استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ضوابط طراحی سالن همایش

ضوابط طراحی سالن همایش
ضوابط طراحی سالن همایش

مطالعه ضوابط طراحی سالن همایش لازمه طراحی اصولی و صحیح این نوع فضا می باشد. سالن همایش فضای مناسب برگزاری جلسات، اجرای نمایش، کنسرت و … است. صمیمیت و نزدیکی بین تماشاچی و اجرا کننده از ویژگی های اصلی یک سالن همایش در نظر گرفته می شود. فضاهایی که امروز به عنوان سالن همایش، جلسات و آمفی تئاتر ها شناخته می شوند، اشکال پیشرفته جوامع سنتی هستند که در گذشته در یونان و رم ساخته می شدند. طراحی کارآمد و مدرن از مهم ترین تغییراتی است که در این فضاها به وجود آمده است. از مهم ترین فاکتورهایی که در مطالعه ضوابط طراحی سالن همایش باید در نظر داشت، سیستم های صوتی، ضبط و پخش تصاویر، نورپردازی، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، اجرای دیوار پوش و کفپوش ها، مبلمان و … می باشند.

ضوابط طراحی سالن همایش
طراحی سالن همایش در ابعاد مختلف

فضاهای مختلف سالن همایش

طبق ضوابط طراحی سالن همایش ، این مجموعه بخش ها و فضاهای مختلفی را شامل می شود که باید در طراحی و اجرا به آن ها توجه داشت. فضاهای مختلف یک سالن همایش شامل ورودی ها، سالن انتظار، سالن اجرا، فضاهای خدماتی، فضاهای اداری و … می باشد که برای طراحی هر کدام از آن ها دانستن اصول و ابعاد اندازه های استاندارد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در ادامه به معرفی این فضاها به صورت جدا و بررسی ضوابط طراحی سالن همایش پرداخته شده است.

ضوابط طراحی سالن همایش

ورودی ها در ضوابط طراحی سالن همایش

یکی از فضاهای بسیار مهم در ضوابط طراحی سالن همایش ، ورودی ها می باشد. ورودی فضای اصلی و تعریف کننده یک محیط می باشد که تاثیر زیادی در برداشت اولیه مخاطب از فضا دارد. طراحی ورودی در ضوابط طراحی سالن همایش باید به گونه ای باشد که باعث تجمع افراد نشده و افراد را به درستی هدایت کند. یکی دیگر از نکات مهم، دعوت کننده بودن ورودی آن است. ورودی باید به گونه ای شاخص باشد و هویت فضا را به کمک طراحی صحیح به افراد معرفی کند. همچنین باید حالت دعوت کنندگی داشته باشد.

ضوابط طراحی سالن همایش
طراحی آکوستیک سالن همایش

سالن انتظار در ضوابط طراحی سالن همایش

از دیگر فضاهای مهم که در طراحی آن باید به ضوابط طراحی سالن همایش توجه داشت، سالن انتظار می باشد. سالن انتظار اولین فضایی است که پس از ورودی با آن رو به رو می شویم. طبق ضوابط طراحی سالن همایش برای هر شش نفر باید یک متر مربع در نظر داشت. مبلمان سالن انتظار نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. فضای سالن انتظار می تواند شامل فضاهایی همچون کافی شاپ و سرویس بهداشتی باشد.

سالن اجرا در ضوابط طراحی سالن همایش

سالن اجرا مهم ترین و اصلی ترین فضا در طراحی سالن همایش به شمار می رود. عواملی همچون شکل هندسی سالن، نوع و جنس دیوارپوش ها و کفپوش ها و نورپردازی و … باید در مطالعه ضوابط طراحی سالن همایش در نظر گرفته شوند. برای هر راهرو معمولا تعداد ۱۶ صندلی در نظر گرفته می شود و برای هر سه راهرو ۱ خروجی تعبیه می گردد. هر تماشاچی نشسته به حدود ۰.۵ متر مربع فضا نیاز دارد.

ضوابط طراحی سالن همایش
طراحی اصولی سالن همایش

فضاهای خدماتی در ضوابط طراحی سالن همایش

آخرین فضایی که به معرفی آن می پردازیم، فضاهای خدماتی است که از لحاظ اهمیت در درجه پایین تری قرار دارد. این فضاها شامل اتاق نور و صدا، اتاق کارگردان، اتاق استراحت و … است. اتاق نور و صدا فضایی مشترک برای استفاده نورپرداز و صداپرداز سالن اجرا بوده و دید مستقیم به سن دارد. حداقل فضای مورد نیاز برای نورپرداز ۶ متر مربع و برای صدابردار نیز ۵ متر مربع است. فضای تاسیسات طبق ضوابط طراحی سالن همایش باید در بخشی واقع شود که به سادگی به همه بخش ها خدمات رسانی کند. ابعاد پیشنهادی برای این بخش مجموعه حدود ۵۰ متر مربع می باشد.

ضوابط طراحی سالن همایش
نمونه یک سالن همایش

فضاهای اداری در ضوابط طراحی سالن همایش

طبق ضوابط طراحی سالن همایش ، فضاهای اداری شامل اتاق ریاست، بخش انفورماتیک، اتاق آرشیو و … می شوند. در این میان اتاق ریاست از مهم ترین فضاها به شمار می رود و باید دید مناسبی به دیگر فضاها داشته و در بهترین نقطه قرار گیرد. حداقل متراژی که برای این فضا در نظر گرفته می شود ۳۵ متر مربع می باشد. معمولا فضای اتاق ریاست با اتاق کنفرانس یا اتاق جلسات ادغام می شود.

ضوابط طراحی سالن همایش
توجه به رنگ ها در طراحی سالن همایش

نکات مهم در ضوابط طراحی سالن همایش

بعد از بررسی فضاهای گوناگون سالن های همایش، نوبت به بررسی نکات و اصول طراحی می رسد. در ادامه نکات مهمی که در ضوابط طراحی سالن همایش باید در نظر گرفته شوند مانند نورپردازی، اصول زیبایی شناسی، مبلمان، دیوارپوش و کفپوش ها، آکوستیک بودن و … مورد بررسی قرار می گیرد.

نورپردازی سالن همایش

معمولا نورپردازی اتاق اجرا، طبق ضوابط طراحی سالن همایش با کمک نورپردازی مصنوعی صورت می گیرد. نورپردازی در سالن همایش باید به گونه ای باشد که باعث خیرگی نشده و رنگ نور نیز موجب حواس پرتی و بر هم زدن تمرکز افراد در هنگام اجرا نشود. سیستم روشنایی باید امکان تنظیم و کم و زیاد شدن داشته باشد و متناسب با تعداد افراد در سالن و تغییر ظرفیت نیز نوع روشنایی و میزان آن تغییر کند.

ضوابط طراحی سالن همایش
نورپردازی سالن همایش

مبلمان سالن همایش

استاندارد بودن مبلمان در یک سالن همایش از اصول مهمی است که باید حتما هنگام طراحی به آن توجه داشت. چیدمان صندلی ها طبق شیب استانداردی که سالن های همایش دارند، باید به گونه ای باشد که از همه جای سالن دید مناسب نسبت به سن وجود داشته باشد. شرایط دید مخاطبان طبق ضوابط طراحی سالن همایش باید طوری باشد که بتوانند در حالی که سر و گردن آن ها ثابت است، چشم ها حداکثر تا ۳۰ درجه حرکت کنند و دید کامل داشته باشند.

ضوابط طراحی سالن همایش
شیب مناسب صندلی ها در سالن همایش

تجهیزات صوتی سالن همایش

از دیگر عوامل بسیار مهم در ضوابط طراحی سالن همایش ، تجهیزات صوتی آن و از طرفی عایق بودن دیوار ها و طراحی آکوستیک است. تجهیزات صوتی یک سالن همایش شامل میکروفون، فرستنده، پروژکتورها، منبع تغذیه، دوربین‌های گردان، گیرنده، آمپلی‌فایر‌های تنظیم‌کننده صدا و بلندگو‌های دیواری و سقفی می شود. برای طراحی آکوستیک یک فضا باید ابتدا به طرح هندسی آن توجه داشت. طراحی هندسی سقف ها و دیوار ها به گونه ای که زمان میرایی اولیه را به حداقل برساند از اولویت ها است. مسئله دیگر نوع دیوارپوش ها و متریال ساخت آن هاست. استفاده از متریال جاذب صوت در ضوابط طراحی سالن همایش تاثیر زیادی در آکوستیک کردن مجموعه دارد.

برای مطالعه بیشتر:

ضوابط طراحی سینما

ضوابط طراحی فرهنگسرا

دکوراسیون داخلی بانک

ضوابط طراحی کتابخانه

ضوابط طراحی شهربازی

اصول طراحی بانک

ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.62 ( 4 نظر)

۴ نظر

  1. احمدرضا علیپور

    برای بهتر شدن طراحی سالن کنفرانس باید چه چیزهایی رو رعایت کنیم؟

  2. چند نمونه طراحی سالن کنفرانس که اجرا کردید رو میشه برام ارسال کنید؟

  3. سلام میخواستم بدونم توی طراحی سالن کنفرانس چه طوری توی سالن انتظار باید برای هر ۶ نفر ۱ متر مربع فضا در نظر گرفت ولی توی سالن اجرا برای نشستن هر نفر ۰.۵ متر مربع در نظر گرفته میشه؟ آیا ابعاد ذکر شده در بخش سالن انتظار استاندارد هست؟

  4. شما خودتون طراحی سالن کنفرانس انجام میدید؟