استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

بلوک فرمستون چیست ؟

فرمستون
فرمستون

‫در دیوار بلوک فرمستون ( ثرمستون – ترمستون ) ، دیوار مشابه با یک پوسته و دال دو طرفه طراحی می شود. برای جداسازی در جهت داخل صفحه و مهار خارج صفحه می توان از نبشی های فولادی و بست های U شکل متصل به دال سازه ای در تراز سقف و نبشی و یا بست U شکل متصل به ستون ها در دو طرفین دیوار و وادارهای میانی استفاده نمود. نبشی هاى فولادى مى توانند منقطع یا پیوسته باشند که باید براى نیروى خارج از صفحه طراحى ‫شوند. برای مسلح کردن دیوارهای دارای ملات ماسه سیمان از المان‌های مسلح کننده میلگرد با بستر مورب و از بست هاى فولادى منقطع یا پیوسته براى دیوارهاى داراى ملات بستر نازک و یا محصولات جدید مانند نوارهاى مش الیاف، جهت یکپارچه سازى و حفظ پیوستگى دیوار استفاده نمود. در دیوارهاى با ارتفاع کمتر از ٣۵ متر، لزومى به اجراى وادار انتهایى در نزدیکى ستون نمی باشد.

تیغه های بلوک فرمستون ‫(دیوارهاى داخلى)

‫خرابى تیغه های بلوک فرمستون در زلزله یکى از عوامل اصلى آسیب رسان می باشد. به علاوه در حالاتى که از تیغه های بلوک فرمستون به عنوان مهار جانبى براى لوله کشى، اتاقک هاى الکتریکى، قفسه ها یا دیگر اعضاى غیرسازه اى استفاده می شود. خرابى تیغه های بلوک فرمستون ( ثرمستون – ترمستون ) ممکن است باعث آسیب رساندن به این تاسیسات شود. تیغه های بلوک فرمستونى داخلى باید مانند دیوارهاى خارجى از سقف و ستون ها جداسازى شوند.

‫فواصل جداسازى دیوارها از قاب باید توسط مواد تراکم یذیر مناسب از قبیل پشم سنگ ضد رطوبت پر شود. مانند

‫دیوارهاى خارجى در دیوارهاى داخلى نیز توصیه می شود براى جلوگیرى از ترک خوردگى در نازک کارى از یک لایه شبکه الیاف یا رابیتس بر روى مواد تراکم پذیر استفاده شود. در بیمارستان ها براى جلوگیرى از ایجاد ترک خوردگى در نازک کارى، در گوشه هاى دیوار در هنگام زلزله لازم است. از اتصالات کشویى سرتاسرى در کناره ها و تراز سقف استفاده شود. در سایر ساختمان هاى با اهمیت بسیار زیاد استفاده از این ضابطه توصیه مى شود.

‫در صورت استفاده از تیغه به عنوان مهار جانبی دیگر اعضای غیر سازه ای، باید تیغه و مهارها برای بار وارد شده کنترل شوند.

‫آن دسته تیغه های بلوک فرمستونی که تمامی ارتفاع طبقه را پوشش نمی دهند باید همانند دیوارهای خارجی از قاب سازه ای جدا گردند. این موضوع در ساختمان های بتنی اهمیت فراوانی دارد.

ترکیبات فرمستون
ترکیبات فرمستون

‫ فاصله جداسازى دیوار بلوک فرمستون ( ثرمستون – ترمستون )

‫برای جداسازی دیوارهای داخلی از ستون به فاصله‌ای به اندازه ۰.۰۱ فاصله کف تا کف طبقه بعدی نیاز بوده و فاصله جداسازى از سقف برابر با بیشترین مقدار و حداکثر خیز دراز مدت تیر می باشد.

‫ تیغه پانلى بلوک فرمستون

‫در تیغه های بلوک فرمستونى پانلى قائم، دیوار به صورت یک دال یک طرفه طراحى می شود. دیوار باید با استفاده از قطعات نبشى یا قطعه اتصال مشابه در جهت خارج از صفحه در تراز سقف و کف مهار گردد. به این ترتیب باید اتصال پانل دیوار در ‫تراز سقف با نبشی یا ناودانی به صورت کشویی بوده و دیوار اجازه جابجایی داخل صفحه را داشته باشد. در این نوع ‫دیوارها نیازی به وادار انتهایی یا میانی نیست. ‫

در حین پوشش نما و یا سیمان پاشی بر روی سطوح تیغه‌ های پانلی باید به این نکته توجه داشت که اتصال نبشی به تیغه پانل چسبیده نشده و از حرکت آن در داخل صفحه ممانعت نکند.

‫چنانچه پانل به دلیل ارتفاع بلند دیوار، توانایی تحمل بار خمشی آن را نداشته باشد. لازم است تا از تیرک در تراز میانی و وادار انتهایی استفاده شود توجه شود. باید از اتصال تیرک به ستون ها پرهیز شده و به وادارها متصل شوند. توصیه می شود تا در بیمارستان ها از دیوارهای داخلی پانلی استفاده شود.

بلوک فرمستون
بلوک فرمستون

‫در تیغه های LSF باید از اتصال تیرک پانل سرد به سقف پرهیز شود. در این حالت ‫می توان از تیرک های تغییر شکل دهنده استفاده نمود. این تیرک ها به دو تیرک واقع شده درون هم که به شکل کشویی امکان جابجایی دارند. گفته می شود که تیرک بالایی به سقف و تیرک پایین به قاب سرد نورد متصل می باشد. برای جزئیات بیشتر ‫می توان به نشریه ۶۱۲ سازمان برنامه و بودجه مراجعه نمود.

‫ تیغه بلوک فرمستون

‫در تیغه بلوکی فرمستون ( ثرمستون – ترمستون ) ، دیوار مشابه با یک پوسته و دال دو طرفه طراحی می شود. جدا کردن در جهت های داخل صفحه و مهارها در مسیر خارج از صفحه به وسیله ی قطعات نبشی فولادی و بست های u شکل و یا قطعات مشابه آن ها، متصل به سازه در تراز سقف و متصل به ستون ها در طرفین دیوار و وادارهای میانی، انجام گردد. قطعات مناسب برای اتصال یا به صورت منقطع است یا پیوسته که برای نیروی خارج از صفحه طراحی می شود. در این دیوارها باید از مسلح کننده میلگرد بستر خرپایی یا نردبانی برای دیوارهای دارای ملات ماسه سیمان و از بست های فولادی منقطع یا پیوسته برای دیوارهای دارای ملات بستر نازک، جهت حفظ پیوستگی و یکپارچه سازی دیوار استفاده کرد. در دیوارهای با ارتفاع کمتر از ۳۵ متر لزومی به اجرای وادار انتهایی در نزدیکی ستون نمی باشد.

‫‫اتصال دیوار بلوک فرمستون به زیر سقف

برای متصل کردن دیوار فرمستون ( ثرمستون – ترمستون ) به فواصل زیر سقف ها لازم است اتصالات لغزشی استفاده شود. بدون اتصال مستقیم به دیوار و سقف و با استفاده از مهار خارج از صفحات با قطعه هایی مانند نبشی یا ناودانی. برای انتخاب انواع اتصال بسته به وضعیت دیوار بین اعضای قائم مهار خواهد شد. اعضایی مانند ستون و دیوار و وادارها. در سازه های بتنی اگر بر اساس نوع سقف امکان پیش بینی اتصالات مناسب لغزشی در زمان ساخت عضو سازه برای دیوار بالایی وجود نداشته باشد. میتوان این اتصالات را با کاشتن میلگرد مهاری در مرحله ی بعد از اجرای تیر انجام داد. باید دقت داشته باشید که در صورت کاشت میلگرد مهاری در هسته ی تیر بتنی و کاشت اتصالات نیازی نیست از پوشش مجاز بتن استفاده کرد.

مهار لبه بالایی دیوار بلوک فرمستون

‫‫برای مهار لبه بالایی دیوار می توان لبه بالایی دیوار را به سقف سازه از طریق دو نبشی و یا ناودانی متصل نمود. ناودانی و یا نبشی ها نباید به دیوار یا وادار پیچ، میخ و یا جوش شوند. امکان حرکت آزاد داخل صفحه دیوار با این اتصال تامین می گردد. جهت حرکت آزادانه خیز تیر و عدم اتصال آن با دیوار باید حداقل فاصله دیوار تا سقف رعایت شود. نبشی ها به ترتیب ابتدا در یک سمت اجرا و پس از دیوارچینی و قرارگیری بالا ترین بلوک دیواره ‫نبشی دوم متصل می شود. نبشی ها به صورت نورد سرد و گرم و به اشکال منقطع و پیوسته موجود می باشند.

به جای مهار خارج از صفحه دیوار در تراز سقف می توان آخرین ردیف دیوار را با جزئیات استانداردها توسط ملیگرد و بست، مسلح نمود. با استفاده از این راهکار، دیوار در طراحی به صورت یک صفحه یک طرفه در نظر گرفته شده. بارهای جانبی وارد بر دیوار در طراحی المان‌های مسلح کننده و وادارها لحاظ می گردند.

فرمستون

فرمستون

‫در اجرای دیوارهای داخلی بلوک فرمستون ( ثرمستون – ترمستون ) به خصوص در انواع سقف های دارای تیرچه یا تیریا هر نوع سقف مختلط که در آنها تیری در راستای دیوار نباشد. در دیوارهای خارجی میتوان رج انتهایی دیوار یا رج ماقبل آن را ‫با میلگرد بستر یا بست مسلح کرد.

فرمستون

‫اتصال دیوار های بلوک فرمستون غیر سازه ای به یکدیگر

‫در اتصال دیوار های بلوک فرمستون ( ثرمستون – ترمستون ) ، توصیه می شود تا از بست های فلزی مشابه آنچه در مورد اتصال به ستون به کار برده شد، استفاده شود. تا امکان بروز تنش های کششی درون صفحه دیوارهای متقاطع از بین برود. همچنین بهتر است تا برای جداسازی دیوارها از هم در محل اتصال دو دیوار متقاطع از وادار استفاده شود. اجرای وادار مجزا در محل اجرای دو دیوار متقاطع و نحوه اجرای بست در محل تقاطع را نمایش می دهد.

فرمستون

قیمت آجر هبلکس

برای مطالعه بیشتر:

بلوک عایق صوتی

بلوک لیکا بهتر است یا آجر سفال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 1 نظر)

یک نظر

  1. فرمستون چذابه چیست ؟