استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

طراحی داخلی دفتر اداری

طراحی داخلی دفتر اداری
طراحی داخلی دفتر اداری

طراحی داخلی دفتر اداری به دلیل تاثیری که به روی مراجعین و مشتریان دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است. اولین گام در طراحی دفاتر اداری شناخت مخاطب است. بر اساس نوع دفتر اداری و فضای کاری که وجود دارد می توان از انواع دکوراسیون و چیدمان در طراحی داخلی شرکت اداری بهره برد.

[tcall

انواع فضاها در طراحی دفاتر اداری

برای طراحی داخلی دفتر اداری ابتدا باید با انواع فضاها و کاربرد های آن ها آشنا باشید.

فضاهای اداری انحصاری

این فضاها شامل اتاقک های محصور یا نیمه محصور برای اجرای جلسات و فعالیت های خصوصی می باشد. هم چنین دفاتر شخصی و اتاق های کنفرانس که به طور کاملا محصور طراحی می شوند.

طراحی داخلی دفتر اداری
چیدمان فضاهای انحصاری در فضاهای اداری

فضاهای کار گروهی

این فضاها در طراحی داخلی دفتر اداری برای افزایش تعاملات و همکاری بیشتر کارکنان با یکدیگر و افزایش بازدهی فعالیت های گروهی طراحی می شود.

طراحی داخلی شرکت
طراحی فضاهای گروهی اداری

فضاهای پشتیبانی

پشتیبانی شامل اتاق های انتظار، رستوران یا فضای استراحت کارمندان، فضاهای تفریحی، اتاق های بایگانی، ایستگاه های پذیرش و … می باشد.

فضاهای خدماتی

اتاق تاسیسات، اتاق نگهبانی، انبار و … در دسته بندی فضاهای خدماتی در طراحی داخلی دفتر اداری جای می گیرد.

سبک های طراحی داخلی دفتر اداری

طراحی داخلی شرکت یا طراحی داخلی دفتر اداری در سبک ها و مدل های مختلفی صورت می گیرد. این سبک ها بر اساس سلیقه مشتری و حوزه فعالیت دفتر یا شرکت، انتخاب می شوند. در ادامه به معرفی انواع سبک های طراحی داخلی دفتر اداری پرداخته شده است.

طراحی دفتر اداری مدرن

طراحی دفتر اداری مدرن نسبت به سبک های کلاسیک و نئوکلاسیک هزینه های کمتری دارد؛ به همین جهت و همچنین زیبایی این سبک، امروزه استفاده از آن رواج پیدا کرده است. در سبک مدرن بیشتر از متریال های بتن، شیشه و فلز استفاده می شود.

طراحی دفتر اداری مدرن
فضای کاری مدرن

طراحی داخلی شرکت مینیمال

از مزایای سبک مینیمال می توان به تکراری نشدن به مرور زمان اشاره کرد. همانطور که از نام این سبک مشخص است در طراحی به کمک آن از ساده ترین و کم ترین جزئیات استفاده می شود. طراحی داخلی دفتر اداری به صورت مینیمال امروزه بسیار رواج دارد و در بیشتر فضاهای اداری از این سبک برای اجرای دکوراسیون استفاده می شود.

طراحی دفاتر اداری نئوکلاسیک

اگر به دنبال شلوغی و جزئیات سبک کلاسیک نیستید اما در عین حال طراحی لوکس در نظر دارید، می توانید از روش نئوکلاسیک کمک بگیرید. بیشترین متریال مورد استفاده در این سبک، سنگ، فلز، آینه و … است.

طراحی داخلی دفتر اداری
طراحی فضای کاری نئوکلاسیک

طراحی داخلی دفتر اداری کلاسیک

سبک کلاسیک برای دفاتر اداری سبک توصیه شده ای نیست؛ با این وجود این سبک طراحی نیز طرفداران خود را دارد. سادگی سبک مینیمال در این نوع طراحی جایی ندارد و دکوراسیون با جزئیات و دیتیل خاصی طراحی می شود. برای افرادی که به دنبال طراحی فضایی با جزئیات و لوکس هستند، طراحی داخلی دفتر اداری به صورت کلاسیک پیشنهاد می شود.

طراحی داخلی دفتر اداری
طراحی دفتر کلاسیک

انواع چیدمان طراحی داخلی دفتر اداری

طراحی داخلی دفتر اداری وابسته به موارد گوناگونی است. عواملی همچون نوع فضای کار، تعداد و جنسیت افراد مراجع، ظرفیت فضاهای اداری و … در تعیین شیوه و روش طراحی دفتر اداری مدرن موثر است. در ادامه با انواع طراحی دفاتر اداری آشنا می شوید.

طراحی داخلی دفتر اداری

طراحی دفاتر اداری پلان باز

امروزه برای طراحی دفتر اداری مدرن از طراحی پلان باز استفاده می کنند. هدف از طراحی پلان باز ایجاد فضاهایی با مساحت بالا و بدون فضاهای وابسته است. از جمله مزایای طراحی داخلی شرکت به این صورت می توان به امکان گفتگو و تبادل نظر کارکنان با یکدیگر اشاره نمود. دفاتر اداری پلان باز شیوه ای مدرن برای طراحی داخلی دفتر اداری بوده و امروزه از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

طراحی دفاتر اداری
فضای اداری پلان باز

طراحی داخلی شرکت مبتنی بر کار تیمی

در طراحی با این سبک بخش های مختلف پلان برای فعالیت های تیمی در تعداد و ظرفیت مختلف طراحی و جداسازی شده و تفاوت آن با پلان باز ایجاد فضاهایی نیمه محصور جهت انجام فعالیت های تیمی است.

طراحی دفاتر اداری با اتاقک های مجزا

اتاقک های مجزا جهت برگزاری جلسات خصوصی یا کنفرانس های گروهی می تواند گزینه مناسبی باشد. این اتاقک ها به صورت دائمی و غیر دائمی در محل نصب می شوند و برای طراحی داخلی دفتر اداری در محیط کاری پلان باز نیز گزینه مناسبی است.

طراحی داخلی دفتر اداری
طراحی داخلی دفتر اداری با اتاقک های مجزا

عناصر مهم در طراحی داخلی شرکت اداری

در ادامه معرفی انواع چیدمان ها و پلان لازم است به بررسی انواع عناصری که در شکل دادن یک فضای اداری و یا دفتر اداری می تواند موثر باشد، پرداخته شود.

  • مبلمان اداری: مبلمانی که در طراحی داخلی دفتر اداری مورد استفاده قرار می گیرد، لازم است ویژگی های خاصی داشته باشد. از آنجایی که کارمندان بیشتر وقت خود را پشت سیستم و به صورت نشسته صرف می کنند، باید مبلمان فضای کاری از استاندارد های لازم برخوردار باشد. رنگ مبلمان اداری باید تا حد امکان روشن نبوده و در عین حال زننده یا بسیار تیره نباشد. می توان از رنگ های خنثی مانند خاکستری استفاده نمود.
  • نورپردازی: نورپردازی در طراحی داخلی شرکت نه تنها بر زیبایی بصری فضا تاثیر می گذارد، بلکه تاثیر زیادی بر سلامت افراد حاضر در آن محیط نیز دارد. نور طبیعی موثر بر سلامت روحی افراد بوده و باعث بهبود حال آن ها می شود. هم چنین استفاده از نورهای پراکنده و غیر متمرکز در فضای کاری توصیه می شود.
  • زیباسازی: برای تزئین و دکوراسیون یک فضای اداری مرزهای باریکی وجود دارد که باید حتما به دقت رعایت شوند. به عنوان مثال می توان از تابلو ها و نشانه هایی که معرف خود برند باشند استفاده نمود. استفاده از تابلو های هنری با سبک های آبستره یا حتی طرح های خلوت و صرفا جهت روح بخشیدن به فضا نیز می تواند گزینه مناسبی باشد.
طراحی دفاتر اداری
طراحی اتاق جلسات

مراحل طراحی داخلی دفتر اداری

طراحی داخلی شرکت اداری یک امر تخصصی بوده و برای اجرای آن لازم است مراحل مختلفی طی شوند تا بهترین نتیجه به دست بیاید. در ادامه به بررسی مراحل طراحی داخلی دفتر اداری به طور مفصل پرداخته شده است.

  • مرحله اول: برای شروع ابتدا باید به نیاز های محیط توجه شود. فضای اداری بر اساس نوع فعالیتی که در آن صورت می گیرد، دکوراسیون و چیدمان متفاوتی خواهد داشت. به عنوان مثال اگر قرار است فضای داخلی یک بانک طراحی شود، دیگر پلان باز جزو گزینه ها نمی باشد.
  • مرحله دوم: یک طراحی سه بعدی به عنوان یک پیش نمایش در این مرحله می تواند بسیار مفید باشد. اگر به دنبال پیاده سازی طرح های خاص هستید می توانید از تیم های متبحر در این زمینه کمک بگیرید و آن ها نیز با توجه به شرایط و نیازهای محیط طراحی های سه بعدی را به شما ارائه داده تا بهترین طرح را انتخاب کنید.
  • مرحله سوم: پیاده سازی طرح در این مرحله صورت گرفته و با توجه به برداشت ها و آنالیز هایی که در مورد سایت مورد نظر از قبل وجود داشته، بهترین طرح انتخاب شده و اجرا می شود.
طراحی دفاتر اداری
طراحی مدرن فضای کاری

نکات مهم در طراحی دفتر اداری مدرن

  • تناسب رنگ: رعایت تناسبات رنگ و هماهنگی آن ها با یکدیگر از جمله نکاتی است که باید در هنگام طراحی داخلی دفتر اداری در نظر داشت. طراحی داخلی شرکت باید به گونه ای باشد که هماهنگی اجزا و عناصر با یکدیگر و هماهنگی عناصر با محیط در آن به وضوح دیده شود.
  • رعایت نظم: چیدمان و نظمی که مبلمان و دکوراسیون در محیط ایجاد می کنند از جمله عواملی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. این چیدمان و نظم می توانند مسیر حرکت مراجعان را شکل داده و به نوعی هدایت کننده باشند.
  • نورپردازی: استفاده از نور طبیعی در طراحی داخلی شرکت اداری می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. نور طبیعی باعث شادابی بیشتر فضا شده و رنگ ها را زنده تر و محیط را شاداب تر می کند. به همین جهت بهتر است از نور طبیعی روز به صورت ملایم و کنترل شده در طراحی داخلی دفتر اداری بهره برد.
  • رنگ متریال: برای طراحی داخلی دفتر اداری باید به رنگ های اصلی و مکمل آن توجه ویژه داشت. برای این منظور می توان از یک رنگ اصلی و در کنار آن از رنگ های مکملی استفاده کرد که هماهنگی و همخوانی بالایی با محیط اطراف داشته باشد. رنگ ها تاثیر زیادی بر روحیه افراد و فعالیت آن ها دارد. به عنوان مثال رنگ های مرده و تیره می تواند باعث کسالت و افسردگی کارمندان شده و راندمان کاری را پایین بیاورد. به همین منظور می توان در کنار رنگ اصلی که رنگی خنثی و روشن است از رنگ های زنده تر مانند نارنجی، قرمز روشن، سبز و یا زرد پررنگ استفاده نمود. توجه داشته باشید این رنگ ها باید به عنوان یک المان ثابت تقریبا در تمامی فضاهای داخلی به کار بروند تا چند دستگی در فضاهای داخلی به وجود نیاید.
  • گیاهان: گیاهان و سبزینگی تاثیر زیادی در بهبود روحیه ساکنین دارد. البته باید توجه داشت از گلدان های آپارتمانی و مقاوم استفاده کرد تا هم عمر طولانی تری داشته و هم گیاهان آسیب نبینند.

برای مطالعه بیشتر:

طراحی لابی اداری

استاندارد طراحی فضای اداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.51 ( 6 نظر)