استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
محوطه سازی

طراحی دیوار سبز

برای بررسی مراحل طراحی دیوار سبز لازم است ابتدا تعریف مختصری از دیوار سبز ارائه دهیم. دیوار سبز یا دیوار زنده یا گرین وال، به سیستم عمودی متشکل از گیاهان می گویند که به صورت سازه ای مستقل به روی دیوار نصب می شود. طراحی گرین وال یا طراحی دیوار سبز به دو صورت طبیعی و مصنوعی انجام می شود. طراحی دیوار سبز مصنوعی بیشتر برای محیط های داخلی که از نور آفتاب دور هستند و یا شرایط آبیاری و نگهداری آن ها به طور مناسب مهیا نمی باشد، گزینه مناسبی است و از نوع طبیعی آن نیز بیشتر در دیوار های خارجی استفاده می کنند. در ادامه به بررسی انواع طراحی دیوار سبز و مراحل آن پرداخته شده است.

هزینه طراحی دیوار سبز

هزینه طراحی دیوار سبز به عوامل مختلفی بستگی دارد. عوامل زیادی از جمله متراژ دیوار، محل اجرای پروژه، نوع گرین وال، تجهیزات و لوازم دیوار سبز و … همگی در برآورد هزینه طراحی گرین وال تاثیر دارد. برای ساخت دیوار زنده، لازم است دیوار را زیرسازی کنیم. بسته به نیاز دیوار به زیرسازی و نوع گرین وال ، هزینه طراحی دیوار سبز تغییر می کند. هم چنین نصب عایق های رطوبتی، سیستم زهکشی، نصب لوله های آبیاری و هزینه های آن، سیستم دیوار سبز و تجهیزات آن و … نیز در تعیین هزینه طراحی گرین وال موثر است.

گرین وال در حیاط

انواع طراحی گرین وال

انواع دیوار سبز در مدل های متنوع و مختلفی تولید می شود. این تنوع به خصوص در انواع طبیعی دیوار سبز بیشتر دیده می شود. در ادامه به بررسی انواع روش ها در اجرای گرین وال پرداخته شده است.

طراحی دیوار سبز طبیعی

طراحی دیوار سبز طبیعی به کمک انواع گیاهان و گل ها انجام شده که هر کدام ویژگی های خاص و متنوعی دارند و بیشتر برای فضاهای خارجی مانند دیوار حیاط، تراس، روف گاردن و … مورد استفاده قرار می گیرد. انواع طراحی دیوار سبز طبیعی در دسته بندی نمدی، مدولار، کابلی، هیدروپونیک و … جای می گیرد.

دیوار سبز طبیعی در دکوراسیون داخلی
  • طراحی گرین وال مدولار: این نوع دیوار سبز به سبکی و وزن کمی که دارند معروف هستند و پوشش وسیع و گسترده ای را روی دیوار به وجود می آورند. نوع مدولار در طراحی دیوار سبز انعطاف پذیری بالایی داشته و می توان انواع فرم ها و طرح ها را با کمک سازه مدولار به وجود آورد. طراحی گرین وال مدولار جزو سازه های مستقل دیوار سبز به حساب می آید.
  • طراحی دیوار سبز کابلی: در طراحی گرین وال کابلی از کابل های کششی از جنس فولاد ضد زنگ استفاده می کنند. سیستم های کابلی برای گیاهان رونده بیشترین کارایی را دارند. دیوار سبز کابلی در طراحی گرین وال نما بسیار رایج است زیرا سطوح بزرگ را به راحتی پوشش می دهد.
  • طراحی دیوار سبز نمد پلیمری: یکی دیگر از روش های طراحی گرین وال طبیعی ، روش نمد پلیمری است. در روش نمدی، برای پرورش گیاهان از بستر هایی از جنس نمد پلیمری استفاده می کنند. این پارچه ها به راحتی تعویض و ترمیم می شوند و از لحاظ هزینه نیز بسیار به صرفه می باشند.
  • طراحی گرین وال هیدروپونیک: روش هیدروپونیک یا بستر آبی مزایای زیادی دارد. در این روش به جای خاک و کوددهی منظم از بستر آب استفاده می شود. دست طراح در انتخاب گیاهان مناسب برای این شیوه بسیار باز بوده و تغذیه آن ها توسط آب به بهترین شکل انجام می شود.
طراحی گرین وال در محیط های مختلف

طراحی دیوار سبز مصنوعی

از دیگر روش های زیباسازی محیط و روح بخشیدن به فضا، طراحی گرین وال مصنوعی است. پنل های دیوار سبز مصنوعی با تشکیل شبکه هایی منظم در هر ابعاد و اندازه ای بسیار کاربردی بوده و برای انواع فضاها مورد استفاده قرار می گیرند. در طراحی دیوار سبز مصنوعی می توان از انواع گیاهان با رنگ ها و اندازه های مختلف استفاده نمود.

مراحل طراحی دیوار سبز

برای طراحی گرین وال یا طراحی دیوار سبز اولین چیزی که باید در نظر داشت، محل اجرای پروژه است. انتخاب صحیح نوع دیوار سبز برای محل مورد نظر، ماندگاری و کیفیت محیط را تضمین می کند. به عنوان مثال اگر قرار است طراحی گرین وال در فضای داخلی دور از پنجره یا هر نوع نورگیر، صورت گیرد، باید از گیاهانی که به نور کم نیاز دارند و یا سایه دوست هستند استفاده کرد. گزینه طراحی دیوار سبز طبیعی برای فضای داخلی نیز بسیار مناسب است. بعد از انتخاب نوع طراحی گرین وال ، عوامل همچون رنگ، نوع گیاه، سلیقه کارفرما و عواملی از این دست جزو اولویت های طراحی می باشد.

گرین وال طبیعی

مزایای طراحی گرین وال

  • افزایش جذابیت بصری: از جمله ویژگی های طراحی دیوار سبز ، زیبایی و جذابیتی است که برای محیط اطراف به وجود می آورد. امروزه به دلیل تراکم جمعیت در شهر ها و افزایش آپارتمان نشینی، کمتر فضای سبزی وجود دارد. طراحی گرین وال یکی از راه های افزودن فضای سبز به فضای زندگی است.
  • تنوع در مدل و طرح: طراحی گرین وال در انواع طبیعی و مصنوعی صورت می گیرد و از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. انواع مصنوعی گرین وال در همه رنگ ها و مدل ها بدون هیچ محدودیتی تولید می شوند و نصب آن ها نیز بسیار آسان است.
انواع گرین وال در فضاهای داخلی
  • قیمت مناسب: در میان انواع دیوار سبز، نوع مصنوعی آن، قیمت پایین تری داشته و برای نصب و اجرا در فضاهای داخلی مناسب تر هستند. مدل طبیعی گرین وال با روش های مختلفی اجرا شده و به دلیل جزئیات نصب، از هزینه های طراحی و اجرای بالاتری برخوردار هستند.
طراحی گرین وال در فضاهای اداری

معایب طراحی دیوار سبز

  • نیاز مستمر به آبیاری و کوددهی: یکی از مشکلات طراحی دیوار سبز طبیعی، نیاز جدی آن به نگهداری و آبیاری مستمر است. ماندگاری و طول عمر گرین وال به نوع نگهداری آن بستگی دارد.
  • محدودیت استفاده از گرین وال طبیعی: از گرین وال طبیعی نمی توان در هر مکان و اقلیمی استفاده کرد. نوع آب و هوا و سازگاری گیاه با آن از مهم ترین ویژگی ها در طراحی دیوار سبز است که باید به آن دقت داشت.
  • آسیب به دیوار: در صورت عدم نصب عایق رطوبتی مناسب و زهکشی غیر اصولی دیوار نگهدارنده ممکن است آسیب جدی ببیند.
دیوار سبز در رستوران ها

در این مقاله انواع روش های طراحی دیوار سبز و مراحل اجرای آن مورد بررسی قرار گرفت. همچنین مزایا و معایب گرین وال نیز معرفی شد. انواع دیوار سبز را باید با توجه به نوع کاربری و آب و هوا و هم چنین سلیقه ساکنین انتخاب کرده و با کمک بهترین تیم ها، آن را طراحی و اجرا نمود.  

برای مطالعه بیشتر:

دیوار سبز چیست

دیوار سبز عمودی

انواع دیوار سبز

دیوار سبز حیاط

دیوار سبز در منزل

تولید کننده دیوار سبز

دیوار سبز پتوس

طرح دیوار سبز

دیوار سبز مصنوعی دیجی کالا

گیاهان مناسب دیوار سبز

مزایای دیوار سبز

قیمت وان ساده بدون جکوزی

قیمت وان جکوزی دو نفره

اندازه جکوزی

جکوزی چیست

وان حمامی قیمت

آخرین عناوین

ساندویچ پانل سوله

ساندوچ پانل سوله به ورق های سه لایه ی ساندويچ پانل گفته می شود. جنس…

1 روز پیش

برق اضطراری آسانسور

برق اضطراری آسانسور که با نام USP (منبع تغذیه بدون وقفه آسانسور) نیز شناخته می…

1 روز پیش

آسانسور پانوراما

آسانسور پانوراما یا شیشه ای به آسانسورهایی اطلاق می شود که حداقل یکی از وجوه…

2 روز پیش

کاتالوگ آسانسور

کاتالوگ آسانسور ، به منزله شناسنامه هر آسانسور است که اطلاعات کاملی را در مورد…

2 روز پیش

چراغ وال واشر نما

چراغ وال واشر نما ، یکی از رایج ترین تجهیزات مورد استفاده برای نورپردازی نمای…

2 روز پیش

ابعاد آسانسور

ابعاد آسانسور بسته به ظرفیت کابین متغیر بوده و هرچه ظرفیت یک آسانسور بیشتر باشد،…

2 روز پیش