استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵

ابعاد آسانسور بسته به ظرفیت کابین متغیر بوده و هرچه ظرفیت یک آسانسور بیشتر باشد، ابعاد استاندارد اسانسور نیز بزرگ تر خواهد بود. ظرفیت آسانسورها بر حسب نفر و یا وزن مشخص می شوند. برای مثال آسانسورهای ۴ نفره با آسانسور ۳۰۰ کیلوگرم و آسانسور ۶ نفره با آسانسور ۴۵۰ کیلوگرم نیز شناخته می شوند. در این مقاله از عمران مدرن ابعاد اسانسور با توجه به ظرفیت آسانسور آورده شده و ابعاد چاه آسانسور مورد بررسی قرار گرفته است. اطلاع از حداقل ابعاد آسانسور برای این است که جهت دریافت تاییدیه آسانسور نیاز به رعایت ابعاد استاندارد اسانسور می باشد.

ابعاد اسانسور

برای آشنایی سریع با ابعاد اسانسور می توانید از جدول زیر استفاده نمایید. در این جدول ابعاد اسانسور با توجه به ظرفیت مشخص شده و سایر ابعاد مورد نیاز برای پلان مانند ابعاد استاندارد چاله اسانسور و فضای مورد نیاز درب ها نیز آورده شده است.

ظرفیت/ ابعادابعاد کابین (طول*عرض*ارتفاع)ابعاد چاله آسانسور (عرض*عمق)ابعاد مورد نیاز درب ها (عرض*ارتفاع)
۲ نفره۶۵*۶۵*۲۰۰**
۴ نفره۹۰*۱۰۰*۲۲۰۱۴۰*۱۶۰۷۰*۲۰۰
۵ نفره۱۰۰*۱۱۰*۲۲۰۱۸۰*۱۶۰۸۰*۲۰۰
۶ نفره۱۱۰*۱۱۰*۲۲۰(۱۶۰-۱۸۰)*۱۷۰۸۰*۲۰۰
۸ نفره۱۴۰*۱۱۰*۲۲۰(۱۶۰-۱۸۰)*۱۷۰۸۰*۲۰۰
۱۳ نفره۲۱۰*۱۱۰*۲۲۰(۱۶۰-۱۸۰)*۲۶۰۸۰*۲۰۰

مقادیر ارائه شده در جدول بالا ابعاد استاندارد اسانسور در ظرفیت های مختلف می باشد. توجه داشته باشید که به غیر از ابعاد اسانسور ارائه شده در این جدول باید ابعاد دیگری چون فضای موتورخانه، فضای چاهک و فضای بالاسری آسانسور را نیز در نظر داشته باشید.

حداقل ابعاد اسانسور

حداقل ابعاد اسانسور باید با توجه به میزان رفت و آمد و ترافیک ساختمان اندازه گیری شود. به عننوان مثال یک ساختمان مسکونی ۴ طبقه ۸ واحدی، ترافیک بالایی نداشته و یک آسانسور ۴ الی ۶ نفره برای چنین ساختمانی مناسب می باشد. حال اگر همین ساختمان را با کاربری اداری در نظر بگیرید، بسته به میزان رفت و آمد ممکن است به یک آسانسور ۸ نفره نیاز باشد.

بنابراین برای تعیین حداقل ابعاد آسانسور باید در وهله اول ترافیک ساختمان را اندازه گیری کرده و با توجه به آن، ظرفیت مورد نیاز برای آسانسور را مشخص نمایید. سپس کافیست تا با مراجعه به جدول بالا، حداقل ابعاد استاندارد آسانسور مسکونی و یا اداری خود را بیابید.

ابعاد آسانسور دو نفره

ابعاد آسانسور دو نفره برابر با ۶۵ در ۶۵ سانتی متر است که این مقدار تا ۷۰ در ۷۰ سانتی متر نیز قابل افزایش است. آسانسورهای دو نفره معمولا برای خانه ها استفاده شده و ظرفیت آن ها برابر با ۲۰۴ کیلوگرم می باشد. این آسانسورها امنیت بالایی دارند ولی استفاده از این آسانسورها برای جابجایی بار سبب کاهش سریع عمر مفید آن ها می گردد.

ابعاد آسانسور ۴ نفره

ابعاد آسانسور ۴ نفره بطور استاندارد برابر با ۹۰ در ۱۰۰ سانتی متر و ارتفاع آن ها نیز برابر با ۲۲۰ سانتی متر می باشد. آسانسورهای ۴ نفره بطور معمول دارای ۳۰۰ کیلوگرم ظرفیت می باشند.

برای محاسبه ابعاد آسانسور ۴ نفره در پلان باید عرض و عمق چاه آسانسور و فضای مورد نیاز برای باز شدن درب آسانسور را نیز در نظر بگیرید. ابعاد استاندارد چاله آسانسور برای این ظرفیت برابر با ۱۴۰ سانتی متر عرض و ۱۶۰ سانتی متر عمق می باشد. همچنین عرض بازشوی درب برابر با ۷۰ سانتی متر و ارتفاع آن برابر با ۲۰۰ سانتی متر می باشد.

ابعاد کابین آسانسور

ابعاد آسانسور ۶ نفره

ابعاد آسانسور ۶ نفره برابر با ۱۱۰ سانتی متر طول و ۱۱۰ سانتی متر عرض می باشد. ارتفاع آسانسورهای ۶ نفره نیز بطور استاندارد برابر ۲۲۰ سانتی متر در نظر گرفته می شود. این آسانسورها ۴۵۰ کیلوگرم ظرفیت دارند.

ابعاد اسانسور ۶ نفره در پلان برای باز شدن درب باید ۸۰ سانتی متر عرض و ۲۰۰ سانتی متر ارتفاع در نظر گرفته شود. ابعاد چاله آسانسور نیز با عمق ۱۷۰ سانتی متر اجرا شده و عرض آن نیز با توجه به درب تعیین می‌ شود. برای درب های اتوماتیک که از وسط باز می شوند، عرض ۱۶۰ سانتی متر و برای درب های اتوماتیک عرض  180 سانتی متر در نظر گرفته می شود.

ابعاد اسانسور ۸ نفره

ابعاد اسانسور ۸ نفره برابر با ۱۴۰ سانتی متر طول و ۱۱۰ سانتی متر عرض می باشد. ظرفیت آسانسورهای ۸ نفره برابر با ۶۰۰ کیلوگرم می باشد و برای اجرای این آسانسورها نیاز به چاهی با ابعاد ۸۰ سانتی متر عرض و ۲۰۰ سانتی متر ارتفاع می باشد. برای درب این آسانسورها نیز مانند آسانسورهای ۶ نفره به ۲۲۰ سانتی متر ارتفاع نیاز بوده و بسته به نوع باز شدن درب به عرضی برابر با ۱۶۰ یا ۱۸۰ سانتی متر نیاز است.

ابعاد چاه آسانسور

همانطور که اشاره شد، ابعاد چاه آسانسور با توجه به ظرفیت آسانسور تعیین می شود. حداقل ارتفاع چاهک آسانسور برابر با ۱۴ سانتی متر می باشد که این مقدار در بین انواع ظرفیت های آسانسور مشابه است. با این حال آسانسورهای ۵ تا ۱۳ نفره ای که سرعت بالاتری از ۱ متر بر ثانیه دارند، به چاهک مرتفع تری نیاز دارند. در آسانسورهایی که سرعت ۱.۶ متر بر ثانیه دارند، ارتفاع چاهک برابر با ۱۶۰ سانتی متر و برای آسانسورهای که سرعت ۲.۵ متر بر ثانیه دارند، ارتفاع چاهک برابر با ۲۲۰ سانتی متر در نظر گرفته می شود.

برای محاسبه کامل ابعاد آسانسور نیاز به لحاظ کردن فضای بالاسری چاه آسانسور نیز می باشد. فضای بالاسری چاه آسانسور برای آسانسورهای که سرعت ۰.۶۳ متر بر ثانیه دارند، برابر با ۳۶۰ سانتی متر در نظر گرفته می شود. این در حالیست که برای آسانسور تا سرعت ۱ متر بر ثانیه و تا ۱.۶ متر بر ثانیه، فضای بالاسری به ترتیب برابر با ۳۷۰ سانتی متر  و ۳۸۰ سانتی متر می باشد. در آسانسورهای ۸ تا ۱۳ نفره که سرعت ۲.۶ متر بر ثانیه دارند نیز این فضا به ۵۰۰ سانتی متر افزایش می یابد.

یکی از ابعاد دیگری که برای محاسبه ابعاد آسانسور باید در نظر گرفته شود، ابعاد موتورخانه آسانسور می باشد. ابعاد موتورخانه آسانسور بسته به نوع آسانسور تعیین می شود. آسانسورهای هیدرولیک بطور معمول به فضای موتورخانه کمتری نسبت به آسانسورهای کششی نیاز دارند. در آسانسورهای هیدرولیک فضای موتورخانه، طول، عرض و ارتفاعی برابر با ۲ در ۲ در ۲ متر نیاز دارند. برای محاسبه ابعاد موتورخانه اسانسور کششی نیز باید با توجه به ابعاد آسانسور و سرعت آن، ابعاد موتورخانه را محاسبه نمود.

برای مطالعه بیشتر:

راهنمای خرید آسانسور

راه اندازی مجدد آسانسور

بالابر خانگی هیدرولیکی

فروشگاه اینترنتی آسانسور

کاتالوگ آسانسور

بهترین آسانسور

شرکت خدمات آسانسور

آسانسور ایتالیایی

آسانسور داخل خانه

آسانسور ضد انفجار

نمایندگی آسانسور

قیمت آسانسور دو طبقه

آخرین عناوین

مزایا و معایب تری دی پنل

مزایای تری دی پنل به قدری گسترده است که کاربرد آن در مهندسی عمران و…

8 ساعت پیش

چراغ نما رومی

برای روشنایی نمای رومی از کدام چراغ ها استفاده می شود ؟ پیش از خرید…

1 روز پیش

پروژکتور ریلی

پروژکتور ریلی امروزه یکی از بهترین و پرطرفدارترین منابع روشنایی است. این پروژکتورها در فضاهای…

1 روز پیش

چراغ دکوراتیو نما

چراغ دکوراتیو نما ، ابزاری نوین و موثر برای افزایش زیبایی و جذابیت نمای ساختمان…

4 روز پیش

تری دی پانل چیست

تری دی پانل که با نام پانل سه بعدی نیز شناخته می شود یکی از…

4 روز پیش

اگر در آسانسور گیر کردیم چیکار کنیم

گیر افتادن در آسانسور یکی از ترس های شایع می باشد و بسیاری از افراد…

4 روز پیش