استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

وال پست چیست

وال پست چیست
وال پست چیست

وال پست چیست و چه مزایایی دارد. امروزه این پرسش ها ذهن بسیاری از مالکان و کارفرمایان را به دلیل لزوم اجرای وال پست به خود مشغول نموده است. به منظور کاهش خرابی های ناشی از بار زلزله، باد و …، لازم است که تمهیداتی برای المان های غیر سازه ای ساختمان هم در نظر گرفته شود. در واقع اگر بتوان گفت که اصلی ترین کاربرد والپست چیست ، آن کاربرد مقاوم سازی و افزایش استحکام دیوار در برابر بارهای جانبی وارده همچون بار زلزله می باشد.

انواع وال پست چیست

بر اساس شیوه اجرا انواع والپست چیست . در پاسخ به این پرسش می توان گفت که بر اساس شیوه اجرا وادار به دو نوع افقی و عمودی دسته بندی می شود. والپست عمودی برای دیوارهای با طول بیشتر از ۴ متر ضروری است. این نوع به صورت موازی با المان های قائم سازه اجرا می گردد. وال پست عمودی را می توان به دو دسته والپست میانی و کناری تقسیم بندی نمود. اجرای وال پست افقی نیز برای دیوارهای با ارتفاع بیشتر از ۳/۵ متر الزامی می باشد.

وال پست چیست
والپست

از نظر جنس نیز می توان آن را به دو نوع ورق سیاه و گالوانیزه دسته بندی کرد. ارزانترین وال پست انواع تولید شده با ورق سیاه می باشند. اما والپست های ساخته شده با ورق گالوانیزه سبک تر بوده و بار مرده کمتری به ساختمان وارد می کنند. همچنین در برابر حرارت ناشی از آتش سوزی نیز مقاوم تر هستند. ورق های گالوانیزه در برابر خوردگی مقاوم می باشند اما والپست ورق سیاه نیاز به ضد زنگ دارد. در این قسمت به این موضوع که انواع وال پست چیست پرداخته شد.

والپست چیست
اجرای والپست

لزوم اجرای والپست چیست

در گذشته اینطور تصور می شد که اگر استحکام اسکلت اصلی سازه بالا باشد کافی بوده و دیگر نیازی به مقاوم سازی سایر بخش ها نمی باشد. زلزله کرمانشاه در سال ۱۳۹۶، مثال نقضی بر این ماجرا بود. در واقع اسکلت اصلی بسیاری از ساختمان های کرمانشاه کاملا سالم مانده بودند اما دیوارهای سازه فرو ریخته بود. بخش زیادی از خسارات مالی و جانی این زلزله مربوط به فرو ریختن دیوارها یا در واقع اجزای غیر سازه ای بود. پس از آن مقررات جدیدی برای اجرای والپست در نظر گرفته شد و اجرای آن الزامی گردید.

در گذشته از نبشی به عنوان والپست استفاده می گردید. اما امروزه از انواع والپست ناودانی ورق سیاه یا گالوانیزه به صورت منقطع برای اجرای آن استفاده می گردد. اگر بخواهیم به این موضوع اشاره کنیم که مزایای این نوع وال پست چیست می توان گفت که انواع جدید نسبت به روش سنتی کارایی بیشتری داشته و همین طور بار اضافی کمتری به سازه وارد می کنند. همچنین مصرف آهن آلات نیز کمتر می شود. به طوری که اجرای آن در حدود ۳۰ درصد هزینه های اجرا را کاهش می دهد.

وال پست چیست
والپست سازه

مزایای والپست چیست

در این بخش به این موضوع که مزایای وال پست چیست ، می پردازیم. اجرای والپست موجب درگیری دیوار با اسکلت سازه می گردد. والپست سبب یکپارچه عمل نمودن دیوار و استحکام آن می شود. همچنین از ترک برداشتن دیوارهای اطراف بازشو جلوگیری می نماید. این موارد، کاهش خسارات مالی و جانی به هنگام وقوع زلزله را در پی دارد. برای اجرا می توان از مقاطع آماده استفاده کرد که سرعت ساخت و ساز و اجرا را افزایش می دهد. قیمت وال پست در برابر مزایای آن کاملا مقرون بصرفه است. از طرفی هزینه خرید و اجرای آن در برابر هزینه های کلی ساخت و ساز بسیار کم است. این موارد بخشی از پاسخی است که می توان به پرسش مزایای والپست چیست ، داده می شود.

ابعاد متداول وال پست چیست

بسیاری از خریداران به دنبال این هستند که ابعاد متداول وال پست چیست . وال پستهای ناودانی که به صورت منقطع به فروش رسیده و اجرا می شوند، در ابعاد متفاوتی عرضه می گردند. این قطعات غالبا دارای ضخامت ۲ میلی متر و اندازه بال ۷ سانتی متر می باشند. عرض معمول این قطعات ۱۰/۵، ۱۵/۵ یا ۲۰/۵ سانتی متر است. طول ۴۰ یا ۵۰ سانتی متر هم طول های معمول ناودانی منقطع می باشند.

اگر بخواهید بدانید که برای پروژه شما ابعاد مناسب وال پست چیست ، باید دیتیل طراحی والپست را در نظر بگیرید. عرض والپست با توجه به ضخامت دیوار تعیین می گردد.

برای مطالعه بیشتر:

طراحی وال پست

وال پست ساختمان

ناودانی وال پست

وال پست جدید

نمایندگی وال پست آماده

اجرای وال پست با میلگرد بستر

والپست منقطع

وال پست در اسکلت فلزی

نبشی برای وال پست

میلگرد بستر یا وال پست

جایگزین وال پست

وادار

قیمت بلوک سبک هبلکس

آزمایش مکانیک خاک

تولید وال پست

وال پست دیوارهای داخلی

اجرای وال پست در اسکلت بتنی

وال پست سوله

وال پست بلوک هبلکس

جزئیات اجرای وال پست

اتصال کشویی وال پست

وال پست تلسکوپی

وال پست frp

متره وال پست

نحوه اتصال وال پست به ستون بتنی

وال مش چیست

اجرای وال مش

دانلود پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ وال پست

مش فایبرگلاس دیوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.3 ( 4 نظر)