استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

آلاچیق

آلاچیق
هزینه ساخت آلاچیق

انسان همواره به دنبال لذت بردن از طبیعت است، به گونه ای که گاه آن را به داخل فضاهای داخلی می برد و گاه با ساخت وسایلی خاص، به سمت بهره وری بیشتر از این محیط می رود! آلاچیق در زمره همین لوازم قرار دارد، سازه ای که نه تنها برای ساختن لحظات دنج و دلپذیر تنهایی انسان ها ساخته شده است، بلکه بهترین مکان برای گردهمایی در طبیعت و لذت بردن از دنیای اطراف است.

موارد استفاده آلاچیق بسیار گسترده است، گاهی در میان جنگلی انبوه، گاه در وسط پارکی محلی، زمانی در بهارخواب خانه یا روف گاردن، بسته به ابعاد منزل در میان حیاط و یا در جای جای یک مجتمع آپارتمانی به منظور محوطه سازی بهتر می توان از آن استفاده کرد.

هم چنین از آلاچیق در بازسازی محوطه یا بازسازی رستوران های دارای فضای باز و محوطه استفاده می شود.

آلاچیق
آلاچیق

آنچه در این میان مهم است، اهمیت این سازه دنج است که فقط نقش زیبایی آن یا تنها نقش عملکردی اش از اهمیت برخوردار نیست، بلکه هر دوی این موارد در کنار هم معرف آلاچیق و ضرورت استفاده از آن در فضاهاست؛ به ویژه فضاهایی که محیط طبیعی در آن نقشی به سزا دارد.

انواع آلاچیق

این سرپناه زیبا، بسته به سلیقه، بودجه و اقلیم مورد استفاده، در سه نوع کلی دسته بندی می شود. آلاچیق چوبی ، فلزی و شیشه ای که از این میان استفاده از نوع چوبی تا حدودی رایجتر است. ولی این به معنای اهمیت کم دو نوع دیگر نیست. در هر سه مورد، شما فضایی را در محیط خارجی به وجود آورده اید که ضامن استفاده شما از طبیعت در هر سه فصل است و به نوعی سرپناهی ویژه به حساب می آید.

هر سه نوع آلاچیق به تنهایی و در دسته بندی خود نیز می توانند متفاوت باشند. برای مثال، آلاچیق چوبی عمدتا از سه نوع چوب ساخته می شود: سرو، توسکا و کاج.

آلاچیق چوبی

آلاچیق چوبی ساخته شده از سرو، وزن و قیمت پایین تری نسبت به دو نوع دیگر دارد. آلاچیق توسکا ماندگاری بیشتری داشته و کاج مقاومت و دوام زیادی دارد و تا حدودی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

آلاچیق چوبی

 

آلاچیق چوبی

از عمده دلایلی که مصرف کنندگان را به سمت استفاده از آلاچیق چوبی می کشاند، وجه طبیعی چوب و همگامی بیشتر آن با طبیعت است! به نوعی دیزاین و طراحی حاکم بر فضا روح بیشتری خواهد داشت. ولی باید این موضوع را در نظر داشت که چوب ممکن است تحت حمله حشرات موذی قرار بگیرد و نیاز به مراقبت های ویژه دارد. چوب استفاده شده حتما باید تحت فرایند ترمو قرار گرفته باشد و با مواد مخصوص جهت مراقبت بیشتر پوشیده شده باشد.

آلاچیق فلزی

از سوی دیگر آلاچیق فلزی نیز موارد استفاده منحصر به خود را دارد، و از عمده مزایای آن باید به قابلیت استفاده از آن در انواع اقلیم اشاره کرد. این نوع آلاچیق قابل بازیافت بوده و از نظر زیست محیطی مقرون به صرفه محسوب می شود و در پارک های شهری عمده استفاده از آن را شاهد هستیم. وزن کم سازه های فلزی و قابلیت جابه جایی آن ها از یک طرف و نصب راحت و آسان از طرف دیگر این نوع مصالح را پر طرفدار نموده است.

 از طرفی فلز شکل پذیری خاص خود را داشته و می توان با متدهایی خاص اشکالی ویژه را در طراحی آن به کار برد. انواع بسیاری از آلاچیق های فلزی با دیتیل های زیبا ساخته شده است، که البته این مورد بسته به مهارت استاد کار فرق می کند. آلاچیق فلزی می تواند چهار گوش، پنج گوش و یا دایره ای باشد. جنس فلز به کار رفته نیز متفاوت است، به دلیل ویژگی های خاص آلومینیوم، مثل سبک بودن، اغلب به دنبال این نوع فلز می روند.

آلاچیق فلزی

 

آلاچیق فلزی

البته ممکن است نمای فلز چندان با سلیقه برخی از کارفرماها جور نباشد، در اینگونه موارد نصب نمای چوب و یا پارچه بر روی سازه فلزی، یک راهکار متداول است. این را نیز در نظر بگیرید که فلز ممکن است تحت زنگ زدگی قرار بگیرد و یا سازه های فلزی عمدتا تا یک میزان گرما را می توانند تحمل کنند و گرمای بیش از حد ممکن است باعث تغییر شکل آنها شود.

آلاچیق شیشه ای

با گذشت زمان و مدرن شدن جوامع استفاده از مصالحی مانند شیشه به منظور ایجاد فضاهایی خاص رو به رشد است، از جمله این موارد استفاده از آن در ساخت آلاچیق شیشه ای است. در اینجا با محیطی زیبا و شفاف رو به رو هستیم که عمدتا از ترکیب شیشه و متریالی دیگر ساخته شده است و عمده مصالح را شیشه تشکیل می دهد. به نوعی با یک اتاقک شیشه ای و رویایی در فضایی دل انگیز سر و کار داریم که طرفداران زیادی دارد.

آلاچیق شیشه ای

 

آلاچیق شیشه ای

در واقع در این مورد محیطی امن و بسته ایجاد می نماییم که در عمده فصول به ویژه زمستان بهترین مکان برای ارتباط با طبیعت است. نحوه باز و بسته شدن در این آلاچیق شیشه ای نیز به صورت حرکت شیشه بر روی ریل است یا به عبارتی شیشه ریلی یا شیشه آکاردئونی، این نوع دیواره برای افرادی مناسب است که گاهی محیط را محصور و گاهی باز می خواهند. آلاچیق شیشه ای را می توان محصور شده آلاچیق چوبی یا فلزی دانست.

آلاچیق ترکیبی نیز موارد استفاده و کاربرد فراوانی دارد که در آن بسته به درخواست کارفرما و صلاحدید متخصصین از ترکیب متریال های فوق استفاده می شود.

آلاچیق سنتی یا مدرن؟

در موضوع طراحی با دو نوع آلاچیق سنتی و آلاچیق مدرن رو به رو هستیم. آلاچیق سنتی، از چارچوبی خاص و سنتی پیروی می کند. طراحی ها و تزئینات شلوغ، شکل های هندسی منتظم و عمده استفاده از نمای چوب از ویژگی های سبک سنتی است. سقف این نوع، عمدتا شیروانی است ولی سقف های گنبدی نیز استفاده ای متداول و پر طرفدار دارند.

آلاچیق سنتی

 

آلاچیق سنتی

در سوی دیگر آلاچیق مدرن، از یک طراحی مینیمال و انتزاعی برخوردار است. یک طراحی کیوبیک (مکعبی)، غیر منتظم و گاه منحنی در این نوع دیده می شود. برخلاف نوع قبل سقف آن نیز مسطح است. در کل تزئینات کمتر و جلوه اشرافی کمتری دارد و مناسب طراحی های مینیمال دارای گرایش به سادگی است.

آلاچیق مدرن

 

آلاچیق مدرن

سقف، دیواره و کف

سقف آلاچیق بسته به سبک طراحی آن مسطح، شیبدار و یا گنبدی است. انواع طراحی سقف در تمام این ها نیز متفاوت است که باز بستگی به سلیقه، هزینه و بستر کلی محیط دارد. برای مثال سقف ها می توانند پوشالی، گیاهی، چوبی مشبک و یا حصیری باشند.

استفاده از تمام این موارد بسته به اقلیم و مصالح بوم آورد و مناسب هر منطقه ای دارد. برای مثال از سقف پوشالی در شمال کشور عمدتا با استفاده از ساقه برنج استفاده می شود، از جمله  مزایای این نوع سقف، سبک بودن آن است. سقف های گیاهی که به مرور زمان با هم پوشانی و روندگی گیاهان شکل گرفته اند نیز بسیار زیبا و پر طرفدارند و جزئی از دیزاین خارجی آلاچیق نیز محسوب می شوند. سقف های مشبک نیز در اقلیم هایی که باران چندانی نمی بارد مناسب است و نور و سایه دلپذیری در فضا ایجاد می کند.

قیمت آلاچیق

 

هزینه ساخت آلاچیق

از نظر دیواره، گاهی ممکن است هیچ دیواره ای نداشته باشد و به میزان کمی از سازه کلی به منظور مرزبندی و استحکام استفاده شده باشد. گاهی ممکن است از معماری سبز و دیواره گیاهی بهره برده باشیم و گاه مصالحی مانند چوب و شیشه در دیواره نمایان می شوند که در سطرهای قبلی در رابطه با آن ها صحبت شد. آلاچیق های حصیری نیز در شمال و جنوب کشور بسیار پر طرفدارند، چرا که تهویه مناسب هوایی داشته و اغلب هوا را خنک می کنند.

از دیگر موارد مهم در رابطه با این سازه کف آن است که در استحکام آن نیز نقشی به سزا دارد. مصالح استفاده شده در کف باید با محیط کلی هم خوانی داشته باشد، می توان از سنگ، موزاییک و یا سرامیک در کف آلاچیق استفاده کرد.

هزینه ساخت آلاچیق

موارد متعددی در تعیین هزینه ساخت آلاچیق دخیل هستند. ابعاد و اندازه ، نوع مصالح به کار رفته در آن، نوع مبلمان مورد نظر و طراحی و دیزاین داخلی و خارجی، مدت زمان، مدل و طرح مورد نظر، میزان مصالح به کار رفته، نوع سقف و مواردی از این قبیل در افت و خیز قیمت آلاچیق دخیل هستند. البته در خرید آلاچیق مانند هر مورد دیگری باید این نکته را در نظر گرفت که نوسانات بازار ممکن است بر قیمت نهایی متاثر باشد ولی عمده طراحی های انجام شده چیزی در حدود ۳ الی ۴۰ میلیون تومان قیمت داشته اند.

هزینه آلاچیق

 

دیزاین آلاچیق

اگر به دنبال خرید آلاچیق ارزان و مقرون به صرفه در کنار یک طراحی خاص و ویژه هستید باید کار را به متخصصان این امر بسپارید تا علاوه بر اطمینان از مصالح با کیفیت در سازه، از نحوه نصب صحیح آن نیز خاطر جمع باشید.

طراحی و دیزاین

از جمله موارد تاثیر گذار بر قیمت آلاچیق و هزینه ساخت ، میزان ساخت و پرداخت های انجام شده بر روی آن است. برای جذابتر شدن فضا می توانید از نورپردازی مناسب با طراحی کلی استفاده نموده و یا مبلمانی مدرن در کنار گل آرایی خاص را به فضا هدیه دهید. تزئین با آبنما و رنگ آمیزی شاد و هماهنگ با محیط نیز ایده ای تاثیر گذار در زیباسازی است که به محوطه سازی و فضا سازی بستر سبز نیز کمک می کند.

آلاچیق پیش ساخته

با پیشرفت ساخت و ساز، علاقه افراد و کارفرمایان به مصالح پیش ساخته زیاد شده است، آلاچیق ها نیز از این امر مستثنی نبوده و انواع پیش ساخته این نوع سازه نیز موجود است. به دلیل سهولت در نصب، هزینه مقرون به صرفه، جا به جایی آسان و سرعت اجرا، نوع پیش ساخته نیز در موارد بسیاری کاربردهای ویژه خود را دارد. هم چنین نصب و اجرای آلاچیق چادری از نوع پیش ساخته می تواند بسیار سریع و راحت باشد.

در هر صورت توجه به این نکته الزامی است که بهره بردن از افراد متخصص در زمینه مصالح و مشاوره ساخت و ساز انتخاب را برای شما آسان و مطمئن می کند.

برای مطالعه بیشتر:

طراحی ویلا

جکوزی خانگی

بتن اکسپوز رنگی

نرده حفاظ

قیمت آبنمای صخره ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.77 ( 6 نظر)

۱۸ نظر

  1. آلاچیق های موجود در پارک ها که با سیمان درست شده اند چقد استحکام داره ؟ چون دیدم بچه ها خودشون رو ازش آویزون می کنند

  2. انواع آلاچیق برچه اساس دسته بندی می شوند؟

  3. میخواستم در نقطه ای از کوه که ملک شخصی هست آلاچیق شیشه ای جهت سکونت با امکاناتی مثل تخت و غیره قرار بدم تنها چیزی که فکرم رو درگیر کرده چگونه گرم کردن فضای آلاچیق هست امکانش هست راه کاری ارائه بدین

  4. سلام آلاچیق شیشه مانعی برای نصبش نیست چون تقریبا شبیه سوئیت میشه بعدا گیر نمیدن که بگن چرا ساختین و اینا !!

  5. الاچیق در سایز کوچیک با طرح کودکانه هم وجود داره ؟

  6. برای طراحی و اجرای آلاچیق از لحاظ اندازه محدودیتی وجود نداره؟

  7. تهیه ی الاچیق پیش ساخته از نظر هزینه بصرفه تره ؟

  8. سلام برای یه کافه رستوران سنتی به نصب و طراحی آلاچیق نیاز داریم به تعداد نه تا از کجا مشاوره برای رزو بگیرم؟

  9. چقدررر آلاچیق اول قشنگهههه، چقد الاچیق شیشه ای خوبههه، انگار هم تویی هم بیرونننن???

  10. سلام، فرق آلاچیق و آربور رو میشه بگید؟

    • کاربرد آلاچیق و آربور با یکدیگر متفاوت است. آلاچیق در محوطه سازی برای ایجاد فضای استراحت اجرا می شود. اما آربور بیشتر جنبه تزئینی دارد و در ورودی باغ، ویلا و … اجرا می شود.

  11. سلام لطفا شرکت های مجری آلاچیق را معرفی کنید.

  12. سلام
    این متن ایده خوبی در مورد ساخت آلاچیق به من داد
    ممنون اگر لطف کنید شرکت های مجری آلاچیق رو هم به من معرفی کنید ممنون میشم

  13. آلاچیق پیش ساخته راحت و بی دردسر ?