استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۵۷
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته
دوربینمداربسته

امروزه دوربین مدار بسته، با تکیه ‌بر قابلیت‌ های فراوان خود، یکی از مقرون به ‌صرفه ترین راه‌ های برقراری امنیت و کاهش جرائم در مکان‌ های مسکونی، اداری و حتی عمومی محسوب می ‌شوند.

طی یک دهه گذشته استفاده از دوربین‌ های نظارتی، پیشرفت چشمگیری داشته است و بسیاری از اماکن دولتی یا خصوصی برای حفظ بیش ‌از پیش امنیت خود اقدام به خرید دوربین‌ های مدار بسته نموده‌ اند.

انواع دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته
دوربین مدار بسته

دسته بندی دوربین مدار بسته به عوامل مختلفی از جمله نوع تکنولوژی، شکل ظاهری و کاربرد متناظر بستگی دارد. در ادامه انواع دسته بندی های مرتبط مورد بررسی قرار گرفته است.

تکنولوژی دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته از سری تجهیزاتی است که متناسب با امکانات و قابلیت به روز، همواره در حال تغییر بوده است. سیستم های آنالوگ، دیجیتال، تحت شبکه و بیسیم از سری تکنولوژی های موجود در بازار هستند که متناسب با نیاز مشتریان قابل استفاده می باشند.

دوربین مدار بسته آنالوگ

نخستین نسل دوربین مدار بسته ، مدل آنالوگ می باشد که به دلیل قیمت پایین و سادگی نصب بسیار محبوب می باشند. با توجه به آنالوگ بودن سیگنال، سرعت سیستم و کیفیت تصاویر پایین می باشد. علاوه بر آن، برای ضبط تصاویر دوربین بایستی به یک دستگاه ضبط کننده دیجیتال ویدیویی (DVR) از طریق کابل کواکسیال متصل باشد. دوربین مداربسته آنالوگ با توجه به تاخیر در انتقال تصاویر و وضوح پایین آن ها برای مکان های پر رفت و آمد و تاریک انتخاب مناسبی نیست.

دوربین مدار بسته تحت شبکه (IP)

دوربین مدار بسته تحت شبکه در نوع دوربین مدار بسته بیسیم و با سیم در بازار موجود و قابل تهیه است. تصاویر به صورت سیگنال های دیجیتال از طریق کابل شبکه به دستگاه NVR منتقل می شوند. بنابراین در مقایسه با سیستم های آنالوگ، سرعت و کیفیت تصاویر دوربین های دیجیتال بیشتر است. علاوه بر موارد فوق، امکان انتقال صدا و تصویر به همراه تشخیص چهره در آن ها وجود دارد.

قیمت دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته بیسیم به دو صورت مجهز و بدون دستگاه کنترل مرکزی قابل استفاده می باشد. در نوع اول تصاویر و اطلاعات ضبط شده به صورت بیسیم به دستگاه کنترل مرکزی ارسال و در هارد دیسک آن ذخیره می شوند. در نوع دوم اطلاعات روی حافظه موجود در خود دستگاه ذخیره می شود.

شکل دوربین مدار بسته

شکل دوربین مدار بسته از عوامل بسیار تعیین کننده برای انتخاب و خرید آن در مکان های مختلف می باشد. متناسب با محل اتصال و زاویه دید دوربینمدار بسته در شکل های دام، بولت، اسپید دام و چشم ماهی قابل تهیه است.

دام

دوربین مدار بسته دام دارای شکل گنبدی رو به پایین با پوشش ۳۶۰ درجه است. این دستگاه دارای قابلیت چرخش و کنترل توسط اپراتور می باشد.

دوربین مدار بسته دام

 

دوربین مدار بسته دام

اسپید دام

دوربین مدار بسته اسپید دام نیز مانند دام دارای قابلیت چرخش و زوم می باشد. علاوه بر آن این دوربین قابل برنامه ریزی است. به طوری که می توان مشخص کرد که در یک زمان معین از مکان مشخص تصویر ثبت کند.

بولت

شکل دوربین مدار بسته بولت به صورت مخروطی با رویه تفنگی می باشد. این دستگاه برای ثبت تصاویر در فواصل دور انتخاب مناسبی هستند. چرا که قابلیت دید در شب نیز داشته و در محیط های تاریک تصاویر واضحی تهیه می کنند. امکان استفاده از دوربینمدار بسته بولت در فضای باز و بسته به صورت ثابت و بدون چرخش وجود دارد.

چشم ماهی

دوربین مدار بسته چشم ماهی دارای دید وسیع ۳۶۰ درجه بوده که با اتصال درون سقف قابلیت ثبت تصاویر زیادی را دارد. بنابراین با خرید این سیستم به تعداد دوربین های کم تری نیاز است.

قوانین استفاده از دوربین مدار بسته

با توجه به نقش بسیار مفید دوربین‌ مدار بسته در کاهش جرائم و افزایش ضریب امنیت محیط‌ های مختلف، استفاده از آن ها نه ‌تنها منع قانونی ندارد، بلکه هر شخصی می‌ تواند با رعایت قوانینی جزئی، به ‌راحتی از آن ها در مکان‌ های موردنظر استفاده کند.

طبق قانون اگر در ملک شخصی دوربینمدار بسته استفاده شود، صاحب ملک موظف است تمامی همسایگان یا افرادی که مرتبا در اطراف ساختمان در رفت ‌و آمد هستند را از وجود آن مطلع سازد که این کار به ‌راحتی با یک یا چند تابلو کوچک امکان ‌پذیر است.

برچسب دوربین مدار بسته

 

برچسب دوربین مدار بسته

همچنین جهت استفاده از دوربین در مشاعات ساختمان مانند راه ‌پله، حیاط و پارکینگ، به تاییدیه کتبی اعضای مجمع ساختمان نیاز است؛ بنابراین تمامی مراحل خرید و اتصال دوربین‌ مداربسته باید زیر نظر مدیر ساختمان انجام گیرد و در واقع مدیر ساختمان باید با توجه به نیاز آپارتمان، تعداد و محل قرارگیری آن ها را تعیین نماید.

در این میان استفاده از دوربین در مکان ‌هایی مانند داخل منزل یا اتاق‌ خواب افراد، که جز محیط‌ های شخصی اطلاق می شوند، از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و بر اساس قوانین مربوطه، شخص یا افرادی که در آن محل رفت ‌و آمد دارند یا زندگی می ‌کنند، باید از این امر مطلع شوند.

محل نصب دوربین مدار بسته

تعداد دوربین استفاده شده در یک ساختمان به نوع، کاربرد و متراژ بستگی دارد. به طوری که ممکن است استفاده از یک دوربین برای پوشش تمامی فضای ساختمان کافی باشد. در حالی که در بعضی دیگر ممکن است چندین دوربین برای برقراری امنیت مورد نیاز باشد. به طور کلی داخل آسانسور، درب ورودی ساخمان، پارکینگ ها، حیاط ساختمان، پشت بام و محوطه جلو ساختمان از مکان های رایج برای استفاده از دوربین مدار بسته می باشند. در ادامه جزئیات مربوط به استفاده از دوربین مدار بسته در هر یک از این مکان ها مورد بررسی قرار گرفته است.

آسانسور

قیمت آسانسور ها به دلیل نوع کاربرد خود، همواره یکی از پر رفت و آمد‌ترین مکان‌ های ساختمان به شمار می‌ روند؛ از همین‌ رو در بسیاری از موارد، مدیران ساختمان به ‌منظور افزایش امنیت ساکنین، خواستار استفاده از دوربین مداربسته در آسانسور ساختمان می باشند.

با توجه به ساختار متفاوت و تحرک فراوان آسانسورها، استفاده از دوربین در آسانسور با دشواری فراوانی همراه است. اتصال دوربین و گیرنده در آسانسور به‌ روش ‌های متفاوتی صورت می‌ گیرد که از جمله آن ‌ها می ‌توان به استفاده از تراول کابل‌ ها (تخت و گرد)، استفاده از فرستنده و گیرنده بی‌ سیم (ترانسمیتر و گیرنده)، استفاده از آنتن وایرلس P2P (Point To Point) و استفاده از دوربین بی سیم تحت شبکه (WIFI)، اشاره کرد.

دوربین مداربسته آسانسور

 

دوربین مداربسته آسانسور

در کنار این روش‌ های گوناگون، می ‌توان با توجه به ابعاد آسانسور، نوع کاربری و مقدار هزینه ‌هایی که برای این کار در نظر گرفته‌ شده، از دوربین‌ های متفاوتی استفاده نمود. برخی از مدل‌ های دور بین مداربسته نسبت به سایر همتایان خود از عملکرد بهتری در آسانسور برخوردارند، که دوربین‌ مدار بسته دام (Dome Camera)، دوربین مدار بسته توکار، سه‌گوش مخصوص آسانسور و مکعبی (Cube CCTV Camera) تنها بخشی از آن‌ ها به شمار می‌ روند.

ورودی های ساختمان

اولین و مهم ترین اولویت، پوشش دادن تمامی ورودی های ساختمان است. از این طریق می توان ورود و خروج افراد و هویت آن ها را به خوبی شناسایی نمود. عموما در ورودی های ساختمان از بالاترین کیفیت دوربین استفاده می شود.

در صورتی امکان ورود از دیوارهای اطراف حیاط ساختمان وجود دشته باشد، لازم است برای پوشش حیاط نیز دوربین در نظر گرفته شود. اگر امکان ورود از ساختمان های اطراف به پشت بام ساختمان وجود داشته باشد، لازم است برای پشت بام یا ورودی آن نیز دوربین در نظر گرفته شود.

خرید دوربین مدار بسته

 

دوربین مدار بسته در ورودی ساختمان

راه پله ها، فضای جلوی درب آسانسور، محوطه لابی ساختمان، اتاق برق، اتاق ژنراتور، فضای جلوی انباری در ساختمان های مسکونی و فضاهای باز داخل خانه (مانند آشپزخانه، پذیرایی و …) دیگر مواردی هستند که در صورت صلاحدید ساکنین ساختمان از دوربین مداربستهدر این مکان ها استفاده می شود.

پارکینگ ها

پارکینگ ها به علت دسترسی آسان، یکی از آسیب پذیر ترین مکان های ساختمان هستند. استفاده از دوربینمدار بسته در پارکینگ با توجه به شکل و تعداد طبقات آن، لازم است به نحوی انجام شود، که ورود و خروج خودروها کاملا مشهود باشد.

خرید دوربین مدار بسته

پس از مشخص شدن موقعیت های مهمی که لازم است تحت پوشش قرار داده شود، نوبت به خرید دوربین مدار بسته می رسد. بدون شک دوربین مهم‌ ترین بخش از اجرای این سیستم حفاظتی و نظارتی می باشد که انواع مختلفی دارن. توجه به نکاتی از قبلی نیاز به تشخیص چهره، دید، اهمیت کیفیت تصویر، ذخیره سازی تصاویر، قابلیت دید در شب، چرخش، برق اضطراری، امنیت شبکه و امکان انتقال تصاویر به گوشی موبایل و کامپیوتر؛ در زمان خرید بسیار اهمیت دارد. چرا که موارد فوق در تعیین قیمت دوربین مدار بسته نقش به سزایی دارند. پس از مشخص شدن نوع و تعداد دوربین، نوبت به خرید سایر تجهیزات وابسته می رسد.

تجهیزات دوربین مدار بسته

پس از مشخص شدن تعداد دوربین ها، دستگاه ضبط مورد نظر انتخاب می شود. معمولا تعداد کانال های دستگاه ضبط را حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد بیشتر از مقدار معمول پیش بینی می کنند. برای مشاهده و ضبط تصاویر ، به یک دستگاه DVR یا دستگاه NVR نیاز است. این دستگاه ها تمام تصاویر ضبط شده را دریافت کرده و به یک مانیتور یا تلویزیون ارسال می کنند. فضای ذخیره سازی (هارد دیسک) این دستگاه ها متفاوت است. که به آن ها اجازه می ‌دهد از چند روز تا چند ماه تصاویر را ذخیره نماید.

تفاوت دستگاه DVR با NVR در این است که دستگاه DVR برای ضبط دوربین مدار بسته آنالوگ کاربرد دارد و دستگاه NVR برای ضبط دوربینمدار بسته تحت شبکه قابل استفاده است.

  • هارد دیسک برای ذخیره
  • منبع تغذیه
  • کابل مخصوص
  • فیش BNC
  • دستگاه DVR یا دستگاه NVR
تجهیزات دوربین مدار بسته

 

تجهیزات جانبی دوربین مدار بسته

اصول اجرای دوربینمدار بسته

هنگام اجرای دوربین مداربسته در یک ساختمان مسکونی یا اداری، رعایت کردن برخی موارد می تواند طول عمر تجهیزات را افزایش دهد. برخی از مهم ترین موارد عبارتند از:

  • هنگام جانمایی دوربین بهتر است زاویه آن به گونه ای باشد که حتی الامکان روبروی نور مستقیم خورشید قرار نداشته باشد. در صورت قرارگیری آن در موقعیت های این چنینی باید از دوربین هایی با تکنولوژی های پیشرفته استفاده نمود، که باعث افزایش قیمت تمام شده دوربین ها و سیستم مداربسته می گردد.
  • فضای جلوی دوربین بهتر است شامل پوشش های مختلف گیاهی یا مصنوعی نباشد، چرا که این پوشش ها میدان و عمق دید آن را کاهش می دهند.
  • در برخی موقعیت ها، استفاده از دوربین مدار بسته در فضایی که در معرض دید همه باشد، می تواند به لحاظ روانی مانع بسیاری از فعالیت های مجرمانه شود. لذا بهتر است از دوربین هایی با ظاهر بزرگ تر استفاده شود و یا دوربین در مکانی مورد استفاده قرار گیرد که در معرض دید باشد.
  • دوربین های بیرونی بهتر است جهت عملکرد مناسب در گرمای تابستان، سرمای زمستان و هوای نامساعد در زیر سایه بان یا برآمدگی های بیرونی ساختمان ها استفاده گردند.
  • برای استفاده از دوربین مدار بسته در فضای بیرونی ساختمان، لازم است دوربین در ارتفاع ۳ متر یا بیشتر نقرار بگیرد تا در دسترس افراد نباشد.
نقشه دوربین مدار بسته ساختمان

 

نقشه دوربین مدار بسته ساختمان

قیمت دوربین مدار بسته

خرید دوربین مدار بسته برای ساختمان متناسب با عوامل مختلفی مانند میزان امنیت مورد نیاز، متراژ محل، بودجه و غیره انجام می شود. علاوه بر دوربین، تجهیزات جانبی دیگری برای ایجاد هماهنگی و عملکرد صحیح آن نیز باید خریداری شود. قیمت دوربین مدار بسته متناسب با قابلیت های مورد نیاز مصرف کننده متفاوت خواهد بود. با توجه به امکان هماهنگی این سیستم با سایر اجزای امنیتی و نظارتی ساختمان، لازم تا این کار توسط افراد متخصص و مجرب انجام شود.

برای مطالعه بیشتر:

ارتفاع نصب دوربین مداربسته

دوربین مدار بسته مخفی

انواع دوربین مدار بسته

دستگاه کنترل تردد

قیمت سیستم هوشمند سازی ساختمان

خانه هوشمند ارزان

سیستم برق هوشمند ساختمان

هوشمند سازی منازل مسکونی

آنتن مرکزی

دزدگیر اماکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: اولین نفر باشید!

۱۵ نظر

  1. دوربین مدار بسته امکان تنظیم سرعت چرخش را دارند؟

  2. شکل دوربین مدار بسته در قیمت آن موثر است؟

  3. ایا استفاده از دوربین مدار بسته در برخی اماکن به مجوز های خاصی نیازمند هست مثلا اجرای دوربین مدار بسته در آسانسور یا در نواحی عمومی

  4. دوربین مدار بسته مخصوص اتاق کودک باید چه ویژگی هایی داشته باشه و کجای اتاق بچه قرار بگیره
    برای خونه ایا میشه دوربین رو طوری کار گذاشت که قابل شناسایی نباشه

  5. حمید حمیدی فارس

    هزینه نصب دوربین مدار بسته آنالوگ چقدره؟

  6. ممنون از معرفی خوب انواع دوربین مدار بسته . لطفا شرکت های ارائه کنند خدمات رو هم معرفی کنین

  7. ابوالفضل کهنمویی

    در مورد دوربین های مدار بسته تحت شبکه (IP) بیشتر توضیح بدید لطفا میدونم که دوربین مدار بسته تحت شبکه در نوع دوربین مدار بسته بیسیم و با سیم در بازار موجوده اما در مورد ویژگی ها و نقاط قوت برتر این مدل دوربین ها واقعا چیزی نمیدونم ، چون میخوام برای مغازه دوربین مداربسته تهیه کنم و نمی دونم چه مدلی مناسب هست میخوام بیشتر در مورد انواع دوربین مدار بسته بدونم که هزینه ای که میکنم چند بار نشه یعنی هی برای تعمیرات یا تعویض اون نباشم ، ممنون میشم در مورد این مدل دوربین ها بیشتر راهنماییم کنید!!

  8. هر نوع دوربین مداربستە ی میتونە در فضای اسانسور نصب بشه یا دوربین مخصوص خودش رو میخواد ؟

  9. برای نصب دوربین مدار بسته هر کس و در هر کجا که دلش بخواد میتونه این کار رو بکنه و اصلا برای این کار از همسایه ها یا ادارات پلیس یا هر کس دیگه ای هیچ اجازه ای صورت نمی گیره و به راحتی و به هر تعدادی هر کسی میتونه دوربین مدار بسته برای منزل یا مغازه یا فروشگاه یا … نصب کنه!

  10. سلام نصب کدوم مدل دوربین مدار بسته و در کدوم قسمت از ساختمان نیاز به مجوز نداره؟؟؟

  11. دوربین مداربسته قیمت مناسب چی معرفی میکنید؟

  12. دوربین مداربسته برای منزل مسکونی چه تعداد لازمه؟ برای این که تمام قسمت هارو پوشش بده و نقطه کور نداشته باشه