استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیوار AAC

بلوک AAC

ساخت دیوار AAC و اتصال نما به بلوکaac (بلوک هبلکس) باید دقیقا بر اساس ضوابط و استانداردهای مندرج در قوانین نظام مهندسی انجام شود. در بسیاری از حوادث طبیعی مانند زلزله  و طوفان نمای ساختمان بخش آسیب پذیری بوده که تخریب آن میتواند تلفات جانی سنگینی نیز به همراه داشته باشد. ضوابط و نکات و الزامات مربوط به اتصال و چسباندن نمای آجری و سیمانی و سنگی به دیوار بلوکaac در ادامه مرور شده است. پیش از اتصال نما نیاز به زیرسازی و مقاوم سازی خواهید داشت و جزئیات متعددی را باید در نظر بگیرید. قطعات، تجهیزات، مصالح و فواصل و اندازه ها و طراحی همگی باید به دقت بررسی و مورد سنجش قرار گیرد. برای سفارش انواع بلوکaac و اجرای آن کافیست با شماره کارشناسان عمران مدرن تماس بگیرید.

اتصال نما به دیوار AAC از طریق چسباندن

‫موارد زیر هنگام اتصال نما به دیوار AAC از طریق چسباندن باید در نظر گرفته شود:

  • اتصالات مکانیکی باید بارها را از نما به دیوار پشتیبان انتقال دهد.
  • در اتصال نما به دیوار AAC به علت جلوگیری از اینکه نما از دیوار پشتیبان جدا شود، خمش خارج صفحه باید محدود شود.
  • نما نباید در معرض تنشهای کششی ناشی از خمش قرار گیرد.

‫الزامات اتصال نما به دیوار AAC

  • ابعاد، ضخامت هر یک از واحدهای بنایی نمای چسبانده شده نباید بیشتر از ۶۶۷ میلیمتر و هر کدام از ابعاد آن نباید بیشتر از ۹۱۴ میلیمتر و ماحت آن نباید بیشتر از ۰/۴۶ متر مریع و وزن ان در واحد سطح نباید بیشتر از ۷۱۸ پاسکال باشد.
  • در موارد الزامات اتصال نما به دیوار AAC ، می دانیم که به جز در مواردی که نیاز به کتترل تشهای بین نما و دیوار پشتیبان ان می باشد، ابعاد دیوار، ارتفاع، طول و مساحت نماهای چسبیده دارای محدودیت نمی باشند.
  • پیش از اتصال نما به دیوار AAC باید یک لایه ملات سیمان پرتلند بر روی دیوار پشتیبات اعمال شده و دیوار پشتیبان باید یک سطح مقاوم در برابر رطوبت برای چسباندن و اتصال نما به دیوار AAC و همچنین سطحی پیوسته داشته باشد.
  • ملات چسباننده که برای اتصال نما به دیوار AAC و دیوار پشتیبان به کار گرفته می شود باید دارای مقاومت برشی ۳۴۵ کیلو پاسکال باشد.

‫اتصال نما به دیوار AAC با توجه به بار جانبی آجر

‫برای اتصال نما به دیوار AAC به دیوار پشتیبان مدل آجری از گیره های فولادی استفاده می شود که این گیره ها می توانند از انتقال بار جانبی نما به دیوار پشتیبان جلوگیری کنند. موقع انتقال بار، با توجه به اینکه دیوار تحت فشار یا مکش باشد یا نباشد، گیره های متصل کننده احتمال دارد تحت نیروی محوری فشاری و یا کششی قرار بگیرند. در اتصال نما به دیوار AAC ، اتصالات باید درجه صلبیت بالایی داشته باشند، به نحوی که اجازه حرکت در صفحه عمود بر دیوار را نداشته باشند. به همین خاطر، از آنجایی که نما و دیوار پشتیبان معمولا دچار انبساط و انقباض متفاوتی در صفحه هستند، طراحی اتصالات برای جابجایی های رو به بالا و پایین و همینطور جانبی باید با دقت بالا انجام شود.

دیوار AAC

نمای متصل به دیوار AAC

‫اجزای مورد استفاده در اتصال نما آجری به دیوار، شامل دو قطعه متصل شده به هم هستند. یکی از این قطعات به دیوار پشتیبان متصل می شود و قطعه دیگر در درز افقی نما که از ملات پر شده، جاسازی میشود. اتصالات دو جزیی تنظیم شونده باید به گونه ای باشند که نما بتواند در راستا موازی صفحه دیوار پشتیبان حرکت کند و از حرکت دیوار در راستای عمود بر صفحه دیوار ‫جلوگیری کند.

‫مهارها غالبا از نوع فولاد گالوانیزه شده هستند و توصیه می شود زمانی که دوام اهمیت بالایی دارد و یا محیط بیش از حد معمول خورنده است، از فولاد ضد زنگ استفاده شود.

‫در اتصال نما به دیوار AAC ، فاصله گذاری اتصالات بر مبنای بار جانبی و مقاومت بست ها محاسبه خواهد شد. اما به طور کلی بیشترین فاصله مهار های مفتولی تنایم شونده دو تکه در آیین نامه ها مشخص شده است به طوری که به ازای هر ” ۱۲۰۰cm نما، حداقل یک بست لازم است. بیشترین فاصله افقی و عمودی بستها به ترتیب نباید از cm ۸۰ و cm ۴۵ بیشتر اختیار شود.

اتصال نما به دیوار AAC
تنظیم شوندگی مورد نیاز در جهت های مختلف بست دو تکه
اتصال نما به دیوار AAC
بیشنیه فاصله مجاز بست های نما

‫اتصال نما به دیوار AAC با استفاده از تکیه گاه

‫در صورتی که بیشینه ی ارتفاع ساختمان ۱۰ متر ( سه طبقه  باشد) بار مرده‌ی نما آجری دیوار AAC بدن هیچ تکیه گاهی در طبقات میانی توسط خود پی تحمل خواهد شد. در این نوع از ساختمان ها در رابطه با اتصال نما به دیوار AAC ، فضای خالی ای که برای هوا در نظر گرفته خواهد شد، به صورت پیوسته از کف پی تا سقف پشت بام ادامه یافته و کل بار ثقلی نما توسط پی تحمل خواهد شد. معمولا بر روی پی فرو رفتگی در حدود cm ۴ ایجاد می کنند که لبه آجر نامیده میشود و برای ردیف اول اجرهای نما میباشد. در ساختمانهای متوسط و بلند در هر طبقه باید از نبشی های تکیه گاهی فولادی برای تحمل بار نمای همان طبقه استفاده کرد. این نبشی ها به سازه متصل شده و توسط آن پشتیبانی خواهند شد. نبشی های تکیه گاهی به وسیله جوش و یا پیچ به تیرهای محیطی سازه های قابی متصل می شوند. در ساختمان هایی با سیستم دیوار باربر، نبشی های تکیه گاهی برای اتصال نما به بلوکaac به دیوارهای خارجی متصل می شوند.

هنگام اجرای نبشی برای تکیه گاه های بالایی نیاز است فاصله بین بخش بالایی نما و بخش پایینی نبشی وجود داشته باشد. این فاصله برای انبساط قائم نما و خیز تیر پیرامونی سازه بر اثر اعمال بارهای زنده است و باید به وسیله محاسبه تغییر مکان کوتاه مد و خزش دراز مد تیر بدست آید. این فضای خالی همانطور که در شکل زیر نیز نمایش داده شده است با استفاده از یک درزگیر پوشانده میشود. نبشی های تکیه گاهی نباید سرتاسری باشند و بیشینه طول آنها به ۶ متر محدود میشود.

اتصال نما به دیوار AAC
جزئیات شماتیک نبشی تکیه گاهی
اتصال نما به دیوار AAC

‫در نقاطی در نمای ساختمان که بازشوها مانند درها و پنجره ها وجود داشته باشند، به تکیه گاه هایی علاوه بر موارد گفته شده احتیاج است. همانطور در تصویر نمایش داده شده است، در نماهای آجری از نبشی های فولادی به عنوان تیرهای نعل درگاهی استفاده میشود. بر خلاف نبشی های تکیه گاهی، تیرهای نعل درگاهی به منظور تامین امکان جابجایی نسبی به سازه متصل نمیشوند، بلکه به صورت ساده بر روی نما قرار میگیرند.

اتصال نما به دیوار AAC
نمای شماتیک از قرارگیری نبشیهای تکیه گاهی و نعل درگاهی و درزگیرها
اتصال نما به دیوار AAC
قرارگیری تیر نعل درگاهی در نمای آجری

جهت آزاد گذاشتن حرکت نسبى نما و تیر نعل درگاهى، در محل اتکاى تیر نعل درگاهى به نما نباید از ملات استفاده شود. همانند ‫نبشى هاى تکیه گاهى در تیرهاى نعل درگاهى نیز باید حفره هاى زهکشى تعبیه شود.

‫مشخصات اتصال نما به دیوار AAC برای نمای آجری

‫شکل زیر تصویر کلى نماى آجرى نصب شده بر روى دیوار پشتیبان بلوکى را نشان مى دهد. اتصالات فولادى که براى اتصال نما به دیوار AAC استفاده شده اند از نوع بست هاى مفتولى دو تکه است. قطعه اول نقش مسلح کننده درز ملات را دارد و در دیوار شتیبان جا داده مى شود و قطعه دوم برای اتصال نما به دیوار AAC، نما را به قطعه اول که در دیوار بشتیبان جاسازى شده است، متصل مى کند.

هبلکس نمای بنایی آجری متصل به دیوار پشتیبان بلوکaac

اتصال نما به دیوار AAC
هبلکس نمای بنایی آجری متصل به دیوار پشتیبان بلوکaac

نمای بنایی آجری متصل به دیوار پشتیبان بلوکaac

اتصال نما به دیوار AAC
انواع متداول بست های متصل کننده نمای آجری به دیوار بلوکaac

انواع متداول بست های متصل کننده نمای آجری به دیوار بلوکaac

‫در مناطق مستعد لرزه باید از بست های لرزه ای استفاده کرد. بست لرزه ای باعث اتصال مفتول پیوسته مسلح کننده در اتصال نما به دیوار AAC میشود. مفتول مسلح کننده نما و بست های لرزه ای در درون درز ملات نمای آجری جاسازی میشوند. در شکل یکی از انواع این بستها نشان داده ‫و دو روش اتصال نبشی تکیهگاهی به تیر بتن مسلح محیطی ساختمان در تصاویر بررسی شده است. در نوع اول که بیشتر نیز مورد استفاده قرار گرفته می شود. نبشی های تکیهگاهی برای هر طبقه باید قبل از اجرای نمای زیر ان نصب شوند. در روش دوم میتوان نبشیهای تکیه گاهی را بعد از اجرای نمای زیر آنها نصب کرد. این روش، زمانی که نما شامل سنگهای طبیعی بزرگ و یا پانل های پیش ساخته سنگی میباشد به کار میرود.

اتصال نما به دیوار AAC

بست لرزه ای در نمای آجری، بست به همراه مفتول مسلح کننده در درز ملات تعبیه می شود

اتصال نما به دیوار AAC

جزئیات اجرایی اتصال نبشی تکیه گاهی به دیوار AAC

‫در ساختمان ها با دیوار پشتیبان بلوک دیوار AAC ، به دلیل وجود تماس جداره بیرونی دیوار با آب و هوا، دیوار باید از مقاومت خوبی در برابر نفوذ این عوامل برخوردار باشد. در همین راستا مواد ویزهای به منظور آببندکردن دیوار به کار برده میشود.

اتصال نما به دیوار AAC

نبشی های نگهدارنده به زیر تیر لبه اتصال می یابند. فواصل این نبشی ها تابه بار جانبی اعمال شده به دیوار است.

‫در ساختمان ها با دیوار پشتیبان بلوک دیوار AAC ، به دلیل وجود تماس جداره بیرونی دیوار با آب و هوا، دیوار باید از مقاومت خوبی در برابر نفوذ این عوامل برخوردار باشد. در همین راستا مواد ویزهای به منظور آببندکردن دیوار به کار برده میشود. مثلا،  در تصاویر، سطح خارجی دیوار پشتیبان بلوک دیوار AAC هنگام اتصال نما به دیوار AAC ، قبل از اجرا نما آجری، با استفاده از یک ماده مخصوص برای کاهش خرابی در برابر آب و هوا (آبی ‫رنگ) پوشانده شده است.

اتصال نما به دیوار AAC

استفاده از ماده ی مخصول کاهش دهنده خرابی در برابر آب و هوا قبل از اجرای نمای آجری

‫اتصال نما به دیوار AAC و اجرای نمای سیمانی

در ادامه توضیحاتی مورد اتصال نما سمانی به دیوار AAC ارائه شده است:

‫مشخصات ملات سیمانی برای اتصال نما به دیوار AAC: ‫استفاده از نمای سیمانی سال‌هاست ایده‌ی نمای بسیاری از ساختمان هاست. نوع نما، صاف و قابل رنگ آمیزی بوده و اندودکاری، سطوح آن را در برابر نفوذ آب و هوا مقاوم مینماید، عایق بندی صوتی را بهبود داده و سطوح نما را در برابر آتش سوزی مقاوم تر میکند. مواد تشکیل دهنده اندود شده، مشابه مخلوط ملات بنایی خواهد شد و شامل مصالح سیمانی، ماسه و آب است. در برخی از اندودها، الیاف نیز مورد استفاده قرار میگیرد. برای سطوح داخلی و سطوح خارجی می توان از اندود سیمان پرتلند استفاده کرد. بیشتر کاربرد اندود سیمان پرتلند به عنوان آستر نهایی دیوار خارجی می باشد. اندود سیمان پرتلند خارجی استاکو نام دارد.

‫با توجه به این که مصالح اصلی نمای سیمانی، سیمان پرتلند بوده، اجرای آن به شرایط دمایی نیاز دارد. توصیه میشود، نمای سیمانی برای اتصال نما به دیوار AAC زمانی اجرا شود که دمای محیط حداقل ۵ درجه سانتیگراد یا بیشتر باشد.

‫لایه های نمای سیمانی برای اجرای اتصال نما به دیوار AAC باید دارای مشخصه های خاصی از نظر دوام و کیفیت باشند به همین منظور، طرح اختلاط ملات مناسب برای نمای سیمانی باید در انطباق با جزئیات معرفی شده در نشریه ۷۱۴ باشد.

اجرای و اتصال نما به دیوار AAC

‫دیوارهای با پایه هبلکس ، لایه زیرین مناسبی برای اجرای اتصال نما به دیوار AAC و نمای سیمانی محسوب می شود چراکه از صلبیت مطلوبی برخوردار است. علاوه بر این، زبری و خلل و فرج مصالح بنایی سبب ایجاد اتصال مناسب بین نمای سیمانی و دیوار پشتیبان میشود. بنابراین، برای اجرای نمای سیمانی و اتصال نما به دیوار AAC به توری فلزی نیازی نیست. اتصال بین نمای سیمانی و دیوار AAC به ذاته قوی خواهد بود چراکه هردو دارای مصالح سیمانی است.

‫ اتصال نما به دیوار AAC و نمای سیمانی اجرایی بر روی آن غالبا تشکیل شده از دو لایه (یک لایه پایه برای صاف کردن هر نوع حفره بر روی سطح دیوار و یک لایه نهایی) به ضخامت کلی ۱۶ تا ۱۹ میلی متر است. به منظور حفظ زبری طبیعی بلوک دیوار AAC ، درزهای ملات در دیوار بنایی ابزار زده نمیشود. واضح است سطح دیوار باید تمیز و عاری از نقص هایی باشد که اتصال نما به دیوار AAC و نمای سیمانی و مصالح پشتیبان را دچار مشکل می کند.

اتصال نما به دیوار AAC
ساختمان یک پوشش نمای سیمانی بر روی دیوار بلوکaac

اگر سطح بیرونی دیوارهای هبلکس متخلخل باشد، آب از مخلوط جذب خواهد شد و آب کافی در نمای سیمانی باقی نمی ماند. بنابراین، سطح دیوار باید قبل از اجرای لایه پایه خیسانده شود.

اتصال نما به دیوار AAC و اجرای نمای سرامیک

‫ اتصال نما به دیوار AAC و اجرای نمای خارجی سرامیک به صورت خشک بر روی آن ، در قالب روش های اجرایی نمای پرده ای قابل دسته بندی است. در این شرایط با رعایت ضوابط مندرج در نشریه ۷۱۴ امکان اجرای این نما وجود خواهد داشت.

‫در صورتیکه اجرای سرامیک به عنوان نمای داخلی یا پوشش سطوح داخلی مدنظر باشد، استفاده از چسب کاشی یا سرامیک و یا ملات هبلکس مناسب خواهد بود.

اتصال نما به دیوار AAC
جزئیات اجرای سرامیک داخلی بر روی دیوار AAC

اتصال نما به دیوار AAC و نمای داخلی

‫نماهای داخلی هنگام اتصال نما به دیوار AAC ، حساس به جابجایی است. این اجزا، میتوانند دچار ترک های داخل صفحه و جداشدگی از دیوار شوند.

 همچنین ممکن است بر اثر شتاب، مستقیما دچار تغییرمکان یا جداشدگی خارج صفحه ای شوند. در صورتیکه این اجزا هنگام اتصال نما به دیوار AAC به طور مستقیم روی دیوارهای برشی یا اعضای سازهای که تحت جابجایی بزرگ قرار گیرند، هنگام زلزله آسیب پذیر خواهند بود. در صورت رعایت الزامات جداسازی دیوار هنگام اتصال نما به دیوار AAC، نیازی به کنترل لرزه ای در جهت داخل صفحه برای نماهای داخلی اجرا شده بر روی این دیوارها نیست.

اتصال نما به دیوار AAC و نمای خارجی

در ادامه به نکات مرتبط با اتصال نما به دیوار های خارجی هبلکس خواهیم پرداخت.‫ هنگام اتصال نما به دیوار AAC ، نماهای چسبانده شده به آن، شامل نماهای سنگی، آجری و سرامیکی چسبانده شده، انواع نما های سیمانی مسلح شده با مش الیاف یا توری های فلزی، و نماهای مشابه آنها می باشند. ‫در نماهای چسبانده شده، اتصال و مهار پشت بندی باید قادر به تحمل نیروهای طراحی لرزهای افقی محاسبه شده ‫باشند.

‫با توجه به اینکه در اتصال نما به دیوار AAC ، نماهای چسبانده شده حساس به جابجایی محسوب می شوند، ممکن است در اثر تغییر شکل لایه زیرین ترک خورده یا از جای خود بیرون رانده شود. اگر این اجزا مستقیما روی دیوارهای برشی یا اعضای سازه ای که تحت جابجایی بزرگ قرار میگیرند نصب شوند، در زلزله دچار آسیب خواهند شد.

نمای چسبانده شده به بلوکaac

‫در نماهای چسبانده شده در اتصال نما به دیوار AAC ، خرابی داخل صفحه نما معمولا بر اثر تغییرشکل سازه دربرگیرنده دیواری که نما بر روی آن چسبانده شده است رخ میدهد این پدیده باعث به وجود آمدن ترک و گسترش آن میشود. بیرون افتادن نما که به علت خرابی خارج از صفحه رخ می دهد، مستقیما به دلیل شتاب است. بدین منظور باید با استفاده از جزئیات ارائه شده در ضوابط، اتصال دیوار پشتیبان به سازه محیطی را جدا نمود. جداسازی باید طوری باشد که با استفاده از اتصال نما به دیوار AAC ، امکان حرکت با دیوار محیا می‌شود و در محل هایی که پوشش نما از ستون ها عبور می کند باید با مصالحی مثل پشم سنگ که قابلیت پر کنندگی دارند، از چسبیدن نما به ستون ها جلوگیری شود. همچنین، اجرای نما باید به نحوی باشد که در تراز طبقات ( تیر یا دال) در نما درز انقطاع اجرا شود.

‫اگر که دیوار از مصالحی ساخته شود که بتواند ضوابط مباحث مقررات ملی در رابطه با عایق حرارتی را برآورده کند،  نیازی به اجرای عایق حرارتی جداگانه بر روی دیوار نیست. در غیر این صورت، جزییات عایق بندی پوسته خارجی که حاوی مجموعه دیوار و نما باید طبق مباحث مقررات ملی رعایت گردد. در این حالت از اتصال نما به دیوار AAC باید نما به نحو مناسبی به دیوار پشت متصل شود.

‫نمونهای از جزییات اجرایی نمای چسبانده شده در شکل ارائه شده است. جزییات اجرایی نماها به صورت ‫مشروح در نشریه ۷۱۴ سازمان برنامه و بودجه ارائه شده است.

اتصال نما به دیوار AAC
نحوه اجرای نمای چسبانده شده در دیوارهای جداسازی شده

اتصال نما به دیوار AAC در نماهای مهار شده

نماهای مهار شده شامل نماهای آجری و سنگی مهارشده، نماهای سرامیکی خشک، نمای کامپوزیت، نمای شیشه ای و نماهای بتنی پیش ساخته و انواعی از تخته های سیمانی مسلح شده به الیاف هستند. در اتصال نما به دیوار AAC و مخصوصا در نمای مهارشده ‫اتصالات باید بتوانند بارهای ثقلی ناشی از وزن نما و بارهای لرزهای حاصل از شتاب افقی داخل صفحه، خارج صفحه ‫و قائم زلزله را تحمل نمایند.

‫در ساختمان هایی که اهمیت زیاد و بسیار زیاد دارند با توجه به هدف کاربرد نماهای مهار شده، توصیه میشود که سازه به گونه ای طراحی شود که حداکتر تغییر مکان نسبی داخل و خارج از صفحه آن به ۰.۰۱ ارتفاع طبقه محدود شود یا قاب نگهدارنده نما در تراز سقف طبقات در جهت داخل صفحه مانند شکل با اتصالات لوبیایی از سازه جداسازی شود. در ساختمان های با اهمیت متوسط که نوع اتصال نما به دیوار AAC آن ها نماهای مهار شده می باشد، پیشنهاد می شود که سازه به طریقی طراحی شود که حداکثر تغییر مکان نسبی داخل و خارج از صفحه آن به ۰.۰۲ ارتفاع طبقه خاتمه یابد یا قاب نگهدارنده نما در تراز سقف طبقات در جهت داخل صفحه مانند شکل  با اتصالات لوبیایی از سازه جداسازی شود. جزییات اجرایی اتصال نما به دیوار AAC در نشریه ۷۱۴ سازمان برنامه و بودجه ارائه شده است.

اتصال نما به دیوار AAC
نمونه اجرای اتصال لوبیایی به تیر در اجرای هشک نمای سرامیکی
اتصال نما به دیوار AAC

نمونه اجرای اتصال لوبیایی به تیر در پانل بتنی پیش ساخته

‫نما باید در نماهای آجری در ترازی که دیوار خارجی مسلح شده باشد با بست به دیوار پشت مهار شود. در همان تراز باید یک عدد میلگرد در لایه نما نیز قرار داده شود. جزییات اجرای این نما به همراه دیگر الزامات اجرایی در تصاویر نشان داده شده است. جزییات مشروح در نشریه ۷۱۴ ارائه شده است.

اتصال نما به دیوار AAC
نحوه مهار نمای آجری به دیوار AAC پشت

‫در اتصال نما به دیوار AAC مدل نماهای سنگی نیز با اجرای بست در شکاف سنگ میتوان آن را به نحو مناسبی به دیوار خارجی ساختمان متصل نمود. شکل نمونه هایی از این بستها و جزییا اجرایی نما و عایقکاری و درزبندی های آن را (درصورت نیاز) نشان میدهد.

برای مطالعه بیشتر:

سنگ کاری روی بلوک هبلکس

جنس بلوک هبلکس

بتن هوادار اتوکلاو شده

دیوار پیش ساخته هبلکس

بلوک هبلکس قیمت

بلوک عایق صدا و حرارت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 1 نظر)

یک نظر

  1. میتوان فقط با چسب نما را به دیوار هبلکس چسباند؟