استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ضوابط طراحی هتل

ضوابط طراحی هتل
ضوابط طراحی هتل

 طراحی هتل از نوع عملکردی بوده و برای اجرای آن باید از ضوابط طراحی هتل بهره مند شد. هتل ها انواع گوناگونی دارند و ظرفیت پذیرش آن ها با توجه به تعداد طبقات و ابعاد زمین تغییر می کند. برای طراحی پلان و روابط فضایی در یک هتل می توان از الگوها و ساختار های متنوع و جذابی استفاده کرد. لابی اصلی ترین فضای یک هتل است که طبق ضوابط طراحی هتل باید فضایی دعوت کننده، جذاب و خوانا باشد. در این مطلب ابتدا بخش های مختلف یک هتل معرفی می شوند و سپس نکات و ضوابط طراحی هتل با توجه به عملکرد و نوع فضا مورد بررسی قرار می گیرند.

انواع فضاها در طراحی هتل

همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، از مهم ترین فضاهای هتل می توان به لابی آن اشاره نمود. یک هتل فضاهای زیاد و متنوعی دارد که شامل بخش های خدماتی مانند رستوران، کافی شاپ، مغازه های کادویی فروشی، امکانات تفریحی مانند باشگاه ها و یا سالن های یوگا، استخر و … و خدمات تفریحی می شوند. طراحی و اجرای تمام این بخش ها باید با مطالعه ضوابط طراحی هتل صورت گیرد.

ضوابط طراحی هتل
فضای نشیمن در لابی

هتل ها معمولا به دسته ها یک، دو، سه، چهار و پنج ستاره تقسیم می شوند. طبق ضوابط طراحی هتل ، از لحاظ دسترسی ها، هتل یک ستاره به خیابان ۸ متری، دو ستاره ۱۰ متری، سه ستاره ۱۲ متری، چهار ستاره ۱۴ متری و پنج ستاره به خیابان ۱۵ متری دسترسی مستقیم داشته باشد. هتل ها همچنین باید از مراکز آلودگی صوتی، بیمارستان ها، مراکز نظامی و … به دور باشند. حداقل مساحت زمین برای احداث، بر اساس ضوابط طراحی هتل طبق استاندارد های روبه رو است. برای هتل یک ستاره ۴۰۰ متر مربع، دو ستاره ۶۰۰ متر مربع، سه ستاره ۱۰۰۰ متر مربع، چهار ستاره ۲۰۰۰ متر مربع و پنج ستاره ۲۵۰۰ متر مربع مساحت زمین برای احداث نیاز است. این مساحت ها حداقل میزان بوده و احداث هتل در زمین های بزرگ تر مانعی ندارد.

ضوابط طراحی هتل
طراحی داخلی اتاق های هتل

ورودی در ضوابط طراحی هتل

ورودی فضای لابی هتل باید در قسمتی از سایت واقع شود که دسترسی مستقیم به وسایل نقلیه عمومی مانند مترو یا اتوبوس داشته باشد. همچنین باید در مجاورت خیابان های اصلی باشد تا دسترسی آن به بهترین شکل صورت گیرد. دعوت کننده بودن فضای ورودی از دیگر ویژگی هایی است که طبق ضوابط طراحی هتل حتما باید در نظر گرفته شود. تعریف ورودی از مهم ترین اقداماتی است که باید در طراحی هتل و لابی در نظر داشت.

ضوابط طراحی هتل
ورودی لابی هتل

لابی در ضوابط طراحی هتل

لابی هتل اولین فضایی است که در چشم بیننده ظاهر می شود و همین رو باید در طراحی آن به تمامی استاندارد ها و ضوابط طراحی هتل توجه داشت تا بهترین نتیجه حاصل شود. فضای لابی می تواند عملکرد های زیاد و متنوعی داشته باشد. فضای کافه، رستوران و حتی فروشگاه های کوچک از جمله فضاهای عملکردی هستند که می توانند در لابی هتل قرار بگیرند. از دیگر نکات مهم ضوابط طراحی هتل در لابی، تعیین دسترسی ها و مسیرها می باشد. دسترسی به فضاهای ارتباطی مانند راه پله و آسانسور باید کاملا خوانا باشد و با کمترین پیچیدگی و کمترین فضای راهرو مخاطب را به مقصد برساند.

ضوابط طراحی هتل
لابی هتل

لابی ها در طبقه همکف واقع می شوند و شامل بخش نگهبانی، پذیرش و فضای نشیمن و پذیرایی هستند. بخش نگهبانی مسئول امنیت و کنترل عبور و مرور افراد در هتل است. در بخش پذیرش پیشخوانی وجود دارد که ارائه خدمات رزرو و کنترل رفت و برگشت در این بخش انجام می گیرد. فضاهایی مانند کافی شاپ یا رستوران نیز در فضای نشیمن و پذیرایی لابی واقع شده است.

ضوابط طراحی هتل
دسترسی راه پله لابی به پیشخوان پذیرش

راهرو ها در ضوابط طراحی هتل

یکی از بخش های مهم و پرتکرار در طراحی هتل، راهرو های آن است. اغلب به این بخش از طراحی توجه چندانی نمی شود اما در مورد هتل ها از آن جایی که بخش بزرگی از فضا را شامل می شوند لازم است به جزئیات و طراحی آن نیز توجه ویژه ای شود. یکی از نکاتی که هنگام طراحی راهرو ها در ضوابط طراحی هتل باید به آن توجه نمود، نورپردازی است. این فضاها باید به صورت شبانه روزی نورپردازی شوند و هیچگاه تاریک نباشند. از همین جهت لازم است از نورهای ملایم استفاده نمود. نورهای شدید در راهرو ها علاوه بر آن که چشم را خسته می کند، به علت روشن بودن ۲۴ ساعته آن ها، مصرف بالای انرژی را به همراه خواهد داشت. هم چنین باید توجه داشته باشید نورپردازی راهرو ها به گونه ای باشد که نقطه تاریک یا سایه شدید ایجاد نشود و فضای رعب آور و ترسناک به وجود نیاورد. هم چنین با روشن تر کردن دیواره ها در راهرو می توان به بیشتر نشان دادن عرض راهرو ها کمک کرد.

ضوابط طراحی هتل
دیواره های روشن تر برای عریض تر نشان دادن راهرو ها

کفسازی در ضوابط طراحی هتل

یکی از نکاتی که هنگام طراحی هتل باید حتما در نظر داشت نوع کفسازی و متریال آن است. یک متریال مناسب علاوه بر آن که جلوه زیبای و جذابی برای فضا به وجود می آورد، به مرور زمان خسته کننده نخواهد بود و ماندگاری بالایی نیز خواهد داشت. بر اساس ضوابط طراحی هتل ، استحکام و مقاومت کفپوش لابی به علت رفت و آمد زیادی که در این فضا صورت می گیرد، حائز اهمیت است. علاوه بر مقاومت کفپوش در برابر وزن زیاد و ساییدگی و ضربه، باید نظافت آسانی نیز داشته باشد تا جلوه لابی را تحت تاثیر قرار ندهد.

ضوابط طراحی هتل

دیوارپوش در ضوابط طراحی هتل

برای انتخاب نوع دیوار پوش لازم است دو فضای لابی و اتاق ها را در نظر بگیریم. در انتخاب دیوارپوش برای اتاق ها، می توان از کاغذ دیواری هایی متناسب با نوع مبلمان و ابعاد فضا در طرح و رنگ بهره مند شد. نوع دیوارپوش در این فضاها حتما باید قابل شستشو بوده و بسیار مقاوم در برابر سایش و ضربه باشد. در انتخاب دیوار پوش برای لابی نیز جلوه ای که برای فضا ایجاد می کند از اهمیت بالایی برخوردار است.

ضوابط طراحی هتل
استفاده از متریال سنگ و چوب در دیوارپوش لابی

نورپردازی در ضوابط طراحی هتل

روشنایی مناسب و استاندارد برای فضای لابی از اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است فضای لابی از نور طبیعی بهره مند شود. در کل نورپردازی لابی می تواند ترکیبی از نور مصنوعی و طبیعی باشد. بر اساس ضوابط طراحی هتل همه اتاق ها باید نور طبیعی داشته باشند. نورپردازی های دکوراتیو و مانند لوستر های آویزان، آباژورها، چراغ های دیواری و … نیز در زیباسازی فضا بسیار موثر هستند.

ضوابط طراحی هتل
نورپردازی هتل

رنگ در ضوابط طراحی هتل

رنگ ها در طراحی داخلی فضاها بسیار مهم هستد. مطالعه روانشناسی رنگ ها توسط طراح دکوراسیون در طراحی بهتر و جذاب تر محیط  بسیار کمک کننده خواهد بود. ترکیب رنگ ها در فضایی مانند لابی باید به گونه ای گرم و صمیمی و دعوت کننده باشد. منظور از رنگ های گرم، طلایی، بژ، کرم و در کل رنگ های ملایم که حس پختگی و گرما به مخاطب منتقل کنند، می باشد. تا جای امکان از استفاده از رنگ های خیلی سرد مانند آبی، سبز یا فضاهای یکدست سفید در لابی خودداری کنید. طبق ضوابط طراحی هتل استفاده از رنگ های تند و خیره کننده نیز در لابی توصیه نمی شود.

برای مطالعه بیشتر:

ضوابط طراحی خانه سالمندان

ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی

اصول طراحی بانک

ضوابط طراحی موزه

ضوابط طراحی مدرسه

دکوراسیون داخلی بانک

ضوابط طراحی سالن همایش

ضوابط طراحی مهد کودک

طراحی داخلی دفتر اداری

ضوابط طراحی سینما

ضوابط طراحی فرهنگسرا

وان لوکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.58 ( 3 نظر)

۴ نظر

  1. لطفا ضوابط طراحی هتل pdf رو هم در مقاله قرار بدین.

  2. ممنون از مقاله خوبتون.لطفا کمی بیشتر درباره نورپردازی در ظوابط طراحی هتل توضیح بدین.