استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیوار پیش ساخته هبلکس در برابر زلزله و باد

دیوار پیش ساخته بلوک هبلکس

ظرفیت دیوار پیش ساخته هبلکس در برابر بار زلزله بر اساس نتایج بدست آمده از تست های انجام شده بر روی میز لرزان، دیوارهای با ضخامت ۱۵ و ۲۰ سانتی متری ساخته شده است. دیوار پیش ساخته هبلکس در برابر زلزله ، از نوع الیاف شیشه مورد استفاده در نمای سیمان باید الیاف شیشه مقاوم به قلیا AR_GLASS باشد. در حالیکه در پوشش گچی می توان از الیاف شیشه معمولی E_GLASS استفاده نمود. حداقل مقاومت کششی الیاف مورد استفاده باید  Mpa۸۰۰ باشد. الیاف کربن با میزان حداقل ۱۰ گرم بر متر مربع دیوار حداقل مقاومت الیاف کربن بایدMpa ۳۰۰۰ باشد. براساس جزییات داده شده در این دستورالعمل مسلح شده باشند. برای استعلام قیمت بلوک هبلکس روی لینک زیر کلیک کنید.

در صورت جداسازی از قاب سازه ای در برابر بارهای لرزه ای وارده مقاوم است. اگر استفاده از نوارهای الیاف شیشه یا کربن همراه با اجرای جزییات پیشنهادی این دستورالعمل برای اتصال به سقف، در طول دیوار خارجی ‫قابل اجرا محدودیتی وجود نداشته و احتیاج به کلاف قائم نیست. در صورتیکه اتصال وال پست به سقف در راستای داخل صفحه به صورت کشویی باشد دیوار باید کاملا به وال پست متصل گردد. در غیر اینصورت (اتصال کامل وال پست به سقف در دو جهت) باید جزییات جداسازی دیوار از ستون برای وال پست نیز اجرا گردد.

از شناخته شده ترین و پرکاربردترین برندهای این محصول می توان به هبلکس اردکان ، بلوک ساروج ، هبلکس پرین نیشابور و هبلکس رضوی اشاره کرد. به منظور خرید هبلکس در شهرهای مختلف ایران از جمله، هبلکس همدان ، هبلکس اصفهان ، هبلکس بیرجند و … می توانید با کارشناسان عمران مدرن در ارتباط باشید.

‫باد وارده بر دیوار پیش ساخته هبلکس خارجی

‫ساختمان ها به طور کلی و دیوار پیش ساخته هبلکس خارجی به عنوان جزء در معرض باد باید به صورت مستقل برای اثرات ناشی از باد طراحی و اجرا شوند. این اثر بر روی دیوار خارجی باید با توجه به میانگین سرعت باد در منطقه، ارتفاع، شکل هندسی ساختمان ها، میزان پوشش و گرفتگی که موانع مجاور برای آنها ایجاد می کنند، محاسبه شود. جهت تعیین اثر ناشی از باد فرض می شود که باد به صورت افقی و در هر یک از امتدادها و به طور غیر همزمان به ساختمان اثر می کند. این اثر با بار زلزله جمع نمی شود و دیوار خارجی و کلیه اجزای آن باید برای اثر آن، طراحی شوند.

بسته به نوع نما ، دیوار باید برای اثرات مکشی باد یا اثرات مکش و فشار باد هر کدام به تنهایی طراحی شود. در دیوارهایی که نما بر روی ان چسبانده شده. دیوار پیش ساخته هبلکس باید برای بارهای مکش و فشار باد طراحی شود. ولی در دیوارهای دارای نماهای پرده ای بار باد به نما وارد می شود و از طریق سازه نما به تیرها و ستون ها منتقل می گردد و دیوار نیازی به طراحی برای بار باد ندارد. جدول زیر بار بادی که دیوار باید برای آن کنترل شود را نشان می دهد.

‫جدول راستای بار بادی که باید دیوار باید برای آن کنترل شود.

دیوار پیش ساخته هبلکس

‫فشار یا مکش ناشی از باد بر سطح دیوار پیش ساخته هبلکس

‫فشار خارجی یا مکش تحت اثر باد بر دیوار یا نمای آن از رابطه زیر بدست می آید:

دیوار پیش ساخته هبلکس

‫Iw: ضریب اهمیت بار باد

p= فشار خارجی که به صورت استاتیکی در جهت عمود بر سطح در حالت فشار وارد بر سطح یا مکش به سمت خارج عمل می کند. حداقل مقدار فشار خارجی وارد شده به دیوار پیش ساخته هبلکس و یا نمای آن، ۰.۷۷ KN/m2)) می باشد

‫q = فشار مبنای باد که از رابطه زیر بدست می آید:

دیوار پیش ساخته هبلکس

‫در رابطه فوق سرعت بر حسب m/s میباشد. ‫این فشار بر مبنای سرعت باد که امکان تجاوز از این مقدار در سال ۲% است. به طور متعارف با دوره بازگشت ۵۰ ساله بیان می گردد، به دست می آید.

‫v = سرعت مبنای باد m/s

Ce = ضریب بادگیری m/s

‫Cg =ضریب اثر جهشی باد – برای دیوارهای خارجی و اجزای نما ۲.۵

‫Ct =ضریب پستی و بلندی زمین

Cd= ضریب هم راستایی باد. که مقدار آن برای دیوارهای نمای داخلی و خارجی برابر ۰.۸۵

h= ارتفاع ساختمان از سطح زمین

‫نحوه محاسبه بار باد به روش استاتیکی

‫این روش برای اکثر موارد شامل طراحی سازه و ساختمان های با ارتفاع کم و متوسط و نیز نما و دیوار پیش ساخته هبلکس خارجی مناسب می باشد. (اثرات دینامیکی باد توسط بارهای استاتیکی تعدیل می شود). در روش استاتیکی، محاسبه بار باد به شرح زیر است:

دیوار پیش ساخته هبلکس

‫Ce: ضریب بادگیری که تغییرات سرعت باد با ارتفاع و نیز اثرات ناشی از تغییر در زمین اطراف و توپوگرافی را نشان می دهد.

h: ارتفاع ساختمان از سطح زمین

‫زمین باز زمینی است که در آن ساختمان ها، درختان و موانع دیگر به صورت پراکنده یا به دریاچه، دریا، یا کنار ساحل باز اطلاق می شود. ‫برای زمین پر تراکم:

دیوار پیش ساخته هبلکس

‫زمین پر تراکم به زمین‌های حومه شهر، شهری و جنگل پر تراکم که تا ۱ کیلومتر یا ۲۰ برابر ارتفاع ساختمان در بالادست. هر کدام بیشتر باشد، امتداد یابد، اطلاق می شود.

‫هنگامی که ناهمواری زمین کمتر از ۱ کیلومتر امتداد یابد و ساختمان کوتاه تر از ۱۰۰ متر باشد. مقدار Ce درونیابی شده و بین ۲ حالت قبل تعیین می گردد.

‫e: ضریب اثر جهش باد، برای فشار خارجی و مکش در اعضای کوچک از جمله نما یا دیوار پیش ساخته هبلکس خارجی C=2.5 می باشد. این ضریب به صورت حداکثر اثر بارگذاری به میانگین اثر بارگذاری تعریف می شود.

‫C: ضریب فشار که نسبت بی بعد فشارهای ایجاد شده توسط باد روی سطح ساختمان به فشار سرعتی باد در ارتفاع مبنا می باشد. اترات جهت وزش در بارهای ضریبدار لحاظ شده اند و نباید کاهش اعمال شود.

الزامات طراحی نما و دیوار پیش ساخته هبلکس

‫برای طراحی نما و دیوار پیش ساخته هبلکس خارجی مقدار Cp می تواند برابر با ۰.۹ ± در نظر گرفته شود. اما در نزدیک گوشه ها p C برابر با ۱,۲ مناسب است. به جای استفاده از ضرایب فوق الذکر می توان از ضریب ترکیبی بیشینه فشار و باد جهشی خارجی برای طراحی نما و دیوار خارجی استفاده نمود. باید توجه شود که ضریب ترکیبی بر اساس مساحت دیوار پیش ساخته هبلکس یا قطعه نما تعیین می شود، که این مساحت برای دیوار پیش ساخته هبلکس یا قطعه نما مساحت آن قطعه یا دیوار پیش ساخته هبلکس بوده، برای پیچ یا اتصالات مساحت قسمتی از دیوار AAC که بار آن به پیچ وارد می شود، است.

دیوار پیش ساخته هبلکس
‫ضریب ترکیبی بیشینه فشار و باد جهشی خارجی cp و cg برای طراحی نما

‫ ‫این روش شامل آزمایش تونل باد یا سایر روش های تجربی است که می توانند جایگزینی برای روش‌ استاتیکی باشد.

آزمایش تونل باد

‫ازمایش تونل باد برای تعیین بار باد وارده بر دیوار خارجی و نما در تمام انواع سازه ها، مجاز می باشد و در صورتیکه ساختمان دارای نامنظمی های شدید در فرم سه بعدی خود باشد یا امکان ایجاد اثرات اغتشاش و یا ایجاد کانال جریان هوا در اطراف سازه وجود داشته باشد، رجوع به آزمایش تونل باد جهت ارزیابی نیروهای وارد آمده بر دیوارهای خارجی و نما توصیه می شود. این روش، دقیق ترین روش تعیین بارهای وارده ناشی از باد بر این اجزا می باشد. آزمایش تونل باد یا آزمایش های دیگری که از سیال به غیر از هوا در آنها استفاده می شود باید با شرایط زیر برقرار باشد:

  • ‫شرایط اتمسفر واقعی باید برای مدل سازی تغییرات سرعت باد در ارتفاع مدل شود.
  • ‫در مقیاس سازی توربولانس، المان های طولی با مقیاس مشابه با مدل سازی سازه، انجام شود.
  • ساختمان مدل سازی شده و ساختمان های اطراف و توپولوژی آن باید مشابه ساختار واقعی آن باشد.
  • ‫ سطح مقطع راستای تحت آزمایش مدل ساختمان و سازه های اطراف آن باید کمتر از ۸ درصد سطح مقطع کل تونل باشد، مگر آنکه ضرایب اصلاحی جهت سد مسیر باد در نتایج ضرب شوند.
  • ·        ‫ گرادیان فشار طولی در مقطع تست در تونل باد بایستی گزارش شده و اثر عدد رینولدز بر روی فشار و نیرو به حداقل رسانده شود.
  • ·        ‫ مشخصات ابزارگذاری در تونل باد باید به شکلی باشد که بارهای وارد شده بر دیوارهای خارجی و اجزای نما، بخصوص در کناره های ساختمان و اطراف بازشوها را رصد نماید.
  •  

‫معیار پذیرش دیوار پیش ساخته هبلکس خارجی برای بار باد

‫دیوارهای خارجی و نمای متصل به آن در ساختمان باید مقاومت کافی در مقابل بار باد را دارا باشد. دیوار خارجی و نمای متصل به ان هر کدام باید مقاومت کافی برای انتقال نیروهای ناشی از بار باد به تکیه گاه ها را دارا بوده و سطح خدمت رسانی مورد نظر را تامین نمایند. توجه نمایید که در نماهای پرده ای، باید کل بار باد توسط نما و اجزای ان تحمل شده و به اسکلت سازه ای انتقال یابد و باری به دیوار خارجی وارد نمی شود.

‫معیار پذیرش دیوار در برابر نیروهای ناشی از بار باد

‫دیوار پیش ساخته هبلکس خارجی و اتصالات آن و همچنین نماهای متصل به آن باید توانایی تحمل در برابر نیروهای ناشی از بار باد را داشته باشند. تنش های خمشی ایجاد شده در دیوار باید با ظرفیت تنش خمشی دیوار با روش های محاسباتی بر اساس مکانیک مهندسی و با اعمال ضریب ایمنی ۲۵ مقایسه شود. همچنین تنش های برشی، فشاری و کششی ایجاد شده در اتصالات دیوار به سازه نیز باید از نظر ظرفیت تنش قابل تحمل در اتصالات کنترل شود.

‫معیار پذیرش دیوار هپیش ساخته هبلکس خارجی در برابر تغییر شکل ناشی از بار باد

  • ‫تغییر مکان های ناشی از بار باد در دیوار پیش ساخته هبکلس خارجی و اتصالات آن و همچنین نماهای متصل به آن از جمله نما با قطعات چسبیده یا مهار شده باید در محدوده معینی باشد. محدودیت های تغییر شکل شامل اعمال بار باد به صورت مکش و فشار می باشد.
  • ‫برای دیوار خارجی ساخته شده از دیوار پیش ساخته هبلکس حد تغییر شکل مجاز خارج از صفحه L/240 می باشد.
  • ‫برای نمای سیمانی حد مجاز تغییر شکل خارج از صفحه نما L/360 میباشد. برای سایر انواع نما چنانچه مصالح نما از نوع شکننده و ترد باشد حد مجاز تغییر شکل خارج از صفحه نما L/240 و چنانچه از مصالح انعطاف پذیر استفاده شده باشد. حد مجاز این تغییر شکل L/120 می باشد.
  • ‫L فاصله بین تکیه گاه های جدار بیرونی است. لازم به ذکر است که این مقدار با ۰.۷ بار باد بدون ضریب مبحث ۶ مقررات ملی باید مقایسه شود. برای ارزیابی این مشله می توان از مدلسازی دقیق اجزای محدود که در بر گیرنده دیوار پیش ساخته هبلکس، اجزای نما و اتصالات آن می باشد و یا از تست های آزمایشگاهی استفاده نمود.

روش آزمون و تعیین ظرفیت قطعات ساخته شده از دیوار پیش ساخته هبلکس

‫جهت تعیین ظرفیت دیوار هاى خارجى و قطعات و پانل هاى نما مى توان از تست آزمایشگاهى به شرح زیر بهره برد. ‫ازمون باید تحت اثر افزایشى تدریجى سربار تا میزان مساوى یا بیش از دو برابر سربار طراحى قرار گیرد. بار آزمون باید ٢۴ ساعت حفظ شود. آزمایش در صورتیکه بس از باربردارى بیش از Y6 درصد تغییر مکان ها بازگردد، رضایت بخش تلقى مى گردد. در مواردى که معیارهاى تغییر مکان جدول به هر دلیل، مبنا قرار نگیرد. بارگذارى تا خرابى یا حصول برابر نیروى سربار طراحى ادامه داده مى شود. در اینجا مقدار مجاز نیروى قابل اعمال به قطعه معادل کمترین مقدار حاصل از بندهاى زیر در نظر گرفته مى شود.

‫١ – نیرو در تغییرمکان برابر

٢ – نیروى خرابى تقسیم بر ۲.۵

‫٣ – بیشترین بار اعمال شده تقسیم بر ۲.۵

دیوار پیش ساخته هبلکس

‫اجر هبلکس

قیمت هبلکس اردکان

برای مطالعه بیشتر:

مقایسه قیمت هبلکس و سفال

بلوک عایق صوتی

ثامن بتن قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.1 ( 9 نظر)

یک نظر

  1. دیوار پیش ساخته با بلوک های هبلکس در برابر طوفان و رطوبت مقاومت دارند؟