استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

کاربرد چسب سنگ

کاربرد چسب سنگ
کاربرد چسب سنگ

کاربرد چسب سنگ بر اساس مدل های مختلف آن متفاوت است زیرا هر چسب سنگی با توجه به ویژگی هایی که دارد مناسب برای استفاده در موقعیت ها و شرایط به خصوصی است. مزایای این محصول به گونه ای است که باعث افزایش کاربرد چسب سنگ در عملیات عمرانی شده است و آن را جایگزین روش های قدیمی تر از جمله استفاده از ملات سیمانی کرده است.

در گذشته به طور گسترده از ملات سیمانی استفاده می شد. اما معایب استفاده از ملات سیمانی چیست که باعث جایگزین شدن آن با چسب سنگ گردیده است؟ این سوال را باید در ویژگی های فیزیکی و خواص ملات و عوارض استفاده از آن جست و جو کرد که باعث گستردگی کاربرد چسب سنگ شده است.

ملات سیمانی به دلیل وزن بالایی که دارد باعث افزایش وزن سازه و تحمیل بار اضافی به آن می گردد. علاوه بر این ها استفاده از ملات سیمانی، در برابر زلزله، نشست، نم و مشکلات ناشی از تغییرات سریع جوی و تغییرات دما کمکی به ساختمان و سازه ی مد نظر نمی کند. همچنین استفاده از ملات سیمانی برای نصب سنگ اسلب به روی دیوار ممکن است باعث شکم برداشتن سنگ شود. حتی ممکن است در برخی مواقع موجب ترک و شکستگی سنگ شود. استفاده از چسب سنگ به نحوی تمام این معایب را پوشش می دهد و نمایانگر فراوان بودن کاربرد چسب سنگ می باشد.

کاربرد چسب سنگ
حجم های مختلف چسب سنگ

ویژگی های چسب سنگ

با توجه به معایبی که در بخش قبل درباره ی استفاده از ملات سیمانی مطرح شد، طبیعتا چسب سنگ خوب باید ویژگی هایی داشته باشد تا بتواند معایب ملات سیمانی را برطرف کند. در ادامه به ویژگی های چسب سنگ خوب و کاربرد چسب سنگ می پردازیم.

مهم ترین ویژگی هایی که باعث افزایش کاربرد چسب سنگ شده است شامل موارد زیر می باشد:

قدرت چسبندگی بالا

شاید بتوان گفت مهم ترین عیبی که استفاده از ملات سیمانی دارد، قدرت چسبندگی پایین آن باشد. بدین منظور اولین ویژگی ای که موجب افزایش کاربرد چسب سنگ می شود، قدرت چسبندگی بالای آن است. مدل های متفاوت چسب سنگ گیرایی گوناگونی دارد اما می توان به طور کلی گفت که انواع چسب سنگ دارای قدرت چسبندگی بالا و قابل قبولی هستند.

کاربرد چسب سنگ در بخش های گوناگون یک سازه و مقاومت در برابر تغییرات دما

چسب سنگ خوب باید در برابر تغییرات دما مقاوم باشد. در فصول سرد یا گرم سال به دلیل انقباض و انبساط سنگ ها، ممکن است شاهد ریزش سنگ ها باشیم. این موارد در محیط های بیرونی ساختمان مشهود تر است. چسب سنگ مناسب باید به گونه ای باشد که جلوی این انقباض و انبساط را بگیرد و ساکنان سازه را از خطرات احتمالی محافظت کند.

کاربرد چسب سنگ
چسب سنگ های اپوکسی

کاربرد چسب سنگ در جلوگیری از تغییر رنگ

یکی از مشکلات رایج در ساختمان سازی، این است که پس از مدتی و به دلیل عوامل محیطی و انسانی، سنگ ها رنگ خود را از دست می دهند. این مشکل ممکن است به سبب تغییر رنگ سنگ بر اثر هوازدگی یا واکنش های شیمیایی در طول زمان و یا به سبب اشتباهات انسانی رخ دهد. علاوه بر ملات، استفاده از برخی چسب ها مانند۱۲۳ و چسب های پودری نیز ممکن است سبب بروز این مشکل شود. یکی دیگر از مزایای استفاده از چسب سنگ که موجب گستردگی کاربرد چسب سنگ شده است، عدم واکنش پذیری و مقاومت در برابر تغییرات شیمیایی و فیزیکی می باشد.

ضد آب و ضد حریق بودن

این ویژگی سبب کاربرد چسب سنگ به طور گسترده در انواع محیط های آب و هوایی می شود. ضد آب و رطوبت بودن آن باعث بهینه بودن مصرف آن در استان های ساحلی و با رطوبت بالا و شرجی می شود و کمک می کند که چسب ویژگی های خود را در چنین محیط هایی حفظ کند.

همچنین ضد حریق بودن آن سبب می شود که در اثر به وجود آمدن آتش در محیط عمرانی و ساختمانی چسب همچنان خاصیت خود را حفظ کند و تغییر ویژگی های آن از جمله چسبندگی سبب از بین رفتن اتصال سنگ و سقوط آن نشود.

چسب سنگ پس از خشک شدن، مقاومت خود را در دمای بین ۰ تا ۶۰ درجه سانتی گراد حفظ خواهد کرد. علاوه بر این، پس از خشک شدن در مقابل انواع حلال های شیمیایی مانند اسید ها، گازوئیل، نفت، گاز و روغن ها نیز مقاومت بسیار بالایی دارد.

کاربرد چسب سنگ
نصب کفپوش و کاشی با چسب سنگ

مقاومت بالا در برابر تنش برشی و فشاری و فشار های وارده

کاربرد چسب سنگ برای اتصال سیمان، بتن، انواع سنگ های مرمر، گرانیت، کوارتز و سرامیک در ابعاد بزرگ می باشد. در بین انواع مدل های مختلف آن، دسته ای از چسب ها که در آن از رزین اپوکسی استفاده شده است، دارای مقاومت بالاتری نسبت به فشار های وارده می باشد. آن دسته از چسب هایی که رزین آن ها از جنس پلی استر می باشد، پس از به کار رفتن در سازه تغییر حجم خواهند داشت. هرچند که این تغییر حجم بسیار نامحسوس است و به گونه ای نخواهد بود که خللی در عملیات عمرانی به وجود آید. از چسب های با رزین پلی استر، برای پر کردن منافذ سنگ گرانیت و قطعات سیمانی و مواردی که نیاز به دقت و ظرافت بالا دارد، استفاده می شود.

کاربرد انواع چسب سنگ

متریال شیمیایی و هاردنر (جزء دوم چسب) به کار رفته در این محصول، باعث گستردگی کاربرد چسب سنگ شده و آن را برای انواع عملیات نصب سنگ، سفال، کاشی و سرامیک مناسب کرده است. نکته ای که باید توجه داشت این است که بهتر است برای انجام هر عملیات ساختمانی از چسب سنگ مناسب آن استفاده گردد.

برای مثال، برای نصب سنگ های سختی همانند مرمر، چسب هایی با قابلیت چسبندگی بالا و ضریب انعطاف مناسب توصیه می شود. از طرف دیگر در پروژه های عمرانی بزرگ مانند برج های مسکونی و مال های تجاری، اغلب از چسب سنگ خمیری استفاده می شود. دلیل آن نیز به این نکته بر می گردد که این نوع از چسب سنگ به دلیل وزن کمی که دارد، تغییر چندانی در بار مرده سازه ایجاد نمی کند.

کاربرد چسب سنگ
نصب سنگ و کاشی با چسب سنگ

نکات ایمنی در هنگام استفاده از انواع چسب سنگ

استفاده از چسب سنگ کار پیچیده و سختی نیست اما در عین حال نیاز است که عوامل اجرایی پروژه های عمرانی نکات ابتدایی در مورد ایمنی در هنگام کار با آن را رعایت کنند. در این بخش به برخی از این نکات و راهنمایی ها می پردازیم.

در هنگام استفاده از چسب سنگ به دلیل خواص و ماهیت فیزیکی چسبنده ی آن بهتر است که از عینک و دستکش ایمنی استفاده شود. همچنین باید چسب را دور از دسترس اطفال نگه داشت. دمای نگهداری چسب سنگ بر روی ظروف و بسته بندی های آن ذکر شده است اما در اغلب مواقع بهتر است که در دمای اتاق (بین ۲۰ تا ۲۵ درجه) نگهداری شود.

همچنین هنگام استفاده از چسب سنگ باید از استعمال دخانیات پرهیز شود زیرا چسب نباید در معرض منبع حرارت مستقیم قرار گیرد. بهتر است محلی که چسب در آن نگهداری می شود دارای تهویه مناسب باشد. اگر تصمیم دارید که تعداد زیادی چسب را در محیط نگه دارید، اهمیت تهویه و نگهداری آن دو چندان می شود. در صورت وقوع آتش سوزی برای خاموش کردن آن بایستی که از گاز CO2 استفاده کرد. دقت داشته باشید که در صورت تماس با چشم باید فورا صورت و ناحیه تماس را به طور کامل شست و شو دهید. اگر پس از تماس احساس سوزش و یا درد مداوم داشتید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

برای مطالعه بیشتر:

چسب هیلتی چیست

چسب بتن اپوکسی

قیمت چسب بتن پودری

قیمت چسب بلوک سبک

چسب بلوک سیمانی

چسب سنگ پودری

قیمت چسب بتن شیمی ساختمان

چسب سنگ چیست

چسب سنگ تیوپی

قیمت چسب کاشی پرسلان

چسب سنگ دکوراتیو

چسب بتن پلیمری

چسب کاشی ۱۲ کیلویی

چسب کاشی خارجی

چسب کاشی و سرامیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.61 ( 1 نظر)