استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ماده ۵۶ قانون آسانسور

ماده 56 قانون آسانسور
ماده 56 قانون آسانسور

طبق ماده ۵۶ قانون آسانسور مصوب ۱۳۴۳، استفاده از آسانسور برای اسباب کشی، حمل مصالح ساختمانی و نخاله های ناشی از تعمیرات ممنوع است. در صورت سرپیچی ساکنین ساختمان از این قانون، سرایدار یا مدیر ساختمان موظف است از انجام این عمل ممانعت نماید.

این ماده با هدف جلوگیری از استهلاک قطعات آسانسور و پیشگیری از حوادث و آسیب های احتمالی وضع شده است. در ادامه، به طور مفصل به ماده ۵۶ قانون آسانسور پرداخته شده و راهکارهایی به منظور کاهش خسارات و مشکلات ممکن در این زمینه معرفی خواهند شد.

شرح ماده ۵۶ قانون آسانسور

بنا به ماده ۵۶ قانون آسانسور ، استفاده از آسانسور به منظور انتقال بار و اسباب ‌کشی مجاز نمی ‌باشد مگر اینکه آسانسور به‌ طور ویژه برای این هدف طراحی شده باشد. زیرا آسانسورهای مخصوص حمل بار و آن‌ هایی که برای انتقال افراد طراحی شده‌ اند، ساختارهای متفاوتی دارند. متأسفانه برخی افراد به اشتباه این تفاوت را نادیده می‌ گیرند و با توجه به ظرفیت آسانسور، آن را برای حمل بار مورد استفاده قرار می ‌دهند. آن‌ ها به اشتباه وزن بارها و اجناس خود را با ظرفیت آسانسور مطابقت می دهند.

اما باید به یاد داشت که طبق ماده ۵۶ قانون آسانسور و نیز مقررات مالکیت آپارتمان ‌ها، استفاده از آسانسورها برای انتقال اسباب‌ کشی و بار ممنوع است. این اقدام می ‌تواند خساراتی به صورت درجا و یا در طولانی‌ مدت به آسانسور وارد کند، که به نوبه خود منجر به خسارات جبران ‌ناپذیر در مورد این وسیله حمل و نقل عمومی می‌ شود.

ماده 56 قانون آسانسور
اسباب کسی با آسانسور

راهکار و استثنائات ماده ۵۶ قانون آسانسور

به منظور رعایت ماده ۵۶ قانون آسانسور ، اقداماتی می ‌توان اتخاذ کرد تا استفاده ایمن از این وسیله نقلیه عمومی تضمین گردد. برای مثال، ممکن است مدیر آپارتمان تصمیم بگیرد در قبال امکان اسباب‌ کشی با آسانسور، هزینه بیشتری برای شارژ آسانسور از متقاضی دریافت کند. در مواقع دیگر، با توافق سایر ساکنین آپارتمان و تصمیم مدیر ساختمان، ممکن است توافق شود که در صورت وقوع آسیب یا خسارت به آسانسور، تمام هزینه ‌های تعمیر و بازسازی، به متقاضی اسباب ‌کشی محول شود.

این رویکرد به نظر ممکن است به عنوان یک راه‌ حل ساده و سریع مورد استقبال قرار گیرد. اما در صورت عدم احتیاط و دقت کافی در جابه‌ جایی اسباب و اثاثیه ‌ها، ممکن است مشکلات قبلی آسانسور به صورت ناگهانی بروز کرده و تمام مسئولیت هزینه ‌ها به متقاضی اسباب ‌کشی واگذار گردد.

ماده ۵۶ قانون آسانسور
آسانسور ساختمان مسکونی

نکات ایمنی حمل بار با آسانسور

طبق ماده ۵۶ قانون آسانسور ، آسانسورهای مخصوص حمل مسافر اصولا برای جابه‌ جایی بار طراحی نشده ‌اند و استفاده از آن ‌ها برای این منظور ممنوع است. با این حال، در صورتی که تنها آسانسور مخصوص مسافر در آپارتمان موجود باشد، می‌توان با رعایت نکات ایمنی به روش زیر عمل کرد:

  • هنگام جابه ‌جایی اشیا کوچک و کم وزنی که با دست قابل حمل هستند، باید به عدم برخورد آن ‌ها با دکور داخل آسانسور توجه کنید. تا از سهل ‌انگاری های ناگهانی که ممکن است موجب ایجاد خراش‌ و ترک داخل بدنه کابین شود، جلوگیری شود.
  • بهتر است جابه‌ جایی اجناس سنگین مانند یخچال، لباس‌ شویی، گاز، مبلمان و بوفه را به افرادی که تخصص جابه‌ جایی این اجناس را دارند، واگذار کنید. تا مسائل ایمنی رعایت و از آسیب به آسانسور جلوگیری شود.
  • برای جابه ‌جایی جعبه ‌ها و باکس ‌های کوچکی که وزن آن‌ ها چندان سنگین نیست، با دقت آن‌ ها را در کف آسانسور قرار دهید و به دور از لبه ‌ها و درب آسانسور قرار بدهید. همچنین، توجه به وزن قابل تحمل آسانسور بسیار مهم است تا به صورت اتفاقی، وزن مجاز آسانسور را نادیده نگیرید و از آسیب به سیستم آسانسور جلوگیری کنید.

در نهایت، بهترین روش همیشه استفاده از آسانسورهای مخصوص حمل بار برای انتقال اجناس سنگین و حجیم است. تا از سلامتی و ایمنی آسانسور و افراد استفاده ‌کننده محافظت شود.

ماده ۵۶ قانون آسانسور چیست؟

طبق ماده ۵۶ قانون آسانسور مصوب ۱۳۴۳، استفاده از آسانسور برای اسباب کشی، حمل مصالح ساختمانی و نخاله های ناشی از تعمیرات ممنوع است.

آیا در قبال پرداخت شارژ بیشتر می توان از آسانسور برای اسباب کشی استفاده نمود؟

بله، ممکن است مدیر آپارتمان تصمیم بگیرد در قبال امکان اسباب‌ کشی با آسانسور، هزینه بیشتری برای شارژ آسانسور از متقاضی دریافت نماید.

برای مطالعه بیشتر:

خدمات آسانسور در تهران

هوم لیفت شیشه ای

معایب هوم لیفت

قیمت کابین آسانسور ۸ نفره

قیمت کابین اسانسور

اسانسور شیشه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز کاربران: 4.55 ( 6 نظر)

۴ نظر

  1. یعنی برای اسباب کشی، فردی که قصد جا به جایی داره باید رضایت تمام ساکنین رو به دست بیاره یا فقط هیئت امنای ساختمان کافیه؟

  2. سلام و ادب
    شما در صفحه ای که آدرس آن را در این زیر می‌گذارم گفته اید که (بر اساس ماده ۵۶ قانون تملک آپارتمان‌ها مصوب سال ۱۳۴۳، اسباب کشی و حمل مصالح ساختمانی و نخاله‌های ناشی از تعمیرات با آسانسور ممنوع است)
    این مطلب یک کپی پیست از سایر وب‌سایتهاست. قانون آپارتمان نشینی مصوب ۱۳۴۳ فقط ۱۵ ماده دارد و من هرچی جستجو کردم، ماده ۵۶ به شکلی که شما و سایر سایتها گفته‌اند را پیدا نکردم.
    اگر چنین ماده و قانونی وجود دارد، لطفا به ایمیل من ارسال شود. متشکرم

    آدرس صفحه شما:
    https://omranmodern.com/mag/%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-%DB%B5%DB%B6-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%A2%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%B1/

  3. درصورتی که مالک ساختمون راضی باشه ماده ۵۶ قانون آسانسور که نمیتونه مانع استفاده برای اسباب کشی بشه!

  4. ماده ۵۶ قانون آسانور در صورت رضایت مدیر و سایر ساکنین به جز یک نفر بازهم اجرا میشه؟