استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

طراحی کابینت مطب دندانپزشکی

طراحی کابینت مطب دندانپزشکی
طراحی کابینت مطب دندانپزشکی

طراحی فضاهای درمانی، به دلیل ارتباط مستقیم با سلامت انسان ها، نیازمند حساسیت و دقت بالایی می باشد. از این رو، علاوه بر مسائل زیبایی شناختی، رعایت اصول و استانداردها نیز در طراحی این فضاها الزامی است. طراحی کابینت مطب دندانپزشکی از جمله مواردی است که هم به لحاظ زیبایی بصری و هم از نظر عملکردی، حائز اهمیت است. لذا طراحی کابینت دندانپزشکی باید بر اساس ضوابط و اصول مشخصی انجام شود. در این مطلب قصد داریم به برخی از مهم ترین نکات در خصوص استاندارد کابینت دندانپزشکی بپردازیم. همچنین شما می توانید برای مشاوره و طراحی کابینت مطب دندانپزشکی ، با همکاران ما در شرکت عمران مدرن تماس بگیرید.

طراحی کابینت مطب دندانپزشکی

هزینه طراحی کابینت مطب دندانپزشکی

هزینه طراحی کابینت مطب دندانپزشکی ، بر اساس فاکتورهای متعددی تعیین می شود. یکی از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت طراحی کابینت دندانپزشکی ، نوع و کیفیت متریال به کار رفته در آن می باشد. میزان تزئینات و جزئیات طراحی کابینت، از دیگر مواردی است که بر هزینه طراحی کابینت مطب دندانپزشکی نقش دارد. توجه داشته باشید که طراحی کابینت دندانپزشکی ، متناسب با سبک طراحی داخلی مطب انجام می شود. تعیین هزینه ی حدودی تمامی مراحل طراحی مطب دندانپزشکی، امری ضروری است که باید دقیق محاسبه شود. طراحی کابینت مطب دندانپزشکی نیز بخشی از این مراحل می باشد. لذا توصیه می کنیم، پروژه ی طراحی مطب دندانپزشکی خود را به شرکتی مطمئن و با تجربه بسپارید تا از نتیجه ی آن پشیمان نشوید. برای مشاوره و سفارش طراحی کابینت مطب دندانپزشکی ، با همکاران ما در شرکت عمران مدرن تماس بگیرید.

طراحی کابینت مطب دندانپزشکی
نمونه طراحی کابینت دندانپزشکی

نکات مهم در طراحی کابینت مطب دندانپزشکی

همان طور که پیش تر ذکر شد، طراحی کابینت مطب دندانپزشکی باید با توجه به دو موضوع عملکرد و زیبایی بصری صورت گیرد. منظور از مسائل زیبایی شناختی در طراحی کابینت دندانپزشکی ، مواردی همچون انتخاب رنگ و متریال، هماهنگی با سبک طراحی و جذابیت آن است. به طور کلی، مصالح به کار رفته در مطب دندانپزشکی، باید در راستای ایجاد محیطی پاکیزه و بهداشتی انتخاب شوند. لذا در طراحی کابینت مطب دندانپزشکی نیز، از متریال هایی به همین منظور استفاده می شود. شاید رنگ درهای کابینت بیشتر از رویه ی آن به چشم آید ولی در طراحی کابینت دندانپزشکی ، جنس متریال این بخش نیز اهمیت بسزایی دارد. همانند طراحی آزمایشگاه ، استفاده از متریال هایی همچون SPL و کورین، انتخاب مناسبی برای طراحی کابینت دندانپزشکی می باشد. رنگ کابینت ها باید در راستای رعایت هارمونی و تناسب با سایر اجزای فضا انتخاب شوند.

طراحی کابینت مطب دندانپزشکی
انتخاب رنگ کابینت ها متناسب با پالت رنگی فضا

توجه به مسائل عملکردی، از دیگر نکات مهم در طراحی کابینت مطب دندانپزشکی می باشد. برای طراحی کابینت دندانپزشکی توجه داشته باشید که در عین حال که باید حداکثر استفاده از فضا به عمل آید، ایجاد فضایی شلوغ و تنگ، سبب بی قراری و اضطراب در افراد می شود. لذا در جانمایی و تعیین تعداد کابینت ها، به این نکات توجه داشته باشید. همچنین طراحی داخل کابینت  ها و قفسه بندی آن ها نیز مسئله ای حائز اهمیت می باشد. در هنگام طراحی کابینت دندانپزشکی ، به دسترسی و کاربردی بودن آن توجه کنید. به عنوان مثال، موقعیت جانمایی و نجوه ی باز شدن درها برای دسترسی به وسایل داخل آن، می تواند نقش مهمی در بازدهی و راندمان پرسنل داشته باشد.

طراحی کابینت مطب دندانپزشکی
توجه به عمکرد و فرم در طراحی کابینت دندانپزشکی

استاندارد کابینت دندانپزشکی

استاندارد کابینت دندانپزشکی به معنای رعایت ابعاد بهینه و استفاده از متریال و رنگ های مناسب مطب دندانپزشکی است. بر اساس استاندارد کابینت دندانپزشکی ، ابعاد کابینت ها باید به گونه ای انتخاب شوند که بیشترین استفاده از داخل آن به عمل آید. همچنین ابعاد این کابینت ها باید متناسب با متراژ فضا و محل نصب آن تعیین شود. به عنوان مثال، نوع کابینت های به کار رفته در اتاق بایگانی با کابینت های یونیت درمان، متفاوت می باشد. از دیگر موارد مهم طبق استاندارد کابینت دندانپزشکی ، انتخاب متریال و رنگ مناسب برای طراحی کابینت مطب دندانپزشکی است. همان طور که پیش تر ذکر شد، مهم ترین عامل موثر بر انتخاب رنگ در طراحی کابینت دندانپزشکی ، هماهنگی آن با سبک طراحی مطب دندانپزشکی می باشد. همچنین ضروری است که متریال به کار رفته در طراحی کابینت مطب دندانپزشکی ، بهداشتی و استریل باشد.

انواع کابینت های مطب دندانپزشکی

طراحی کابینت مطب دندانپزشکی ، تنوع بسیاری به لحاظ متریال و رنگ دارد. موارد زیر متداول ترین انواع کابینت می باشند.

  • کابینت چوبی: کابینت های چوبی به لوکس شدن فضا، کمک شایانی خواهد کرد. از این رو یکی از متریال های محبوب برای طراحی کابینت مطب دندانپزشکی ، چوب است. در طراحی کابینت مطب دندانپزشکی با استفاده از چوب، به استریل و بهداشتی بودن آن توجه کنید.
طراحی کابینت دندانپزشکی
استفاده از متریال چوب در طراحی کابینت دندانپزشکی
  • کابینت ام دی اف: طراحی کابینت مطب دندانپزشکی با متریال ام دی اف، به دلیل دارا بودن مزایایی همچون مقاومت در برابر رطوبت و حرارت، یکی از گزینه های مناسب برای مطب است.
طراحی کابینت دندانپزشکی
کاربرد روکش برای کابینت های دندانپزشکی
  • کابینت فلزی: کابینت فلزی یکی از ارزان ترین گزینه ها برای طراحی کابینت مطب دندانپزشکی است که به دلیل معایب متعدد، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهم ترین مشکلات استفاده از این نوع کابینت ها، زنگ زدگی آن ها در تماس با رطوبت و همچنین ایجاد سر و صدای زیاد به هنگام باز و بسته شدن می باشد. با توجه به معایبی که به آن ها اشاره شد، امروزه تنها از بدنه های فلزی در طراحی کابینت دندانپزشکی استفاده می شود.
  • کابینت هایگلاس: در واقع هایگلاس نوعی از ام دی اف است که نسبت به نوع معمولی آن، براق تر می باشد و تنوع بیشتری نیز دارد. همچنین امکان تمیز کردن آن راحت تر از نوع عادی ام دی اف می باشد. این ویژگی ها سبب شده تا طراحی کابینت مطب دندانپزشکی با متریال هایگلاس، گران تر از ام دی اف های معمولی باشد. در نتیجه این نوع کابینت ها، جلوه ای بهتر به مطب خواهند داد.
استاندارد کابینت دندانپزشکی
نمونه ای از کابینت های دندانپزشکی با سطح صیقلی و ساده
  • کابینت ممبران: کابینت های ممبران، مقاومت خوبی در برابر رطوبت و آب دارند. از این رو جایگزین مناسبی برای کابینت های جوبی هستند. بیشترین کاربرد این نوع کابینت ها، در طراحی هایی به سبک کلاسیک و نئوکلاسیک می باشد.

برای مطالعه بیشتر:

دکوراسیون مطب دندانپزشکی کوچک

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

طراحی مطب دندانپزشکی کودکان

دکوراسیون مطب دندانپزشکی لاکچری

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی

دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی

دکور مطب دندانپزشکی

ایده برای مطب دندانپزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 3 نظر)