی با افزایش دما، سنسور موجود در موتور به آن دستور توقف کار می دهد و این موضوع می تواند در آسانسور های مسکونی پر رفت و آمد و یا آسانسور های تجاری، بسیار مشکل آفرین باشد. این مورد در موتور های گیرلس وجود ندارد، چراکه دمای موتور گیرلس به اندازه موتور گیربکسی افزایش نمی یابد و نیازی به توقف موتور برای خنک شدن نخواهد بود.

سطح صدای تولیدی موتور های گیربکسی به دلیل بیشتر بودن اجزای متحرک و دور بالای موتور، بیشتر بوده و این موضوع در بلند مدت سبب آزار ساکنین نزدیک موتورخانه خواهد شد. این درحالی است که صدای موتورهای آسانسور گیرلس در حد پایینی می باشد.

تفاوت دیگر موتور گیرلس آسانسور با موتورهای گیربکسی در سرعت خطی آن ها می باشد. اغلب موتور های گیربکسی با سرعت ۱ m/s تا نهایتا ۲.۵ m/s کار می کنند ولی موتور های گیرلس توانایی ایجاد سرعت های بالاتر تا حدود ۹ m/s را دارند. این موضوع در سازه های بلند مرتبه، بسیار حائز اهمیت می باشد.

برای مطالعه بیشتر:

موتور گیربکس آسانسور

بهترین موتور آسانسور

قیمت موتور آسانسور الکو ۶/۱

مشخصات موتور آسانسور

آسانسور بدون موتورخانه

موتور آسانسور ترک

موتور آسانسور اکر

قیمت موتور آسانسور sr5

موتور آسانسور abb

نمایندگی موتور آسانسور الکو

آسانسور هیدرولیک جک از زیر

تاییدیه استاندارد آسانسور هیدرولیک

قیمت موتور آسانسور مونتاناری

نصب آسانسور هیدرولیک

موتور آسانسور الکو

قیمت آسانسور برای ساختمان ۴ طبقه

قیمت موتور آسانسور فرشباف

موتور آسانسور ایتال

معایب آسانسور هیدرولیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.33 ( 10 نظر)