استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ایده برای مطب دندانپزشکی

ایده برای مطب دندانپزشکی
ایده برای مطب دندانپزشکی

طراحی مطب دندانپزشکی، همانند سایر فضاهای درمانی و طراحی مطب پزشک ، علاوه بر رعایت استانداردها و ضوابط، نیازمند خلاقیت و ایده پردازی نیز می باشد. از این رو، در این مطلب تعدادی ایده برای مطب دندانپزشکی جمع آوری کرده ایم تا بتوانید برای طراحی مطب دندانپزشکی از آن ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که با توجه به ویژگی ها و شرایط هر فضا، ممکن است برخی از ایده ها قابل اجرا نباشند. شما می توانید برای مشاوره و طراحی مطب دندانپزشکی، با مشاوران ما در شرکت عمران مدرن تماس بگیرید.

ایده برای مطب دندانپزشکی
نمونه طراحی سالن انتظار مطب دندانپزشکی

اهمیت رعایت استاندارد و ضوابط طراحی دندانپزشکی

همان طور که می دانید، طراحی فضاهای درمانی نیازمند رعایت ضوابط و استانداردهای مشخصی می باشد. از این رو، ارائه ایده برای مطب دندانپزشکی نباید در تضاد با این ضوابط باشد. به عنوان مثال، ممکن است استفاده از رنگ های تند و جیغ همچون قرمز را به عنوان یک ایده برای مطب دندانپزشکی در نظر بگیرید. اما از آنجا که این رنگ در تضاد با یکی از اهداف و اصول طراحی مطب دندانپزشکی یعنی ایجاد محیطی آٰرام می باشد، بهتر است اجرا نشود. رعایت استاندارد و ضوابط، به انتخاب رنگ محدود نمی شود، بلکه در تعیین ابعاد مناسب و بهینه ی هر ریز فضا در مطب نیز نقش دارد.

ایده برای مطب دندانپزشکی

استفاده از گیاهان به عنوان ایده برای مطب دندانپزشکی

یکی از محبوب ترین رنگ ها در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی، رنگ سفید است. اما استفاده ی مطلق از این رنگ، محیطی بی روح و کسل کننده ایجاد می کند. اضافه کردن سبزینگی به محیط، به عنوان یک ایده برای مطب دندانپزشکی محسوب می شود و می تواند فضایی مطلوب ایجاد کند. استفاده از گیاهان، همواره به عنوان اولین ایده برای مطب دندانپزشکی مطرح می شود، زیرا هزینه ای پایین خواهد داشت. حال شما می توانید این ایده برای مطب دندانپزشکی را بهبود بخشید و به شکل متفاوتی طراحی کنید. طراحی دیوار سبز با استفاده از گیاهان طبیعی و مصنوعی، راهی جذاب و متفاوت برای اضافه کردن سبزینگی به محیط است. البته فراموش نکنید که استفاده از گیاهان طبیعی، مزایای دیگری همچون تولید اکسیژن و ایجاد محیطی شاداب نیز دارد. برای مشاوره و سفارش طراحی دیوار سبز، با همکاران ما در شرکت عمران مدرن تماس بگیرید.

ایده برای مطب دندانپزشکی
طراحی دیوار سبز برای مطب دندانپزشکی

طراحی بر اساس ویژگی های افراد

خصوصیات و نیاز افراد، تاثیر بسزایی در روند طراحی دارند. لذا ضروری است پیش از شروع هر هر پروژه ی طراحی، جامعه هدف و ویژگی های آنان به طور کامل بررسی شود. ارائه ی ایده برای مطب دندانپزشکی نیز باید بر اساس کاربر اصلی صورت گیرد. اصلی ترین مواردی که در روند طراحی مطب دندانپزشکی مورد بررسی قرار می گیرد، شامل سن، جنسیت و ویژگی ها جسمی آنان می باشد. برای مثال، ایده برای مطب دندانپزشکی کودکان، متفاوت از ایده های مربوط به مطب دندانپزشکی بزرگسالان یا کلینیک ترمیم و زیبایی است. از این رو، با توجه به کاربران مطب خود و شرایط آن، مواردی که در این مطلب، تحت عنوان ایده برای مطب دندانپزشکی آورده شده است را بررسی و سپس از آن ها استفاده کنید.

ایده برای مطب دندانپزشکی
نمونه مطب دندانپزشکی طراحی شده مناسب اطفال

ایده برای مطب دندانپزشکی بر اساس نورپردازی

نورپردازی، به منظور تامین روشنایی لازم و ایجاد جذابیت بصری، اهمیت بسزایی دارد. از این رو ضروری است که در پروسه ی طراحی، توجه ویژه ای به آن شود. نورپردازی داخلی، زمانی که به عنوان ایده برای مطب دندانپزشکی مطرح می شود، بیشتر مرتبط با مسائل بصری می باشد. برای مثال، شاخص کردن بخشی از فضا با کاهش یا افزایش میزان روشنایی، تغییر فرم نورپردازی، استفاده از نورپردازی های نوین همچون نورپردازی خطی و … تعدادی ایده برای مطب دندانپزشکی هستند. برای مشاوره و سفارش نورپردازی خطی، با همکاران ما در عمران مدرن تماس بگیرید.

ایده برای مطب دندانپزشکی
نمونه نورپردازی خطی اجرا شده توسط شرکت عمران مدرن

انتخاب پالت رنگی مناسب

بهترین و جذاب ترین ایده برای مطب دندانپزشکی ، در صورت عدم انتخاب پالت رنگی مناسب، نمی تواند به بهبود کیفیت فضای داخلی کمک کند. در نتیجه، داشتن دانش نسبی در خصوص روانشناسی رنگ ها، می تواند کمک شایانی به انتخاب ترکیب رنگی مناسب برای طراحی مطب دندانپزشکی داشته باشد. انتخاب پالت رنگی مناسب، خود نیز می تواند به عنوان یک ایده برای مطب دندانپزشکی مطرح شود. بسیاری از طراحان و پزشکان، پالت رنگی مناسب برای طراحی مطب دندانپزشکی را محدود به رنگ سفید و رنگ های خنثی همچون خاکستری می دانند. اما لازم به ذکر است که استفاده از رنگ هایی همچون آبی، سبز و بژ نیز، انتخاب هایی مناسب برای مطب دندانپزشکی می باشد. زمانی که می خواهیم رنگ آمیزی فضا را به یک ایده برای مطب دندانپزشکی تبدیل کنیم، می توانیم از راهکارهای زیر بهره بگیریم.

  • هماهنگی رنگ های به کار رفته در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی با ترکیب رنگی لوگو و آرم مطب
  • استفاده از رنگ هایی شاخص برای یک دیوار یا بخش خاص در فضا
  • انتخاب پالت های رنگی مشابه و نزدیک به هم، اما متفاوت، برای هر یک از یونیت های درمان
ایده برای مطب دندانپزشکی
استفاده از رنگ شاخص برای یک دیوار در فضا

توجه به دکوراسیون و دیزاین مطب دندانپزشکی

دکوراسیون و دیزاین مطب، از دیگر راهکارها و ایده های مطب دندانپزشکی هستند. استفاده از وسایل دکوری همچون آکواریوم، فراهم کردن وسایل سرگرمی مانند مجلات، فضای بازی و نقاشی کودکان و امکانات پذیرایی برای بیماران، تعدادی ایده برای مطب دندانپزشکی می باشند.

ایده برای مطب دندانپزشکی
ایجاد اتاقک ویژه بازی کودکان

شماره گذاری بونیت ها

در صورتی که مطب دندانپزشکی شما، دارای تعداد بالایی یونیت درمان می باشد، بهتر است آن ها را شماره گذاری کنید تا راحت تر قابل دسترسی باشند. توجه داشته باشید این ایده برای مطب دندانپزشکی کوچک شاید خیلی کاربردی نباشد. همچنین می توانید از نامگذاری فضاها نیز استفاده کنید. برای مثال، عنوان هر فضا توسط تابلویی خوانا و جذاب مشخص شود.

ایده برای مطب دندانپزشکی
شماره گذاری یونیت های درمان

کاربرد پارتیشن به عنوان ایده برای مطب دندانپزشکی

یکی از ایده های جذاب برای طراحی مطب دندانپزشکی که می تواند نقش بسزایی در بزرگ تر به نظر رسیدن فضا داشته باشید، جایگزین کردن پارتیشن به جای دیوار می باشد. این راهکار به عنوان ایده برای مطب دندانپزشکی بزرگ و کوچک کاربرد دارد. می توانید از قفسه و کابینت نیز به عنوان جداکننده ی یونیت ها استفاده کنید. همچنین برای این فضا می توان انواع سقف کاذب را اجرا نمود.

ایده برای مطب دندانپزشکی
کاربرد پارتیشن برای جداسازی فضاها

نقش مبلمان در ارائه ایده برای مطب دندانپزشکی

انتخاب مبلمان مطب دندانپزشکی باید بر اساس سبک طراحی انتخاب شده و ویژگی های فضا همچون ابعاد آن صورت گیرد. زمانی مبلمان می توانند به عنوان یک ایده برای مطب دندانپزشکی مطرح شوند که حرفی برای گفتن در فضا داشته باشند. منظور از این جمله آن است که مخاطب هنگام مراجعه و وارد شدن به فضا، شاخص بودن مبلمان را درک کند. توجه داشته باشید که شاخص کردن مبلمان، به معنی عدم هماهنگی آن با سایر عناصر و سبک طراحی نیست. یکی از ساده ترین مثال ها برای استفاده از مبلمان به عنوان یک ایده برای مطب دندانپزشکی ، عدم استفاده از مبل های موجود در بازار و سفارش و طراحی آن می باشد. یعنی مبلمان مطب شما، با توجه به شرایط و ابعاد مطب شما، ساخته و طراحی شده باشد.

ایده برای مطب دندانپزشکی
نمونه مبلمان طراحی شده برای مطب دندانپزشکی

ایجاد اتاق مشاوره به عنوان ایده برای مطب دندانپزشکی

لازم به ذکر است که ایده برای مطب دندانپزشکی ، تنها به مسائل زیبایی شناختی و بصری ختم نمی شود، بلکه موارد عملکردی نیز می توانند به عنوان ایده برای مطب دندانپزشکی عمل کنند. یکی از این موارد که نقش موثری بر راحتی مراجعه کنندگان و عملکرد پرسنل دارد، ایجاد فضایی تحت عنوان اتاق مشاوره است. بهتر است این فضا در ارتباط مستقیم با یونیت درمان و فضای انتظار قرار گیرد. همچنین توصیه می شود از اتاقک تماما شیشه ای برای آن استفاده نگردد و در صورت تمایل به طراحی چنین فضای شیشه ای، از نوع مات آن استفاده کنید.

برای مطالعه بیشتر:

دکور مطب دندانپزشکی

دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی

طراحی کابینت مطب دندانپزشکی

دکوراسیون مطب دندانپزشکی کوچک

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

طراحی مطب دندانپزشکی کودکان

دکوراسیون مطب دندانپزشکی لاکچری

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 1 نظر)