استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

اجرای نما روی هبلکس

اجرای نما روی هبلکس
اجرای نما روی هبلکس

اجرای نما روی هبلکس و سایر سیستم‌های دیوار، الزامات سخت گیرانه ای دارد. عدم رعایت این الزامات، ایمنی سازه را به خصوص در حین زلزله و طوفان، به مخاطره می‌اندازد. در صنعت ساختمان، دو مسئله هزینه و زمان اهمیت بسیاری دارد و سازندگان همواره در پی کاهش هزینه و زمان مورد نیاز برای طراحی و اجرا سازه هستند. استفاده از بلوک هبلکس می تواند هزینه و زمان اجرای سازه را به شکل چشمگیری کاهش دهند. اجرای نما روی هبلکس باعث افزایش سرعت و بهره‌وری شده و مزایای زیر را به دنبال دارد. برای استعلام قیمت بلوک هبلکس ۱۴۰۲ با عمران مدرن تماس بگیرید.

  • اجرای نما روی هبلکس به دلیل سطح صاف این بلوک ها، ساده تر است.
  • هزینه اجرای نما روی بلوک هبلکس کمتر است.
  • مقاومت این بلوک ها در برابر آتش سوزی و حرارت سبب افزایش امنیت سازه و نما می گردد.
اجرای نما روی هبلکس
اجرای نما روی بلوک هبلکس

 به طور کلی در الزامات نما، دو دسته بندی زیر برای اجرا لحاظ می‌گردد.

  1. نمای شفاف کرتین وال Curtain wall
  2. نمای غیر شفاف دیواری Veneer wall

از شناخته شده ترین و پرکاربردترین برندهای هبلکس می توان به هبلکس اردکان ، بلوک ساروج ، هبلکس پرین نیشابور و هبلکس رضوی اشاره کرد. به منظور خرید هبلکس در شهرهای مختلف ایران از جمله، هبلکس همدان ، هبلکس اصفهان ، هبلکس بیرجند و … می توانید با کارشناسان عمران مدرن در ارتباط باشید.

اجرای نما روی هبلکس (نمای سنگی ، آجری ، سیمانی و سرامیکی)

در ادامه به جزئیات مرتبط با نحوه اجرای سنگ نما روی هبلکس ، سرامیک و کاشی کاری روی هبلکس ، نماهای سیمانی بر روی دیوارهای ساخته شده از بلوک های AAC پرداخته می شود. ضمنا، اجرای نماهای کرتین وال بر روی این دیوارها می بایست با رعایت موارد مندرج در نشریه ۷۱۴ سازمان مدیریت و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شود.

اجرای نما روی هبلکس
اجرای سنگ نما روی دیوار هبلکس

اجرای نمای داخلی روی بلوک هبلکس

‫اجرای نما روی بلوک هبلکس برای دیوارهای داخلی، نسبت به جابجایی حساس است. ممکن است این اجزا دچار ترک داخل صفحه ای و جداشدگی از دیوار شوند. همچنین بر اثر شتاب، ممکن است دچار تغییر مکان یا جداشدگی خارج صفحه ای گردند. چنانچه اجزا قادر به برآورده ساختن معیارهای پذیرش نباشند، باید تغییر مکان جانبی نسبی طبقات محدود گردد. در صورت رعایت الزامات جداسازی دیوار بر اساس استانداردها ، نیازی به رعایت معیارهای پذیرش این بند نیست.

‫معیارهای پذیرش اجرای نما روی هبلکس

‫۱ – سطح عملکرد ایمنی جانی: حداکثر تغییرمکان نسبی مجاز برابر با ۰.۰۲ است.

‫۲ -سطح عملکرد قابلیت استفاده بی وقفه: حداکثر تغییرمکان نسبی مجاز برابر با ۰.۰۱ است.

‫اجرای نما روی هبلکس (چسباندن نما)

‫چسباندن نما یکی از روش های اجرای نما روی هبلکس است. این نوع نما شامل نماهای سنگی، آجری و سرامیکی چسبانده شده، نمای اتیکس، نمای سیمانی و نمای EIFS است. ‫در نماهای چسبانده شده، اتصال و مهار پشت بندی بایستی قادر به تحمل نیروهای طراحی لرزه ای افقی محاسبه شده بر اساس آیین نامه باشند. با توجه به اینکه نما های چسبانده شده به جایجایی حساس هستند، احتمال ترک خوردگی آن‌ها در اثر تغییر شکل لایه زیرین وجود دارد.

اگر این اجزا به شکل مستقیم بر روی دیوارهای برشی و یا اعضای سازه ای که تحت جابجایی بزرگ قرار می گیرند، نصب گردند، در برابر زلزله آسیب پذیر خواهند بود. در صورت ضعیف بودن اتصال و خوب نچسیبدن نما، احتمال از بین رفتن اتصال نما و آزاد شدن آن، افزایش می یابد. این امر می تواند به دلایلی چون خرابی لایه های زیرین و یا نفوذ کردن آب به اجرای نما روی هبلکس در طول زمان رخ دهد.

خرابی داخل صفحه در نماهای چسبانده شده بطور معمول بر اثر تغییر شکل دادن سازه در برگیرنده دیوار حاوی نما، رخ می‌دهد. این خرابی ها معمولا سبب ایجاد ترک و گسترش آن خواهند شد. علت خرابی خارج از صفحه که به صورت بیرون افتادن نما ظاهر می شود، شتاب است. چنانچه تغییر شکل نما و دیوار پشتیبان آن قادر به برآورده ساختن معیارهای پذیرش نباشند، باید تغییر مکان جانبی نسبی طبقات را محدود نمود و یا با ارائه جزئیات ویژه، اتصال دیوار پشتیبان به سازه محیطی را جدا کرد. در محاسبه تغییر مکان جانبی نسبی طبقات، اثر رفتار دیوارهای پشتیبان بر روی سازه در نظر گرفته می شود.

کاربری سازه و اهداف آن تاثیر مستقیم بر انتخاب نما خواهد داشت. بر اساس کاربری و استانداردهای طراحی تغییر مکان نسبی داخل و خارج از صفحه به رقم ۰.۱ ارتفاع طبقه محدود میشود. همچنین سازه در سطح عملکرد ایمنی جانی برای نماهای چسبانده شده، می‌بایست به گونه ای طراحی شود که حداکثر تغییر مکان نسبی داخل و خارج از صفحه آن به ۰.۰۲ ارتفاع طبقه محدود شود. در صورت جداسازی دیواری، نیازی به کنترل تغییر شکل های داخل صفحه دیوار نیست.

اجرای نما روی هبلکس
اتصال نما به دیوار هبلکس

‫اجرای نما روی هبلکس (نمای مهار شده)

‫در اجرای نما روی بلوک هبلکس می توان از نماهای سرامیکی خشک، آجری و سنگی مهارشده و همچنین تخته های سیمانی استفاده نمود. در این نماها، ‫اتصالات باید قادر به تحمل بارهای ثقلی حاصل از وزن نما به همراه بارهای لرزه ای حاصل از شتاب افقی داخل و خارج صفحه ای و قائم زلزله باشند. ‫در سطح عملکرد کاربری بی وقفه با توجه به هدف کاربردی نماهای مهار شده. سازه باید به گونه ای طراحی شود که حداکثر تغییر مکان نسبی داخل و خارج از صفحه آن به ۰.۰۱ ارتفاع طبقه محدود گردد. در سطح عملکرد ایمنی جانی برای نماهای مهار شده، سازه باید به گونه ای طراحی شود که حداکثر تغییر مکان نسبی داخل و خارج از صفحه آن به ۰.۰۲ ارتفاع طبقه محدود گردد. در صورت جداسازی دیواری طبق استاندارد نیازی به کنترل تغییر شکل های داخل صفحه دیوار نخواهد بود.

‫اجرای نما آجری روی بلوک هبلکس

‫نماهای آجری شامل دیوار آجری یک لایه، با ضخامت حداکثر ۱۰ سانتی متر، می باشند. ممکن است دیوار پشتیبان حاوی نمای آجری، باربر و یا غیر باربر باشد. در ساختمان های حداکثر تا سه طبقه (۱۰ متر) دیوارهای پشتیبان می تواند باربر باشد. در غیر این صورت دیوار پشتیبان، غیر باربر است. نمایی از دیوارهای پشتیبان از نوع بتن مسلح یا AAC در شکل  نشان داده شده است.

اجرای نما روی بلوک هبلکس
اجرای نما روی هبلکس

AAC دیوار نما با نگهدارنده بلوکی یا پانلی

‫آجر های استفاده شده در اجرای نما روی بلوک هبلکس به انواع آجر رسی، ماسه آهکی، مارنی و آجر بتنی تقسیم می شوند. هر یک از انواع نام برده شده می توانند به صورت سوراخ دار، توپر و یا صفحات نازک (پلاک) باشند. رده بندی آجر بسته به مقاومت آن ها در برابر چرخه های یخبندان به دو دسته SW و MW طبقه بندی می شود. انتخاب قطعه برای اجرای نما روی هبلکس باید براساس الزامات مورد نیاز باشد. جزئیات مربوط به این موضوع در نشریه ۷۱۴  ارائه شده است.

‫برای اجرای نمای اجری می توان از دو روش مهار شده و چسبانده استفاده شود که جزئیات مربوط به آن در دیوارهای AAC به شکل خلاصه وار در ادامه خدمت شما ارائه می گردد.

اجرای نما روی بلوک هبلکس

الزامات لرزه ای اجرای نما روی هبلکس

‫با توجه به موقعیت قرارگیری پروژه های ساختمانی و مشخصات لرزه ای منطقه، ضروری است الزامات لرزه ای مورد اشاره در نشریه ۷۱۴ سازمان مدیریت برای اجرای نما روی هبلکس مورد توجه قرار گیرد.

اجرای نما مهار نشده روی بلوک هبلکس

‫در اجرای نما روی هبلکس به صورت مهار نشده، واحدهای بنایی مورد استفاده بایستی حداقل ۶۷ میلی متر ضخامت داشته باشد. تکیه گاه ثقلی در این نما باید به نحوی انتخاب شود که وزن نمای بنایی مهار شده به شالوده بتنی منتقل شود. کنترل خیز قطعات مهار در برابر بارهای ثقلی ضروری است. ‫در نماهای بنایی که به پشت بندهای بتنی متصل می شوند، اتصال نما به نگهدارنده های بتنی باید به وسیله مهارهای قابل تنظیم انجام ‫شود. حداکثر فاصله سطح داخلی نما و سطح خارجی نگهدارنده بتنی باید ۱۱۵ میلی متر باشد. بایستی حداقل فاصله ۲۵ میلی متر برای فضای هوا در نظر گرفته شود.

‫تکیه گاه نما در اجرای نما روی هبلکس

در اجرای نما روی هبلکس با آجر، این مصالح باید توسط بست هایی با ضوابط زیر به تکیه گاه مهار شود.

ورق های فلزی کنگره دار : ‫ورقه ای فولادی کنگره دار باید حداقل ۲۲ میلی متر عرض و ۰.۸۸ میلی متر ضخامت باشند. طول موج کنگره ها نیز بایستی بین ۷۵ میلی متر تا ۱۲۵ میلی متر و ارتفاع آن ها بین ۱۵ تا ۲۵ میلی متر باشد.

‫ورق های فولادی کنگره دار باید به صورت زیر در نمای بنایی مهار شده قرار گیرند.

در دیوار با آجرهای توپر و توخالی، ورق فولادی کنگره دار باید در داخل درز ملات نما یا دوغاب کار گذاشته شود. به طوری که حداقل به مقدار ۳۸ میلی متر در داخل دیوار نما قرار گرفته و حداقل دارای ۱۶ میلی متر پوشش ملات تا سطح خارجی نما باشد.

اجرای نما روی هبلکس با بست فلزی

‫ورق های فلزی مورد استفاده در اجرای نما روی بلوک هبلکس باید دارای حداقل عرضی برابر با ۲۲ میلی متر و ضخامت ۱۵ میلی متر باشند. همچنین باید دارای کنگره ای یا خمیده، بریده شده یا سوراخ شده باشند تا بتوانند در حالت های کشش و فشار عملکرد یکسانی داشته باشند.

‫بست های شامل ورق های فلزی باید به صورت زیر در نمای بنایی مهار شده قرار گیرند.

‫در دیوارهای با آجر توپر یا توخالی ورق فولادی کنگره دار باید در داخل درز ملات نما یا دوغاب کار گذاشته شود. به طوری که حداقل به مقدار ۳۸ میلی متر در داخل نما قرار داشته باشد و حداقل دارای۱۶ میلی متر پوشش ملات تا سطح خارجی نما باشد.

اجرای نما روی بلوک هبلکس با بست های مفتولی

  • بست های مفتولی باید حداقل قطری برابر با ۴ میلی متر داشته و در دو انتها خم شوند به طوریکه طول خم شدگی حداقل ۵  میلی متر باشد.
  • در دیوارهای با آجر توپر یا توخالی ورق فولادی کنگره دار باید در داخل درز ملات نما یا دوغاب کار گذاشته شود. به طوری که حداقل به مقدار ۳۸ میلی متر در داخل نما قرار داشته باشد و حداقل دارای ۱۶ میلی متر پوشش ملات تا سطح خارجی نما باشد.

مسلح کننده درز ملات در اجرای نما روی هبلکس

  • ‫در درز ملات نماهای بنایی مهار شده استفاده از مسلح کننده نردبانی یا زبانه ای مجاز می باشد. مفتول های عرضی که به عنوان بست در نماهای بنایی مهار شده به کار می روند، می بایست حداقل دارای ۴ میلی متر قطر باشند و حداکثر در فاصله ۴۵ میلی متر از یکدیگر قرار گیرند. مفتول های عرضی باید به مفتول های طولی با قطر ۴ میلی متر جوش شوند.
  • مفتول های طولی باید در داخل درز ملات طوری قرار گیرند که حداقل از هر طرف ۱۶ میلی متر پوشش روی آن ها وجود داشته باشد.

بست های تنظیم شونده در اجرای نما روی بلوک هبلکس

  • ورق های فلزی و قطعات مفتول بست های تنظیم شونده باید الزامات استاندارد را برآورده کنند. بست های تنظیم شونده با مسلح کننده های درز ملات نیز باید الزامات استاندارد اجرای نما روی هبلکس را برآورده سازند.
  • ‫ بست های تنظیم شونده برای جلوگیری از گسیختگی باید دارای جزئیات لازم باشند.
  • میله لولای بست ها بایستی حداقل دارای دو ساق یا مفتول به قطر ۴ میلی متر باشد و فاصله بین آنها نباید بیش از ۳۲ میلی متر باشد.

بیشترین فاصله آزاد بین بخشهای متصل شده بست ها باید۱/۶ میلی متر باشد.

  • بست های تنظیم کننده ای که دارای مقاومت و سختی برابر با مقادیر مشخص، قابل استفاده در نماهای بنایی مهار شده می باشد.

‫فاصله بست ها در اجرای نما روی بلوک هبلکس

  • ‫برای اجرای نما روی هبلکس باید از بست های تنظیم شونده، بست های مفتولی با قطر ۴ میلی متر، ورق های فلزی کنگره دار ۰.۸ میلی متر به ازای هر ۰.۲۵ متر مربع از سطح دیوار به اندازه حداقل یک عدد نصب شود.
  • ‫در سایر انواع بست ها، بایستی به ازای هر ۰.۳۳ متر مربع از دیوار، حداقل یک بست نصب شود.
  • فاصله قائم و افقی بست ها نباید از مقادیر ۶۲۵  و ۸۰۰  میلی متر بیشتر شود.
  • ‫اطراف بازشوهای با ابعاد بزرگتر از ۴۰۰ میلی متر باید بست های تقویتی نصب شود. بست ها در اطرف محیط بازشو باید حداکثر دارای فاصله ۰.۹ متر باشند. بستها باید در فاصله ۳۰۰ میلی متر از بازشو قرار گیرند.
  • ‫ضخامت درز ملات باید حداقل دو برابر ضخامت بست مدفون شده در آن باشد.

برای مطالعه بیشتر:

طرز تهیه سیمان سفید برای دیوار

دیوار AAC

سنگ کاری روی بلوک هبلکس

جنس بلوک هبلکس

بتن هوادار اتوکلاو شده

تعداد بلوک هبلکس در یک پالت

هبلکس یزد

قیمت هر عدد بلوک هبلکس

جدول قیمت هبلکس

قیمت هبلکس ۱۵ سانتی

قیمت بلوک هبلکس مرند

بلوک عایق حرارتی

مقایسه قیمت هبلکس و سفال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.9 ( 5 نظر)

یک نظر

  1. هزینه اجرای نما روی هبلکس بر چه اساس محاسبه می شود؟