استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

طراحی داخلی مطب چشم پزشکی

طراحی داخلی مطب چشم پزشکی
طراحی داخلی مطب چشم پزشکی

یکی از مراکز درمانی حساس، چشم پزشکی می باشد که ضمن طراحی آن باید تمامی ضوابط طراحی داخلی مطب چشم پزشکی رعایت شود. در روند طراحی فضاهای درمانی باید شناخت کاملی نسبت به نوع عملکرد فضا و ارتباط بخش های مختلف آن با یکدیگر داشته باشید. بنابراین پیش از شروع طراحی باید مطالعه همه جانبه ای درباره ضوابط طراحی داخلی مطب چشم پزشکی وجود داشته باشد تا بهترین نتیجه حاصل شود. زیبایی و کاربردی بودن فضا و در عین حال آرامش بخش بودن محیط و داشتن دکوراسیون مدرن از اولویت های طراحی داخلی مطب چشم پزشکی می باشد.

ریزفضاها در طراحی داخلی مطب چشم پزشکی

از مهم ترین عوامل موثر در کیفیت طراحی داخلی مطب چشم پزشکی تفکیک صحیح فضاها و ارتباط آن ها با یکدیگر است. به همین منظور در ادامه ریزفضاها شامل فضای پذیرش، بخش خدمات بیماران، اتاق پزشک، بخش خدماتی کلینیک و بخش های اداری، بخش سنجش نمره چشم و ارائه عینک و … معرفی شده و هر کدام به صورت جدا بررسی شوند.

طراحی داخلی مطب چشم پزشکی
اتاق عمل در طراحی داخلی مطب چشم پزشکی

فضای پذیرش در ضوابط طراحی داخلی مطب چشم پزشکی

طراحی اتاق انتظار و فضای پذیرش در فضاهای درمانی بسیار مهم هستند زیرا احساس و برداشت افراد نسبت به محیط را تغییر می دهند. طبق ضوابط طراحی داخلی مطب چشم پزشکی استفاده از المان های آرامش بخش و دکوراسیون مدرن برای بخش پذیرش یا اتاق انتظار بسیار مهم می باشد زیرا افراد را به آرامش دعوت کرده و در بهتر کردن روحیه آن ها نیز بسیار موثر است. از دیگر مواردی که در طراحی داخلی مطب چشم پزشکی باید رعایت شود، خوانا بودن محیط است. سازماندهی اصولی این فضا باید به گونه ای باشد که افراد به محض ورود بتوانند با کمک راهنماها و هندسه فضا، مسیر خود را پیدا کرده و گیج نشوند.

طراحی داخلی مطب چشم پزشکی
بخش پذیرش در طراحی داخلی مطب چشم پزشکی

اتاق یا فضای پذیرش طبق ضوابط طراحی داخلی مطب چشم پزشکی باید دید مستقیم و کنترل کامل به فضای انتظار داشته باشد و به رفت و آمد افراد نظارت کامل داشته باشد. وجود صندلی های مناسب و به تعداد کافی با توجه به ظرفیت پذیرش کلینیک از دیگر مواردی است که حتما باید در نظر داشت. امکان استفاده افراد معلول از امکانات فضا و رفت و آمد آسان آن ها نیز باید حتما هنگام طراحی فضای پذیرش برای طراحی داخلی مطب چشم پزشکی، در نظر گرفته شود.

طراحی داخلی مطب چشم پزشکی
فضاهای مختلف در طراحی داخلی مطب چشم پزشکی

فضای خدمات درمانی در ضوابط طراحی داخلی مطب چشم پزشکی

مهم ترین بخش در ضوابط طراحی داخلی مطب چشم پزشکی ، فضاهای درمانی آن است. در این فضا تمامی تجهیزات مورد نیاز برای سنجش بینایی چشم، تشخیص بیماری های چشمی و … باید لحاظ شود. نحوه قرارگیری اتاق معاینه، سنجش بینایی، لیزر، تصویربرداری، آزمایشگاه و موقعیت آن نسبت به فضای انتظار و اتاق پذیرش باید به گونه ای باشد که در رفت و آمد افراد اختلالی ایجاد نشود.

طراحی داخلی مطب چشم پزشکی
اتاق معاینه در طراحی داخلی مطب چشم پزشکی

فضاهای پشتیبانی در ضوابط طراحی داخلی مطب چشم پزشکی

جانمایی فضاهای پشتیبانی در طراحی داخلی مطب چشم پزشکی باید به گونه ای باشد که دسترسی سریع به اتاق های درمان داشته باشند. این فضاها شامل اتاق لوازم آلوده، تجهیزات استریل و اتاق تجهیزات است که طبق ضوابط طراحی داخلی مطب چشم پزشکی حتما باید لحاظ شوند.

بخش اداری در ضوابط طراحی داخلی مطب چشم پزشکی

فضاهای مانند اتاق مدیر، اتاق معاون و … جزو فضاهای اداری در ضوابط طراحی داخلی مطب چشم پزشکی محسوب می شوند. در هر مطب یا کلینیک چشم پزشکی فضایی مخصوص استراحت پزشکان یا کارکنان باید در نظر گرفته شود. همچنین هنگام طراحی داخلی مطب چشم پزشکی توجه داشته باشید که فضاهای استراحت باید شامل سرویس بهداشتی مخصوص کارکنان نیز باشد.

ضوابط نورپردازی در طراحی مطب چشم پزشکی

فضاهایی مانند اتاق پذیرش و اتاق استراحت پزشکان و کارمندان مطب باید از نور طبیعی بهره مند باشد. نور طبیعی در بهبود روحیه افراد موثر بوده و استفاده از بازشو ها و پنجره های بزرگ در اتاق پذیرش علاوه بر آن که امکان نورپردازی مناسب با کمک نور طبیعی را فراهم می کند، امکان تهویه مناسب و مطبوع را نیز فراهم می کند. نورپردازی در ضوابط طراحی داخلی مطب چشم پزشکی ، فاکتور بسیار مهمی است و برای طراحی و اجرای آن باید با تمام استاندارد های نورپردازی مصنوعی و طبیعی آشنایی داشته باشید.

طراحی داخلی مطب چشم پزشکی
نورپردازی در طراحی داخلی مطب چشم پزشکی

ضوابط مسیریابی در طراحی داخلی مطب چشم پزشکی

مسیریابی در طراحی داخلی مطب چشم پزشکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. افرادی که به این مراکز مراجعه می کنند اغلب مشکلات بینایی داشته و مسیریابی برای آن ها دشوار خواهد بود. به همین منظور باید از امکاناتی مانند نشانه های گرافیکی، تغییر کفسازی و یا رنگ آمیزی مسیر ها و راهرو ها و مانند آن استفاده کرد تا مسیر یابی برای افراد ساده تر شود.

طراحی داخلی مطب چشم پزشکی

ضوابط راهرو ها در طراحی داخلی مطب چشم پزشکی

راهرو هایی که برای دسترسی بخش های مختلف کلینیک در نظر گرفته می شوند بر اساس ضوابط طراحی داخلی مطب چشم پزشکی دارای عرض استاندارد ۱/۵ متر هستند و برای راهرو هایی که برای جابه جایی تخت بیماران مورد استفاده قرار می گیرند، حداقل عرض ۲/۲۵ متر در نظر گرفته می شود.

آسایش روانی در ضوابط طراحی مطب چشم پزشکی

همانطور که گفته شد رعایت ضوابط و استاندارد ها، در طراحی فضاهای درمانی به دلیل حساسیت هایی که دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولا افراد حاضر در این گونه فضاها سطح استرس بالایی دارند، به همین منظور باید فضایی آرام و بدون تنش طراحی شود تا به افزایش آسایش بیماران و کاهش استرس آن ها کمک کند. برای این منظور می توان در انتخاب تم رنگی در ضوابط طراحی داخلی مطب چشم پزشکی ، از رنگ های ملایم و سرد استفاده کرد. تا حد امکان از استفاده از دکوراسیون شلوغ و مبلمان در ابعاد بزرگ و مدل های غیر معمول، باید جلوگیری شود.

طراحی داخلی مطب چشم پزشکی
استفاده از رنگ های ملایم در طراحی مطب چشم پزشکی

ضوابط جانمایی سایت در طراحی مطب چشم پزشکی

یکی دیگر از مواردی که در طراحی مطب چشم پزشکی باید در نظر داشت، موقعیت قرارگیری آن است. کلینیک باید در موقعیتی واقع شود که دسترسی مناسبی به وسایل حمل و نقل عمومی داشته باشد. هم چنین از مراکز آلودگی هوا و خیابان های شلوغ دور باشد. برای تامین آسایش روانی بیماران و کاهش سطح استرس آن ها، این مراکز درمانی باید از منبع آلودگی های صوتی تا حد امکان به دور باشند.

طراحی داخلی مطب چشم پزشکی
استفاده از نور طبیعی در طراحی مطب چشم پزشکی

نکات طراحی داخلی مطب چشم پزشکی

  • نوع کفسازی در ضوابط طراحی مطب چشم پزشکی به گونه ای باشد که به راحتی تمیز شده و آلودگی ها را به خود جذب نکند.
  • محل قرارگیری میز پذیرش در فضای اصلی باید به گونه ای جانمایی شود که مراجعه کنندگان بلافاصله بعد از ورود بتوانند آن را مشاهده کنند.
  • برای طراحی داخلی مطب چشم پزشکی تا حد امکان باید از رنگ های ملایم و آرام بخش و در تعداد محدود و یک طیف رنگی خاص استفاده کرد.
  • یکی از مواردی که در بهبود کیفیت طراحی داخلی مطب چشم پزشکی و کاهش استرس بیماران موثر خواهد بود، استفاده از گیاهان و عناصر سبز است. می توان در اتاق انتظار از گلدان های طبیعی در مدل های مختلف آپارتمانی استفاده نمود.
  • نورپردازی فضای مطب باید به گونه ای باشد که چشم را آزار ندهد و به صورت یکنواخت طراحی شود. میزان روشنایی و تاریکی فضاهای مختلف در کلینیک نباید با هم اختلاف زیادی داشته باشد.
  • انعطاف پذیری یکی از نکاتی است که هنگام مطالعه ضوابط طراحی مطب چشم پزشکی باید در نظر داشت. به علت پیشرفت علم و تکنولوژی، فضاهای درمانی همواره در حال به روز رسانی و ارائه خدمات جدید و به روز است. به همین جهت طراحی فضاها طبق ضوابط طراحی داخلی مطب چشم پزشکی باید به گونه ای باشد که امکان گسترش و اضافه کردن خدمات جدید به آن وجود داشته باشد.

برای مطالعه بیشتر:

ضوابط طراحی برج مسکونی

اصول طراحی پارکینگ

اصول طراحی آتلیه عکاسی

ضوابط طراحی خانه سالمندان

ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی

اصول طراحی بانک

ضوابط طراحی هتل

ضوابط طراحی موزه

استاندارد طراحی فضای اداری

ضوابط طراحی مدرسه

دکوراسیون داخلی بانک

ضوابط طراحی سالن همایش

ضوابط طراحی مهد کودک

طراحی داخلی دفتر اداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.42 ( 6 نظر)