استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

طراحی بیمارستان کودکان

طراحی بیمارستان کودکان
طراحی بیمارستان کودکان

فضاهای درمانی و بیمارستان ها اغلب برای کودکان محیط تنش زا می باشد. از همین رو برای این قشر حساس و آسیب پذیر باید به طراحی بیمارستان کودکان بر اساس روحیات و نیاز های آن ها پرداخت. در طراحی بیمارستان کودکان باید محیطی شاداب و جذاب برای کودکان به وجود آورد تا روحیه آن ها حفظ شده و برداشت مثبتی نسبت به محیط اطراف خود داشته باشند. به همین جهت می توان گفت طراحی بیمارستان کودکان و یک بیمارستان معمولی تفاوت های زیادی دارد. در طراحی دکوراسیون این فضا می توان بیشتر به عناصری پرداخت که حواس کودکان را پرت می کند و آن ها را از ترس دور می کند. در ادامه به نکات مهم و فضاهای مختلف در طراحی بیمارستان کودکان پرداخته می شود.

طراحی بیمارستان کودکان
نمای بیمارستان کودکان

لابی در طراحی بیمارستان کودکان

بیمارستان کودکان باید به گونه ای طراحی شود که پذیرای تمام گروه های سنی کودکان باشد. فضای بیمارستان معمولا یادآور خاطرات تلخ و اضطراب و استرس برای کودکان است از همین رو باید تا جای ممکن حواس آن ها را از بدو ورود به فضای لابی پرت کرد. بر خلاف بیمارستان های دیگر، در طراحی بیمارستان کودکان نباید تنها از رنگ سفید و یا رنگ های سرد مانند آبی و سبز استفاده کرد بلکه باید در کنار آن ها رنگ های شاد و گرم نیز استفاده نمود. در تصویر زیر نمونه ای از استفاده از رنگ های شاد در دیواره های لابی در طراحی بیمارستان کودکان را مشاهده می کنید.

طراحی بیمارستان کودکان
رنگ های متنوع در طراحی لابی بیمارستان
طراحی بیمارستان کودکان
طراحی لابی بیمارستان کودکان

اتاق بستری در طراحی بیمارستان کودکان

اتاق بستری در طراحی بیمارستان کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا جایی است که کودک بیشترین زمان را در آنجا گذرانده و باید فضایی آرامش بخش و جذاب برای کودک باشد. طراحی اتاق بستری می تواند فضایی برای اقامت همراه نیز داشته باشد. در طراحی سقف ها دیواره ها می توان از المان های کودکانه برای جذاب تر کردن فضا برای بچه ها استفاده کرد. این کار در بهتر شدن روحیه کودک و تسریع روند بهبود او نیز تاثیرگذار است.

طراحی بیمارستان کودکان
استفاده از رنگ های شاد در طراحی بیمارستان کودک

گیاهان در طراحی بیمارستان کودکان

یکی از عناصری که تاثیر زیادی در طراحی بیمارستان کودکان دارد، گیاهان هستند. استفاده از سبزینگی رنگ و رویی تازه و زنده به محیط اطراف می بخشد. البته هنگام استفاده از گیاهان باید به این نکته توجه داشته باشید که حشرات را به دور خود جمع نکنند و یا در افراد مستعد به آلرژی، حساسیت ایجاد نکنند. همچنین کاشت درخت هایی صنوبر، کاج، توس، راگوا و یا بوته های گل یاس، بابونه و … در محوطه بیمارستان توصیه نمی شود زیرا به شدت حساسیت زا هستند.

طراحی بیمارستان کودکان
طرح های کودکانه در راهرو های بیمارستان

مبلمان در طراحی بیمارستان کودکان

کودکان مدام در حال کشف و سرکشی به محیط اطرافشان هستند. استفاده از مبلمان سنگین و با متریال خشن در طراحی بیمارستان کودکان توصیه نمی شود. مبلمان باید قابلیت جابه جایی و حرکت آسان توسط کودکان را داشته باشد و فضایی منعطف به وجود آورد. بافت و متریال مبلمان نیز باید نرم و راحت باشد و احساس آرامش را به کودکان انتقال دهد.

طراحی بیمارستان کودکان
مبلمان سبک و راحت در بیمارستان کودکان

نورپردازی در طراحی بیمارستان کودکان

از دیگر نکاتی که برای طراحی بیمارستان کودکان باید در نظر داشت، نورپردازی فضاهای مختلف آن است. در طراحی بیمارستان کودکان استفاده از نور کافی از اهمیت بالایی برخوردار است. فضاها نباید تا حدی پرنور باشند که در طولانی مدت باعث خستگی چشم شود و از طرفی کم نور بودن آن ها نیز محیطی کسالت بار به وجود می آورد.

طراحی بیمارستان کودکان
نوپردازی طبیعی در فضاهای داخلی بیمارستان

رنگ در طراحی بیمارستان کودکان

در فضاهای درمانی معمولا از رنگ های روشن و سرد مانند سفید، آبی روشن یا سبز روشن استفاده می کنند. اما این شرایط برای طراحی محیطی مناسب برای کودکان تفاوت دارد. در طراحی بیمارستان کودکان می توان از رنگ های شاد و در طیف های مختلف استفاده نمود. رنگ های متنوع و شاد در روحیه کودکان تاثیر مثبتی می گذارد و فضای بیمارستان را از حالت رسمی و خشک خارج می کند.

طراحی بیمارستان کودکان
رنگ ها و المان های کودکانه در طراحی بیمارستان کودکان

نما در طراحی بیمارستان کودکان

اولین برخوردی که کودک با بیمارستان دارد، نمای آن است. ظاهر ساختمان نباید به گونه ای باشد که احساس بدی را در کودک به وجود آورد. استفاده از رنگ های روشن و شاد، نمای شفاف و شیشه ای تا حد امکان، استفاده از گیاهان در تراس و نمای ساختمان، نورپردازی نمای ساختمان در شب و دیگر اقدامات این چنینی برای نما در طراحی بیمارستان کودکان توصیه می شوند.

طراحی بیمارستان کودکان
نمای رنگی و جذاب بیمارستان کودکان

نکات طراحی بیمارستان کودکان

از دیگر امکاناتی که در طراحی بیمارستان کودکان باید به آن توجه کرد، طراحی کافی شاپ، اتاق های بازی، فضای سبز  و فضای بازی در محوطه و … می باشد. این گونه فضاها به شاداب تر شدن محیط بیمارستان کمک زیادی کرده و در بهبود روحیه بیماران تاثیر گذار است.

طراحی بیمارستان کودکان
استفاده از فرم درخت در لابی بیمارستان

استفاده از فرم های منحنی و یا فرم های هندسی ترکیبی بعث جذابیت بیشتر فضاها برای کودکان می شود. به عنوان مثال برای درب ها می توان از فرم طاقی به جای یک مستطیل ساده استفاده کرد. طرح های گرد و بدون گوشه حس آزادی و بازیگوشی به کودک القا کرده و او را برای جنب و جوی در محیط و بازی در آن ترغیب می کند.

طراحی بیمارستان کودک

راهرو ها و فضاهای ارتباطی تنها برای مرتبط کردن دو فضا به همدیگر نیستند و می توان با طراحی دکوراسیون این فضاها، آن ها را به فضاهایی برای بازیگوشی کودکان تبدیل کرد. به عنوان مثال می توان از مبلمان سبک، باکس گیاه، دیوار سبز، آکواریوم و … در راهرو ها استفاده کرد.

برای مطالعه بیشتر:

ضوابط طراحی بیمارستان

طراحی داخلی بیمارستان

دکوراسیون مطب دندانپزشکی کوچک

طراحی نمای بیمارستان

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

طراحی مطب دندانپزشکی کودکان

دکوراسیون مطب دندانپزشکی لاکچری

طراحی کابینت مطب دندانپزشکی

دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.62 ( 6 نظر)