استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ضوابط طراحی برج مسکونی

ضوابط طراحی برج مسکونی
ضوابط طراحی برج مسکونی

ضوابط طراحی برج شامل موارد گسترده و متنوعی در همه زمینه ها است که هنگام طراحی باید به آن ها توجه داشت. مطالعات بصری، سازه ای، اجتماعی، ترافیکی و … همگی پیش از طراحی و اجرای برج مسکونی باید مورد مطالعه قرار بگیرند. امروزه با توجه به رشد جمعیت و کمبود فضا، ساخت و ساز برج ها بسیار رایج شده است، به همین جهت مطالعه استاندارد ها و ضوابط طراحی برج مسکونی پیش از شروع اجرا و ساخت از اهمیت بالایی برخوردار است. برای بررسی دقیق تر ضوابط طراحی برج مسکونی ابتدا باید با بخش های مختلف آن آشنا شوید.

ضوابط طراحی برج مسکونی

ضوابط طراحی لابی برج مسکونی

لابی در برج مسکونی اولین فضایی است که مخاطب با آن رو به رو می شود، به همین جهت رعایت ضوابط طراحی برج مسکونی در ساخت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. لابی علاوه بر نقش کنترلی و امنیتی که دارد، لازم است از لحاظ بصری نیز جذابیت داشته و با سبک طراحی نمای برج و دیگر فضاهای داخلی آن نیز همخوانی داشته باشد. برج ها معمولا امکاناتی مانند سالن ورزش، رستوران، استخر و … دارند که دسترسی آن ها از لابی تامین می شود.

ضوابط طراحی واحدهای برج مسکونی

حداقل تعداد واحد های یک برج مسکونی ۳۰ عدد و حداکثر می تواند تا ۲۰۰ عدد باشد. همه واحد ها باید فاصله مناسب تا آسانسور و راه پله داشته باشند. نصب راه پله اضطراری طبق ضوابط طراحی برج مسکونی الزامی می باشد. متراژ هر واحد و مساحت بخش های مختلف آن مانند نشیمن، اتاق های خواب و آشپزخانه می تواند متغیر باشد و با توجه به سایت و هندسه آن، جبهه های نورگیر و … تنوع متراژ در واحد ها و پلان هایی با تیپ های مختلف ایجاد می شود. هم جواری فضاهای مختلف در واحد ها طبق ضوابط طراحی برج مسکونی طبق جدول زیر می باشد.

ضوابط طراحی برج مسکونی
جدول همجواری ها در یک واحد مسکونی

عرصه زندگی در واحد مسکونی در دوسته جمعی و فردی جای می گیرد. عرصه فضاهای فردی و خصوصی شامل اتاق خواب، سرویس ها و … می شوند و فضاهای جمعی نشیمن و پذیرایی را شامل می شوند. تمامی واحد ها بر اساس ضوابط طراحی برج مسکونی باید تجهیزات کشف، اعلام و اطفای حریق داشته باشد.

ضوابط طراحی آسانسور و راه پله در برج مسکونی

طراحی مسیر های ارتباطی عمودی در برج ها به دلیل زیاد بودن تعداد طبقات، بسیار مهم است. در برج ها از آسانسور ها برای حمل بار و جابجایی افراد استفاده می کنند. به همین دلیل بر اساس ضوابط طراحی برج مسکونی برای حمل بار و مسافر باید دو آسانسور جدا در نظر گرفته و در صورت زیاد بودن تعداد واحد ها برای هر کدام از کاربری ها، دو عدد آسانسور قرار داد.

ضوابط طراحی برج مسکونی
طراحی لابی برج مسکونی

تراس ها در ضوابط طراحی برج مسکونی

از مهم ترین ضوابط طراحی برج مسکونی ، می توان به طراحی تراس ها یا بالکن اشاره کرد. ابعاد تراس با توجه به متراژ واحد ها متغیر است و اجرای آن ها برای همه واحد ها در برج های مسکونی لازم است. تراس ها هم چنین تاثیر زیادی در شکل گیری نمای ساختمان داشته و جا نمایی داخلی آن ها ظاهر بیرونی ساختمان را تحت تاثیر قرار می دهد. برای احداث بالکن در جبهه های شرق و غرب باید بیش از ۶ متر از لبه زمین فاصله بگیریم. هم چنین احداث بالکن در صورتی که دست انداز بیش از ۱/۷ متر داشته باشد مشمول این قانون نمی باشد.

ضوابط طراحی برج مسکونی
نمای برج مسکونی

نما در ضوابط طراحی برج مسکونی

طراحی نمای برج مسکونی به دلیل جلوه ای که برای ساختمان به وجود می آورد، بسیار مهم است. متریال نما می تواند از تنوع بالایی برخوردار باشد. انواع متریال شیشه، فلز و بتن گزینه های مناسبی برای ساخت نمای ساختمان های بلند مرتبه مانند برج ها هستند. برای انتخاب رنگ مناسب در طراحی نما می توان از رنگ های خنثی و کلاسیک مانند طوسی، طلایی یا خاکستری و سفید استفاده کرد.

ضوابط طراحی برج مسکونی
فضاهای داخلی برج مسکونی

دسترسی ها در ضوابط طراحی برج مسکونی

بر اساس ضوابط طراحی برج مسکونی ، طراحی اصولی و دقیق دسترسی ها تاثیر زیادی بر کیفیت طراحی مجتمع ها و برج های مسکونی دارد. ساکنین برج باید بتوانند در کمترین زمان نیاز های خود را برطرف کنند. برج های مسکونی باید دسترسی آسان به مراکز درمانی و تجاری داشته باشند. هم چنین فاصله برج های مسکونی تا وسایل حمل و نقل عمومی نباید زیاد باشد. برای برج ها طبق ضوابط طراحی برج مسکونی باید محوطه و فضای سبزی در نظر گرفته شود که مناسب برای پیاده روی و بازی کودکان باشد. مکان یابی زمین برای ساخت برج ها باید از مراکز آلودگی به ویژه آلودگی صوتی و هوا به دور باشد. هم چنین زمین ساخت بنا باید دارای خاک استوار و مناسب باشد.

ضوابط طراحی برج مسکونی
تراس در برج مسکونی

نکات ضوابط طراحی برج مسکونی

  • از احداث برج های مسکونی روی گسل ها و زمین های سست و زمین های شیب دار و لبه پرتگاه ها باید خودداری کرد.
  • برای طراحی برج مسکونی از یک سبک معماری در فضاهای مختلف داخلی، نماسازی و طراحی لابی و واحد ها می توان استفاده کرد تا به این ترتیب یکپارچگی مجموعه حفظ شود.
  • پیش از شروع طراحی لازم است مواردی مانند دسترسی های سایت، نورگیری آن و کاربری زمین های اطراف بررسی شوند.
  • بر اساس ضوابط طراحی برج مسکونی ، تعداد واحد های طبقات در برج های مسکونی بر اساس ابعاد زمین و تراکم منطقه تعیین می شود.
  • در ضوابط طراحی برج باید به مواردی مانند میزان و شدت باد و باران، زلزله خیز بودن منطقه، وضعیت زمین و … دقت نمود.
  • برج ها معمولا دارای روف گاردن یا بام سبز هستند. روف گاردن ها فضای مناسبی برای استراحت و تفریح ساکنین هستند و در بهبود روحیه آن ها نیز تاثیر دارند. همچنین نمای ساختمان با اجرای بام سبز جلوه ای خاص و جذاب پیدا کرده و نمای شهر را نیز بهتر می کند.
  • برای نمای برج مسکونی می توان از متریال های متنوع و زیادی استفاده کرد. البته باید توجه داشته باشید استفاده از متریالی مانند سنگ یا پلاک و آجر نما برای ساختمان های بلند مرتبه توصیه نمی شود زیرا ممکن است بر اثر وزش باد چسب آن شل شود و برای عابرین و رهگذران خطرآفرین باشد. نمای بتنی، سیمان سفید و … بیشترین استفاده را در طراحی نمای برج های مسکونی دارند.

برای مطالعه بیشتر:

اصول طراحی پارکینگ

اصول طراحی آتلیه عکاسی

ضوابط طراحی خانه سالمندان

ضوابط طراحی پارکینگ طبقاتی

اصول طراحی بانک

ضوابط طراحی هتل

ضوابط طراحی موزه

استاندارد طراحی فضای اداری

ضوابط طراحی مدرسه

دکوراسیون داخلی بانک

ضوابط طراحی سالن همایش

ضوابط طراحی مهد کودک

طراحی داخلی دفتر اداری

ضوابط طراحی سینما

ضوابط طراحی فرهنگسرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.23 ( 4 نظر)