استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

استاندارد طراحی فضای اداری

استاندارد طراحی فضای اداری
استاندارد طراحی فضای اداری

از جمله الزامات طراحی فضاهای اداری ، رعایت استاندارد ها و ضوابط آن می باشد. استاندارد طراحی فضای اداری از تعیین ابعاد و اندازه اتاق ها آغاز شده و تا تعیین نوع سیستم ها تهویه و سرمایش و گرمایش آن ها ادامه دارد. بسته به نوع فعالیتی که در فضای اداری مورد نظر صورت می گیرد، نوع طراحی و به طبع استاندارد طراحی فضای اداری نیز تغییر می کند. طراحی یک دفتر کار متناسب با استاندارد ها و ضوابط، سلامت روحی و جسمی کارمندان را تضمین کرده و بازدهی را بالا می برد. از این رو رعایت استاندارد طراحی فضای اداری برای کارمندان موضوعی جدی بوده و باید حتما هنگام طراحی رعایت شوند.

انواع فضاهای اداری

فضاهای اداری معمولا شامل بخش های مختلف با کاربرد های متنوعی است که تقریبا در تمام اداره ها دارای الگوی ثابتی می باشد. این فضاها به ترتیب زیر دسته بندی می شوند.

  • فضای کار شخصی: اتاق های کاملا بسته و یا سلول های نیمه محصور که به منظور انجام فعالیت های شخصی و بدون نیاز به مشارکت و همفکری با سایر کارمندان تعبیه می شود.
استاندارد طراحی فضای اداری
فضاهای کار شخصی
  • فضای کار گروهی: فضاهای جمعی که می تواند شامل اتاق جلسات و یا اتاق کنفرانس باشد.
استاندارد طراحی فضای اداری
فضای کار گروهی
  • انبار: فضایی به منظور نگهداری و چیدمان مدارک و اطلاعات می باشد.
  • اتاق انتظار: در استاندارد طراحی فضای اداری باید ابعاد و اندازه های صحیح اتاق انتظار را در نظر داشته باشید. این فضاهای هم به صورت بسته و نیمه بسته می توانند طراحی شوند.
  • فضاهای رفت و آمد: این گونه فضاها در استاندارد طراحی فضای اداری از اهمیت بالایی برخوردارد هستند.
استاندارد طراحی فضای اداری
فضاهای انتظار
  • فضای استراحت کارمندان: این فضا نیز می تواند به صورت محصور و یا باز طراحی شود. البته حتما لازم است در صورت طراحی فضای باز به جهت استراحت کارمندان در کنار آن فضای بسته نیز طراحی شود.
استاندارد طراحی فضای اداری
فضای استراحت کارمندان

برای بررسی بهتر و دقیق تر استاندارد طراحی فضای اداری لازم است ابتدا به معرفی انواع دفاتر اداری و نوع چیدمان آن ها بپردازیم.

استاندارد طراحی فضای اداری سلولی

این نوع چیدمان فضای اصلی را به فضاهای کوچک تر متعددی تقسیم می کند به این صورت که هر فردی فضای شخصی و جداگانه ای به صورت محصور  و نیمه محصور داشته باشد. طراحی سلولی برای آن دسته از فعالیت ها که نیازی به تعامل مداوم و تبادل اطلاعات بین کارمندان وجود ندارد، مناسب است.

استاندارد طراحی فضای اداری
فضاهای نیمه محصور سلولی

استاندارد طراحی فضای اداری باز

این مورد یعنی پلان باز یا آزاد در استاندارد طراحی فضای اداری ، از به روز ترین و مدرن ترین انواع فضاهای اداری است که امروزه از محبوبیت بالایی برخوردار شده است. این مورد برخلاف مورد قبلی برای فضاهای اداری که به دنبال کارهای تیمی و گروهی و تبادل اطلاعات هستند، مناسب است.

استاندارد طراحی فضای اداری
پلان باز در طراحی فضای اداری

استاندارد طراحی فضای اداری فعالیت محور

برای بالا بردن روحیه کارمندان و بهبود عملکرد آن ها، این روش بهترین روش طراحی است که پیشنهاد می شود. در این طراحی پلان کارمندان هر زمان که لازم باشد بسته به نوع فعالیتی که خواهند داشت، مکان خود را تغییر داده و همین امر موجب بهبود روحیه آن ها و از بین بردن خستگی می شود.

استاندارد طراحی فضای اداری گروهی

یکی دیگر از انواع استاندارد طراحی فضای اداری ، فضاهای کار گروهی است. استفاده از این نوع پلان بیشتر در فضاهایی که به دنبال کارهای خلاقه و کارهای گروهی می باشند گزینه مناسبی است.

استاندارد طراحی فضای اداری
فضای باز اداری

ابعاد استاندارد در طراحی فضای اداری

فضای لازم برای ملاقات در فضای اداری باز به ازای هر نفر حداقل ۱.۵ متر مربع می باشد. همین مقدار برای فضای بسته حداقل ۲ متر مربع است. هم چنین برای ملاقات در فضای بسته به شرط وجود تجهیزات و مبلمان لازم است برای هر شخص تا ۳ متر مربع فضا در نظر گرفته شود. به طور کلی ابعاد مورد نیاز و استاندارد طراحی فضای اداری برای یک دفتر کار معمولی به شرح رو به رو می باشد. ارتفاع ۲.۵ متر مربع و مساحت کلی اتاق ۹ متر مربع و همچنین در هر اتاق برای هر کارمند تا ۵ متر مربع فضا باید در نظر گرفته شود.

استاندارد طراحی فضای اداری

استاندارد طراحی فضای اداری بر اساس استاندارد HSE

بر طبق استاندارد های HSE و قوانینی که مشخص کرده است، برای طراحی فضاهای اداری لازم است نکات و مواردی را به دقت مورد توجه و بررسی قرار دهید. به عنوان مثال ابعاد کلی اتاق، به تعداد افرادی که در اتاق کار می کنند، نوع فعالیت آن ها و مدت زمانی که به طور میانگین در اتاق سپری می کنند، بستگی دارد. ارتفاع کف تا سقف اتاق ها باید بر اساس استاندارد طراحی فضای اداری و بر اساس نوع فعالیت و تعداد افراد حاضر در اتاق در نظر گرفته شود. مساحت اختصاص داده شده به هر کارمند برای فضای کار اختصاصی که دارد باید حداقل ۱۱ متر مربع باشد.

استاندارد طراحی فضای اداری بر اساس ایزو ۶۳۵۸

ایزو ۶۳۵۸ مربوط به طراحی فضای کار متناسب با ارگونومی و در راستای راحتی و آسایش  کاربر است. طراحی این اصول در افزایش بازده کارکنان موثر بوده و راندمان کار را بالا می برد.

نکات مهم استاندارد طراحی فضای اداری

طراحی فضای اداری به صورت درست و اصولی، جزئیات خاصی دارد که باید به آن ها توجه شود. از مهم ترین نکات استاندارد طراحی فضای اداری می توان به موارد زیر اشاره نمود.

نورپردازی

یکی از مهم ترین نکات استاندارد طراحی فضای اداری ، طراحی صحیح و استاندارد نورپردازی می باشد. چراغ ها باید دمای رنگی مشابهی داشته باشند. در فضاهایی مانند راهرو ها و فضاهای عبور و مرور باید از نورپردازی های استفاده کرده که با سنسور حرکت کار می کنند و یا با تیمر تنظیم می شوند. پنجره ها و بازشو های ساختمان های اداری باید به گونه ای باشد که نور مناسب و خوبی را در طی روز دریافت کند. نور شرق و نور پراکنده شمال برای فضاهای اداری مناسب هستند.

استاندارد طراحی فضای اداری
نورپردازی فضای اداری با کمک نور طبیعی

تهویه

شرایط آب و هوایی فضایی که کارمندان در آن جا مشغول هستند از اهمیت بالایی برخوردار است. عواملی هم چون سرعت جریان هوا، دما، رطوبت و … باید در استاندارد طراحی فضای اداری در نظر گرفته شوند. از همین رو طراحی و نصب یک سیستم تهویه مناسب و استاندارد از اولویت های طراحی می باشد.

استاندارد طراحی فضای اداری
نورپردازی فضای اداری با کمک نور مصنوعی

دکوراسیون

استاندارد طراحی فضای اداری ایزو ۶۳۸۵ مرتبط ترین مبحث برای توضیح و تفصیل نوع دکوراسیون و چیدمان مبلمان در فضا است. طراحی مبلمان و فضاهای داخلی نباید به گونه ای باشد که کوچک ترین خطری از لحاظ ایمنی برای کارکنان به وجود آورد. استفاده ازمبلمان مناسب در طراحی داخلی فضاهای اداری از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا جلوه و ظاهر این گونه فضاها را به وجود آورده و در کیفیت بصری فضا بسیار موثر هستند. قبل از خرید هر گونه مبلمان باید به متراژ فضا توجه داشته باشید. تناسبات در طراحی چیدمان حرف اول را می زند. طول استاندارد مبلمان اداری به طور میانگین بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ سانتی متر در طول و دارای عرض ۷۰ تا ۹۰ سانتی متر می باشد.

استاندارد طراحی فضای اداری
استفاده از متریال چوب در طراحی فضای اداری

رنگ

رنگ ها تاثیر بسیار مهمی بر محیط اطرافشان دارند و می توانند افراد را تحت تاثیر قرار بدهند. آنچه که واضح است عدم استفاده از رنگ های تند و یا شارپ در فضاهای اداری است. البته می توان در فضاهایی مانند اتاق های بازی یا استراحت در فضاهای اداری از رنگ های تند و گرم استفاده نمود، اما بهترین انتخاب رنگ های خنثی و ملایم برای فضای کاری می باشد. در عین حال باید توجه داشته باشید از رنگ هایی مانند خاکستری یا رنگ های مرده در فضای اداری استفاده نشود.

استاندارد طراحی فضای اداری
استفاده از رنگ های خنثی در طراحی فضاهای اداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.43 ( 6 نظر)