استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ساخت پنجره ترمال بریک

ساخت پنجره ترمال بریک
ساخت پنجره ترمال بریک

ساخت پنجره ترمال بریک مراحل زیادی دارد. اگر از در و پنجره های دوجداره آلومینیومی نرمال یا ترمال بریک در بازسازی و نوسازی ساختمان خود استفاده می کنید، ساخت پنجره ترمال بریک خود را به شرکت هایی بسپارید که خود دارای خط تولید پنجره آلومینیومی باشند. نمونه کار و رزومه کارخانه سازنده اهمیت بالایی در انتخاب مشتریان دارد. افراد زیادی به دنبال راه اندازی کارگاه یا کارخانجات ساخت پنجره ترمال بریک می باشند. در شهرهای شمالی کشور نظیر گیلان و مازندران ساخت ویلاهای لوکس و مقاوم رشد سریعی دارد و بهترین گزینه در مناطق جوی با شرایط رطوبتی خاص پنجره ترمال بریک است. آموزش ساخت پنجره ترمال بریک نیاز به اطلاعات کافی درباره انواع پروفیل آلومینیوم دارد. لازم است از مراحل پایه یعنی انتخاب متریال ابتدایی، تنوع رنگ و فرم در پنجره‌های آلومینیومی، انواع یراق آلات مصرفی و انواع بازشو اطلاعات کافی داشته باشیم.

ساخت پنجره ترمال بریک
پنجره ترمال بریک لولایی رنگ سفید

خط ساخت پنجره ترمال بریک

برای راه اندازی خطوط تولید پنجره های دوجداره آلومینیومی ترمال بریک و یا نرمال می توان از فضاهای کارگاهی کوچک شروع به کار کرد. شرط اصلی دارا بودن برق سه فاز با فضای حداقل ۱۰۰ متر مربع می باشد که قابل پیشرفت تا یک کارخانه بزرگ نیز خواهد بود. موفقیت در این حوزه نیازمند انتخاب ماشین آلات پیشرفته و به روز و تخمین میزان حجم تولید تامین و بهره برداری است.

لازم است که با حضور در کارگاه‌ها یا کارخانه‌های مربوطه و گذراندن دوره کارآموزی، با مراحل کار به خوبی آشنا شوید و تکنولوژی جدید در این باره را هم یاد بگیرید. بخش دوم در آموزش ساخت پنجره ترمال بریک، انتخاب یراق آلات و نوع باز و بسته شدن آن‌ها است.

ماشین آلات ساخت پنجره ترمال بریک

ماشین آلات ساخت پنجره ترمال بریک (Aluminum machinery) عبارتند از:

  • دستگاه برش تک سر:

این دستگاه ها به منظور برش تک سر پروفیل آلومینیوم استفاده می شوند. به طور مثال پروفیل های پلیمری نیز به کمک ماشین ساخت پنجره های آلومینیومی برش داده می شوند. جهت ساخت انواع درب و پنجره های آلومینیومی، قاب سازی، نما و … این نوع دستگاه های برش برای ساخت پنجره ترمال بریک لازم و ضروری هستند.

  • برش دوسر اتوماتیک پروفیل آلومینیوم:

زمانی که پروسه ساخت و ساز نیازمند سرعت و در عین حال دقت بالاتری باشد از این ماشین استفاده می شود. کنترل این ماشین ساخت پنجره ترمال بریک تمام اتوماتیک است و به کمک آن می توان پروفیل را از هر دو سر به صورت همزمان برش داد. برای پروفیل های نرم تر از آلومینیوم هم از این دستگاه استفاده می شود.

  • ماشین آلات کپی فرز آلومینیوم:

تعبیه محل توپی قفل درب ها بر روی پروفیل لنگه درب به کمک ماشین آلات کپی فرز آلومینیوم انجام می شود. برای ایجاد محل قفل و دستگیره ها و هر نوع سوراخ کاری مورد نیاز بر روی پروفیل های آلومینیوم و ساخت پنجره ترمال بریک از این ماشین آلات استفاده می شود.

  • فرز پروفیل میانی آلومینیوم:

به منظور فرز پروفیل میانی مولیون T در درب و پنجره های آلومینیوم از این دستگاه استفاده می شود. به دلیل کاربری ساده و قیمت پائینی که این دستگاه دارد می توان از آن در کارگاه های کوچک و متوسط نیز برای ساخت پنجره ترمال بریک استفاده کرد.

مراحل ساخت پنجره ترمال بریک
ساخت پنجره ترمال بریک در ابعاد بزرگ

تجهیزات ساخت پنجره ترمال بریک

علاوه بر ماشین آلاتی که ذکر شد لازم است برای ساخت پنجره آلومینیومی ترمال بریک و نرمال از تجهیزات دیگری نیز استفاده کرد .

نوع بازشو و یراق آلات در ساخت پنجره ترمال بریک

ازمراحل ساخت پنجره ترمال بریک، انتخاب نوع باز بسته شدن آن ‌ها و یراق آلات مربوط به آن،  تنوع در بازشو ها بسیار گسترده بوده و بسته به کاربرد در و پنجره و سلیقه مشتری انتخاب می گردد. تعدادی از بازشو‌ها عبارتند از:

  • پنجره‌های لولایی (tilt)
  • پنجره‌های دو حالته (turn-tilt)
  • پنجره‌های کلنگی
  • پنجره ترمال بریک کشویی (slide)
  •  پنجره‌های محوری (pivot)
  •  پنجره‌های آکاردئونی یا تاشو
  •  پنجره‌های واگنی و …

وقتی که نوع بازشو پنجره و درب ترمال بریک ، انتخاب شد، در هر گوشه از فریم‌های درب و پنجره، از لاستیک‌های EPDM استفاده می‌شود تا بیشترین حد ممکن، پنجره عایق و اصطلاحاً آب بندی شود. سپس قطعات درب و پنجره در مرحله بعد رنگ می شوند. پروفیل‌های رنگ شده روی نوار نقاله قرار گرفته و در کابین رنگ پودری به پروفیل‌ها پاشیده می‌شود و نوار نقاله آن‌ها را به کوره انتقال می‌دهد. در کوره، بر اساس نوع رنگ و پروفیل، زمان و میزان حرارت مشخص می‌شود تا رنگ، بر روی قطعات ثابت گردد.

مرحله بعد به عهده واحد برشکاری است که قطعات پروفیل را بر حسب نیاز و طراحی، با استفاده از محاسبات کامپیوتر، برش داده و به واحد فرزکاری برای رفع ایرادات و تمیزکاری تحویل می دهد. سپس پروفیل‌ها مورد شیار زنی، پرس کاری و سوراخ کاری قرار می‌گیرند. بالاخره در قسمت مونتاژ است که قطعات، به هم متصل می‌گردند. این اتصالات با کمک پیچ‌های آهنی انجام می‌شوند که قطعات را به هم پانچ می‌کنند.

پروفیل مخصوص ساخت پنجره ترمال بریک
پروفیل استفاده شده در ساخت پنجره ترمال بریک

مراحل ساخت پنجره ترمال بریک

با نرم افزار مستروین می توانید طراحی و تولید پنجره های آلومینیومی خود را به راحتی انجام دهید. به طور کلی از نظر جنس، درب و پنجره‌های آلومینیوم به سه دسته تقسیم می‌شوند: آلومینیوم نرمال یا ساده، آلومینیوم ترمال بریک یا عایق و چوب آلومینیوم یا ALU-WOOD. دو نوع اول یعنی پنجره نرمال و ترمال بریک در کشور ما بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Optimize و آنالیز قبل از ساخت پنجره ترمال بریک

پس از اندازه گیری، تعیین سبک و نوع بازشو پنجره های مورد نظر، نقشه نهایی به واحد تولید تحویل می شود. در واحد تولید ابتدا نقشه ها در نرم افزار مربوطه وارد می شود تا آنالیز برش پروفیل ها بر روی شاخه های ۶ متری پروفیل پنجره ترمال بریک صورت پذیرد و اپراتور و تکنسین های هر دستگاه بتوانند با توجه به اطلاعات داده شده در مورد پنجره ها کار مربوطه را انجام دهند. سپس با توجه به نوع رنگ و آنادایز انتخاب شده، پروفیل جهت عملیات رنگ آمیزی یا آنادایز پنجره ترمال بریک به کارخانه مرتبط ارسال می شود و پس از تکمیل مراحل نزد سازنده بر می گردد.

عملیات برش پروفیل در ساخت پنجره ترمال بریک

بعد از آنادایز Optimize ابعاد پنجره ها فایل برش پروفیل ها، بسته به نوع دستگاه به صورت فایل یا به صورت کتبی به اپراتور دستگاه برش داده می شوند. دستگاه برش یکی از مهم ترین ماشین آلات مربوط به ساخت پنجره ترمال بریک می باشد. دقت و دقیق بودن این دستگاه تأثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت محصول نهایی خواهد داشت. دستگاه استاندارد برش پروفیل آلومینیومی ترمال بریک می بایست ۲ محوره باشد تا بتواند ابتدا و انتهای پروفیل را به صورت فارسی بر برش دهد. در ساخت پنجره آلومینیومی ترمال بریک از مولیون ( با نام های پروفیل های فریم، sash، وادار یا پروفیل میانی نیز شناخته می شود) استفاده می شود.

طراحی و ساخت پنجره ترمال بریک
طراحی و ساخت پنجره دو جداره ترمال بریک

برش مولیون (پروفیل های میانی) در ساخت پنجره ترمال بریک

اگر در پنجره ای مولیون وجود داشته باشد پس از برش، این پروفیل جهت عملیات دیگری به دستگاه مولیون زن ارسال می شود. دستگاه مولیون زن برش های خاصی در ابتدا و انتهای این پروفیل ایجاد می کند. علت این امر این است که مولیون بتواند به وسیله کانکتور و یا نوع اتصالات دیگر بر روی پروفیل فریم اصلی قرار بگیرد.

جاسازی و سوراخ کاری یراق و راه آب در ساخت پنجره ترمال بریک

در قسمت بازشو در یا پنجره ترمال بریک دستگیره نصب می شود و یا در نمای بیرونی پنجره کانال های تخلیه آب پیش بینی می شود. برای ایجاد سوراخهای اتصال دستگیره و غیره در سطح پروفیل از دستگاه کپی فرز استفاده خواهد می شود.

تزریق چسب اولیه در ساخت پنجره ترمال بریک

پروفیل ها، فریم و بازشو پس از برش به صورت فارسیبر و قبل از اتصالات می بایست به چسب رنگی مخصوص آغشته شود تا پس از اتصالات نهایی یکنواختی در محل برش بیشتر باشد. درون سطح برش خورده شده پروفیل به نقطه مورد نظر دستگاه چسب کرنر متصل شده تا نقاط مربوطه آغشته به چسب اولیه شوند. لازم به ذکر است این چسب مقاومت خاصی در کنج پروفیل ایجاد نمی کند و هدف یکنواخت کردن کنج ها پس از اتصال می باشد.

پنجره ترمال بریک لیفت اند اسلاید

تزریق چسب دایکاست در ساخت پنجره ترمال بریک

پس از آغشته کردن لبه های پروفیل، درون لبه های پروفیل پنجره آلومینیومی ترمال بریک چسب دایکاست تزریق می شود و سپس  به صورت لقمه های ال شکل درون پروفیل قرار می گیرد. این چسب به شدت در کیفیت و قدرت پنجره ترمال بریک تأثیرگذار است و عدم استفاده از آن می تواند کیفیت پنجره نهایی را تحت الشعاع قرار دهد.

اتصال کنج ها به وسیله دستگاه پانچ ساخت پنجره ترمال بریک

بعد از تزریق چسب دایکاست و گذاشتن لقمه های L شکل درون مقاطع، پروفیل ها در حالت ۹۰ درجه هستند. سپس پروفیل درون دستگاه پانچ قرار خواهد گرفت و با دستور اپراتور به وسیله فشار مکانیکی، پروفیل آلومینیوم به لقمه های درون پانچ و محکم می شود و این امر پس از خشک شدن نهایی چسب دایکاست تقویت خواهد شد.

نصب یراق آلات و اتمام ساخت پنجره ترمال بریک

پس از پانچ ۴ ضلع یک پنجره لنگه و بازشو، ساختار اصلی یک پنجره آلومینیومی ترمال بریک شکل می گیرد. حال نوبت به نصب یراق آلات بر روی پنجره آلومینیومی ترمال بریک است. یراق آلات می توانند لولایی، کشویی، فولکس واگنی، لیفت اسلاید، آکاردئونی، محوری و … باشد. در نصب یراق آلات پنجره آلومینیوم ترمال بریک می بایست از ماشین آلات یا تجهیزات مناسب استفاده کرد.

تولید وساخت پنجره ترمال بریک
ساخت پنجره دو جداره آلومینیومی ترمال بریک

مرحله پایانی ساخت پنجره ترمال بریک

در مرحله پایانی ساخت پنجره ترمال بریک به نصب لاستیک های آب بندی و هوابندی می پردازیم. در این مرحله لاستیک های پنجره در قسمت های فیکس و بازشو نصب می شود. سپس برش زهوار های پنجره را انجام می دهیم. پس از ساخت چهارچوب اصلی پنجره می بایست دهانه های هر چارچوب اندازه گیری شده در زهوارهای آن به وسیله دستگاه برش، بریده شده و بر روی پنجره نصب گردد. و در آخر بسته بندی پنجره انجام می شود. پنجره ها به وسیله متریال استاندارد و مناسب بسته بندی می شود. با وجود رنگ و پوشش های خاص در پنجره آلومینیومی ترمال بریک باید بسته بندی دقیق باشد تا پنجره تولید شده در هنگام حمل و نقل و توزیع در طبقات ساختمان آسیب نبیند. به ویژه اگر ترمال بریک شامپاینی باشد باید نهایت دقت لازم اعمال گردد.

در این مقاله سعی کردیم شما را با صفر تا صد راه اندازی و ساخت مجموعه تولیدی پنجره ترمال بریک آشنا کنیم. در پایان به سوالات متداول در باره ساخت پنجره آلومینیومی ترمال پاسخ می دهیم.

 thermal break window
  1. ساخت پنجره ترمال بریک چه مقدار سرمایه اولیه نیاز دارد؟

    برای راه اندازی یک مجموعه تولیدی کوچک ساخت درب و پنجره آلومینیومی ترمال بریک حداقل ۲ میلیارد تومان سرمایه اولیه نیاز است. البته می توان از سرمایه گذارها برای شروع کار کمک گرفت.

  2. راه اندازی خط تولید پنجره آلومینیومی ترمال بریک چگونه است؟

    برای راه اندازی یک کارگاه کوچک حداقل فضایی با وسعت ۱۰۰ متر مربع نیاز است. برای تولید پروفیل آلومینیوم وسایل و تجهیزات و دستگاه های حرفه ای و پیشرفته لازم است تا کیفیت پروفیل نهایی قابل رقابت با محصولات موجود در بازار باشد و فروش برود. پس از تامین این موارد نیاز است تا از متخصصان و افراد با تجربه به عنوان همکاران و پرسنل مجموعه کمک گرفت.

  3. تولید پنجره ترمال بریک چه قدر زمان نیاز دارد؟

    پس از طراحی اولیه پروفیل توسط نرم افزار، مراحل برشکاری و تولید پروفیل آغاز می شود. سپس پروفیل رنگ آمیزی می شود و به یراق آلات مربوطه تجهیز شده و آماده نصب می گردد. سریع ترین حالت ممکن برای انجام این مراحل حداقل ۳۰ روز کاری است.

  4. بهترین سازنده پنجره ترمال بریک در ایران کیست؟

    کارخانه ها و مجموعه های زیادی در تولید درب و پنجره آلومینیومی نقش دارند که از مهم ترین آنها می توان به مجموعه آلومینیوم اختصاصی آکرول و پروفیل پنجره آکپا اشاره کرد. کیفیت پروفیل مصرفی و رنگ آمیزی تمیز و کیفیت یراق آلات کورد استفاده همگی در کیفیت نهایی پنجره تاثیر گذارند.

برای مطالعه بیشتر:

پنجره ترمال بریک

مقایسه پنجره ترمال بریک با upvc

مزایای پنجره ترمال بریک

آلومینیوم اختصاصی آکرول

نصب پنجره ترمال بریک

شیشه ترمال بریک

پروفیل ترمال بریک

آلومینیوم ترمال بریک

پنجره نرمال بریک

درب و پنجره آلومینیومی ترمال بریک

پنجره آلومینیومی ترمال بریک

پنجره دو جداره آلومینیومی ترمال بریک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.62 ( 7 نظر)