استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی

ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی
ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی

امروزه به دلیل رشد جوامع شهری و تراکم بالا، ساخت پارکینگ های طبقاتی راه حلی مناسب برای حل مشکل جای پارک است. مطالعه ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی ، هنگام ساخت و اجرا از مهم ترین اقدامات می باشد. معمولا پارکینگ های طبقاتی در نقاط شلوغ و متراکم شهری ساخته می شوند و اولین اقدام برای ساخت آن ها، جانمایی سایت و لوکیشن پارکینگ می باشد. هنگام بررسی ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی عواملی همچون تعداد خودرو ها، نحوه قرارگیری آن ها، تعداد طبقات و ظرفیت هر طبقه و … باید مورد بررسی قرار گیرند. در ادامه نکات طراحی پارکینگ های طبقاتی ذکر شده اند.

انواع پارکینگ های طبقاتی

پیش از آشنایی با ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی لازم است ابتدا با انواع پارکینگ ها آشنا شویم. پارکنیگ های طبقاتی در چند دسته پارکینگ طبقاتی بتنی، پارکینگ طبقاتی فلزی، پارکینگ طبقاتی مکانیزه جای می گیرند.

ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی بتنی

پارکینگ های طبقاتی بتنی آن دسته از ساختمان های اسکلت بتنی هستند که تماما برای پارک ماشین، طراحی و اجرا شده اند. در پارکینگ های بتنی برای ارتباط بین طبقات از رمپ استفاده می شود. بهره وری از مکان و یا فضای پارک مفید نسبت به کل متراژ سایت در این نوع پارکینگ حداقل است؛ زیرا رمپ ها فضای زیادی را اشغال می کنند. از مزایای این نوع پارکینگ می توان به هزینه های تعمیر و نگهداری پایین آن و ماندگاری بالای آن در طی زمان اشاره نمود. طبق ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی ، حداقل مساحت زمین پارکینگ باید ۱۵۰۰ متر مربع باشد.

ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی
پارکینگ طبقاتی بتنی

ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی فلزی

هزینه ساخت پارکینگ طبقاتی فلزی نسبت به نوع بتنی آن بیشتر است. تنها تفاوت آن با پارکینگ بتنی، اسلکت فلزی آن است. این نوع پارکینگ نیز از لحاظ فضای مفید، توصیه نمی شود و فضای زیادی را نسبت به فضای مفید جای پارک اشغال می کند. بر اساس ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی حداکثر تعداد طبقاتی که روی زمین می توان ساخت ۶ طبقه و در صورت داشتن زیرزمین حداکثر ۳ طبقه می باشد.

ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی
پارکینگ طبقاتی فلزی

ضوابط طراحی پارکنیگ طبقاتی مکانیزه

در این نوع پارکینگ جابه جایی خودرو ها بسیار آسان بوده و فضای مفید زیادی دارد. طبق ضوابط طراحی پارکینگ مکانیزه، این نوع پارکینگ نیز خود در انواع برجی، گراند، چرخ و فلکی، پازلی و دبل ساخته می شود. پارکینگ های مکانیزه فضای کمی را اشغال می کنند و ظرفیت پذیرش تعداد زیادی خودرو را دارند. انواع پارکینگ های مکانیزه به راحتی با اجرای آسان و فضای اشغال کمی که دارند به راحتی مشکل کمبود جای پارک در بسیاری فضاهای شهری حل می کنند. در ادامه به بررسی تعدادی از ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی مکانیزه مورد بررسی قرار گرفته است.

ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی
پارکینگ مکانیزه برجی
  • مسیرهای دسترسی برای خودروهای آتش نشانی در پارکینگ مکانیزه باید پیش بینی شود.
  • دیوار ها و ستون ها باید حداقل تا یک ساعت در برابر آتش سوزی مقاوم باشند.
  • از دیگر ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی ، باید به الزام وجود سیستم برق اضطراری اشاره نمود.
ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی

نکات ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی

  • در پارکینگ های طبقاتی باید فضای مخصوص پارک معلول وجود داشته باشد. این فضاها طبق ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی ، باید نزدیک ترین فاصله تا دسترسی های ورود و خروج را داشته باشند.
  • طبق ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی ، برای ستون هایی که در دید رانندگان قرار گرفته است، باید علائم هشدار دهنده قرار داده شود تا از برخورد رانندگان با آن جلوگیری شود.
  • طراحی مسیر های خروجی اضطراری ، از الزامات و ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی می باشد. خروجی اضطراری باید در همه طبقات و راحت ترین دسترسی در نظر گرفته شود.
  • برای دسترسی بین طبقات هم آسانسور و هم راه پله باید قرار داده شود. پله های اضطراری جدای از پله های اصلی هستند.
ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی
عرض استاندارد رمپ ها در پارکینگ های طبقاتی
  • درب ورودی و درب خروجی به صورت مجزا از هم طراحی و تعبیه می شوند. به عبارتی مسیر های رفت و برگشت باید از هم جدا باشند.
  • طبق ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی ، در هر یکصد متر مربع از سطح هر طبقه یک جای پارک معلول قرار داده می شود.
  • برای ساخت پارکینگ طبقاتی نیاز به مجوز ساخت می باشد و به همین منظور نقشه های محاسباتی، نقشه های طرح سیستم تهویه، نقشه های اطفاء حریق و همین طور نقشه های نورپردازی ساختمان باید به تایید اداره کل فنی شهرداری برسد.
  • جای پارک خودرو ها در پارکینگ طبقاتی نباید به گونه ای باشد که برای فضای تاسیسات و یا انبار مزاحمتی به وجود بیاورد.

سایت اجرای پارکینگ طبقاتی

یکی از نکات مهمی که جزو گام های اولیه در ساخت پارکینگ طبقاتی می باشد، انتخاب لوکیشن و محل ساخت می باشد. طبق ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی ، محل اجرای آن باید در مناطق شلوغ و متراکم شهری که با مشکل کمبود جای پارک مواجه هستند واقع باشد و در عین حال دسترسی آن به راه ها و خیابان های اصلی نیز وجود داشته باشد و رفت و آمد خودرو ها به داخل پارکینگ محدودیتی نداشته باشد و خود امر باعث ازدحام و ترافیک بیشتر در منطقه نشود.

ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی
سایت پارکینگ طبقاتی

تهویه در ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی

مسئله تهویه بیشتر در پارکینگ های طبقاتی زیرزمین مورد توجه قرار می گیرد. از آن جایی که این فضاها کاملا بسته هستند و از طرفی دود ماشین ها و رفت و آمد آن ها باعث آلودگی هوا در این طبقات می شود، بر اساس ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی ، لازم است از دستگاه تهویه قوی برای بهتر شدن هوا و مطبوع کردن آن در این فضا استفاده نمود.

رمپ ها در ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی

در طراحی پارکینگ طبقاتی چند نوع رمپ وجود دارد. بعضی رمپ ها شیب های ملایم تری داشته و برخی شیب بیشتری دارند. مسیر قبل از رسیدن به رمپ ها باید حداقل سه متر طول داشته باشد. فضای لازم برای شعاع چرخش ماشین ها ماشین ها در رمپ ۵ متر می باشد. متریال کفسازی برای رمپ ها باید از نوع غیر لغزنده باشد و اصطکاک لازم را داشته باشد. شیب مناسب برای رمپ پارکینگ حداکثر ۱۵ درصد است. رمپ عبور ماشین ها جدای از رمپ عبور افراد پیاده باید در نظر گرفته شود. شیب رمپ افراد پیاده نهایت ۸ درصد است. عرض رمپ های یک طرفه تا سه متر و پنجاه سانتی متر و برای رمپ های دو طرفه پنج متر می باشد.

ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی
رمپ ها در پارکینگ طبقاتی

جای پارک در ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی

فضای لازم برای جای پارک هر ماشین حدود ۶ متر در ۲ متر و ۶۰ سانتی متر در نظر گرفته می شود. در صورتی که جای پارک ماشین مجاور دیوار باشد می توان ابعاد مورد نیاز جای پارک آن را ۶ متر در ۲ متر در نظر گرفت. پشت هر ماشین حداقل ۵ متر فضا وجود داشته باشد تا خودرو ها به راحتی از جای پارک خارج شوند.

برای مطالعه بیشتر:

ضوابط طراحی خانه سالمندان

ضوابط طراحی سالن کنسرت

اصول طراحی بانک

ضوابط طراحی موزه

ضوابط طراحی مدرسه

دکوراسیون داخلی بانک

ضوابط طراحی سالن همایش

ضوابط طراحی مهد کودک

طراحی داخلی دفتر اداری

ضوابط طراحی سینما

ضوابط طراحی فرهنگسرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.64 ( 3 نظر)