استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

اتصال وال پست به ستون

اتصال وال پست به ستون
اتصال وال پست به ستون

وال پست در انواع سازه های بتنی، فولادی، سوله ها و … به منظور افزایش پایداری و استحکام سازه در برابر بارهای جانبی ناشی از زلزله و طوفان اجرا می گردد. رعایت ضوابط اتصال وال پست به ستون یکی از نکاتی است که به عملکرد صحیح آن کمک می کند. فاصله وال پست از ستون از دیگر مواردی است که در طراحی و اجرای وال پست باید مدنظر قرار گیرد. چنانچه اتصال وال پست به ستون ها و یا سایر اجزای سازه به درستی انجام نشود، اعضای غیر سازه ای ساختمان فرو خواهد ریخت و خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. قوانین و ضوابط مربوط به نحوه اتصال وال پست به ستون بتنی و فولادی در پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ ارائه شده است.

فاصله وال پست از ستون

بر اساس پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ فاصله جداسازی دیوار از ستون به اندازه ۰/۰۱ ارتفاع کف تا کف طبقه و فاصله جداسازی از سقف برابر با بیشترین دو مقدار ۲۵ میلی متر و حداکثر خیز دراز مدت تیر می باشد. در گذشته فاصله وال پست از ستون را با یونولیت پر می کردند، اما در قوانین جدید این مصالح پر کننده باید درون وال پست (بین وال پست و تیغه) قرار داده شوند.

اتصال وال پست به ستون
والپست

اتصال وال پست به ستون در دیوارهای پانلی

در دیوارهای پانلی، چنانچه ارتفاع به اندازه ای باشد که پانل قابلیت تحمل بار خمشی وارد بر آن را نداشته باشد، باید از تیرک در تراز میانی و وادار انتهایی استفاده نمود. در این حالت باید فاصله وال پست افقی از ستون ها حفظ شده و در واقع از اتصال آن به ستون ها پرهیز گردد، اما تیرک به وادار متصل می شود.

فاصله وال پست از ستون در اجرای تیرک

ارتفاع آزاد دیوارهایی که ارتفاع آنها از ۳/۵ متر بیشتر باشد باید به کمک تیرک کاهش داده شود. در این حالت برای نگهداری تیرک نیاز به اجرای وادار انتهایی می باشد. به منظور عدم ایجاد مانع برای تغییر شکل تیر در ناحیه مفصل پلاستیک، فاصله وال پست از ستون یا همان فاصله وادار انتهایی از ستون باید حداقل یک متر از بر ستون باشد. در قسمت انتهایی، نحوه اتصال وال پست به ستون بتنی (اتصال تیرک به ستون) باید به صورت نشیمن با قابلیت جابجایی در راستای دیوار باشد.

نحوه اتصال وال پست به ستون بتنی
اجرای والپست

لزوم رعایت نحوه اتصال وال پست به ستون و اجرای آن

اجرای وال پست به استحکام هر چه بیشتر سازه و جلوگیری از خسارات جانی و مالی کمک شایانی می نماید. هزینه اجرای وال پست در برابر مزایای آن کاملا مقرون بصرفه می باشد. ضمن اینکه هزینه آن در مقایسه با هزینه های کلی مربوط به ساخت و ساز ناچیز بوده و تنها درصد کمی از آن را شامل می شود. همچنین ضوابط جدید تعیین شده برای اجرای آن، باعث کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی هزینه ها نسبت به گذشته شده است. اما عدم اجرای درست آن و رعایت نکردن ضوابط مربوط به نحوه اتصال وال پست به ستون بتنی و فلزی و همین طور فاصله وال پست از ستون ، نه تنها به استحکام سازه کمکی نمی کند، بلکه باعث هدر رفت هزینه نیز می شود.

عوامل موثر بر هزینه اجرای وال پست

هزینه اجرای وال پست به عواملی همچون متراژ کار، نوع و جنس وال پست مورد استفاده وابسته است. والپست ها به صورت سرتاسری و منقطع قابل اجرا می باشند که قیمت این قطعات با هم متفاوت است. همچنین از نظر جنس قطعات فلزی مورد استفاده برای نصب والپست به دو دسته گالوانیزه و ورق سیاه تقسیم بندی می شوند. پروفیل های گالوانیزه از قیمت بالاتری برخوردار هستند اما وزن کمتری داشته و در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم می باشند. در صورت استفاده از قطعات ساخته شده با ورق سیاه، به منظور جلوگیری از زنگ زدگی این قطعات نیاز به پوشش آنها با ضد زنگ می باشد. برای مناطق با رطوبت بسیار بالا بهتر است از مقاطع گالوانیزه استفاده شود، در غیر این صورت برای صرفه جویی در هزینه ها می توان از والپست ورق سیاه استفاده کرد. قیمت روز آهن آلات هم بر قیمت این قطعات موثر است.

فاصله وال پست از ستون
فاصله وال پست از ستون

در صورت استفاده از الیاف برای مسلح سازی دیوار، جنس آن که کربنی باشد یا از الیاف شیشه، مقاومت تسلیم، دانسیته و … بر روی قیمت آن تاثیرگذار است. در برآورد هزینه ها باید هزینه های مربوط به دستمزد استادکار را نیز مدنظر قرار داد. به منظور استعلام قیمت انواع وال پست می توانید با کارشناسان عمران مدرن در ارتباط باشید.

برای مطالعه بیشتر:

وال پست جان پناه پشت بام

وادار میانی

اتصال تلسکوپی وال پست

تولید وال پست

طراحی وال پست

ناودانی وال پست

وال پست جدید

وال پست منقطع خرید

قیمت نبشی وال پست

وال پست در اسکلت فلزی

وال پست چیست

میلگرد بستر وال پست

جایگزین وال پست

فرق وال پست با میلگرد بستر

وال پست هبلکس

اجرای صحیح وال پست

ساخت وال پست

وال پست FRP

وال مش چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 1 نظر)