استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

اصول طراحی آتلیه عکاسی

اصول طراحی آتلیه عکاسی
اصول طراحی آتلیه عکاسی

 طراحی دکوراسیون داخلی در آتلیه های عکاسی تاثیر زیادی بر کیفیت فضا و جذب مشتری دارد. برای طراحی داخلی صحیح باید از اصول طراحی آتلیه عکاسی پیروی نمود. آتلیه های عکاسی دارای بخش های مختلفی هستند که هر کدام ضوابط و استاندارد های مخصوص خود را دارند. انواع آتلیه های عکاسی شامل آتلیه عکاسی عروس، عکاسی صنعتی یا تبلیغاتی، عکاسی کودک، مدلینگ، عکاسی غذا و … هستند. در ادامه به معرفی ریزفضاها و اصول طراحی آتلیه عکاسی در بخش های مختلف آن پرداخته می شود.

فضاهای مختلف در اصول آتلیه عکاسی

بر اساس اصول طراحی آتلیه عکاسی ، یک آتلیه شامل بخش های مختلفی مانند سالن اصلی عکاسی، اتاق تجهیزات، فضای پس زمینه و … می باشد. برای اینکه این فضاها به بهترین شکل و با بهترین کیفیت ارائه شوند، لازم است تمامی استاندارد ها و اصول طراحی آتلیه عکاسی در نظر گرفته شوند. در ادامه بخش های مختلف معرفی و بررسی می شوند.

اصول طراحی آتلیه عکاسی
فضاهای اصلی در آتلیه عکاسی

پذیرش آتلیه عکاسی

بر اساس اصول طراحی آتلیه عکاسی ، بهترین جانمایی برای میز پذیرش نزدیک ترین نقطه به درب ورودی است. این بخش هم چنین برای کنترل رفت و آمد مشتری ها و راهنمایی آن ها می باشد. پس از پذیرش، افراد می توانند نمونه کار ها و رزومه آتلیه را ببینند و سبک مورد نظر خود را انتخاب کنند.

اصول طراحی آتلیه عکاسی
پذیرش آتلیه عکاسی

اتاق انتظار آتلیه عکاسی

در هر آتلیه ای فضایی تحت عنوان اتاق انتظار نیز وجود دارد که اولین محیطی است که مخاطب هنگام ورود به آتلیه داخل آن قرار می گیرد. از همین رو طراحی زیبا و دعوت کننده آن می تواند تاثیر زیادی بر افزایش جذابیت آتلیه داشته باشد. در این فضا مبلمان شامل صندلی های راحت برای نشستن و فضایی برای دیدن نمونه کارها و آشنایی با سبک عکاسی در آتلیه در نظر گرفته می شود.

اصول طراحی آتلیه عکاسی
بخش های مختلف آتلیه عکاسی

سالن اصلی آتلیه عکاسی

دکوراسیون داخلی و تجهیزاتی که در این اتاق مورد استفاده قرار می گیرد، از اهمیت بالایی برخوردار است. ابعاد استاندارد این فضا بر اساس اصول طراحی آتلیه عکاسی حداقل ۷ متر در ۳ متر می باشد. طراحی فرم این فضا به هر صورتی امکان پذیر است و می توان آن را در ابعاد و اندازه های مختلف طراحی و اجرا نمود. حداقل ارتفاع سقف اتاق عکاسی ۲.۷ می باشد. قسمتی از این فضا شامل اتاق رختکن برای تعویض لباس، اتاق آرایش، فضای نگهداری تجهیزات مانند سه پایه، نورافکن ها و دوربین و … است.

اصول طراحی آتلیه عکاسی
اتاق عکاسی

فضای استراحت آتلیه عکاسی

برای هر آتلیه عکاسی اتاقی تحت عنوان فضای استراحت کارکنان باید در نظر گرفته شود. این فضا می تواند شامل یک آشپزخانه کوچک، فضایی برای نشستن یا خوابیدن و سرویس های بهداشتی باشد. طراحی این فضا نباید به گونه ای باشد که به سالن اصلی دید داشته باشد.

اتاق روتوش و تدوین آتلیه عکاسی

اصول طراحی آتلیه عکاسی ایجاب می کند فضایی تحت عنوان اتاق روتوش یا تدوین برای این محیط در نظر گرفته شود.

اصول طراحی آتلیه عکاسی
اتاق روتوش و تدوین

مبلمان در اصول طراحی آتلیه عکاسی

تمامی عناصر و المان هایی که در دکوراسیون اتاق عکاسی مورد استفاده قرار می گیرند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند، زیرا تاثیر مستقیم بر کیفیت فضا گذاشته و باید حتما هنگام انتخاب آن ها به اصول طراحی آتلیه عکاسی توجه داشت. بهتر است مبلمانی که در این فضا استفاده می شود، قابل حمل بوده و بتوان به راحتی آن ها را جابه جا نمود. زیرا دکوراسیون داخلی آتلیه های عکاسی باید قابل تغییر دادن باشد. این مبلمان علاوه بر تنوع بالا و سبک بودن باید در مقیاس های مختلفی نیز موجود باشند.

اصول طراحی آتلیه عکاسی
مبلمان متنوع در اتاق عکاسی

نورپردازی در اصول طراحی آتلیه عکاسی

یکی از مهم ترین فاکتور هایی که هنگام بررسی اصول طراحی آتلیه عکاسی باید مورد توجه باشد، نوع نورپردازی آن است. برای استودیو های عکاسی سه نوع نورپردازی وجود دارد. نور عمومی اولین نوع نورپردازی است که در یک آتلیه عکاسی مورد استفاده قرار می گیرد. این نورپردازی معمولا یکنواخت است و تقریبا تمام فضا را روشن کرده و روی عنصری خاص تمرکز ندارد. نوع دوم نورپردازی، وظیفه ای است و همان طور که از نامش مشخص است بر اساس اصول طراحی آتلیه عکاسی ، برای روشن کردن سوژه ای خاص به کار می رود. نورپردازی دکوراتیو سومین شیوه نورپردازی در آتلیه های عکاسی می باشد. از نور دکوراتیو برای ایجاد حس و حال و بهتر کردن حال و هوای فضا استفاده می کنند. نور دکوراتیو می تواند با افکت های مختلف نیز ترکیب و تقویت شود.

اصول طراحی آتلیه عکاسی
نوررپردازی اتاق عکاسی

رنگ ها در اصول طراحی آتلیه عکاسی

برای طراحی صحیح یک آتلیه عکاسی، لازم است با علم روانشناسی رنگ ها و اصول به کار بردنشان در کنار یکدیگر آشنا باشید. در این مورد باید به مسائلی همچون روش انتخاب رنگ ها، هارمونی آن ها در کنار یکدیگر و … توجه کرد. بهتر است در فضاهای اداری آتلیه یا سالن انتظار آن از رنگ های خنثی استفاده کرد تا چشم را خسته نکرده و به مرور تکراری نشود؛ زیرا دکوراسیون این فضاها بر خلاف اتاق عکاسی، به صورت مرتب تغییر نمی کند.

اصول طراحی آتلیه عکاسی

صدا و آکوستیک در اصول طراحی آتلیه عکاسی

یکی دیگر از مواردی که در اصول طراحی آتلیه عکاسی باید مورد توجه قرار گیرد، مسئله آکوستیک در اتاق های عکاسی است. گاهی در آتلیه هایی که اتاق های عکاسی در تعداد زیاد و متعدد دارند، پروژه هایی را به صورت همزمان اجرا می کنند، که این امر ایجاب می کند بین اتاق ها از عایق های صوتی با کیفیت استفاده شود تا مزاحمتی به وجود نیاید.

اصول طراحی آتلیه عکاسی
آتلیه عکاسی صنعتی تبلیغاتی

نکات مهم اصول طراحی آتلیه عکاسی

  • انتخاب صحیح تجهیزات و مبلمان: تجهیزات عکاسی باید بر اساس میزان حرفه ای بودن آتلیه، انتخاب شوند. برای انتخاب مبلمان نیز باید به متراژ فضا توجه زیادی داشت.
  • خلاقیت: یکی از اصول طراحی آتلیه عکاسی که از اهمیت بالایی برخوردار است، طراحی نوآورانه و خلاقانه است. یک طراحی خاص فضا را تبدیل به فضایی به یاد ماندنی کرده و در جذب مشتری نیز بسیار تاثیر دارد.
  • سبک های مختلف: برای طراحی داخلی یک آتلیه عکاسی سبک های مختلفی را می توان در نظر داشت. سبک های مدرن، کلاسیک، مینیمال و … همگی فضاهای گوناگون و متنوعی را به وجود می آورند که با سبک ها و شیوه های مختلف عکاسی هماهنگ شده و نتیجه دلخواه را به وجود می آورند.
  • هماهنگی رنگ ها: در انتخاب تم رنگی در مبلمان و المان های مختلف موجود در فضا باید دقت کرد تا یکپارچگی و پیوستگی محیط را به هم نزند و فضا را بر اساس اصول طراحی آتلیه عکاسی ، به بهترین شکل به مخاطب معرفی کند.
  • سیستم سرمایشی و گرمایشی: آسایش حرارتی و تهویه مطبوع برای افراد حاضر در اتاق عکاسی، علاوه بر آنکه از کلافگی آن ها جلوگیری می کند، با ایجاد عرق روی پوست افراد کیفیت عکس ها را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

برای مطالعه بیشتر:

ضوابط طراحی خانه سالمندان

ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی

اصول طراحی بانک

ضوابط طراحی هتل

ضوابط طراحی موزه

استاندارد طراحی فضای اداری

ضوابط طراحی مدرسه

دکوراسیون داخلی بانک

ضوابط طراحی سالن همایش

ضوابط طراحی مهد کودک

طراحی داخلی دفتر اداری

ضوابط طراحی سینما

ضوابط طراحی فرهنگسرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.61 ( 4 نظر)