استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

بتن هوادار اتوکلاو شده چیست ؟

بتن هوادار اتوکلاو شده

بتن هوادار اتوکلاو شده از نوع خاصی بتن هوادار ساخته می شود که با نام Autoclaved Aerated Concrete در جهان شناخته می شود.  این ترکیب در واقع بتن هوادار متخلخل است که عمدتاً از ‫مواد با پایه سیلیس، سیمان و آهک ساخته می شود و نخستین بار دکتر اکسل اریکسون، استاد یار دانشکده ‫تکنولوژی ساختمان در انستیتو رویال تکنولوژی استکهلم کشور سوئد موفق به ساخت این بتن گردید. ‫وزن بلوک بتن هوادار اتوکلاو به دلیل بافت متخلخل ناشی از واکنش شیمیایی پودر آلومینیوم با مواد اولیه بتن است و مقاومت مورد ‫نیاز نیز با عمل آوری در اتوکلاو، تحت فشار و حرارت بدست می آید. ‫میزان تولید این محصول در جهان از سال ۲۰۰۰ تا کنون افزایش چشمگیری یافته، بطوریکه در سال ۲۰۰۴ انجمن ‫مصالح ساختمانی ایالات متحده آمریکا طی بیانیه ای این محصول را به عنوان محصول ساختمانی منتخب قرن ‫معرفی نموده است.

استاندارد بتن هوادار اتوکلاو شده

‫در سال های اخیر و در ایران نیز این محصول پس از افزایش مقدار تولید و واقعی شدن قیمت حامل ‫های انرژی، به آرامی جایگاه واقعی خود را بازیابی کرده است. ‫تامین ضوابط مباحث ۱۸ و ۱۹ مقرارت ملی ساختمان،کاهش قابل ملاحظه وزن ساختمان ها و افزایش ایمنی سازه ها ‫از دیگر مزیت های استفاده از این نوع مصالح ساختمانی می باشد. ‫در نهایت هدف از ارائه این دستور العمل، تعیین حداقل ضوابط و مقررات در اجرای دیوار غیر سازه ای با بلوک ‫بتن هوادار اتوکلاو شده است که با رعایت آن، علاوه بر تامین ضوابط استاندارد ۲۸۰۰، مباحث ۱۸ و ۱۹ مقرارت ملی ساختمان نیز به ‫نحو مطلوبی رعایت می گردد.

‫ حمل و نکهدارى از بلوک اتوکلاو شده

‫بلوک بتن هوادار اتوکلاو شده روى پالت در کارخانه بسته بندى مى شود و براى حمل توسط لیفتراک به تریلى یا ‫کامیون هاى مناسب، بارگیرى مى شود.

‫ تخلیه بلوک بتنی هوادار اتوکلاو شده

‫در هنکام استفاده از وسایل مکانیکى براى بلند کردن پالت ها ، بایستی ظرفیت دستگاه کنترل شود. به جهت ‫جلوگیرى از آسیب دیدگى بلوک بتنی هوادار اتوکلاو، تخلیه با جرثقیل یا تاورکرین توصیه مى شود تخته هایى در قسمت بالاى پالت قرار ‫بگیرند تا فشار طناب سبب شکستگى بلوک ها ‫نشود. همچنین پالت هاى حاوى بلوک باید در ‫نزدیکترین محل به اجراى دیوار تخلیه شوند تا ‫راندمان کار افزایش یابد و تعداد دفعات جابجابى ‫نیز به حداقل کاهش یابد. جابجابى هاى مکرر باعث ‫آسیب دیدن بلوک ها مى گردد. پیش از تخلیه ‫بلوک ها در طبقات و بر روى سقف ها، بایستی هماهنگى هاى لازم با مهندس سازه صورت گیرد.

‫انبار و نگهدارى بلوک اتوکلاو شده

‫بهتر است کلیه بلوک ها در جاى خشک و سرپوشیده نگهدارى شوند. باید تمهیدات لازم براى جلوگیرى از آسیب ‫دیدن بلوک ها به خصوص سطوح و لبه ها، اجرا شود. باید توجه شود ‫تا پالت ها مستقیماً روى زمین سخت و مسطح مانند سطوح آسفالتى ‫یا بتنى و نظیر این موارد نگهدارى شوند. حداکثر تعداد پالت ها یا ‫بندیل هاى حاوى بلوک یا پانل که مى تواند روى هم قرار گیرد، به ‫دو پالت محدود شود. مهندس ناظر باید در خصوص محل نگهدارى و ‫چیدمان پالت ها نظارت داشته باشد.

بتن هوادار اتوکلاو شده
بتن هوادار اتوکلاو شده

‫جابجایی بلوک بتن هوادار اتوکلاو شده در کارگاه

‫جهت جابجا کردن بلوک ها از وسایل مکانیکی مناسب و چرخ های دستی، با توجه به ابعاد و شرایط کارگاه ها استفاده می شود. در هنگام حمل با دست (توسط کارگر) توصیه می ‫شود تعداد قطعات با توجه به وزن آن ها ‫انتخاب شود، به گونه ای که در هنگام ‫حمل و جابجایی، امکان شکستن قطعات به ‫حداقل کاهش یابد. دراین خصوص رعایت ‫توصیه های زیر پیشنهاد می گردد:

  1. ‫نیروهای فنی در خصوص اصول حمل و نقل آموزش داده شوند.
  2. ‫حدالامکان از وسایل مکانیکی مانند انواع گاری – لیفتراک – بالابر و جرثقیل استفاده شود.
  3. ‫وجود برنامه ریزی برای ترتیب نصب و اجرای قطعات و فاصله بین محل نگهداری و اجرای دیوار سبب ‫کاهش تعداد دفعات جابجایی، شکستگی و پرت شدن بلوک ها می شود.

‫ابزار و اتصالات بلوک بتن هوادار اتوکلاو شده

‫جهت اجرای صحیح و فنی دیوارهای بلوک بتن هوادار اتوکلاو شده لازم است از ابزارآلات مخصوص و متداول در جهان که در داخل کشور ‫نیز تولید می شود، استفاده کرد. ابزار های مورد نیاز برای اجرای دیوار بوک بتنی هوادار اتوکلاو شده به شرح زیر می باشد:

بتن هوادار اتوکلاو شده
  • چکش لاستیکی: برای هم تراز کردن و تنظیم بلوک
  • تخته ماله اره دار (رنده): برای هم تراز کردن سطوح
  • اره: برای برش قطعات
  • ‫گونیای برش: برای دقت در برش
  • ‫ماله چسب ریز: برای خواباندن ملات
  • همزن چسب: برای یکنواختی ملات
  • بست ها: برای مهار دیوار ها
  • مته: برای منافذ و سوراخ ها
بتن هوادار اتوکلاو شده

‫چسب مناسب نصب بلوک اتوکلاو شده

‫استفاده از ملات های خشک آماده یکی از مناسب ترین روش ها برای نصب بلوک بتن هوادار اتوکلاو شده می باشد. چسب ‫مخصوص بلوک بتن هوادار اتوکلاو شده در کیسه های ۲۵ کیلوبی توسط اغلب تولید کنندگان بتن هوادار اتوکلاو شده به همراه ‫بلوک عرضه می شود. ‫مقدار مورد نیاز چسب برای اجرای دیوار های بتن هوادار اتوکلاو شده بستگی به ضخامت دیوار دارد، با این حال معمولا برای ساخت یک ‫متر مکعب دیوار با بلوک بتن هوادار اتوکلاو شده، مقدار ۱۵ کیلوگرم چسب مورد نیاز است. ‫برای تهیه ملات چسب، آن را داخل یک سطل مناسب ریخته و طبق دستوالعمل درج شده روی کیسه چسب، ‫مقداری آب به آن اضافه نموده و آن را مخلوط می کنند. توصیه می شود برای اختلاط از همزن استفاده شود و عمل ‫اختلاط با سرعت کم تا حذف هوا ادامه یابد. پس از مدت ‫کوتاهی از اختلاط، ملات برای مصرف آماده می شود. عمر ‫کارایی ملات (چسب) معمولا بین ۱ تا ۲ ساعت می باشد.

ملات مناسب نصب بلوک بتن هوادار اتوکلاو شده

‫ملات باید به مقدار مورد نیاز تهیه شود تا ملات ‫اضافی خشک نگردد، زیرا به هیچ عنوان اضافه نمودن آب و اختلاط مجدد ملات مجاز نمی باشد. ‫برای دستیابی به حداکثر مقاومت پیوستگی بین قطعات و ملات، بایستی گرد و غبار و تمامی مواد معلق از روی سطح بلوک ها پاک شوند. برای برطرف کردن این گرد و غبارها و جلوگیری از جذب آب ملات چسب، بایستی تمامی سطوح تماس ‫بلوک با چسب مرطوب شود. چسب باید به طور صاف و هموار روی سطوح بلوک ها با استفاده از یک ماله ‫مخصوص متناسب به پهنای بلوک مورد نظر پخش شود.

‫ضخامت چسب (ملات نازک) در سطوح افقی و قائم باید حدود ۲ میلی متر باشد. ویژگی های ملات لایه ‫نازک که مناسب برای استفاده در دیوار چینی با قطعات بلوک بتن هوادار اتوکلاو شده هستند، در استاندارد ملی ایران به شماره ‫۷۰۶ ارائه شده است .


‫روانی و کارایی چسب باید به میزانی باشد که به راحتی از بین دندانه های ماله عبور کرده و روی سطح بطور ‫یکنواخت پخش گردد. پس از پخش چسب و تا زمان قراردادن بلوک در محل خود، شکل دندانه ای چسب ‫ایجاد شده با ماله روی بلوک باید حفظ شده و نریزد .

بتن هوادار اتوکلاو شده

اجراى دیوار بلوک اتوکلاو شده

‫براى دیوار چینى ابتدا باید سطح را کروم بندى کرد. در کروم بندى باید حداکثر سعى را در ایجاد سطحى صاف ‫و تراز اعمال نماییم. براى کروم بندی، ملات بنایى با ضخامت مناسب توصیه می گردد . در صورتیکه اولین ردیف ‫دیوار بلوک بتن هوادار اتوکلاو شده روى کرسى چینى یا کف طبقه ‫اى قرار گیرد که فاصله آن از سطح زمین ‫کمتر از ۳۰ سانتى متر است، یک لایه ‫عایق رطوبتى فیز باید در زیر ملات ردیف ‫اول اجرا شود. عمل تراز کردن و راستاى ‫ردیف اول به کمک ریسمان، تراز، شاقول ‫و چکش پلاستیکى تا حصول اطمینان ‫کنترل مى شود. در نهایت توجه به این مطلب ضروریست که هم راستا، تراز و شاقول بودن ردیف اول باعث ‫تسریع و راحتى اجراى دیوار در ردیف هاى بعدى خواهد شد.

بتن هوادار اتوکلاو شده

‫با توجه به ضخامت نازک چسب در هرسه ردیف، در ‫صورت مشاهده ناهمواری اندک، این ناهمواری با تخته ‫ماله اره دار مخصوص، اصلاح می شود. ‫برای هم راستا قرار نگرفتن درزهای عمودی بلوک های ‫بتن هوادار اتوکلاو شده در ابعاد مختلف دیوارها ، قطعات طولی کوچک تر ‫از طول اصلی بلوک ها مورد نیاز است. یکی از مزیت های ‫بلوک بتن هوادار اتوکلاو شده، برش پذیری راحت آن می باشد و می توان بلوک ها را به راحتی با اره دستی


و گونیای برش به ‫ابعاد مورد نیاز و با دقت بالا برش داد. توصیه می شود در احجام کاری متوسط از اره مقاوم در برابر سایش ‫بلور های سیلیکات (اره کناف یا اره الماسی) و در احجام کاری بیشتر از اره لنت برقی استفاده گردد.

بتن هوادار اتوکلاو شده

استاندارد و آیین نامه های بلوک بتن هوادار اتوکلاو شده

جزئیات اجرای این بلوک ها بر اساس آیین نامه ۲۸۰۰ ویرایش چهارم و مقررات ملی ساختمان مبحث ۱۸ و ۱۹ تدوین شده است. ‫توصیه می شود به هیچ عنوان از بلوک های دیواری بلوک بتن هوادار اتوکلاو شده به عنوان دیوار سازه ای استفاده نشده و به عنوان دیوار غیر سازه ای در ساختمان ها در موارد زیر به کار برده می شود.

دیوار غیر سازه ای کناری یا محصورگر ساختمان


‫دیوارهای کناری ساختمان که برای محصورکردن ساختمان و واحدهای آپارتمانی بکار برده می شود باید لبه های قائم آن آزاد نباشد و بصورت اتصال مفصلی به ستون یا کلاف قائم متصل گردد.

بتن هوادار اتوکلاو شده
بتن هوادار اتوکلاو شده

حداقل ضخامت دیوار نباید از ۱۵ سانتی متر کمتر باشد و ضخامت مورد نیاز برای رعایت عایق حرارتی و صوتی برای مناطق مختلف برحسب ضریب انتقال حرارتی ارائه شده توسط تولیدکننده، باید محاسبه گردد.

  1. ۱.     ‫حداکثر طول آزاد بین دو ستون یا دو کلاف از ۵ متر یا ۳۰ برابر ضخامت آن دیوار نباید فراتر رود.
  2. حداقل نسبت ضخامت به ارتفاع دیوار نباید از یک سی ام کمتر باشد و حداکثر ارتفاع از تراز آزاد کف ‫۳.۵ متر می باشد.
  3. ۳.     ‫توصیه می شود سمت بیرونی دیوارهای کناری در صورت عدم نیاز به اجرای نما سازی حتماً با یک لایه رویه سیمانی پوشانده شود.

‫دیوار غیرسازه ای جداکننده از بلوک بتن خوادار اتوکلاو شده

‫به دیواری اطلاق می شود که برای جدا کردن فضاهای داخلی ساختمان به عنوان تیغه یا جداگر اجرا می شود و باید شرایط زیر را دارا باشد:

بتن هوادار اتوکلاو شده

بلوک بتن هوادار اتوکلاو شده
  1. حداکثر طول آزاد بین دو ستون ، دو کلاف و یا دو دیوار نباید از ۶ متر یا ۴۰ برابر ضخامت آن دیوار بیشتر باشد. اتصال این دیوارها به ستون یا کلاف، بصورت مفصلی اجرا می گردد.
  2. ۲.     ‫حداقل نسبت ضخامت به ارتفاع دیوار نباید از یک سى ام کمتر باشد وحداکثر ارتفاع از تراز کف ۳.۵ متر است.
  3. ۳.     ‫نباید لبه قائم دیوار غیر سازه اى جدا کننده آزاد باشد. این لبه باید به یک تیغه دیوار یا یک دیوار عمود بر آن یا کلاف قائم و یا پروفیلى معادل یک ناودانى نمره ۶ با اتصال کافى، تکیه داشته باشد.
بتن هوادار اتوکلاو شده

بتن هوادار اتوکلاو شده


بتن هوادار اتوکلاو شده

کلیه دیوارهاى بتن هوادار اتوکلاو شده با ارتفاع بیشتر از ۱.۸ متر، باید از نظر جانبى به سازه ساختمان مهار شوند. اتصال تیغه به سقف کاذب مجاز و لازم است مهار جانبى مستقیما بطور مفصلى به سازه متصل شود. لبه افقى کلیه دیوارهاى بتن هوادار اتوکلاو شده که در تمام ارتفاع ادامه ندارد باید با کلاف فولادى یا پروفیل معادل یک ناودانى نمره ع به سازه ساختمان یا   ‫‫کلاف مقید شود. انتهای افقی و قائم کلیه دیوارهای بتن هوادار اتوکلاو شده باید در محل سقف، تیر و ستون سازه ای به کمک مواد الاستیک به ضخامت ۱/۵ سانتی متر منفصل از سازه باشد.

بتن هوادار اتوکلاو شده

قبل از شروع به کار ، اجرای کرم بندی به ضخامت حداکثر ۵ سانتی ‫متر فروری است. ‫در صورت استفاده از ملات ماسه و سیمان، از ماسه ریز دانه یا ماسه آماده استفاده گردد. ‫حداکر ارتفاع مجاز نباید از ۳۰ برابر ضخامت بلوک بیشتر شود.

‫حداکر طول مجاز دیوار نباید از ۶ متر یا ۴۰ برابر ضخامت بلوک ‫بیشتر شود.

‫در محل درز ساختمان، دیوار بتن هوادار اتوکلاو شده با تسمه مخصوص مطابق تصویر اجرا مى کردد.

بتن هوادار اتوکلاو شده

اجرای تاسیسات نازک کاری در دیوارهای ساخته شده با بلوک بتن هوادار اتوکلاو شده


از آنجایی که بلوک ها توپر بوده و قابلیت برش دارند، شیار پذیر هستند و امکان ایجاد سوراخ در آن ها وجود دارد و همچنین قابلیت نگهداری میخ و رول پلاک و اجرای تاسیسات بدون هر گونه تخریب غیر ضروری و متداول به راحتی امکان پذیر است. کافیست از شیار کن برای ایجاد فضایی برای عبور دادن سیم برق یا تاسیسات استفاده کنید. برای ایجاد فضاهای مربوط به نصب پریز یا عبور لوله از مته های مخصوص با سر گرد میتوان استفاده کرد. به این دلیل که رول پلاک به راحتی درون بلوک بتن هوادار اتوکلاو شده قرار می گیرد، مشکلی از بابت نصب تاسیسات وجود نخواهد داشت.

بتن هوادار اتوکلاو شده

نازک کاری و نماسازی با بلوک بتن هوادار اتوکلاو شده

پیش از آنکه پروژه ی نازک کاری را پیش ببرید ابتدا لازم است دیوار را مرطوب کنید. محل اجرای تاسیسات باید با ملات مناسب تعمیر شود. با توجه به امکان چسبندگی هر گونه مصالح عایق رطوبتی به دیوار بتن هوادار اتوکلاو شده، اصول نصب دیوار باید به دقت مورد توجه قرار گیرد تا با افزایش سطح مفید، نیازی به زیرسازی برای کاشی کاری وجود نداشته باشد. مصالحی که دارای خاک رس هستند مانند ماسه های غیر کارخانه ای یا دانه بندی نشده، نباید در سیمان کاری استفاده کرد. اگر نما به صورت قائم اجرا شود به بسط هایی نیاز خواهید داشت که از فروریختن نمای دیواری جلوگیری شود.

بتن هوادار اتوکلاو شده

برای مطالعه بیشتر:

دیوار پیش ساخته هبلکس

بلوک فرمستون

بلوک هبلکس قیمت

مقایسه هبلکس و سفال

بلوک عایق صوتی

ثامن بتن قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.3 ( 7 نظر)

یک نظر

  1. ترکیبات بتن هوادار اتوکلاو شده چه تفاوتی با اتوکلاو نشده دارد؟