استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی
بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی

رنگ ها از اولین مواردی از طراحی هستند که توسط مخاطب درک می شوند. هر رنگ بر روی افراد مختلف تاثیرات متفاوتی ایجاد می کند، لذا انتخاب بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی ، باید بر اساس مخاطب اصلی طراحی صورت گیرد. همچنین با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی در طراحی دندانپزشکی، ایجاد محیطی آرام و به دور از تنش می باشد، بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی ، رنگی است که این هدف را محقق کند. در این مقاله قصد داریم با بررسی ویژگی برخی از متداول ترین رنگ ها و همچنین عوامل موثر بر انتخاب رنگ مناسب، به بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی دست یابیم. همچنین شما می توانید برای مشاوره و سفارش طراحی مطب دندانپزشکی، با همکاران ما در شرکت عمران مدرن تماس بگیرید.

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی
نمونه رنگ مناسب برای مطب دندانپزشکی

اهمیت انتخاب بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی

همان طور که پیش تر ذکر شد، یکی از مهم ترین بخش های طراحی هر فضا، انتخاب رنگ مناسب می باشد. طراحی فضاهای درمانی به دلیل ارتباط تنگاتنگ با سلامت جسم و روان انسان ها، حساسیت بیشتری دارد. در نتیجه دانستن اینکه بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی چیست، به طراحان در پیشبرد روند طراحی کمک شایانی می کند. رنگ ها با توجه به ویژگی های خاص خود‌، می توانند در آرام کردن افراد یا افزایش میزان تنش و اضطراب آن ها نقش داشته باشند. از موارد موثر بر انتخاب رنگ برای طراحی، می توان به ویژگی های مخاطب اشاره کرد. به عنوان مثال، روحیات و خصوصیات کودکان، با افراد در سنین بالا، متفاوت می باشد. از این رو، ممکن است بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی کودکان، با مطب دندانپزشکی بزرگسالان متفاوت باشد. به طور کلی رنگ های شاد و تندتر، در بین کودکان محبوبیت بیشتری دارند.

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی

توجه داشته باشید که انتخاب بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی ، به پوشش عناصر سازه ای همچون سقف، کف و دیوار ختم نمی شود. بلکه رعایت تناسب و هارمونی میان تمامی عناصر همچون مبلمان، حائز اهمیت است. رنگ ها بر موارد بسیاری موثر هستند که در ادامه برخی از آن ها بررسی شده است.

احساسات و عواطف افراد

رنگ ها قادرند بر احساس آرامش، تمرکز و اضطراب افراد موثر باشند. به طور کلی رنگ های روشن و ملایم، حس سکون و آرامش بیشتری را به افراد القا می کنند. در سمت مقابل، رنگ های تند همچون قرمز، سبب بی قراری افراد می شوند. بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی ، باید سبب القای حس آرامش به مخاطب شود.

تمرکز و شاخص کردن بخشی از فضا

استفاده از یک رنگ شاخص در ترکیب با رنگ های خنثی و ملایم، سبب شاخص شدن آن بخش و تمرکز بیشتر بر روی آن خواهد شد. بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی ، می تواند ترکیبی از چند رنگ باشد که هر کدام متناسب با نیاز آن فضا انتخاب شده اند.

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی
شاخص کردن یک دیوار با استفاده از تضاد رنگی

برندینگ

شاید برای تعیین بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی ، نتوان یک فرمول ثابت ارائه داد. زیرا بسیاری از مطب های دندانپزشکی، با توجه به ترکیب رنگی لوگو و آرم خود، پالت رنگی متفاوت برای طراحی داخلی مطب دارند. این رنگ ها نوعی برند محسوب می شوند که مختص آن مطب است.

پاکیزگی فضا

از دیگر تاثیرات رنگ بر روی محیط، می توان به القای حس تمیزی و پاکیزگی اشاره کرد. ایجاد محیطی بهداشتی، از اصول طراحی فضاهای درمانی است. لذا بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی ، رنگی است که حس پاکیزگی را انتقال دهد.

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی
القای حس پاکیزگی با استفاده از رنگ سفید و روشن

بررسی ویژگی انواع رنگ ها

رنگ ها طیف گسترده ای دارند و هر کدام دارای ویژگی ها و تاثیرات متفاوتی هستند. از این رو، داشتن دانش نسبی درباره ی روانشناسی رنگ ها، به طراح در انتخاب بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی کمک می کند. در این بخش قصد داریم به برخی از مهم ترین ویژگی ها در خصوص متداول ترین رنگ ها در طراحی داخلی بپردازیم.

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی

سفید

یکی از اولین انتخاب ها برای طراحی فضاهای درمانی، رنگ سفید می باشد. این رنگ از دید بسیاری از افراد، نشانگر حس تمیزی، پاکی، آرامش و نظم است. اما استفاده ی بیش از حد از این رنگ، می تواند محیطی خسته کننده و بی روح ایجاد کند. بنابراین نمی توان رنگ سفید را بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی دانست. این رنگ باید در ترکیب با سایر رنگ ها استفاده شود.

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی
کاربرد رنگ سفید در مطب دندانپزشکی

مشکی

استفاده ی بیش از اندازه از رنگ سیاه، باعث کوچک تر به نظر رسیدن فضا خواهد شد. همچنین این رنگ، حس غم و اندوه را به مخاطب القا می کند. در نتیجه این رنگ نه تنها بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی نمی باشد، بلکه استفاده ی زیاد از آن، در طراحی هیچ یک از فضاهای درمانی نیز توصیه نمی شود.

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی
کاربرد رنگ مشکی در ترکیب با رنگ سفید

خاکستری

رنگ خاکستری از ترکیب رنگ سفید و سیاه به وجود می آید. از این رو شاید بتوان گفت به نوعی حس تعادل در فضا ایجاد می کند. رنگ خاکستری، حس اعتماد، آرامش و تا حدی بی تفاوتی را به افراد انتقال می دهد. نمی توان آن را بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی دانست ولی یکی از رنگ های مناسب و محبوب به ویژه در طراحی های سبک مدرن می باشد. همچنین اگر بنا به انتخاب ملایم ترین رنگ به عنوان بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی بود، طوسی به عنوان اولین گزینه انتخاب می شد.

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی
استفاده از رنگ خاکستری در مطب دندانپزشکی

آبی

شاید تا به حال دیده باشید که بخش های مختلفی از مراکز درمانی همچون رنگ صندلی های دندانپزشکی، لباس فرم پرسنل درمان و … به رنگ آبی هستند. رنگ آبی نماد آرامش، صلح، وفاداری و اطمینان است و سبب کاهش اضطراب می شود. در نتیجه شاید بتوان گفت بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی ، آبی است.

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی
نمونه طراحی مطب دندانپزشکی با رنگ آبی

سبز

رنگ سبز القا کننده ی حس طبیعت و سرشار از حس سرزندگی، شادابی و طراوت است. البته توجه داشته باشید که میزان روشنی و تیرگی، تناژهای مختلفی از سبز تولید می کند که هر کدام ویژگی منحصر به فردی دارد. به عنوان مثال، رنگ سبز تیره، حس موفقیت و ثبات، سبز زیتونی حس قدرت و سبز خیلی روشن مایل به زرد، حس بیماری را به مخاطب منتقل می کند. در طراحی دندانپزشکی از تناژهایی استفاده کنید که حس اعتماد و آرامش بیشتری به مخاطب می دهد. سبز، بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی نیست ولی در ترکیب با سفید، جذابیت زیادی به فضا خواهد داد.

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی
کاربرد رنگ سبز برای دیوار مطب دندانپزشکی

قهوه ای

رنگ قهوه ای از جمله رنگ هایی است که در ایجاد حس گرما و صمیمیت در محیط نقش موثری دارد. این رنگ، یکی از انتخاب های محبوب بین افراد است که در سبک های کلاسیک و شیک، کاربرد زیادی دارد. ترکیب قهوه ای با رنگ های روشن همچون سفید، فضایی مدرن خلق می کند. همچنین می توان از این رنگ برای کفپوش مطب و کلینیک استفاده کرد. در استفاده از این رنگ دقت کنید زیرا به کارگیری بیش از اندازه ی آن، ممکن است فضا را خفه و کوچک نشان دهد. رنگ قهوه ای را نمی توان بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی دانست ولی استفاده از آن به خصوص در مبلمان و عناصر کوچک فضا، به شدت توصیه می شود.

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی
ترکیب رنگ سفید و قهوه ای چوب در مطب دندانپزشکی

بنفش

بنفش از جمله رنگ هایی است که یادآور جسارت، تجمل و قدرت می باشد. همانند آنچه در خصوص رنگ سبز ذکر شد، در استفاده از تناژهای مختلف رنگ بنفش نیز دقت کنید. بنفش تیره حس شور و خلاقیت و بنفش روشن، حس آرامش را به مخاطب القا می کند. بهتر است از بنفش تیره در محیط های کوچک استفاده نکنید زیرا باعث کوچک تر به نظر رسیدن فضا می شود. ترکیب رنگ بنفش با زرد، از دید برخی افراد، فضایی خاص و منحصر به فرد ایجاد می کند اما نمی توان آن را به عنوان بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی معرفی کرد.

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی
استفاده از رنگ بنفش در رنگ آمیزی دیوار دندانپزشکی

قرمز

رنگ قرمز به دلیل انرژی بالایی که دارد، به هیچ عنوان نمی تواند به عنوان بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی استفاده شود. زیرا تحریک اعصاب و بالا رفتن فشار خون و ضربان قلب که در اثر استفاده از این رنگ ایجاد می شود، در تضاد با هدف اصلی طراحی داخلی دندانپزشکی، یعنی ایجاد آرامش است.

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی
استفاده از رنگ قرمز در مبلمان فضا

زرد

رنگ زرد به دلیل داشتن انرژی بالا، فضایی شاد و جذاب خلق می کند. ترکیب زرد با بسیاری از رنگ ها، ظاهری زیبا به وجود می آورد. اما شاید به دلیل انرژی بالای این رنگ، نتوان آن را به عنوان بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی معرفی کرد. نکته ای که در خصوص انتخاب پالت رنگی برای طراحی مطب دندانپزشکی باید در نظر گرفت آن است که به همان اندازه که ایجاد انرژی در فضا همیت دارد، در استفاده از آن نباید زیاده روی کرد. بهتر است از رنگ زرد برای دیوارها استفاده نشود و تنها در جزئیات و بخش های کوچکی همچون مبلمان، کابینت ها و تزئینات به کار رود.

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی
نمونه استفاده از رنگ زرد در مطب دندانپزشکی

نارنجی

نارنجی از ترکیب رنگ زرد و قرمز به وجود می آید و همانند آن ها، انرژی بالایی دارد. از آن جا که این رنگ، محیطی شاد و نشاط آور ایحاد می کند، شاید بتوان گفت که بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی کودکان، در بین طراحان و معماران، رنگ نارنجی است.

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی
کاربرد رنگ نارنجی در مطب دندانپزشکی

انتخاب بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی

تمامی رنگ ها زیبا هستند ولی تاثیرات آن ها بر روی حواس افراد، سبب می شود که انتخاب ترکیب رنگی، یکی از مهم ترین مراحل طراحی به شمار آید. توجه داشته باشید که اهمیت انتخاب رنگ در فضاهای درمانی، به تاثیر آن بر حواس انسان ختم نمی شود بلکه نقش ویژه ای در برندینگ و جلب رضایت مخاطب نیز دارد. برای تعیین بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی ، ضروری است که به نکات زیر توجه شود.

  • توجه به نیاز فضا
  • ویژگی های رنگ همچون انرژی آن
  • توجه به مکمل بودن رنگ ها
  • استفاده از رنگ هایی که با اهداف اصلی طراحی همخوانی ندارند در بخش های کوچک
  • رعایت تعادل و تناسب میان رنگ های تناژ سرد و گرم

با توجه به نکاتی که پیش تر به آن اشاره شد، می توان گفت بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی ، رنگی است که بتواند در عین حال به سه مسئله پاسخ دهد.

  • ایجاد فضایی آرام و به دور از تنش
  • تاثیر مثبت در برندینگ و ایجاد حس اعتماد
  • القای حس پاکیزگی به مخاطب
بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی
استفاده از رنگ آبی برای ایجاد آرامش در محیط

مهم ترین فضای دندانپزشکی که انتخاب رنگ آن اهمیت بسزایی دارد، یونت دندانپزشکی می باشد. بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی به خصوص یونیت های درمان، رنگی است که حس آرامش ایجاد کند. لذا بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی ، رنگ آبی و رنگ های روشن است. همچنین رنگ های شاد همچون نارنجی، به عنوان بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی کودکان معرفی می شوند. توجه داشته باشید که انتخاب رنگ، کاری دشوار و مهم است که باید بر اساس علم روانشناسی رنگ ها صورت گیرد. به طور معمول، پزشکان دانش کافی در این زمینه ندارند. لذا کمک گرفتن از متخصصین برای انتخاب بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی ، توصیه می شود. برای مشاوره و طراحی مطب دندانپزشکی، با ما در عمران مدرن تماس بگیرید.

برای مطالعه بیشتر:

دکوراسیون مطب دندانپزشکی کوچک

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

طراحی مطب دندانپزشکی کودکان

استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی

دکوراسیون مطب دندانپزشکی لاکچری

طراحی کابینت مطب دندانپزشکی

طراحی اتاق مشاوره داروخانه

دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی

دکور مطب دندانپزشکی

ایده برای مطب دندانپزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 4 نظر)