استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

وال پست الیافی

وال پست الیافی
وال پست الیافی

وال پست الیافی از انواع جدید والپست می باشند که در مقاوم سازی ساختمان و افزایش استحکام سازه در برابر بار جانبی ناشی از زلزله و باد مورد استفاده قرار می گیرند. این والپست ها به صورت وال پست الیاف شیشه و یا کربن تولید می شوند. در واقع وال پست الیافی برای مقاوم سازی دیوارهای فاقد والپست و دیوارهایی که دچار آسیب و ترک خوردگی شده اند استفاده می شود. به کارگیری وال پست الیاف شیشه یا کربن، به استحکام هر چه بیشتر سازه کمک شایانی می نماید.

اهمیت استفاده از وال پست الیافی

علاوه بر اجزای سازه ای و باربر ساختمان، پایداری و استحکام اجزای غیرباربر همچون تیغه ها نیز حائز اهمیت است. این موضوع در زلزله ای که در سال ۱۳۹۶ در سر پل ذهاب رخ داد، کاملا مشهود بود. در واقع در این زلزله اسکلت اصلی و اعضای سازه ای اکثر ساختمان ها پابرجا مانده و غالب خسارات مالی و جانی در این ساختمان ها ناشی از فرو ریختن دیوارها و اجزای غیرباربر بوده است. پس از این زلزله، اهمیت مهار دیوارهای غیر باربر، تیغه ها و … بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و در ضوابط و قوانین اجرای والپست بازنگری صورت پذیرفت. پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ ارائه دهنده ضوابط مربوط به نصب والپست می باشد. در این پیوست ذکر شده است که می توان از وال پست الیافی نیز برای مهار دیوارها استفاده نمود.

وال پست الیافی
والپست الیافی

اهمیت استفاده از وال پست الیاف شیشه و کربن در جلوگیری از خسارات مالی و جانی به هنگام وقوع زلزله یا طوفان می باشد. با توجه به زلزله خیز بودن کشور ایران، اهمیت این موضوع بسیار بالا بوده و استفاده از روش های مناسب نصب وال پست حائز اهمیت می باشد.

قیمت وال پست الیاف شیشه و کربن

قیمت وال پست الیافی به نوع آن وابسته است. انواع وال پست الیاف شیشه و کربن از قیمت متفاوتی برخوردار هستند. از مشخصات این الیاف ها می توان به مقاومت کششی، دانسیته و ضریب انتقال حرارت اشاره نمود که به تغییر هر یک از این پارامترها، قیمت وال پست الیافی نیز تغییر می یابد. به هنگام خرید و استعلام قیمت باید ضخامت و وزن آن را نیز مدنظر قرار داد. تک جهته یا دو جهته بودن الیاف هم بر روی قیمت آن تاثیرگذار است.

برای اجرای والپست الیافی از رزین استفاده می شود که نوع آن هم تعیین کننده هزینه نصب می باشد. متراژ کار و دستمزد اجرا از دیگر مواردی است که باید در برآورد هزینه ها در نظر گرفته شود. هزینه وال پست الیاف شیشه و کربن در مقایسه با هزینه های کلی مربوط به ساخت و ساز ناچیز بوده و در ضمن به ایمنی بیشتر سازه و جلوگیری از خسارات جانی و مالی جبران ناپذیر کمک شایانی می نماید.

وال پست الیاف شیشه
وال پست الیاف شیشه

اجرای وال پست الیافی

وال پست الیافی به دو صورت نواری و سرتاسری قابل اجرا می باشد که این موضوع به طراحی های صورت گرفته وابسته است. محل نصب وال پست الیاف شیشه و کربن هم باید تعیین شده و برای اجرا نشانه گذاری شود. سپس آن را در ابعاد طراحی شده برش می زنند. یکی از عوامل موثر بر اجرای صحیح وال پست الیافی ، تمیز بودن سطح کار است، به این منظور سطحی که باید بر روی آن الیاف نصب گردد را از آلودگی هایی همچون روغن و رنگ پاک می کنند.

همان طور که پیشتر نیز بیان شد برای اجرای وال پست الیافی از رزین استفاده می شود. عملیات اجرای رزین در دو مرحله انجام می شود. در ابتدا سطح کار را با رزین آغشته نموده و سپس بعد از قرار دادن الیاف بر روی آن، بار دیگر روی والپست الیافی را با رزین می پوشانند. باید توجه نمود که ترکیب اجزای رزین باید مطابق با دستورالعمل تهیه آن انجام شود. همچنین برای مهار خارج از صفحه دیوارهای جدید، استفاده از نبشی های کنترل کننده لازم است. پس از گیرش رزین، اجرای وال پست الیاف شیشه و کربن خاتمه می یابد.

ضوابط وال پست الیاف شیشه و کربن

بر اساس پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ ، یک روش مهار لرزه ای دیوارها مسلح کردن آن با استفاده از شبکه الیاف است. در این پیوست ذکر شده است که مقاومت تسلیم وال پست الیاف شیشه باید بیشتر از ۱۰۰۰ مگاپاسکال باشد. همچنین ذکر شده است که مقدار الیاف مورد نیاز با توجه به مشخصات آنها در حالت استفاده به صورت نواری حداقل ۱۰۰ گرم بر متر مربع و در حالت استفاده به صورت سرتاسری ۵۰ گرم بر متر مربع می باشد. همچنین در صورت استفاده از وال پست الیافی کربنی، مقاومت تسلیم آن باید بیش از ۳۰۰۰ مگاپاسکال باشد. حداقل دانسیته آن در حالت سرتاسری و نواری باید به ترتیب ۲۵ و ۵۰ گرم بر متر باشد. فاصله بین چشمه ها بر اساس طراحی می تواند متفاوت باشد اما در هر صورت این فاصله نباید از ۵ میلی متر کمتر باشد.

وال پست الیافی
جزئیات والپست الیافی

مزایای وال پست الیافی

از مهم ترین مزایای وال پست الیافی این است که برای ساختمان های موجود و از پیش ساخته شده نیز قابل اجرا می باشند. این والپست ها در مقایسه با والپست های سنتی و فلزی وزن کمی داشته و بار چندانی به سازه وارد نمی کنند. همچنین فضای کارگاه و محیط کار را کمتر اشغال می کنند. سهولت در اجرا و سرعت نصب از دیگر مزایای وال پست الیاف شیشه و کربن می باشد. استفاده از این والپست ها باعث حذف عملیات جوشکاری، اجرای ضدزنگ، نصب پلیت و … می شود. ضمن اینکه باعث صرفه جویی در هزینه ها نیز می گردد. این الیاف در برابر خوردگی مقاوم بوده و نیازی به مراقبت و نگهداری ندارند. وال پست الیافی بر روی انواع دیوارها قابل اجرا است.

برای مطالعه بیشتر:

اتصال تلسکوپی وال پست

وادار

میلگرد بستر وال پست

طراحی وال پست

وال پست چیست

وال پست ساختمان

ناودانی وال پست

وال پست جدید

والپست منقطع

نبشی وال پست

وال پست هبلکس

کارخانه وال پست

فرق وال پست با میلگرد بستر

جایگزین وال پست

وال پست دیوار داخلی

وال پست در اسکلت بتنی

نحوه اجرای وال پست

وال پست سوله

ساخت وال پست

پیوست ششم وال پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 1 نظر)