استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

سنگ کاری روی هبلکس

نمای سنگی هبلکس

ضوابط سنگ کاری روی هبلکس در سال های اخیر دقیق تر و سختگیرانه تر شده است. نتایج عملکرد سازه در زلزله هایی که طی سال های اخیر رخ داده نشان از آسیب گسترده ی نماهای ساختمانی و تلفات جانی و مالی سنگین داشته است. جزئیات بست ها و تجهیزاتی که توان ایجاد استحکام را داشته باشد در ادامه معرفی خواهد شد. این جزئیات بر اساس استاندارد و مقرارت ملی ساختمان  تدوین شده است و اهمیت اجرای دقیق آن به بهبود ایمنی سازه کمک شایانی میکند. اجرای انواع نماهای سنگی خصوصا سنگ کاری روی دیوار هبلکس در صورتی که طبق ضوابط پیش نرود نه تنها حین زلزله مشکل ساز است بلکه طوفان و باد با شدت متوسط نیز میتواند مخاطرات جانی برای عابرین و ساکنین ایجاد کند.

از شناخته شده ترین و پرکاربردترین برندهای هبلکس می توان به هبلکس اردکان ، بلوک ساروج ، هبلکس پرین نیشابور و هبلکس رضوی اشاره کرد. به منظور خرید هبلکس در شهرهای مختلف ایران از جمله، هبلکس همدان ، هبلکس اصفهان ، هبلکس بیرجند و … می توانید با کارشناسان عمران مدرن در ارتباط باشید.

سنگ کاری روی بلوک هبلکس

برای دریافت مقالات بیشتر در مورد بلوک هبلکس به لینک های زیر مراجعه کنید:

بلوک اتوکلاووزن بلوک هبلکسبلوک هبلکس چیستاجرای هبلکساتصالات بلوک هبلکس
اجرای نما روی هبلکسبلوک گازیبلوک سبک اتوکلاو شدهبلوک بتن سبک اتوکلاو شدهجنس بلوک هبلکس
بتن هوادار اتوکلاو شدهدیوار پیش ساخته هبلکسفرمستوندیوار AACبلوکaac

ضوابط سنگ کاری روی هبلکس

در الزامات و استانداردهای مربوط به سنک کاری روی هبلکس باید موارد زیر را در نظر داشت:

‫ابتدا اینکه در نما کاری روی هبلکس، سیستم نمای سنگی، پنج بخش اصلی مرتبط به هم دارد که موقع طراحی سیستم پوشش باید مد نظر قرار گیرد:

  1. پانل های سنگی یا قطعاتی که پوشش نما می باشند.
  2. مهار، که پوشش نما را به پشتبند متصل میکند.
  3. قاب های فرعی، که زمانی که مهار مستقیما به ساختمان متصل نیست، به صورت واسط، نما را به سازه ساختمان متصل میکند.
  4. درزهایی که بین قطعات یا پانل های سنگی وجود دارند
  5. سازه اصلی ساختمان یا دیوار پشتیبان که وابسته به نوع سیستم نما می باشد و بارهای وارده به سنگ توسط مهارها یا چسباننده ها به آن انتقال داده می شوند.

‫انواع سنگ کاری روی هبلکس

‫می دانیم که از دیدگاه زمین شناسی سنگ ها به دسته بندی سنگ های رسوبی، سنگ های آذرین و سنگ های دگرگون تقسیم بندی شده و هر کدام به طریق خود برحسب ویژگی های سنگ شناسی و کانی شناسی، به دسته بندی های کوچکتر تقسیم می شوند. بیشترین سنگ های مورد استفاده در نما و برای سنگکاری روی هبلکس عبارتند از گرانیت (سنگ آذرین)، سنگ آهک، تراورتن و ماسه سنگ (رسوبی)، سنگ لوح، ماربل و کوارتزیت ( دگرگون). تمام مشخصات برای سنگ کاری روی هبلکس به طور کامل در نشریه ۷۱۴ ارائه شده است.

ویژگی های سنگ کاری روی هبلکس و مشخصات فنی سنگ نما

‫برای نماسازی ساختمان ها و انجام سنگ کاری روی هبلکس باید از سنگ هایی استفاده کرد که مشخصات خاصی از نظر بافت، ظاهر، دوام، مقاومت در برابر شرایط جوی و مقاومت در برابر بارهای وارده برخوردار باشند. جزئیات مرتبط با این مشخصا به تفصیل در نشریه ۷۱۴ معرفی شده است.

سنگ کاری روی نمای ساختمان

‫انواع مهار نمای سنگی برای سنگ کاری روی هبلکس

‫اجرای نمای سنگی پیش ساخته برای سنگ کاری روی بلوک هبلکس از لحاظ نوع مهار نما، در دسته بندی نمای دیوار کرتین وال قرار میگیرد که جزئیات آن در نشریه ۷۱۴ در دسترس است. دیگر حالت های نصب مهار سنگی که در دسته بندی دیوار نما برای نما کاری روی هبلکس قرار میگیرد. در سیستم دیوار نما و نما کاری روی بلوک هبلکس، نمای سنگی به دیوار با پشتیبان مهار می شود. طریقه مهار دیوار نما به دیوار پشتیبان با دو راه مختلف، به شرح زیر است:

  1. ‫نمای سنگی چسبانده شده برای سنگ کاری روی هبلکس: نماهایی هستند که از چسب یا ملات به همراه وسایل اتصال در آن ها برای اتصال سنگ نما به دیوار پشتیبان استفاده می شود. وسایل اتصال به عنوان مهار نگهدارنده بوده و نقش باربری ایفا نخواهند کرد. در این حالت نقش ماده چسباننده، تنها مهار بار تقلی بوده و به منظور تحمل بار جانبی باید مهار مناسب مکانیکی به کار برده شود.
  2. در صورتی بار ثقلی و بار جانبی توسط مهار تحمل شود شامل نماهایی خواهد شد که از اجزای باربر یا سازها ی پشت بند برای متصل کردن سنگ نما به دیوار پیشتیبان استفاده می شود.

نوع و شکل مهار در سنک کاری روی هبلکس

نوع مهار، شکل قرارگیری و تعداد آن ها در سنگ کاری روی هبلکس بستگی به عوامل زیر دارد:

  1. سنگ مورد استفاده
  2. ضخامت و سطح رویه قطعات سنگ
  3. جنس دیوار پشتیبان مانند بتن درجا، آجرکاری، بلوک کاری
  4. میزان باری که به هر مهار وارد می شود مانند بار مرده، بار سیکلی یا ترکیبی از هر دو

‫جزئیات مرتبط با این سبک از اجرای نما برای نما کاری روی بلوک هبلکس در نشریه ۷۱۴ به تفصیل به بحت گذاشته شده است لذا در این بخش از ارائه آن صرف نظر می ‫شود.

‫انواع مهار در سنگ کاری روی هبلکس

‫میخ پرج های صاف، مفتولهای سیمی (مهارهایی از نوع فنرهای سیمی پیش ساخته) ، پیچ ها یا میله های حدیده شده به عنوان مهارهای اتصال دهنده سنگ نما در سنگ کاری روی بلوک هبلکس به پانل های بتنی پیش ساخته استفاده می شوند. پلان مهار سنگ به صورت درجا را نشان می دهد، مهار در صفحه افقی یا قائم می تواند بارهای قلی و جانبی را تحمل کند. توجه شود که پس از کارگذاری میل مهار ملات پشت سنگ اجرا می‫شود.

پلان مهار در سنک کاری روی بلوک هبلکس

موارد زیر در تصویر مربوط به پلان مهار در سنک کاری روی هبلکس شامل موارد زیر است:

  1. میتوان از چسب های سازگار با سنگ همراه با این مهارها برای سنگ کاری روی بلوک هبلکس استفاده نمود. البته اتکا به چسب، برای نگه داشتن سنگ به تنهایی مجاز نمی باشد. در این حالت ملات پشت سنگ در مرحله آخر اجرا خواهد شد.
  2. ‫‫ جدا کننده، لایه پوششی پلی اتیلن برای انجام جداسازی، از مدل منبسط شونده در هنگامی که امکان ایجاد رطوبت بین دیوار پشتی و نما وجود دارد استفاده شود تا محیط تراکم پذیری برای زهکشی ایجاد شود.
  3. ‫برای سنگ کاری روی هبلکس با استفاده از وسایل غیرپنوماتیک، سنگ باید سوراخ شود. قطر سوراخ حداکثر ۱۵ میلیمتر بزرگتر از قطر مهار باشد. باید حفره ها در دو جهت مختلف در راستای افقی در سنگ ایجاد شوند تا بتوانند به صورت مکانیکی سنگ بر روی دیوار پشتیبان قفل شود. ژاویه سوراخ ها بین ۳۵ تا ۶۰ درجه با سطح سنگ باشد.
  4. در اطراف مهار نتوپرن به قطر دو برابر مهار و طول به منظور تامین آزادی حرکت مهار، ۵ برابر قطر مهار

جزئیات مهار هبلکس

  1. متصل کننده انتهای مهارها به هم در صفحه افقی، حداکثر قطر ۵ میلیمتر
  2. پین با قطر حداکثر ۷ میلیمتر که در صفحه افق برای مهار استفاده شده است
  3. حداکثر عمق مهار در دیوار پشتیبان هنگام سنگ کاری روی بلوک هبلکس ۶ میلیمتر (دو برابر عمق مهار در سنگ)
  4. حفره به وسیله چسب پلیاستر یا اپوکسی به منظور جلوگیری از اتر رطوبت پر شود.
  5. مقدار نفوذ مهار در سنگ هنگام سنگ کاری روی هبلکس باید حداقل به اندازه دو سوم ضخامت سنگ نما و حداکثر ۷۵ میلیمتر باشد.
  6. ‫حداکثر ضخامت سوراخ شده سنگ هنگام سنگ کاری روی بلوک هبلکس توسط سوراخکاری باید ۱۰ میلیمتر باشد
  7. حداقل ضخامت سنگ نما ۳۰ میلیمتر میباشد
  8. قطعه یا پانل سنگی‫ در مهار سنگ به صورت درجا ، مهار در صفحه افقی یا قائم میتواند بارهای ثقلی و جانبی را تحمل کند.
  9. توجه شود که پس از کار گذاری میل مهار ملات پشت سنگ اجرا می شود

استفاده از چسب و مهار رزوه شده توکار

در مورد مهار رزوه شده توکار هنگام سنگ کاری روی بلوک هبلکس موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • تعداد پیچ ها به کمک انجام تحلیل و ازمایش تعیین میشود.
  • ‫پیچ ها، سنگ نما را در سیستم پشتبند بتنی در سنگ کاری روی هبلکس ، مهار خواهند کرد. زاویه پیچ ها نسبت به سنگ اغلب ۴۵ درجه است. زاویه انها درون بتن پیش ساخته به نحوی است که در داخل یک قطعه سنگی با الگوی خلاف هم قرار خواهند گرفت. سوراخ های در نظر گرفته شده برای پیچ ها باید با مته های هسته الماسه مته کاری شود.
  • پیچ باید حداقل به میزان دو سوم ضخامت سنگ در داخل آن نفوذ کند. انتهای سوراخ پیچ نباید فاصله ای کمتر از ۹۵ میلیمتر با رویه سنگ داشته باشد. بخش مدفون شده پیچ هنگام سنگ کاری روی هبلکس در داخل پشتبند بتنی پیشساخته نباید کمتر از ۶۴ میلیمتر باشد.

پیچ استفاده شده در سنگ نمای هبلکس

  • ‫در نما، طول تمام پیچ ها باید حداکثر تا مجاور شبکه میلگردهای بتن مسلح باشند.
  • ‫تعداد مهارها باید حداقل دو عدد به ازای هر قطعه سنگ نما در سنگ کاری روی بلوک هبلکس باشد. از آزمایش مهار می توان به روش آزمایش ASTM C1354 یا تحلیل خمشی قطعه سنگی برای تعیین تعداد مهارهای موردنیاز در سنگ کاری روی هبلکس استفاده کرد.
  • در سنگ کاری روی هبلکس ، عمق فرورفتگی مناسب پیچ مهار در پشت سنگ ۲۰ میلیمتر است. در مقابل یکدیگر دو سوراخ در پشت سنگ با زاویه ۴۵ درجه نسبت به صفحه پشتی سنگ ایجاد می شوند. این سوراخ ها با توجه به نوع آرایش سیم مفتولی متصل کننده دو مهار به یکدیگر، با زاویه های به سمت همدیگر یا مخالف با هم، ایجاد می شوند. پایه های مهارها در سوراخ ها قرار گرفته و شکل سیم مفتولی متصل کننده مهار ها به هم و خود مهارها باعث می شود که پایه ها درگیر بمانند. حداقل فاصله توصیه شده بین سطح زیرین سوراخ مهار و سطح روی سنگ، ۱۰ میلیمتر است.

فواصل مهار و سنگ نمای هبلکس نسبت به دیوار پشتیبان

  • هیچ اتصالی بین سنگ نما و دیوار پشتیبان بتنی در نما کاری روی بلوک هبلکس در نظر گرفته نمیشود. باید یک جداکننده بین سنگ نما و پشتبند پیش ساخته در نظر گرفته شود.
  • در سنگ کاری روی هبلکس هنگامی که قطعه سنگ در موقعیت نهایی خود نصب می شود، مهارها باید نسبت به پشت سنگ دارای زاویه بین ۳۰ تا ۴۵ باشند بدون آنکه به سمت پایین قرار گیرند. مهارهای مجزا در یک قطعه باید در جهات مخالف یکدیگر قرار گرفته تا سنگ نما را به دیوار پشتبند پیش ساخته قفل کنند.
  • در صورت امکان، جهت مهارها باید عمود بر بار تقلی قرار گیرد. هنگام مهار سنگهای زیرطاقها باید دقت زیادی شود تا اطمینان حاصل شود که همه مهارها درگیر شدهاند و بارهای قاتم و جانبی را به خوبی تحمل مینمایند.

‫مهار سیمی در سنگ کاری روی هبلکس

‫مهارهای سیمی اجرا شده روی قطعات سنگ قاتم در سنگ کاری روی بلوک هبلکس تنها به منظور تحمل بارهای جانبی در نظر گرفته میشوند. قطعات سنگی قائم باید وزنشان توسط لبه، شکاف سایبان یا پشتیبان به صورت جداگانه از گیره ها تحمل شوند . ‫مهارهای سیمی به همراه ملات با پایه سیمان پرتلند می توانند برای اتصال سنگ نما به دیوار پشتبند AAC در سطوح خارجی مورد استفاده قرار گیرند. ‫برخی سنگ ها به علت ملات یا اندود دچار لکه میشوند. در سنگ کاری روی هبلکس ، سازگاری این ملات ها و اندودها، بست ها و مصالح سنگی باید قبل از نصب مورد بررسی قرار داده شود تا از ایجاد لک جلوگیری شود. همچنین، بررسی گردد که مهارهای سیمی میتوانند برای کاربرد موردنظر استفاده گردند .

سنگ کاری روی بلوک هبلکس

شکل سنگ کاری روی بلوک ساختمان با بست سیمی

موارد زیر شکل زیر برای سنگ کاری روی بلوک هبلکس با بست سیمی شماره گذاری شده که توضیحات آن به شرح زیر است:

  1. ‫تکیه گاه مهار سیمی در دیوار پشتیبان بتن درجا یا دیوار بنایی
  2. ‫به وجود آوردن سوراخ توپی و پهن کردن انتهای آن که پس از پر شدن به صورت گود درآید.
  3. قاب کردن انتهای مهار سیمی برای جاگذاری در ملات سیمان پرتلند
  4. ‫مهار میانی: سیم فولادی ضدزنگ نرم که به شکل حلقه در وجه پشتی نما در آمده است. از سیم شماره ۸ در پانلهای تا ۳۵ میلیمتر و از سیم شماره ۶ در پانلهای ضخیم تر (به علت سختی و مقاومت بیشتر آن) استفاده شود. در صورتی که امکان ایجاد مهار لبه یا زانویی وجود داشته باشد نباید از این نوع مهار سیمی استفاده شود.
  5. تعبیه سوراخ های متقاطع در پشت نما برای حلقه سیمی. موقع قرار دادن مهار سیمی باید مراقب ترک خوردن سنگ باشیم.

استفاده از اپوکسی برای پر کردن حفرات

  1. ‫وقتی که مهارهای سیمی در سوراخ به صورت سفت قرار می گیرد سوراخ با مواد تراکم پذیر یا چسب اپوکسی مناسب پر شود و هنگامی که سیم ها در امکان تماس با رطوبت باشند، عایق بندی برای سوراخ تعبیه می شود.
  2. حداقل پوشش ۱۰ میلیمتر برای جلوگیری از ترک خوردن هنگام سوراخ کاری یا ایجاد لکه ناشی از جذب رطوبت در نظر گرفته شود.
  3. ‫جای سوراخ در وسط یک سوم ضخامت پانل در نظر گرفته شود. سوراخ میلیمتری برای سیم شماره و سوراخ Y میلیمتری برای سیم شماره ۶ به عمق ۲۵ میلیمتر تعبیه شود.
  4. مهار زانویی: سیم فولادی ضد زنگ که به صورت قلاب در لبه نما در آمده است. از سیم شماره ۸ در پانلهای تا ۳۵ میلیمتر و از سیم شماره ۶ در پانلهای ضخیم تر استفاده به عمل می آید.
  5. مهار لبه: سیم فولادی ضد زنگ که به صورت قلاب در لبه نما در آمده است و به دیوار پشتیبان اتصال پیدا می کند.
  6. ملات سیمان پرتلند در حفره یا سوراخ

بست سیمی روی هبلکس

‫مهارهای سیمی در سنگ کاری روی بلوک هبلکس با بست سیمی می توانند به لبه های قطعات نما قلاب شده یا درون شیارهای متقاطع به وجود آمده در بغل یا پشت سنگ یا هردو پیچیده شوند. حلقه کردن بست های سیمی درون سوراخ های متقاطعی که در پشت سنگ وجود دارند، این شرایط را فراهم می کند که مهارها پنهان باشند.

مهارهای سیمی باید به شکل قلاب در دیوار پشتیبان مهار شوند یا به شیوه مکانیکی در پشتبند بسته شوند تا در نتیجه بتوان به عملکرد بصورت بست کششی اعتماد کرد. برای انتقال نیروی فشاری نیاز است بین سنگ و دیوار پشتیبان با ملات یا اندود پر شود. سوراخ مهارها همچنین باید با اپوکسی یا ملات با پایه سیمان پرتلند پر شود. امکان استفاده از اندود در کاربری های داخلی برای سفت نگه داشتن سیم در سنگ وجود دارد. سنگ و مهارهای سیمی پیش از گیرش محل های ملات یا اندود باید تنظیم شود.

‫تعداد سیمها باید حداقل ۲ و حداکثر ۴ عدد برای هر قطعه سنگ نما باشد. حداقل میزان قطر پیشنهادی برای سیم در نما در سطوح خارجی، ۴ میلیمتر و درنمای داخلی، ۲ میلیمتر است.

‫مهارهای سطحی برای سنک کاری روی بلوک هبلکس فاقد مهار

‫مهارهای سطحی برای سنگ کاری روی بلوک هبلکس اغلب از نوع پیچی بوده می باشد. کارکرد اصلی آن ها تقویت کنندگی برای سنگ هایی است که مهارشان آسیب دیده یا نماهای اجرا شده که در کل فاقد مهار بوده اند. در این حالت یک فرورفتگی روی سطح سنگ ایجاد میشود که روی فرورفتگی با یک صفحه تزشینی به صورت نمایان در رویه خارجی سنگ، پوشانده میشود. در فرورفتگی یک پیچ قرارداده میشود که سنگ نما را به دیوار پشتبند متصل میکند. پیچ باید از نوع بازشونده باشد که اتصال مناسب با دیوار پشتبند برقرار شود.

‫ جزئیات مهار در سنک کاری روی هبلکس مهار شده

‫روشهای متفاوتی برای اجرای مهار در نمای سنگی مهارشده هنگام سنگ کاری روی بلوک هبلکس وجود دارد. این جزئیات را میتوان با رویکردهای زیر اجرا کرد:

  • روش های نصب مستقیم، که در ان هر یک از سنگهای نما جهت تحمل بارهای ثقلی و جانبی به صورت مستقیم به دیوار پشتیبان متصل میشود.
  • ترکیب بست های مهاری بار ثقلی و جانبی در یک بست
  • ‫شیوه نصب قطعه های سنگ نما به وسیله قطعات ناودانی شکل عمودی
  • ‫جزئیات و ملاحظات اجرایی مرتبط با هر یک از روشهای مذکور به طور کامل در نشریه ۷۱۴ سازمان مدیریت ارائه شده است.

برای مطالعه بیشتر:

قیمت بلوک هبلکس تهران

بلوک دیواری هبلکس

مقایسه هبلکس و سفال

قیمت هبلکس ۱۵ سانتی

قیمت بلوک هبلکس مرند

بلوک عایق صدا و حرارت

کارخانه لیکا ساوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 1 نظر)