استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

آسانسور هیدرولیکی چیست

آسانسور هیدرولیکی چیست
آسانسور هیدرولیکی چیست

در پاسخ به سوال آسانسور هیدرولیکی چیست ، می توان گفت آسانسور هیدرولیکی یکی از محبوب ترین آسانسورهای مورد استفاده در دنیا است. تاریخچه آسانسور هیدرولیکی به سال ۱۸۶۷ بازمی گردد که برای اولین بار توسط نیکولاس اوتو در وین اتریش ساخته شد. این آسانسور با استفاده از یک پمپ و مایع هیدرولیکی ، مسافران و بارهای مختلف را بصورت عمودی جا به جا می کرد.

آسانسور هیدرولیکی در طول سالیان بعد بهبود یافت و فناوری های جدیدتری در زمینه سیستم های هیدرولیکی و مواد ساختاری پدید آمد. این آسانسورها به دلیل عملکرد قوی و قابل اعتماد خود، به طور گسترده ای در ساختمان ها استفاده می شوند.

آسانسور هیدرولیکی چیست
آسانسور هیدرولیکی

آسانسور هیدرولیک چیست

آسانسور هیدرولیکی نوعی آسانسور است که برای حرکت کابین از قوانین هیدرولیک استفاده می کند. بر اساس این قوانین ، فشار مایعات در سیستم های هیدرولیکی بر اساس قانون پاسکال (قانون انتقال فشار) کنترل می شود. در این نوع آسانسور، یک سیلندر هیدرولیکی وجود دارد که حجم مایع را تغییر می دهد و با افزایش فشار مایع، باعث حرکت کابین به بالا و پایین می شود.

آسانسور هیدرولیکی عموماً برای ساختمان های کوچک و با ارتفاع کم استفاده می شود و باعث حرکت صاف و آرام کابین به بالا و پایین می شود. همچنین، به دلیل استفاده از سیلندر هیدرولیکی برای حرکت کابین، نیاز کمتری به ساختار قوی و پایدار در ساختمان دارد.

در ادامه، به پرسش هایی نظیر، مزایای آسانسور هیدرولیکی چیست ، خصوصیات انواع آسانسور هیدرولیکی و کاربرد هر کدام، قطعات آن و همین طور به این پرسش که مشخصات فنی آسانسور هیدرولیک چیست ، پاسخ داده می شود.

انواع آسانسور هیدرولیکی چیست

آسانسورهای هیدرولیکی با در نظر گرفتن اینکه چه مقدار فضا برای چاه در ساختمان در نظر گرفته شده است، در انواع مختلفی ساخته و نصب می شوند. در ادامه مبحث آسانسور هیدرولیکی چیست ، به مدل های کلی که آسانسور های هیدرولیکی طراحی می شوند اشاره می نماییم.

آسانسور هیدرولیک چیست
آسانسور هیدرولیک

آسانسور هیدرولیک بدون چاهک چیست

در نواحی که خاک زمین پایداری مناسبی ندارد و یا سطح آب بالا است و برای حفر چاهک مناسب نیستند و یا در برخی منازل مسکونی که از قبل فضایی برای آسانسور در نظر گرفته نشده است، از این نوع آسانسور استفاده می شود.

آسانسور هیدرولیک با چاهک چیست

در این نوع آسانسور کابین روی پیستون است و سیلندر مساوی با مقدار ارتفاعی که قرار است آسانسور طی کند، به داخل زمین فرو می رود. با پمپ شدن مایع به داخل سیلندر، آسانسور به سمت بالا حرکت می کند و با برگشتن مایع به مخزن، به سمت پایین حرکت خواهد کرد.

آسانسور هیدرولیک طنابی چیست

در طراحی این آسانسور از ترکیب نیروی هیدرولیکی و طناب استفاده شده است. یک سر پیستون به چرخ دنده و سر دیگر به کابین متصل می شود و طناب کابین را بالا نگه می دارد. در صورت پاره شدن طناب، کابین سقوط می کند، بنابراین نیاز است هر چند وقت یکبار طناب مورد بررسی قرار گیرد.

آسانسور هیدرولیک بدون اتاق یا روم لس چیست

در این آسانسور اتاق ثابتی وجود ندارد. آسانسور روم لس نسبت به بقیه آسانسورها فضای بسیار کمتری را اشغال می کند و نیازی به موتورخانه جداگانه ندارند. در آسانسورهای روملس موتور در بالای سقف نصب می شود و از لحاظ انرژی از آسانسورهایی که موتورخانه دارند، بهتر هستند.

انواع جک آسانسور هیدرولیکی چیست

در ادامه مبحث آسانسور هیدرولیک چیست ، باید به این مورد اشاره کنیم که آسانسورهای هیدرولیکی بر اساس ساختار جک به دو دسته آسانسور هیدرولیکی با جک تلسکوپی و آسانسور هیدرولیکی با جک پیستونی تقسیم می شوند.

جک تلسکوپ با نام سیلندر چند مرحله ای نیز شناخته می شود و به صورت لوله ای تلسکوپی طراحی شده است. این جک دارای چند پیستون لوله ای است که قابل گسترش و تراکم پذیر هستند. زمانی که سیال وارد جک می شود، با اعمال فشار هیدرولیک، بخش های کشیده شده از قسمت های فشرده خارج شده و باعث حرکت کابین می شود.

جک پیستونی از یک سیلندر هیدرولیکی و یک پیستون تشکیل شده است. با اعمال فشار مایع هیدرولیکی، پیستون به سمت بالا یا پایین حرکت می کند و باعث حرکت کابین می شود. در این جک، آب بندها یا سیل های هیدرولیکی (Seal) بر روی پیستون بسته می شوند. انتهای شافت به پیستون متصل می شود. پس از نصب شدن آب بندها، پیستون به سطح داخلی بدنه جک مماس است و زمانی که روغن وارد جک می شود، زیر پیستون محبوس شده و باعث حرکت پیستون به سمت بالا می گردد.

آسانسور هیدرولیکی چیست
جک تلسکوپی

مزایای آسانسور هیدرولیکی چیست

در این بخش به اینکه مزایای اصلی آسانسور هیدرولیکی چیست می پردازیم:

  • چون آسانسور هیدرولیکی دارای جک است، در هنگام سقوط به دلیل فشار روغن آسانسور با سرعت کمی حرکت می کند و از ایمنی بیشتری برخوردار است.
  • آسانسور هیدرولیکی به دلیل اینکه وزنه تعادل ندارد، فضای کمتری را اشغال می کند و درنتیجه در موقع زلزله، ایمنی بالایی دارد.
  • ظرفیت کابین در این نوع آسانسور تا ۱۵ درصد نسبت به آسانسور کششی بیشتر است و برای جابجایی بار ظرفیت بالایی دارد. چون آسانسور هیدرولیکی از توان بالا، نیروی قوی، راندمان مناسب و هزینه پایینی برخوردار است، گزینه مناسبی برای حمل بارهای سنگین بشمار می رود.
  • در آسانسورهای با جک مستقیم می توان از کابین های تمام شیشه ای استفاده کرد. امکان نصب شیشه در سه وجه کابین آسانسور وجود دارد و برای ساختمان های جدید و مدرن مناسب است.
  • آسانسورهای هیدرولیکی فقط برای حرکت به سمت بالا انرژی برق مصرف می کنند. اما در هنگام پایین آمدن نیازی به مصرف برق نیست و در حرکت به سمت پایین از نیروی جاذبه به جای کارکرد موتور استفاده می گردد. همین امر باعث می شود که آسانسور با سرعت بیشتری به سمت پایین حرکت کند و در مصرف برق صرفه جویی شود.
  • انواع آسانسورهای هیدرولیکی بی صدا هستند و آلودگی صوتی ندارند. برای دانستن اینکه دلیل بی صدا بودن آسانسور هیدرولیکی چیست باید گفت که خاموش بودن موتور آسانسور هنگام حرکت رو به پایین کابین موجب سر و صدای کمتر آن می شود.
  • آسانسورهای هیدرولیکی فضای کمتری برای موتورخانه لازم دارند. می توان موتور را در پایین ترین طبقه قرار داد و مزیت آن دسترسی هرچه سریع تر سرویس کار در مواقع اضطراری به داخل موتورخانه می باشد.
  • این نوع آسانسورها دارای کیفیت حرکت مناسب و بدون شوک هستند و بسیار نرم و یکنواخت حرکت می کنند.

اجزای اصلی آسانسور هیدرولیکی چیست

قطعات آسانسورهای هیدرولیکی را می توان به سه گروه الکتریکی، مکانیکی و عمومی تقسیم بندی کرد. قطعات الکتریکی آسانسورهای هیدرولیکی تفاوت چندانی با آسانسورهای کششی ندارد. اما قطعات مکانیکی آسانسورهای هیدرولیکی منحصر بفرد است. قطعات عمومی هم در تمامی آسانسورها نصب می شوند. در این بخش به اینکه اجزای اصلی آسانسور هیدرولیکی چیست می پردازیم.

آسانسور هیدرولیک چیست
اجزای اصلی آسانسور هیدرولیکی

جک هیدرولیک

یکی از بخش های بسیار مهم آسانسورهای هیدرولیکی، جک هیدرولیک آن است که کابین را حرکت می دهد که شامل دو نوع است:

  • جک یک طرفه:

در جک پیستونی یک طرفه ، یک ورودی روغن در پایین ترین نقطه جک قرار دارد. این جک ها بسیار پرکاربرد هستند و هزینه کمی دارند.

  • جک دو طرفه:

در جک پیستونی دو طرفه، دو ورودی روغن، یکی در بالاترین نقطه و دیگری در پایین ترین نقطه جک ساخته می شوند. مهم ترین ویژگی جک هیدرولیک دو طرفه، حرکت رفت و برگشتی و دو طرفه آن است.

پیستون و سیلندر

سیلندر استوانه ای است که بخش خارجی جک را تشکیل می دهد و هد روی آن سوار می شود.

پیستون استوانه ای است که داخل سیلندر قرار دارد و معمولا فولادی و با سطح صیقلی است تا میزان اصطکاک به حداقل برسد. پیستون با اعمال تغییراتی در فشار باعث تامین نیروی محرکه برای حرکت کابین می شود.

پاوریونیت آسانسور هیدرولیکی چیست

بخش اصلی نیرو محرکه آسانسورهای هیدرولیک پاوریونیت است که وظیفه به حرکت درآوردن کابین را برعهده دارد. انباره روغن، الکتروموتور، پمپ هیدرولیک و شیرهای کنترل در پاوریونیت قرار دارند.

موتور و پمپ هیدرولیکی

در توضیح اینکه کاربرد پمپ آسانسور هیدرولیک چیست ، باید گفت که پمپ در سیستم هیدرولیک جریان روغن را ایجاد می نماید. این تجهیزات دارای انواع تک فاز و سه فاز هستند. حرکت یکنواخت کابین آسانسور به کیفیت جریان هیدرولیک بستگی دارد.

شیرهای هیدرولیکی

شیرهای کنترل جریان، هسته اصلی کنترل در آسانسورهای هیدرولیکی هستند. اساس کار آن ها به این صورت است که روغن به قسمت ورودی آنها وارد می شود و با توجه به فرمانی که توسط مدار تحریک صادر شده، جریان خروجی کنترل می گردد. انواع شیرهای کنترل عبارتند از:

  • شیرهای قطع و وصل:

این شیرها در مسیر خروجی تانک روغن قرار گرفته اند و معمولاً در زمان سرویس دهی سیستم، به طور کلی جریان روغن را قطع می کنند.

  • شیر سلونوئیدی اضطراری:

در مواقع قطعی برق، این نوع شیر که با یک باطری کار می کند فعال می شود و باعث می شود که کابین آسانسور به آرامی به سمت پایین حرکت کند.

  • شیرهای تناسبی:

این شیرها دارای یک برد الکترونیکی هستند که از راه دور می توان با دقت بالا میزان روغن را کنترل کرد.

  • شیر ایمنی:

این نمونه شیرها که به نام شیر ترکیدگی یا راپچر ولو نیز شناخته می شوند، حجم عبوری روغن مورد نظر را کنترل کرده و در شرایط شکست اتصالات، در زمانی که جریان برگشت روغن بیش از حد مجاز باشد، باعث قطع شدن جریان روغن و توقف کابین می شوند و از سقوط ناگهانی جک آسانسور جلوگیری می کنند.

سیستم خنک کننده آسانسور هیدرولیکی چیست

این سیستم دمای روغن را در شرایطی که بیش از حد مجاز گرم شده باشد، کاهش می دهد. دمای زیاد نیز مانند سردی روغن، موجب اختلال عملکرد سیستم است و میبایست با سیستم های کولینگ از افزایش بیش از حد دما جلوگیری کرد.

تجهیزات گرمایشی آسانسور هیدرولیک چیست

در لحظات اولیه راه اندازی سیستم هیدرولیکی در نواحی سردسیر در زمانی که به دلیلی مانند دمای پایین هوا یا کار نکردن آسانسور در شب دمای روغن کاهش یافته است، از تجهیزات برقی برای داغ کردن روغن استفاده می شود.

برای مطالعه بیشتر:

معایب هوم لیفت

هوم لیفت چیست

نصب آسانسور در راه پله

هزینه استاندارد ادواری آسانسور

استاندارد آسانسور چیست

نحوه گرفتن مجوز اسانسور

تاییدیه استاندارد آسانسور هیدرولیک

چک لیست استاندارد آسانسور

استاندارد جدید آسانسور

قوانین شهرداری برای آسانسور

نحوه محاسبه هزینه نصب آسانسور در آپارتمان

جای آسانسور در ساختمان

فضای مورد نیاز برای نصب اسانسور

استاندارد سازی آسانسور

سوالات متداول استاندارد آسانسور

قیمت کامل آسانسور

آسانسورهای کششی

آسانسور جکی

اسانسور گیرلس

قیمت آسانسور هیدرولیک

قیمت کابین آسانسور ۶ نفره

کابین اسانسور

کابین شیشه ای آسانسور

قیمت آسانسور چهار طبقه

قیمت آسانسور ۶ طبقه

فرق آسانسور کششی با هیدرولیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.67 ( 7 نظر)