استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۵۷
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

۱۰ مدل پرطرفدار نورپردازی نمای رومی

مدل های نورپردازی نما رومی
مدل های نورپردازی نما رومی

شهر تهران و بسیاری از کلان شهرهای ایران پر شده از نماهای رومی و منصفانه نیست شکوه این نماها به طول روز محدود شود. تفاوتی ندارد سازه‌ی مسکونی داشته باشید یا تجاری، ویلا باشد یا آپارتمان، در هر صورت حیات شبانه‌ی سازه‌ی شما وابسته به نور است. سبک نماهای رومی خواه ناخواه نشان از فراوانی و قدرت دارد. نمایی با سر ستون های شگفت انگیز ، طاق های مشابه طاق نصرت که نشان از اقتدار دارد و تقارن و توازن دقیق بنا که شاخصه‌ی سازه‌های کلاسیک است. نورپردازی سبک نماهای رومی به همین ویژگی‌ها وابسته است. مدل‌هایی که طراحان برای نورپردازی نما در نظر میگیرند باید از نماهای رومی که شب دلگیر مخوف است سازه‌هایی با هویت بصری تازه‌ای خلق کند و در عین حال با محیط اطراف هماهنگ باشد. در ادامه دست گذاشتیم روی اجزای سبک رومی. سر ستون‌ها، طاق‌ها، بافت سنگی نما و بسیاری از المان‌های دیگر که قرار است نور و سایه جلوه‌ای تازه به آن‌ها بدهد.

نورپردازی نما

نور متمرکز بر سر ستون‌ها
نور متمرکز بر سر ستون‌ها

۱ – نور متمرکز بر سر ستون‌ها

جزئیات کار شده روی سر ستون‌ها و تناسب و زیباییش هر طراحی را وسوسه میکند که تمرکز نور را روی سر سرتون‌ها نگه دارد. طراحی این نورپردازی متمرکز بر سرستون‌ها و با درجه‌ی کمتر طاق و سقف نور مخفی کار شده و نورپردازی پایین ستون‌ها نیز فراموش نشده. نورپردازی در این مدل بر ابتدا و انتهای ستون‌ها متمرکز است و کمتر به تزئینات طاق و دیوارها توجه شده است.

  • طیف نور گرم
  • تمرکز بر گچبری‌های سرستون‌ها
  • تمرکز بر تزئینات طاق سبک رومی
نورپردازی یخی
نورپردازی یخی

۲ – نورپردازی یخی

اولین المانی که جلب توجه میکند نور سرد است. قرار بوده این بنا در شب بیشترین درخشش را داشته باشد. روی تمام بخش‌های سقف نورپردازی شده است و بیشترین نور از سقف به سازه می‌تابد و پلکان ها به عنوان بخش هایی که قرار نیست جلب توجه کند در سایه مانده. نورپردازی به صورت عمودی است در واقع پخش نور روی دیوارهای ها انجام نشده و بخش هایی از سازه در سایه مانده اما تلاش شده بنا با نورهای عمودی بیشترین درخشش را در طول شب داشته باشد. شب داشته باشد. خلاصه ویژگی‌های این بنا:

  • نور با درجه رنگی سرد
  • تابش نور به صورت پخش
  • درخشش بالای نور و سایه‌ها کم
خطوط نور دقیق و سایه ها
خطوط نور دقیق و سایه ها

۳ – خطوط نور دقیق و سایه ها

خطوط  نور دقیق و صاف برای مشخص کردن مرز بندی پیکره ی سازه کار شده و یکی از ایده‌های جذاب برای سازه‌هایی مانند هتل ها و یا مهمانسراها یا سازه های مسکونی است که در عین حفظ اهداف کاربر حس دراماتیک به سازه القا میکند. بیش از هر چیز مرزهای سازه مشخص شده و شب به قدر کافی جلوه گر است اما تلاشی برای به رخ کشیدن تزئینات نشده. نوعی ابهام در سازه باقی مانده در عین حال که شدت نور خودنمایی میکند و چشمگیر است:

  • نور پردازی خطی
  • ایجاد سایه های و مرزهای روشنایی
  • ایجاد حس ارتفاع در سازه
 ایجاد عمق با نور و سایه
ایجاد عمق با نور و سایه

۴ – ایجاد عمق با نور و سایه

در بعضی موارد نماهای سبک رومی جزئیات خیره کننده ای دارد. نمای سازه دارای پیچیدگی‌های متعددی است و نمایی سه بعدی خلق می کند. در این مدل نورپردازی تلاش شده هویت طرح به عنوان نمایی سه بعدی حفظ شود. در واقع نور هم راستای طراحی سازه، عمق سازه را نمایان میکند و به جای آنکه  به فکر درخشش نمای سازه در شب باشد و اصرار داشته باشد که جلوه ی طرح ها و تزئینات حتما در شب پر نور باشد، تصمیم طراح بر این بوده که هویت شبانه‌ی تازه‌ای برای بنا خلق کند.

  • عدم تمرکز بر سرستون‌ها
  • نورپردازی طاق طبقات
  • تمرکز بر عمق با نور و سایه
پخش نور به دیوارها
پخش نور به دیوارها

۵ – پخش نور به دیوارها

توجه به گچبری های سقف و بالای دیوارها و سایه انداختن به پنجره و درب ها ایده ای برای ساختمان کم طبقه تا جزئیات هنرهای اجرا شده روی روی سقف و ستون دیده شود و دیوارها بلند و شکوه‌مند جلوه کند. زاویه نورپردازی در این دیوارها زیاد است و نور با فاصله می‌تابد. پخش نور نسبتا یکنواخت است.

  • نورپردازی کامل کتیبه‌ها و سرستون
  • پخش نسبتا یکنواخت نور روی دیوارها و سرستون
  • استفاده از نور گرم برای نورپردازی
ستون های ضد نور!
ستون های ضد نور!

۶ – ستون های ضد نور!

یکی از تکنیک های محبوب در نورپردازی، تکنیک سیلوئت یا ضد نور است. قرار است منبع نور پشت سوژه قرار داشته باشد تا سایه‌ای از سوژه دیده شود. به نوعی در طراحی در این نورپردازی به جای تاباندن نور به ستون‌ها منبع نور را پشت ستون قرار داده‌اند و ستون‌ها سایه افتاده است. در این مدل از نورپردازی قرار نیست جلال و هیبت سر سرتون‌ها خود نمایی کند یا سازه از نور شدید سازه از دوردست دیده شود بلکه تلاش شده هویت سازه را راز آلود و دراماتیک نگه دارد.

  • استفاده از تکنیک سیلوئت
  • عدم تمرکز بر طاق و کتیبه‌ها
  • نورپردازی پایین به بالا برای بخش پایین ساختمان برای ایجاد حریم ایمن روشن
تمرکز نور بر طاق نصرت
تمرکز نور بر طاق نصرت

۷ – تمرکز نور بر طاق نصرت

سبک رومی به طاق نصرت یا طاق پیروزی شهره است و یادآور معماری قرن هایی که سازه ها  به افتخار پیروزی امپراتوری ها بنا می شدند و نشان از فراوانی و شکوه دارد. نورپردازی شبانه در سبک رومی میتواند بر طاق پنجره ها متمرکز شود. نورهای مخفی بی آنکه خود نمایی کنند هویت پیروزمندانه و اطمینان بخش سازه را به تصویر می کشند.

  • نورپردازی طاق پنجره‌ها
  • نورپردازی با تم رنگ سرد
باریکه‌ی نورهای گرم یادآور مشعل‌های روشن
باریکه‌ی نورهای گرم یادآور مشعل‌های روشن

۸ – باریکه‌ی نورهای گرم یادآور مشعل‌های روشن

نور گرم یادآور مشعل و آتش است. سازه های کلاسیک رومی با مشعل هایی از آتش روشن میشدند و عجیب نیست که انتخاب بعضی معماران نورپردازی گرم با نورهایی مشابه آتشدان های قدیم باشد. شدت نورها نیز مشابه مشعل های فروزان سبک رومی تنظیم شده است. نور به میانه ی ستون ها و دیوار ها برخورد کرده و بالا و پایین سایه انداخته است. نورپردازی به گونه ای طراحی شده که اگر چراغ های داخلی ساختمان خاموش باشد به معنای خاموشی ساکنین این سازه است و این خاموشی خود را در نمای ساختمان هم نشان میدهد.

  • رنگ گرم نورپردازی نما
  • پخش نور یکنواخت
  • نورپردازی سیلوئت
پخش نور در کتیبه ی دیواها
پخش نور در کتیبه ی دیواها

۹ – پخش نور در کتیبه ی دیواها

سازه اگر منحنی شکل باشد، نگه داشتن ساختار خطوط موازی در مسیر انحناها، زیبایی سازه را دو چندان میکند. در این طرح، اصراری به دیده شدن شکوه تزئینات نیست و تلاش شده پیکره ی دایره ای شکل ساختمان حفظ شود. زیبایی فضای سبز پایین دیوار ها فراموش نشده و نور با زاویه بسته متمرکز بر درخچه های پای دیوار ها به دقت کار شده است. خطوط عمودی و نور از پایین  به بالا و از بالا به پایین به صورت پخش تابیده می شود و سایه ایجاد میکند.

  • نورپردازی با زاویه بسته برای فضای سبز
  • نورپردازی محدود دیواره‌ها و کتیبه‌ها
تابش نور از پایین
تابش نور از پایین

۱۰ – تابش نور از پایین

یکی از تکنیک های پر طرفدار نورپردازی نصب نور از پایین به بالاست. این تکنیک هویتی منحصر به فرد به سازه می بخشد. در واقع به جای آنکه خطوط سازه مشخص شود یا تزئینات نورانی شود و کتیبه به چشم آید دیوار ها با دسته ای از نور پخش از پایین به بالا نورپردازی شده اند. به این ترتیب نور از پایه های ساختمان به سمت بالا حرکت میکند تا به طبقه ی دوم رسد. نور از پایین ستون های طبقه دوم به بالا پرتاب می شود و سازه به این شکل هویت بصری بالا رونده ای پیدا میکند.

  • عدم یکنواختی پخش نور
  • استفاده از نور پایین به بالا

خلاصه‌ای از ۱۰ مدل نورپردازی سبک رومی نما

کاربرد سازه در تعیین مدل طراحی تعیین کننده است. هتل‌های مرتفع و مهمانخانه‌ها امکان ایجاد مدل های ضد نور را خواهد داد. بناهای مسکونی به نورپردازی کامل طبقه‌ی اول برای ایجاد امنیت در اطراف ساختمان نیاز دارد تا دوبین‌های مدار بسته امکان تصویر برداری بهتری داشته باشند. سبک رومی در بسیاری از موارد طراحان را به نورپردازی سر ستون‌ها و کتیبه‌ها سوق می‌دهد. نورپردازی پخش یکنواخت برای بناهای ویلایی که نیازمند درخشش بیشتر در شب هستند و نورپردازی طیف رنگ‌های گرم حس قدیمی نور مشعل را به سازه‌های سبک رومی می‌دهند. ایده‌های مدل‌های نورپردازی سبک رومی به کاربرد و هویت بصری سازه و هماهنگی با شرایط منطقه و الزامات وابسته است.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: اولین نفر باشید!