استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی
طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی ، در کنار مهارت و تخصص کادر پزشکی، می تواند یکی از جنبه های مهم در موفقیت و جذابیت این نوع مراکز به حساب آید. طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی همانند بسیاری از فضاهای درمانی دیگر، به دلیل ارتباط و تاثیر مستقیم بر سلامت جسم و روان انسان، اهمیت بالایی دارد. در نظر گرفتن نکات طراحی مطب ها به ویژه مطب دندانپزشکی که عموم مردم از رفتن به آن وحشت دارند، علاوه بر ایجاد محیط حرفه ای، فضایی آرام و راحت برای بیماران فراهم می کند. از این رو، داشتن دانش کافی در زمینه ی رنگ شناسی، نورپردازی، چیدمان صحیح وسایل و مبلمان و … برای طراحی مطب دندانپزشکی ، ضروری و کاربردی است.

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی
نمونه طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

در این مطلب به برخی از مهم ترین نکات در خصوص طراحی کلینیک دندانپزشکی خواهیم پرداخت. همچنین شما می توانید برای مشاوره و برآورد قیمت طراحی مطب دندانپزشکی ، با همکاران ما در شرکت عمران مدرن تماس بگیرید.

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی
طراحی سقف مطب دندانپزشکی با استفاده از گیاهان

قیمت طراحی مطب دندانپزشکی

قیمت طراحی مطب دندانپزشکی ، بر اساس خواسته و نیاز کارفرما، می تواند از اقتصادی ترین حالت تا لوکس ترین حالت، متغیر باشد. فاکتورهای متعددی بر قیمت طراحی مطب دندانپزشکی تاثیر دارد که از میان آن ها می توان به متراژ، سبک طراحی داخلی دندانپزشکی و کیفیت و نوع مصالح به کار رفته در طراحی کلینیک دندانپزشکی اشاره کرد. قیمت طراحی مطب دندانپزشکی ، معمولا بر اساس متراژ محاسبه می شود و شامل پلان معماری و تصاویر سه بعدی می باشد.

یکی از فاکتورهای اساسی در پروسه ی طراحی داخلی مطب دندانپزشکی ، توجه به بودجه ی کارفرما می باشد. از این رو، ضروری است که پیش از شروع طراحی، لیست کاملی از موارد موثر بر قیمت طراحی مطب دندانپزشکی تهیه شود تا درطی انجام پروژه، میشکلی از این بابت پیش نیاید. شما می توانید برای مشاوره و برآورد قیمت طراحی مطب دندانپزشکی ، با همکاران ما در شرکت عمران مدرن تماس بگیرید.

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

بسیاری از موارد موثر بر قیمت طراحی مطب دندانپزشکی ، جزو هزینه های ضروری محسوب می شوند و حذف آن ها ممکن نیست. هزینه ی تعویض و نصب سیستم های سرمایش و گرمایش و لوله کشی ها، مثال هایی از این نوع هزینه ها در طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی هستند. اما با توجه به سلیقه و بودجه ی کارفرما، می توان تصمیمات متفاوتی در خصوص انتخاب مصالح با کیفیت های متفاوت برای نوع پوشش و نازک کاری دیوار و کف و سقف و همچنین سبک طراحی داخلی دندانپزشکی گرفت. یکی از محبوب ترین سبک های طراحی دندانپزشکی ، طراحی کلینیک دندانپزشکی مدرن می باشد. قیمت طراحی مطب دندانپزشکی با این سبک، در صورت عدم استفاده از تجهیزات و تکنولوژی گران قیمت، به دلیل دارا بودن جزییات و پرداخت های کمتر نسبت به سبک های کلاسیک و نئوکلاسیک، پایین تر خواهد شد.

انواع طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

اولین نکته ی مهم هنگام طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی ، توجه به نوع کاربری مطب می باشد. برای مثال طراحی دندانپزشکی اطفال با طراحی کلینیک ترمیم و زیبایی دندانپزشکی، متفاوت خواهد بود. لذا ضروری است که ابتدا مخاطب مطب دندانپزشکی مورد نظر را شناسایی کنیم. در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی ویژه کودکان، استفاده از رنگ های شاد و روشن در کنار تابلوهای نقاشی، برای دور کردن ترس از کودک، توصیه می شود. همچنین فراهم نمودن فضایی برای سرگرمی کودک در زمان انتظار، مانند تعبیه ی میز و صندلی برای نقاشی یا کتابخوانی، می تواند فضایی مطلوب برای کودک ایجاد کند. در این نوع ازطراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی ، علاوه بر موارد ذکر شده، سایر اجزا مانند صندلی بیمار نیز باید بر اساس ارگونومی بدن کودک ساخته شوند. توجه داشته باشید که یکی از اصول طراحی داخلی دندانپزشکی ، فراهم کردن شرایط آسایش برای کاربران است.

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی
نمونه ای از طراحی مطب دندانپزشکی

علاوه بر آن، انتخاب سبک مورد نظر اعم از کلاسیک، مدرن و نئوکلاسیک، در روند طراحی داخلی مطب دندانپزشکی ، مهم می باشد. این نوع تصمیمات، تا حد زیادی برگرفته از سلیقه و خواسته ی کارفرما است. امروزه بسیاری از پزشکان، طراحی مطب دندانپزشکی مدرن را ترجیح می دهند. از این رو، آشنایی با نکات و راهکارهای این نوع طراحی داخلی مطب دندانپزشکی ، می تواند مفید باشد.

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی
طراحی مطب دندانپزشکی با کمترین جزئیات

طراحی مطب دندانپزشکی مدرن

از نکات بسیار مهم در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی که بسیاری از افراد، از رفتن به آن ترس و واهمه دارند، ایجاد نظم و پاکیزگی برای جلب اعتماد و آرامش مراجعین می باشد. استفاده از سبک هایی مانند کلاسیک ، نئوکلاسیک و دیگر سبک ها که دارای جزئیات زیادی هستند، از آن جهت که باعث شلوغی و بی نظم دیده شدن فضا می شوند، توصیه نمی شود. بهترین سبکی که برای طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی توصیه می گردد، سبک مینیمال یا مدرن می باشد. در طراحی مطب دندانپزشکی مدرن ، استفاده از تزئینات و جزئیات به حداقل می رسد و آرامش و راحتی بیمار و پزشک را به همراه می آورد.

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی
طراحی مطب دندانپزشکی مدرن

در طراحی مطب دندانپزشکی مدرن توجه داشته باشید که تمامی عناصر به کار رفته در فضا، از جمله مبلمان و وسایل دکوری همچون تابلو، گلدان و …، باید متناسب با فرمت کلی طراحی داخلی مطب دندانپزشکی انتخاب شوند. به عنوان مثال، استفاده از مبلمان ساده و نیمکتی در طراحی مطب دندانپزشکی مدرن ، جایگزین مناسبی برای مبل های دارای جزئیات می باشد. همچنین در انتخاب تابلوها برای دکور فضا در طراحی دندانپزشکی ، به طرح آن نیز توجه داشته باشید. توصیه می شود از طرح های ساده و هنری تر و متناسب با تم رنگی فضا استفاده کنید.

انواع فضاها در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

برای طراحی داخلی مطب دندانپزشکی باید به این نکته توجه کرد که یک مطب دندانپزشکی استاندارد، شامل چه نوع فضاهایی است و هرکدام چه ویژگی هایی دارند. یکی از راهکارهای مفید برای طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی ، توجه به روند ارائه خدمات و فعالیت ها در این نوع فضاها است. به طور کلی، فضای مطب دندانپزشکی به چهار بخش اصلی ورودی، اتاق انتظار، بخش درمانی و قسمت پشتیبانی تقسیم می شود. در بسیاری از طراحی ها به ویژه طراحی کلینیک دندانپزشکی مدرن با متراژ پایین که محدودیت هایی در طراحی وجود دارد، تلاش می شود تا از هر فضا، بیشترین استفاده به عمل آید. از این رو در طراحی دندانپزشکی اصولی و ایده آل، فضاهای پرت و بلا استفاده به حداقل می رسد. در ادامه به برخی از مهم ترین نکات در خصوص هر بخش در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی می پردازیم.

سالن انتظار و بخش پذیرش

سالن انتظار، اولین محل برخورد مراجعین با مطب دندانپزشکی می باشد؛ لذا طراحی این بخش، در طراحی داخلی دندانپزشکی ، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. این فضا باید به گونه ای طراحی شود که بتواند حس اطمینان را به بیمار منتقل و او را جذب کند. میز منشی و مبلمان این فضا از المان هایی هستند که در صورت انتخاب و طراحی درست، می توانند از استرس افراد هنگام مواجهه با مطب بکاهند. وجود صندلی های کافی برای نشستن بیماران و همراهان آن ها، از ضروریات این فضا در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی می باشد. یکی از متداول ترین انواع مبلمان برای فضاهای درمانی و طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی ، صندلی های نیمکتی هستند. این نوع صندلی ها به دلیل اشغال کردن فضای کمتری نسبت به مبلمان راحتی، یکی از گزینه های متداول و محبوب برای طراحی دندانپزشکی به حساب می آیند.

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی
تعبیه ی فضای ویژه کودکان در سالن انتظار مطب دندانپزشکی

در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی به این نکته توجه داشته باشید که فضا باید برای حضور معلولین و افراد ناتوان نیز مناسب سازی شده باشد. ارتفاع میز پذیرش باید به نحوی در نظر گرفته شود که افراد بر روی ویلچر نیز امکان ارتباط چشمی با منشی را داشته باشند. همچنین فضای پذیرش و انتظار مطب دندانپزشکی، علاوه بر نشمین، می تواند شامل کافه ی کوچکی نیز باشد. توجه به این مسئله در طراحی داخلی دندانپزشکی ، علاوه بر سود اقتصادی، در جذب مشتری نیز موثر است.  نورپردازی این بخش از مطب دندانپزشکی، می تواند به جذابیت آن کمک کند. یکی از گزینه های مناسب برای نورپردازی این فضا، نورپردازی خطی است. شما می توانید برای دریافت نمونه کار و مشاوره، با همکاران ما در شرکت عمران مدرن تماس بگیرید.

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی
نمونه نورپردازی اجرا شده توسط شرکت عمران مدرن برای مطب دندانپزشکی

یونیت درمان

دومین مکانی که بیمار بیشترین وقت خود را در آن سپری می کند، یونیت دندانپزشکی می باشد. قرار دادن صندلی بیمار در مقابل پنجره، صفحه ی تلویزیون، آکواریوم و یا تابلو با طرحی آرامش بخش، می تواند از راهکارهای مفید در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی ، برای کاهش اضطراب بیمار باشد. همچنین یکی از ایده های جذاب برای طراحی داخلی دندانپزشکی ، طراحی دیوار سبز در یونیت درمان و اتاق انتظار است. چیدمان مبلمان و تجهیزات اتاق های درمان، بخش مهمی از طراحی داخلی مطب دندانپزشکی است. تجهیزات این فضا باید متناسب با مساحت آن انتخاب و خریداری شوند. همواره به این نکته توجه داشته باشید که بکارگیری بیش از اندازه ی جزئیات و تزئینات در یونیت های دندانپزشکی، سبب شلوغی فضا و در نتیجه بی قراری و اضطراب بیمار خواهد شد.

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی
نمونه طراحی یونیت دندانپزشکی

توصیه می شود در کنار یونیت و اتاق درمان، اتاقی با عنوان اتاق مشاوره نیز در نظر گرفته شود تا بیمار پیش از هر اقدامی، بتواند با پزشک یا دستیار او، مشاوره انجام دهد. این دو فضا می توانند توسط یک پارتیشن از یکدیگر جدا شوند. بهتر است از تابلو برای مشخص کردن عنوان هر بخش در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی استفاده کنید تا بیمار بدون نیاز به راهنمایی شخص دیگری، اتاق مورد نظر خود را پیدا کند.

نقش رنگ در طراحی داخلی دندانپزشکی

داشتن دانش نسبی در خصوص علم روانشناسی رنگ ها، می تواند تا حد زیادی به طراحی داخلی مطب دندانپزشکی کمک کند. رنگ ها از جمله مواردی هستند که پیش از هر چیزی توسط افراد درک می شوند. لذا تصمیم گیری در خصوص انتخاب رنگ مناسب برای طراحی داخلی مطب دندانپزشکی ، باید بر اساس ویژگی ها و تاثیرات هر رنگ صورت گیرد.

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی
استفاده از رنگ آبی برای ایجاد حس آرامش در محیط

از موارد دیگری که بر انتخاب رنگ مناسب برای طراحی داخلی دندانپزشکی موثر است، توجه به ویژگی های کاربر فضا می باشد. به عنوان مثال، رنگ های ایده آل برای طراحی داخلی مطب دندانپزشکی ویژه کودکان با مطب بزرگسالان متفاوت است. استفاده از رنگ های شاد و روشن برای طراحی داخلی مطب دندانپزشکی اطفال و رنگ هایی مانند آبی، طوسی، سفید و … برای مطب بزرگسالان پیشنهاد می شود. دقت کنید که رنگ تمام عناصر موجود در فضا اعم از مبلمان، دیوار، کف، پارتیشن و …، با یکدیگر متناسب باشد. توصیه می شود به جهت ارتباط گیری بهتر بیمار با محیط هنگام ورود به بخش درمانی، از رنگ های یکسان برای اتاق انتظار و یونیت درمان، استفاده گردد.

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی
انتخاب رنگ در طراحی مطب دندانپزشکی ویژه کودکان

زیاده روی در استفاده از رنگ ها برای طراحی داخلی مطب دندانپزشکی ، علاوه بر شلوغی فضا و کوچک دیده شدن آن، باعث ایجاد سردرد و بی قراری در افراد خواهد شد. یکی از بهترین رنگ ها برای طراحی داخلی مطب دندانپزشکی ، رنگ سفید و روشن است ولی برای خارج شدن فضا از حالت سادگی و یکنواختی، استفاده از چندین لکه ی رنگی تکرارشونده در فضا، توصیه می شود. همچنین می توان درجه تیرگی و روشنایی رنگ ها را نیز در طراحی دندانپزشکی تغییر داد. استفاده از رنگ های روشن و ملایم، به دلیل آنکه می توانند فضا را بزرگ تر نشان دهند، برای طراحی دندانپزشکی با متراژ پایین مناسب هستند.

طراحی مطب دندانپزشکی
ترکیب رنگ نارنجی با سفید و طوسی در طراحی دندانپزشکی

متریال برای طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

متریال به کار رفته در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی ، تنها شامل پوشش دیوار، کف و سقف نمی باشد، بلکه انتخاب متریال مبلمان و سایر عناصر فضا نیر حائز اهمیت است. مهم ترین بخش انتخاب متریال برای پوشش عناصر سازه ای در طراحی دندانپزشکی ، انتخاب متریال دیوار است. پوشش های متعددی برای دیوار در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی در نظر گرفته می شود که از میان آن ها، رنگ و کاغذ دیواری کاربرد بیشتری دارند. استفاده از کاغذ دیواری به جای رنگ می تواند مزایایی همچون تنوع بالا، زمان اجرای کمتر، عمر و دوام بالا، امکان ایجاد بافت در دیوار و پوشش ترک و موج های دیوار، داشته باشد. علاوه بر موارد ذکر شده، کاغذ دیواری ها دارای تنوع بسیار بالایی می باشند و برخلاف رنگ، اجرای آن بدون بو می باشد.

طراحی مطب دندانپزشکی
کاربرد کاغذدیواری در دندانپزشکی

کفسازی مطب می تواند با انواع مصالح همچون سنگ، سرامیک، لمینت و … صورت بگیرد. تنها نکته ی مهم در کفسازی مطب، استفاده از متریال غیر لغزنده، سالم، بدون شکستگی و ترک می باشد. تغییر در متریال های به کار رفته در سقف و کف، می تواند راهکاری برای تعیین محدوده ی فضاها، در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی باشد. برای مثال با تغییر متریال سقف از رنگ به المان های چوبی، می توان اتاق انتظار را از یونیت های دندانپزشکی جدا کرد. یکی از مهم ترین اصول در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی ، خلق فضایی بهداشتی و پاکیزه است. از این در انتخاب متریال به کار رفته در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی توجه داشته باشید که متریال انتخابی باید مقاومت مناسبی در برابر رطوبت و شستشوی مدوام داشته باشد.

طراحی مطب دندانپزشکی
استفاده از متریال چوب در کفسازی اتاق دندانپزشکی

نورپردازی داخلی مطب دندانپزشکی

از مسائل بسیار مهم و حائز اهمیت در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی ، توجه به نورپردازی داخلی می باشد. نورپردازی باید شامل ترکیب مناسبی از نور طبیعی و مصنوعی باشد. همچنین از دیگر نکاتی که شاید کمتر به آن توجه شود، توجه به نورپردازی در دیوار و کف، در کنار نورهای سقفی می باشد. ترکیب صحیح نور سقفی و نور زمین در قسمت هایی مانند پذیرش، می توانند جذابیت فضا را دو چندان کند. بهره مندی از نور طیبعی روز به دلیل القای حس سرزندگی و شادابی، نسبت به نورهای مصنوعی اولویت بالاتری دارد. ولی به دلیل محدود بودن ساعاتی که امکان استفاده از نور طبیعی خورشید وجود دارد، ناچار به استفاده از نور مصنوعی نیز خواهیم بود. استفاده از نور زرد در کنار نور سفید، ترکیبی شبیه به نور طبیعی روز در مطب ایجاد می کند که باعث عملکرد بهتر پزشک می شود.

طراحی مطب دندانپزشکی
نورپردازی دکوراتیو در طراحی مطب دندانپزشکی

همچنین بکارگیری چراغ های فلورسنت به دلیل سوسو زدن و تحریک اعصاب افراد، در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی توصیه نمی شود. لامپ های LED جایگزین مناسبی برای این نوع چراغ ها هستند. یکی از ایده های جذاب برای نورپردازی داخلی مطب های دندانپزشکی، چراغ های مگنتی و نورپردازی خطی است. شما می توانید برای مشاوره و دریافت نمونه کار و همچنین سفارش پروژه های نورپردازی داخلی خود، با همکاران ما در شرکت عمران مدرن تماس بگیرید.

طراحی مطب دندانپزشکی
نمونه نورپردازی اجرا شده توسط شرکت عمران مدرن

نکات کلیدی طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

توجه به نکات ظریفی همچون وسایل دکوری و تزئینات در هنگام طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی ، گرچه شاید بی اهمیت به نظر برسد، ولی تاثیر زیادی در جان بخشی به محیط دارند. در ادامه به برخی از رایج ترین نکات و راهکارها در خصوص طراحی داخلی مطب دندانپزشکی اشاره شده است. همچنین شما می توانید برای مشاوره، دریافت نمونه کار و برآورد قیمت طراحی مطب دندانپزشکی ، با همکاران ما در شرکت عمران مدرن تماس بگیرید.

نصب تابلو برای طراحی دندانپزشکی

تابلوهای دیواری از طراحی مطب دندانپزشکی هستند که می توانند در شخصیت بخشی فضا نقش داشته باشند. نیازی به استفاده از تابلوهای گران قیمت و خارق العاده در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی نیست؛ تنها نکته ی مهم، انتخاب تابلوهای متناسب با دکوراسیون، و در همان طیف رنگی می باشد. توجه کنید که در استفاده از تابلوها برای دکور فضا، نباید زیاده روی کرد. یکی از راهکارهای دیزاین فضا در طراحی کلینیک دندانپزشکی مدرن ، نصب تابلوهایی با طرح های گرافیکی و انتزاعی است.

طراحی دندانپزشکی
استفاده از تابلو در مطب دندانپزشکی

پارتیشن بندی فضاها

در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی ، جداسازی فضاها می تواند توسط پارتیشن صورت بگیرد و نیاز به دیوار کشی در تمام بخش ها، نمی باشد. طیف رنگی مورد استفاده در پارتیشن بندی ها، بهتر است روشن انتخاب شود؛ زیرا رنگ های روشن آلودگی را به خوبی نشان می دهند و به شرط تمیز نگه داشتن آن ها، حس پاکیزگی بیشتری را به مخاطب منتقل خواهند کرد. استفاده از پارتیشن در طراحی کلینیک دندانپزشکی مدرن ، کاربرد زیادی دارد.

طراحی دندانپزشکی
کاربرد پارتیشن برای جداسازی فضاها

کاربرد گیاهان در طراحی دندانپزشکی

علاوه بر موارد ذکر شده، می توان از دیوار سبز و گیاهان نیز در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی استفاده کرد. استفاده از گیاهان طبیعی علاوه بر زیبایی، مزایایی همچون تولید اکسیژن و پاکسازی محیط را دارا می باشد. ولی در صورتی که وقت کافی برای آبیاری و رسیدگی به گیاهان را ندارید یا مطب شما نورگیر نمی باشد، می توانید از گل های مصنوعی استفاده کنید. همان طور که پیش تر ذکر شد، طراحی دیوار سبز یکی از ایده های جذاب برای طراحی داخلی مطب دندانپزشکی به ویژه طراحی کلینیک دندانپزشکی مدرن می باشد. برای دریافت نمونه کار و طراحی دیوار سبز ، با عمران مدرن تماس بگیرید.

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی
طراحی دیوار سبز در مطب دندانپزشکی

اهمیت سیستم سرمایش و گرمایش

سیستم تهویه و همچنین سیستم گرمایش و سرمایش مطب، از پر اهمیت ترین مسائلی هستند که باید به آن ها دقت شود. عدم توجه به این موضوع، مطب را به فضایی غیرقابل تحمل تبدیل خواهد کرد. لذا در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی ، باید به محل قرارگیری سیستم های سرمایش و گرمایش، مانند اسپیلت و دریچه کولر نیز توجه شود.

برای مطالعه بیشتر:

دکوراسیون مطب دندانپزشکی کوچک

طراحی مطب دندانپزشکی کودکان

دکوراسیون مطب دندانپزشکی لاکچری

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی

طراحی کابینت مطب دندانپزشکی

دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی

دکور مطب دندانپزشکی

ایده برای مطب دندانپزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.61 ( 9 نظر)