استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دستور کار اجرای وال پست

دستور کار اجرای وال پست
دستور کار اجرای وال پست

دستور کار اجرای وال پست در آیین نامه ۲۸۰۰ و پیوست ششم این آیین نامه ارائه شده است. والپست به منظور بهبود عملکرد لرزه ای اجزای غیرباربر ساختمان همچون دیوارها اجرا می گردد. در واقع علاوه بر مقاوم سازی اجزای باربر در برابر نیروهای جانبی ناشی از بار زلزله، دیوارها نیز باید مقاوم سازی شوند. این موضوع در زلزله کرمانشاه که در سال ۱۳۹۶ اتفاق افتاد کاملا مشهود بود. یکی از دلایل اصلی خسارات مالی و جانی فراوان در این زلزله، عدم پایداری دیوارها و ریزش آنها در عین پایداری اسکلت اصلی سازه بود. پس از این اتفاق، دستور کار اجرای وال پست مورد بازنگری قرار گرفت.

دستور کار اجرای وال پست افقی و عمودی

برای دیوارهای با طول بیشتر از ۴ متر و همین طور دیوارهای با ارتفاع بیشتر از ۳/۵ متر به اجرای وال پست نیاز خواهد بود. دستور کار اجرای وال پست افقی به صورتی است که حداقل فاصله بالای دیوار تا زیر سقف باید برابر با بیشترین دو مقدار ۲۵ میلی متر و حداکثر خیز دراز مدت سقف در امتداد دیوار باشد.

دیوارهای با دهانه آزاد بیشتر از ۴ متر به اجرای وال پست قائم که با عنوان وادار نیز شناخته می شوند، نیاز دارند تا طول دهانه آزاد کاهش یابد. وادارها به دو نوع کناری و میانی دسته بندی می شوند. اتصال آنها به صورت کشویی یا تلسکوپی انجام می شود.

دستور کار اجرای وال پست
اجرای والپست

اتصال کشویی به صورتی است که به دیوار اجازه حرکت در داخل صفحه دیوار داده می شود اما از حرکت خارج از صفحه آن جلوگیری می گردد. این اتصال را می توان به کمک دو نبشی هم اجرا نمود. طبق دستور کار اجرای وال پست قسمت پایین وادار به صورت مفصلی و قسمت بالایی به صورت کشویی متصل می شود. اتصالات تلسکوپی به صورتی اجرا می گردند که دیوار در هر دو جهت X و Y مهار شده اما در جهت Z آزادی حرکت دارد. برای اتصال وادار نباید از جوشکاری استفاده کرد.

ضوابط دستور کار اجرای وال پست

بر اساس دستور کار اجرای وال پست نباید در فاصله بحرانی تقاطع تیر و ستون از والپست عمودی یا افقی استفاده کرد. به منظور محاسبه تعداد وال پست مورد استفاده باید این فاصله و همین طور ارتفاع دیوار را در نظر گرفت. برای برآورد تعداد وال پست های افقی که به آن تیرک نیز گفته می شود، طول دیوار و فاصله بحرانی حائز اهمیت است. نحوه اجرای تیرک به این صورت است که تیرک باید به صورت کامل بر روی دیوار بنشیند و بار ثقلی دیوار فوقانی نباید به تیرک منتقل شود.

بر اساس دستور کار اجرای وال پست با توجه به اتصال کشویی وادار نیازی به رعایت فاصله جداسازی دیوار در مجاورت وادارها نبوده و دیوار می تواند از بر وادار چیده شود. بر روی وادار باید از رابیتس و پشم سنگ ضد رطوبت استفاده گردد. دلیل این موضوع اختلاف ضریب انبساط حرارتی بین مصالح بنایی و فولادی می باشد. بنابراین باید پیش از اجرای نازک کاری روی وادار رابیتس یا توری مرغی کشید.

دستور کار اجرای وال پست
والپست عمودی و افقی

تفاوت دستور کار جدید اجرای وال پست با روش قدیمی

از تفاوت های دستور کار اجرای وال پست به روش جدید با روش قدیم، تفاوت در اتصالات است. در گذشته اتصال نبشی والپست با جوشکاری انجام می شد که در ضوابط جدید تغییراتی در این موضوع اعمال گردید. چون جوشکاری والپست باعث مهار داخل صفحه دیوار می شود که ترک خوردن و تخریب دیوار را در پی دارد.

بر اساس دستور کار اجرای وال پست باید قسمت بالای دیوار با مصالح تراکم پذیر همچون یونولیت یا پشم سنگ پر شود. همچنین در وادارهای کناری که نیاز به مصالح جدا کننده دارند، باید این مصالح بین وال پست و دیوار قرار گیرد و ضخامت آن به اندازه ۰/۰۱ ارتفاع دیوار باشد. در حالی که بر اساس دستورالعمل گذشته، یونولیت بین وال پست و ستون قرار داده می شد.

در اجرای وال پست از میلگرد بستر نیز استفاده می گردد که از دو مفتول موازی تشکیل شده اند که با کمک مفتول هایی به صورت خرپایی یا نردبانی به هم وصل می گردند. با توجه به دستور کار اجرای وال پست استفاده از میخ های کاشت به صورت ضربه ای ممنوع بوده و می توان از روش کاشت چرخشی استفاده کرد. محل میخ یا پیچ در لبه قطعات باید به فاصله ای از لبه اجرا شود که موجب قلوه کن شدن پوشش بتنی اعضای سازه نگردد. از نظر هزینه هم اجرای جدید و قدیم والپست با یکدیگر متفاوت هستند به طوری که اجرا به روش جدید کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی هزینه ها را به دنبال دارد.

دستور کار اجرای وال پست
والپست منقطع

دستور کار اجرای والپست جدید

بر اساس پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ می توان از برخی از الیاف ها نیز به جای والپست های سنتی استفاده کرد. از جمله این مصالح می توان به الیاف شیشه ای و کربنی و FRP اشاره نمود. مقدار مقاومت تسلیم این مصالح حائز اهمیت می باشد. حداقل مقاومت تسلیم لازم برای این الیاف ها بر اساس جنس آنها تعیین می گردد. همچنین حداقل دانسیته آن نیز بر اساس نحوه اجرا مشخص می شود. والپست های الیافی بر اساس طراحی می تواند به دو صورت نواری و سرتاسری اجرا شود. در صورت استفاده از انواع گالوانیزه والپست، به دلیل بیشتر بودن قیمت وال پست گالوانیزه ، هزینه خرید افزایش می یابد.

برای مطالعه بیشتر:

وال پست جدید

اتصال تلسکوپی وال پست

وادار میانی

طراحی وال پست

قیمت وال پست منقطع

وال پست چیست

وال پست پنجره

نبشی برای وال پست

فرق وال پست با میلگرد بستر

جایگزین وال پست

قیمت وال پست هبلکس

ساخت وال پست

وال پست FRP

وال پست الیاف شیشه

متره وال پست

نحوه اتصال وال پست به ستون بتنی

وال پست مش

والمش چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 1 نظر)