استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

اتصالات بلوک هبلکس

هبلکس
هبلکس

اتصالات بلوک هبلکس دیوار باید به نحوی انجام گیرد که عملکرد مورد نظر قطعه دیوار در پدیده هایی چون خیز تیرهای زیر دیوار و سقف، دریفت طبقات، عوامل وارد آورنده نیرو خارج صفحه ای مانند زلزله، باد و ضربات حین بهره برداری تامین شود. در واقع اتصالات هبلکس از جهتی حائز اهمیت است که نباید درز و فضای خالی در ساختمان وجود داشته باشد. همچنین برای اتصالات باید بسته به شرایط و متریال مورد استفاده برای اتصال، از اصول و ضوابط مشخصی پیروی نمود. در این مقاله از عمران مدرن و به ضوابط و قواعد اتصال هبلکس به ستون ، اتصالات بلوک هبلکس به المان های سازه و هر آنچه که برای اتصالات بلوک هبلکس نیاز به دانستن آن دارید، خواهیم پرداخت. برای استعلام قیمت بلوک هبلکس ۱۴۰۲ با ما تماس بگیرید.

یکی از مواردی که در مورد اتصالات دیوار هبلکس باید در نظر داشت بحث مقاومت کششی نسبتا پایینی است که اغلب بلوک های ساختمانی دارند و از این لحاظ هبلکس مستثنی نیست. به همین دلیل، توجه به جزئیات اتصالات، بسیار حائز اهمیت می باشد.

از شناخته شده ترین و پرکاربردترین برندهای این محصول می توان به اردکان هبلکس ، بلوک ساروج و هبلکس رضوی اشاره کرد. به منظور خرید هبلکس در شهرهای مختلف ایران از جمله، هبلکس همدان ، بلوک هبلکس اصفهان ، هبلکس بیرجند و … استعلام قیمت برندهای مختلف همچون قیمت پرین بتن نیشابور می توانید با کارشناسان عمران مدرن در ارتباط باشید.

ضوابط اتصالات بلوک هبلکس

به واسطه مقاومت کششی به نسبت پایین تمام بلوک های مصالح بنایی از جمله بلوک هبلکس ضروری است جزئیات اجرایی اتصالات با دقت بالا اجرا گردد. اتصالات بلوک هبلکس با چسب تفاوت زیادی با اتصال ملات ماسه و سیمان به سایر انواع بلوک ها دارد. اگر جزئیات اتصال با دقت بالا انجام در نظر گرفته نشود، خطر شکست کششی بلوک ها افزایش خواهد یافت.

در سایر انواع دیوار بلوکی به دلیل مقاومت پایین ملات، شکست ها عمدتا در ملات متصل ‫کننده روی می دهند. در ادامه نمونه هایی از اتصالات بلوک هبلکس که نکات گفته شده را پوشش می دهد ارائه شده است. ددر ادامه اتصال هبلکس به ستون بررسی خواهد شد.

جزئیات اتصالات بلوک هبلکس کشویی به بتن آرمه

اتصال هبلکس به ستون بتن آرمه و فولادی

‫در طراحی سازه باید از مشارکت دیوارهای پیرامونی و جدا کننده در سختی سازه صرف نظر کرد. در نتیجه وصل شدن لبه قائم دیوار ها به ستون ها، دیوار های برشی و یا سایر المان باربر قائم در سازه به شکلی باشد که مانع از جابجایی نسبی نشود. اتصالات بلوک هبلکس به ستون ها و سایر المان های مشابه باید با نوعی از اتصال که تامین کننده این فرض طراحی باشد انجام گیرد.

اتصالات بلوک هبلکس کشویی با استفاده از نبشی

‫یکی از رو ش های مناسب برای اتصال هبلکس به ستون ها به صورت استفاده از اتصال کشویی در محل تماس با استفاده از نبشی منقطع می باشد. در مورد این اتصال به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • قطعات نبشی می تواند از ورق فولادی گالوانیزه خم خورده باشد ( سرد نورد)
  • هیچگونه اتصالی اعم از پیچ و میخ بین بال نبشی و دیوار هبلکس نباید اجرا شود
  • ‫فاصله بین دیوار تا ستون با مواد انعطاف پذیر از قبیل فوم پلی یورتان یا پلی استایرن پر شود
  • ‫در مواردی که ستون فولادی باشد بال نبشی به ستون جوش می شود.

‫اتصالات بلوک هبلکس با بست های ارتجاعی

‫از جمله اتصالات بلوک هبلکس که در موارد مشابه قابل توصیه است استفاده از اتصالات لغزشی برای مهار خارج از صفحه و در عین حال تامین آزادی حرکت در درون صفحه می باشد. در این حالت، اتصال نبشی های سرد نورد شده فولادی به ستون بتن آرمه و یا اتصال هبلکس به ستون فولادی در طرفین دیوار، توصیه می گردد.

‫در خصوص اتصال فوق، نکات زیر نیاز به یاد آوری دارد.

  • ‫در دیوارهای داخلی به ازای هر سه رج بلوک باید از یک بست ارتجاعی استفاده نمود.
  • ‫در دیوارهای خارجی به ازای هر دو رج بلوک باید از یک بست ارتجاعی استفاده نمود.
  • ‫استفاده از بست دارای خم خوردگی یا ارتجاعی برای تامین امکان جابجایی محدود دیوار در راستای افقی ضروری است. اتصالات با قطعات به فرم نبشی متداول قادر به جلوگیری از ترک های ناشی از خمش و یا سایر تغییر شکل ها نیستند.
  • اتصال بست ها به ستون فولادی با جوش انجام می شود.
اتصالات بلوک هبلکس
جزئیات اتصالات بلوک هبلکس به ستون فلزی

جزئیات اتصال هبلکس به ستون فلزی با استفاه از بست ارتجاعی

در زمینه‌ی اتصالات دیوار میانقاب با قاب برای ساختارهای غیر سازه ای و ستون های فلزی در سازه‌های فلزی نیاز است موارد متعددی را در نظر بگیرید. با توجه به ابعاد بلوک هبلکس جهت انتقال یکنواخت وزن بلوک‌ها به ردیفهای زیرین رعایت نکات زیر الزامی است:

  1. برای ساخت دیوار ، بندهای قائم در دو رگ متوالی نباید در یک امتداد قرار داشته باشد. باید تا حد امکان سعی شود بندهای قائم هر رگ در وسط بلوک های زیرین قرار گیرد.
  2. دیوارهای امتداد رگ ها کاملا افقی باشد
  3. دیوار چینی باید شاقول باشد
  4. حداقل ضخامت چسب بلوک یا ملات خشک باید ۳ میلی‌متر باشد

توجه داشته باشید که پیش از انجام هر کاری نیاز به کروم بندی با ضخامت حداکثر ۵ میلیمتر خواهید داشت. همچنین در صورت استفاده از ملات ماسه و سیمان از ماسه ریز یا ملات آماده میتوان استفاده کرد.

این نکته را در نظر داشته باشید در سازه‌هایی که اهمیت خیلی بالایی دارند نیاز است دیوارها را با الیاف شیشه یا کربن از هر دو طرف پوشش داد. باید ضابطه ۷۲۹ را در نظر گرفت و در مورد طراحی لرزه ای دیوارهای بنایی غیر سازه ای مسلطح نیاز است میلگرد استفاده شود.

اتصالات بلوک هبلکس
جزئیات اتصالات بلوک هبلکس به ستون بتنی

جزئیات اتصال هبلکس به ستون با استفاه از بست ارتجاعی

با توجه به اینکه یکنواختی نیرو وزن بلوک‌ها بر اساس ابعاد بلوک‌ها تنظیم می شود توجه به موارد زیر الزامی است:

بندهای قائم در ساخت دیوارها در دو رگ متوالی نباید در یک امتداد قرار گیرد و تا جای ممکن بندهای قائم هر رگ باید وسط بلوک‌های زیرین باشد دیوارها در امتداد رگ ها باید کاملا افقی باشد و دیوارها باید شاقول باشد. حداقل ضخامت چسب بلوک با ملات خشک نباید از ۳ میلیمتر کمتر باشد.

تصویر زیر جزئیات اتصالات بلوک هبلکس به ستون بتن آرمه نشان داد شده که شامل موارد زیر است:

  • دیوارهای هبلکس
  • ستون بتونی
  • مصالح تراکم پذیر
  • متصل کننده به ستون
  • بست ( ارتجاعی)
  • ‫میخ
اتصالات هبلکس
جزئیات اتصالات بلوک هبلکس به ستون آرمه با بست ارتجاعی

اتصالات بلوک هبلکس دیوار به دیوار

‫برای اتصال دیوار های غیر سازه ای در ادبیات فنی توصیه می شود تا از چفت و بست کافی در دیوار های متعامد استفاده شود. با این حال برای اتصال بلوک هبلکس ، به دلیل امکان ایجاد تنش کششی درون صفحه دیوار های متعامد، می بایست مشابه با موارد اتصال به ستون از بست های فلزی استفاده شود.

‫اتصالات بلوک هبلکس دیوار به زیر سقف

‫برای اتصالات بلوک هبلکس دیوار به زیر سقف مى توان از اتصال لغزشى استفاده کرد و یا بدون اتصال مستقیم دیوار به سقف، با استفاده از مهار خارج از صفحه دیوار با نبشى اجرا شود. انتخاب نوع اتصال بستگى به وضعیت پانلى دارد که بین المان هاى قائم شامل ستون، دیوار و یا وال پست مهار شده است. چنانچه بر اساس نوع سقف، امکان بیش بینى اتصالات مناسب لغزشى بالاى دیوار نباشد، در صورت ایجاد وال پست در فواصل مناسب که مطابق تحلیل دیوار حاصل مى گردد، مى توان اتصال با عملکرد مکانیکى بین سقف و لبه فوقانى دیوار فراهم ننمود. در این حالت حداقل فاصله بالاى دیوار تا زیر سقف باید از خیز ماکزیمم سقف در امتداد دیوار بیشتر در نظر کرفته شود. اتصال دیوار به سقف در بالا به طرق زیر امکان پذیر است.

‫اتصالات بلوک هبلکس کشویى با استفاده از نبشى

‫می توان لبه بالایى دیوار را با دو نبشى به سقف سازه مهار نمود. در اتصالات بلوک هبلکس ، نبشی ها نباید به بلوک میخ یا پیچ شوند. با این اتصال امکان حرکت آزادانه دیوار در درون صفحه وجود دارد ودر اثر انقباض، دریفت طبقه و سایر عوامل تنشى در دیوار ایجاد نمى کردد و لذا زمینه بروز ترک ها در دیوار از بین مى رود، فاصله بالاى دیوار تا سقف باید در حدى باشد که تیر بتواند از ادامه خیز داده و اتصالى با دیوار پیدا ننماید. نبشى ها به ترتیب ابتدا در یک سمت اجرا و بس از دیوار جینى و قرار گیرى بالاترین بلوک دیوار، نبشى دوم متصل مى کردد . در شکل زیر حالت اجراى دیوار بیرامونى نمایش داده شده است.

اتصالات هبلکس
جزییات اتصال کشویى دیوار خارجى از طریق نبشى به سقف سازه

‫‫اتصالات بلوک هبلکس با بست ارتجاعی

در تصویر زیر جزئیاتی از اتصالات بلوک هبلکس با بست ارتجاعی ارائه شده است. ۵ مورد در شکل نام برده شده که به شرح زیر است:

  1. دیوارهای هبلکس
  2. مصالح تراکم پذیر به ضخامت خیز مجاز تیر یا سقف
  3. ‫ سقف
  4. بست ( ارتجاعی)
  5. ‫میخ
اتصالات هبلکس
جزئیات اتصال دیوار به دیوار بلوک هبلکس با بست ارتجاعی

‫اتصالات بلوک هبلکس به وال پست ها

‫مطابق آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله، اجزای غیر سازه ای و تکیه گاه های آن ها باید به گونه ای به سازه مهار شوند که توانایی انتقال نیروهای غیر سازه ای را به سازه داشته و تغییر شکل های ایجاد شده در آن ها را پذیرا باشند. مسیر انتقال بار این اجزا باید دارای سختی و مقاومت لازم را داشته و نقاط اتصال به سازه، در برابر اثر موضعی بار ها، تحمل کافی داشته باشد. اتصالات جوشی یا پیچی و نظایر آن ها مجاز هستند اما از مقاومت اصطکاکی ناشی از بارهای ثقلی نباید استفاده شود. بر اساس این بند، پانل های دیوار از نوع هبلکس با توجه به بارهای وارده و شرایط لبه های پانل در بالا (زیر سقف) و دو لبه قائم دو طرف پانل و شرایط مرزی زیر (روی کف) کنترل شوند و بر این اساس طول قابل مهار پانل محاسبه شود. گرچه مطابق ضوابط موجود برای دیوارهای غیر سازه ای می توان تا طولی معادل ۴۰ برابر ضخامت را مابین تکیه گاه های قائم در نظر گرفت.

‫فواصل وال پست ها را مى توان بر پایه محاسبه ظرفیت خمشى پانل دیوار با فرض شرایط تکیه گاهى لبه ها و با اعمال بار وارد بر دیوار تعیین نمود. باید توجه نمود در تعریف شرایط تکیه گاهى جزئیات ارائه شده در فصل اتصالات با شرایط مفصلى باید مدل شود و چنانچه دیوار به زیر سقف و یا اعضاى قائم مثل ستون و یا دیوار اتصالى ندارد باید با شرایط آزاد مدل گردد.

وال پست و اتصالات هبلکس

‫اجراى وال پست شامل مراحل زیر است:

‫ابتدا محل ورق هاى اتصال به کف و سقف را مطابق با محل بیش بینى شده در نقشه ها مشخص مى کنیم.

‫بس از نصب ورق هاى اتصال، وال پست فلزى رابه ورق پایینى و ورق بالایى جوش می دهیم.

‫برای آماده سازی اتصالات بلوک هبلکس ، در یک طرف، بلوک را به صورت کامل و در طرف دیگر توسط اره، جای وال پست را بر روی بلوک آماده می کنیم.

‫ پس از قرار گیرى بلوک ها توسط بست ارتجاعى (رجوع شود به بخشWall Connection ) بلوک ها در هردو یا سه ردیف به وال پست متصل می گردند.

‫• باید توجه داشت که فاصله زیاد و یا حفره بزرگى در محل اتصال باقى نماند.

اتصالات هبلکس
جزئیات نصب قاب پنجره در اتصالات بلوک هبلکس

‫اتصالات بلوک هبلکس در نصب پنجره

‫در شرایطى که دیوارهاى هبلکس پیرامونى شامل درب یا ینجره باشند، اولا اجراى نعل درگاه و ثانیاً نصب پنجره یا در باید با رعا یت جزئیات زیر انجام شود. براى بازشوهاى بزرگتر از ٢/۵ متر، مطابق با آئین نامه ٢٨٠٠ نیاز به اجراى کلاف افقى و قائم در کنار بازشو می باشد.

اتصالات هبلکس
جزئیات اتصال دیوار به وال پست

‫اتصالات بلوک هبلکس و وال پستهاى نکهدارنده دیوارهاى هبلکس به قاب

‫به منظور حصول عملکرد لرزه اى مناسب توسط دیوارهاى ساخته شده و اتصالات بلوک هبلکس جزئیات زیر براى اتصال وال پست هاى نگهدارنده ارائه مى شود. لازم به ذکراست به منظور تامین حرکت جانبى داخل صفحه دیوار ها، دو نوع جزئیات قابل اجرا مى باشد. در طرح اول، هر دو دیوار و وال پست از آزادى حرکت جانبى به صورت همزمان برخوردارند. در دومین طرح، وال پست در برابر حرکت جانبى، مقید شده و دیوار اجازه حرکت دارد.

اتصالات هبلکس
جزئیات درگاه اتصالات بلوک هبلکس

‫با توجه به ابعاد بلوک ها انتقال یکنواخت درب بلوک ها به ردیف های زیرین رعایت موارد زیر الزامی می باشد:

‫۱ – در ساخت دیوارها ، بندهای قانم در دو رگ متوالی نباید در یک امتداد باشد و حد المقدور سعی شود  بند های قائم هر رج در وسط بلوک های زیرین

۲ – در ساخت دیوارهای امتداد رگ ها کاملا افقی باشد

۳ – دیوار چینی باید شاقول باشد.

‫۴ – حدال ضخامت چسب بلوک پا ملات خشک ۳mm است.

قبل از شروع به کار کروم بندی به ضخامت حداکثر ۵ سانتی متر لازم است.

اتصالات هبلکس
جزئیات اتصال وال پست های نگهدارنده دیوار هبلکس

‫در صورت استفاده از ملات ماسه و سیمان از ماسه ریز پا ملات آماده استفاده گردد.

اتصالات هبلکس
تامین آزادی حرکت جانبی دیوار بلوک هبلکس

‫اتصالات بلوک هبلکس و دیوار به سقف در نمونه های تقویت شده با مش الیاف

‫در شرایطی که اتصالات دیوار هبلکس با الیاف تقویت شده باشد، جزئیات زیر برای اتصال دیوار به سقف پیشنهاد می شود. در این شرایط، در صورتیکه نازک کاری روی دیوار از جنس سیمان انتخاب شده باشد، الیاف ARGlass مناسب بوده و در صورتی که نازک کاری از جنس گچ منظور شده باشد، استفاده از الیاف E-Glass مجاز می باشد.

اتصالات هبلکس
جزئیات اتصال دیوار بلوک هبلکس به سقف با الیاف مش

در هر دو صور، مقدار الیاف مورد نیاز با توجه به مشخصات آنها در صورت استفاده به نواری، ‘ gr/m ۸۵ و در صورت استفاده به صورت سرتاسری gr/m ۴۰ میباشد.

برای مطالعه بیشتر:

طرز تهیه سیمان سفید برای دیوار

قیمت هبلکس ۱۵ سانتی

هبلکس مرند

دیوار AAC

سنگ کاری روی بلوک هبلکس

جنس بلوک هبلکس

بتن هوادار اتوکلاو شده

بلوک لیکا چیست

تعداد بلوک هبلکس در یک پالت

دیوار هبلکس قیمت

هبلکس بهتر است یا سفال

بلوک عایق حرارتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.82 ( 4 نظر)

یک نظر

  1. اتصالات بلوک هبلکس برای هر متر مربع چقدر هزینه دارد؟