استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۵۷
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

اصول نورپردازی نمای ساختمان

اصول نورپردازی نمای ساختمان
اصول نورپردازی نمای ساختمان

رعایت اصول نورپردازی نمای ساختمان و برقراری هارمونی میان روشنایی، نورپردازی و معماری، موجب افزایش زیبایی بصری بنا در شب و رضایت رهگذران می شود. نورپردازی نمای آپارتمان ها و ساختمان ها جزئی اساسی از معماری شهری شناخته شده و تنها جنبه ‌ای از ساختمان است که در تاریکی به چشم می‌ آید. همچنین از آنجا که سیستم نورپردازی برای سال ها باقی می ماند، رعایت اصول نورپردازی نما و پرهیز از ایجاد آلودگی نوری، بسیار مهم است.

طراح نورپردازی پیش از اتمام طراحی باید مطمئن شود که تمام مقررات و اصول نورپردازی نما رعایت شده اند. توجه به اصول نورپردازی نما تنها شامل ساختمان های مسکونی نمی شود. بلکه برای نورپردازی تمام ساختمان ها با کاربری های مختلف از جمله اداری، مراکز خرید، بانک ها، رستوران ها و هتل ها نیز باید اصول نورپردازی نما را رعایت نمود. در این مطلب، به بررسی برخی از مهم ترین مقررات و اصول نورپردازی نمای ساختمان خواهیم پرداخت.

نورپردازی نما

رعایت اصول نورپردازی نما طبق نظر طراح

طراحی و پیشبرد پروژه نورپردازی نما باید طبق اصول نورپردازی نمای ساختمان و تحت نظارت طراح نورپردازی صورت بگیرد. برای پرهیز از بروز مشکلات، باید مالک پروژه، معمار نما و مجریان پروژه با طراح نورپردازی در ارتباط بوده و نظرات خود را اعلام نمایند. زیرا گاهی اوقات، برخی مسائل فنی و یا به کار بردن برخی مصالح می تواند تاثیر مستقیمی در نتیجه اجرای نورپردازی بگذارند. به عنوان مثال، استفاده از سنگ های قیمتی مانند مرمر و گرانیت در نمای ساختمان ها جلوه بسیار زیبایی دارد. اما ممکن است اثر مطلوبی در نتیجه نورپردازی نگذارند.

همچنین لازم است که طراح از مقصود و طرح نهایی مدنظر کارفرما یا مالک پروژه اطلاع داشته باشد. در مرحله طراحی نیز لازم است تا بودجه تخصیص داده شده به نورپردازی نمای ساختمان اعلام گردد. در این صورت، طراح از محدودیت های مالی پروژه هم در طراحی و هم در تجهیزات نورپردازی اطلاع خواهد داشت.

اصول نورپردازی نمای ساختمان
اصول نورپردازی نما

انتخاب چراغ مناسب طبق اصول نورپردازی نما

برای نورپردازی نمای ساختمان ها، تجهیزات و چراغ ها بسیار متنوعی با ویژگی ها و کاربردهای منحصر بفرد وجود دارد. انتخاب چراغ مناسب، طبق اصول نورپردازی نمای ساختمان ، تاثیر بسیاری در جلوه و نتیجه طراحی نورپردازی نمای ساختمان دارد. برای روشنایی نما بسته به جزئیات و سبک معماری و همچنین طراحی نورپردازی نمای ساختمان از وال واشر، جت لایت، نور مخفی، چراغ خطی، نئون فلکسی و ریسه استفاده می شود. اغلب این منابع نوری از LED تشکیل شده اند. برخی از این LED ها، از نوع SMD و برخی نیز از نوع COB هستند. در حالت کلی، قیمت منابع نوری شامل COB، SMD و LED به ترتیب از راست به چپ، کاهش می یابد. یعنی چراغ های COB از گران قیمت ترین منابع نوری نما محسوب می شوند. از نظر مصرف انرژی نیز چراغ های SMD، کمترین مصرف انرژی را در میان سایر منابع دارند.

اصول و نحوه کاربرد چراغ ها در نورپردازی نما

پس از آشنایی با انواع منابع نوری و چراغ های مناسب روشنایی نمای ساختمان ها، اطلاع از نحوه صحیح کاربرد آن ها نیز ضروری است. چراغ‌ های نمای ساختمان، به عنوان مهم ترین بخش نورپردازی، تأثیر بسزایی بر فضای اطراف گذاشته و به ساختمان، هویتی یکتا می خشند. اما انتخاب درست نوع چراغ با توجه به اصول نورپردازی نمای ساختمان، کاربرد و معماری قسمت مورد نظر نما و همچنین ویژگی های خود منبع نور، اهمیت قابل توجهی در نمایش نهایی نورپردازی بنا دارد.

برای ساختمان هایی که معماری نمای آن ها به سبک رومی و کلاسیک طراحی شده است، اغلب از جت لایت ها برای روشنایی ستون ها، از وال واشر برای پخش نور بر سطح دیوار تا ارتفاع کم و نورمخفی اطراف طاق ها استفاده می شود. زیرا جت لایت ها دارای قدرت پرتاب نور به صورت مترمرکز و ارتفاع زیاد هستند. اما وال واشر ها که از کنار هم قرار گرفتن چند LED تشکیل شده اند، پخش نور زیادی داشته اما ارتفاع نسبتا کمی را (در حدود ۲ الی ۳ متر) می توانند روشن کنند. برای ایجاد نورمخفی در طاق ها و فضاهای انحنادار نیز از ریسه های LED، SMD و یا نئون فلکسی ها استفاده می شود.

اصول نورپردازی نما
اصول نورپردازی نما رومی

در ساختمان هایی که معماری و سبک مدرنی دارند، علاوه بر منابع نوری نظیر جت لایت، وال واشر و ریسه، استفاده از چراغ خطی نیز محبوبیت بسیاری دارد. نوع LED به کار رفته در چراغ های خطی می تواند از نوع LED ساده یا SMD باشد. به طور معمول برای نورپردازی نمای ساختمان از چراغ های خطی دارای دیفیوزر استفاده می شود. دیفیوزرها باعث پخش ملایم تر نور شده و ظاهری یکدست دارند. علاوه بر اهمیت نحوه چیدمان چراغ ها، چگونگی تاثیر پرتوهای نورپردازی در دید و منظر نیز اهمیت بسیاری دارد.

اصول نورپردازی نمای ساختمان
اصول نورپردازی نمای ساختمان مدرن

درجه حفاظت محیطی چراغ های نمای ساختمان

نکته مهمی که در هنگام انتخاب چراغ های مناسب نمای ساختمان وجود دارد، توجه به مشخصه درجه حفاظتی محیطی (IP) آن چراغ است. طبق مقررات و اصول نورپردازی نما ، چراغ هایی که در نمای ساختمان ها نصب می شوند، باید دارای درجه حفاظتی محیطی حداقل IP65 باشند. درجه حفاظتی محیطی IP65 به این معنا است که چراغ موردنظر در برابر آب، رطوبت و گرد و غبار مقاومت خوبی دارد. هرچه شماره درجه حفاظت محیطی بیشتر از ۶۵ باشد، میزان محافظت و مقاومت در برابر شرایط جوی و محیطی بالاتر خواهد بود.

برای مطالعه بیشتر:

۱۰ مدل پرطرفدار نورپردازی نمای رومی

انواع نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان مدرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می دهید؟

امتیاز کاربران: 4.7 ( 1 نظر)