استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

چسب سنگ چیست

چسب سنگ چیست
چسب سنگ ساختمانی

چسب سنگ چیست و چه کاربردهایی دارد. این پرسشی است که امروزه به دلیل گسترش استفاده از این محصول بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. مخصوصا اگر دانشجوی رشته های عمران و یا معماری باشید یا به طور کلی به مصالح و مشاغل مربوط به شهرسازی علاقه داشته باشید. در این مقاله به این موضوع که خواص، مزایا و معایب چسب سنگ چیست و همین طور معرفی انواع مختلف چسب سنگ ساختمانی پرداخته شده است.

چسب سنگ از متریال های جانبی بسیار پرکاربرد و پر مصرف در صنعت ساختمان می باشد. در جواب این پرسش که چسب سنگ چیست ، باید گفت که این محصول از پلیمر های مصنوعی و پودر های میکرو معدنی ساخته شده است. احتمالا سوال بعدی که برای علاقه مندان پیش می آید این است که کاربرد چسب سنگ چیست ، به طور کلی می توان گفت از چسب سنگ ساختمانی برای چسباندن انواع مختلف سنگ بر روی سطوح استفاده می شود.

عوامل موثر بر قیمت چسب سنگ چیست

عوامل اثر گذار بر قیمت چسب سنگ به طور عمده شامل نوسانات نرخ ارز، برند تولید کننده ی محصول، مدل چسب سنگ (اپوکسی، خمیری، پودری و …) و حجم خریداری شده ی ماده می باشد. طبیعتا هر چه برند تولید کننده ی محصول معتبرتر باشد و محصول در حجم و وزن بالاتری خریداری شود، قیمت تمام شده ی آن نیز بیشتر خواهد بود.

انواع مدل های مختلف چسب سنگ ساختمانی بر اساس کاربرد، قیمت متفاوتی خواهند داشت و نمی توان نسبت مشخصی برای ارزان یا گران بودن آن ها نسبت به یکدیگر تعیین کرد.

چسب سنگ چیست
نصب سنگ بر روی سطح عمودی

انواع مختلف چسب سنگ

همانطور که در بخش قبل اشاره شد، چسب سنگ دارای انواع مختلفی می باشد که عموما بر اساس ماهیت و ویژگی فیزیکی آن دسته بندی می شوند. در این بخش به پرکاربرد ترین انواع چسب سنگ اشاره می کنیم و آن ها را به اختصار توضیح می دهیم تا بهتر و دقیق تر به سوال چسب سنگ چیست ، پاسخ دهیم.

  • چسب سنگ خمیری: از پرکاربرد ترین انواع چسب می باشد که از پلیمر های مصنوعی و پودر میکرونیزه و سایر ترکیبات شیمیایی به دست می آید. از چسب سنگ خمیری در پروژه های مختلف عمرانی و تاسیساتی و جهت اتصال سنگ به نما و دیوار استفاده می شود. چسب سنگ خمیری دارای وزن بسیار پایینی است و در کاهش میزان بار وارده بر سازه موثر است. از مقاومت و چسبندگی بالایی نیز برخوردار است.
  • چسب سنگ پودری: در پاسخ به این سوال که نوع پودری چسب سنگ چیست ، باید گفت که همانطور که از نام آن پیداست، دارای ماهیت پودری می باشد. برای استفاده از چسب سنگ پودری باید ماده اولیه را با نسبت مشخصی از آب مخلوط کرد تا بتوان از محصول مد نظر که همان ملات حاصل شده است، استفاده کرد. این محصول بر پایه ی سیمان به همراه افزودنی های پلیمری است.

از آن جایی که برای استفاده از چسب سنگ پودری باید آن را با آب مخلوط کرد می توان گفت که رطوبت بر روی عملکرد آن تاثیر منفی نمی گذارد. از این رو می توان از آن در محیط های مرطوب مانند سرویس بهداشتی و حمام و استخر ها استفاده کرد.

چسب سنگ ساختمانی
چسباندن سنگ نما با استفاده از چسب سنگ

مزایای چسب سنگ چیست

مزایا چسب سنگ در صنعت ساخت و ساز بر کسی پوشیده نیست. در این بخش به ذکر چند مورد از مزایای استفاده از این محصول می پردازیم. چسب سنگ بر اساس این که در کدام دسته بندی از لحاظ رزین ها قرار می گیرد، دارای مزایا و کاربرد های گوناگون است.

شاید بتوان گفت که مهم ترین مزیت این محصول، قدرت چسبندگی بالای آن می باشد. انواع چسب سنگ ساختمانی دارای ویژگی های مختلفی هستند اما چسبندگی بالا و دوام آن در برابر شرایط گوناگون محیطی در بین تمامی مدل های آن مشترک است.

از دیگر مزایای انواع چسب سنگ می توان به قابل اجرا بودن در لایه های نازک و ضخیم اشاره کرد. در واقع مجریان طرح و نصابان تعیین کننده ضخامت مد نظر هستند و دست آن ها در استفاده از چسب سنگ باز است. همچنین ضد آب بودن و قابل اجرا بودن در محیط های گوناگون و تاب آوری در شرایط گوناگون آب و هوایی از دیگر ویژگی های این محصول است.

معایب چسب سنگ

پس از آشنایی با این موضوع که ماهیت و مزایای چسب سنگ چیست ، حال نوبت به بررسی معایب چسب سنگ می رسد تا واضح تر و موشکافانه تر به پرسش چسب سنگ چیست ، پاسخ داده شود.

بهره وری و گیرایی بالای این محصولات باعث شده است تا بین مصالح نازک کاری، در دسته پرفروش ترین چسب های دو جزئی قرار بگیرند. اما هر محصولی در کنار مزایا، معایبی نیز دارد که بهتر است قبل از مصرف از آن آگاهی داشته باشیم. در ادامه به این موضوع که معایب چسب سنگ چیست پرداخته شده است.

خاصیت چسب سنگ
چسباندن قطعه جدا شده از مجسمه سنگی با چسب سنگ

مهم ترین معایب چسب سنگ

عدم مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی:

چسب هایی که بر پایه ی پلی استر هستند، مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی ندارند. این چسب ها می توانند در اثر قرار گرفتن در محیط هایی که گرما و سرمای شدیدی دارند، خاصیت چسبندگی خود را از دست بدهند. به همین علت استفاده از چسب های با پایه پلی استر در محیط های بیرونی، می تواند دردسرساز باشد.

دو جزئی بودن چسب سنگ:

دوجزئی بودن چسب سنگ، از مهم ترین شاخصه های آن است. برای استفاده از چسب های سنگ باید این جزء ها را با یکدیگر ترکیب کرد تا بتوان از ماده حاصله برای چسباندن سنگ ها استفاده نمود.

عیب آن این است که هر چند نسبت اختلاط اجزا و آب بر روی ظروف بسته بندی آن ذکر شده است، ولی رعایت کردن این میزان نیاز به تخصص و تجربه دارد. اگر نسبت ها به درستی رعایت نشود، ماده حاصله با چیزی که مدنظر است، تفاوت خواهد داشت. به همین علت ترکیبی که از مخلوط کردن دو جزء به دست می آید ممکن است برای اجرای عملیات عمرانی مناسب نباشد.

سرعت بالای خشک شدن:

این ویژگی علاوه بر آن که از مزایا چسب سنگ محسوب می گردد، از معایب چسب سنگ نیز به شمار می آید. عیب آن در این است که خشک شدن و گیرایی سریع فرصت هر گونه خطا را از بین می برد.

نصب اشتباه یک قطعه می تواند دردسر بزرگی ایجاد کند، زیرا چسب به سرعت خشک می شود و قادر به جابه جا کردن آن نخواهید بود. همچنین با وجود سرعت خشک شدن بالای سنگ ممکن است شاهد کثیف کاری سطح مورد نظر باشید و تمیز کردن آن کاری اضافی و پر زحمت باشد.

چسب سنگ چیست
چسباندن تایل های نما سنگی

خواص چسب سنگ

خواص چسب سنگ باعث شده است که به یکی از مصالح پرکاربرد در نازک کاری و نصب سنگ های نما و سنگ های ساختمانی بر روی سطوح بدل گردد. در این بخش به برخی از خواص مختلف انواع گوناگون چسب سنگ می پردازیم.

از جمله خواص چسب سنگ این است که استفاده از آن دارای پیچیدگی نیست و سرعت اجرا در آن بالاست. همچنین چسبندگی بالا و بسیار قوی این چسب ها از دیگر ویژگی های انواع چسب سنگ ساختمانی است. این محصولات عموما در برابر رطوبت مقاوم اند و به نوعی عایق هم هستند. بسته به نیاز می توان آن ها را با غلظتی که برای اجرای پروژه مورد نیاز است مخلوط کرد تا ترکیب ایده آل برای اجرا به دست آید.

قیمت مناسب و به صرفه ی این چسب ها از جمله دیگر ویژگی هایی است که استفاده از آن را افزایش داده است. چسب سنگ بر روی سطوح افقی و عمودی قابل استفاده است و مقاومت بالایی در برابر تنش های فشاری و برشی دارد. همچنین انعطاف پذیری بالا و وزن کم از دیگر خواص چسب سنگ است. تمامی این موارد، خواص چسب سنگ را تشکیل داده است که باعث جذابیت استفاده از این محصول در پروژه های ساخت و ساز شده است.

چسب سنگ ساختمانی
استفاده از چسب سنگ بر روی بلوک ساختمانی

خاصیت چسب سنگ و کاربرد های آن

چسب سنگ ساختمانی ویژگی هایی دارد که باعث به کار رفتن آن در موقعیت های مختلف شده است. در این جا به برخی از کاربرد ها و خاصیت چسب سنگ ساختمانی می پردازیم.

خاصیت چسب سنگ ساختمانی و مزایای آن افزایش استفاده از این محصول در صنعت ساختمان را به دنبال داشته است. اکثر محصولات چسب سنگ ساختمانی در بخش های مختلف ساختمان قابل استفاده و به کار گیری می باشند، در حالی که بسیاری از چسب ها تنها برای محیط های داخلی و یا خارجی مناسب هستند که عمده دلیل آن به آسیب پذیری این چسب ها و از دست رفتن خواص آنها تحت تاثیر عوامل محیطی مانند دما و رطوبت باز می گردد.

عدم تغییر رنگ نیز خاصیت چسب سنگ به شمار می آید. مشکلی که در استفاده از ملات برای چسباندن سنگ پیش می آمد.

ضد حریق بودن و مقاومت در برابر تغییرات دما نیز خاصیت چسب سنگ ساختمانی محسوب می شود. در فصول سرد یا گرم سال ممکن است به علت تغییرات دما شاهد جدا شدن سنگ نما و ریزش آن و خطرات احتمالی باشیم ولی استفاده از چسب سنگ ساختمانی برای مقاوم سازی و نصب سنگ باعث افزایش مقاومت و جلوگیری از تغییرات حجم سنگ می شود.

موارد ذکر شده در بالا جزو انواع خاصیت چسب سنگ ساختمانی است که سبب می گردد این محصول در موقعیت های گوناگون از جمله در موارد زیر کاربرد داشته باشد.

  • نصب انواع سنگ های آنتیک و ساختمانی بر روی سطوح گوناگون عمودی و افقی
  • نصب کاشی، سرامیک و قطعات سفالی
  • اتصال انواع فولاد به بتن
  • چسباندن قطعات پیش ساخته ی بتنی
  • اتصال انواع سنگ به سطوح عایق حرارتی فایبرگلاس

برای مطالعه بیشتر:

چسب هیلتی چیست

چسب بتن اپوکسی

قیمت چسب بتن پودری

قیمت چسب بلوک سبک

چسب بلوک سیمانی

چسب سنگ پودری

قیمت چسب بتن شیمی ساختمان

کاربرد چسب سنگ

چسب سنگ پمادی

چسب بتن پلیمری

چسب کاشی و سرامیک

قیمت چسب کاشی ۱۲ کیلویی

قیمت چسب کاشی خارجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 1 نظر)