استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۵۷
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

انواع نورپردازی نمای ساختمان

انواع نورپردازی نمای ساختمان
انواع نورپردازی نمای ساختمان

امروزه به کار بردن انواع نورپردازی نمای ساختمان در معماری شهری، یکی از راه های بسیار موثر در افزایش جذابیت بصری ساختمان ها و شهرها است. طراحی و اجرای نورپردازی نمای مناسب، می‌ تواند جزئیات و ویژگی‌ های منحصر به فرد معماری ساختمان را نشان دهد. معماران با بهره گیری از انواع نورپردازی نمای ساختمان ، شیوه ها و تجهیزات مختلف، جلوه ای خیره کننده و متمایز به بنا ها می بخشند. چرا که هر ساختمانی باید با توجه به مواردی از جمله کاربری ساختمان (اعم از تجاری، مسکونی و اداری) با اصول نورپردازی منحصر به فرد خود طراحی شود. در انتخاب نوع نورپردازی مناسب برای نمای ساختمان، به عوامل متعددی از جمله سبک معماری بنا، متراژ نما، میزان بودجه و سلیقه مالک بستگی دارد.

در این مقاله، به بررسی انواع نورپردازی نمای ساختمان ها، کاربرد و تاثیرات آن ها خواهیم پرداخت. هر یک از انواع نورپردازی نمای ساختمان به روش مستقیم، خطی، هوشمند و تاکیدی تاثیر خاصی بر فضا و شکل نمای ساختمان می گذارند. مطالعه و آشنایی افراد با انواع شیوه های نورپردازی نما، نگاهی عمیق و کامل برای انتخاب بهینه شیوه مناسب نورپردازی نمای ساختمان به آنان می دهد.

نورپردازی نما

انواع نورپردازی نمای ساختمان
انواع نورپردازی نمای ساختمان

انواع نورپردازی نمای ساختمان به شیوه خطی

نورپردازی خطی از جدیدترین انواع نورپردازی نمای ساختمان به شمار می آید. از این شیوه به جهت نشان دادن و مشخص کردن مسیرها، مرزها و همچنین تاکید بر خطوط نما استفاده می ‌شود. در نورپردازی خطی نما، در لبه های بالایی یا پایین برخی نماها، از خطوط نوری افقی استفاده شده تا جلوه بصری و ساختار افقی ساختمان بیشتر نمایان شود.

برای اجرای انواع نورپردازی نمای ساختمان به شیوه خطی از جت لایت ها، فیبرهای نوری، ریسه ها، لامپ های تیوبی‌ LED و همچنین چراغ خطی استفاده می ‌شود. برخی از این تجهیزات مانند فیبر نوری یا نورخطی های سیلیکونی انعطاف ‌پذیر بوده و به راحتی برای روشنایی فرم ‌‌های مختلف معماری نصب می شوند.

انواع نورپردازی نمای ساختمان
انواع نورپردازی نمای ساختمان به شیوه خطی

نورپردازی هوشمند، از انواع نورپردازی نمای ساختمان

امروزه یکی از پرطرفدارترین انواع نورپردازی نمای ساختمان ، نورپردازی هوشمند نما است. نورپردازی هوشمند نمای ساختمان، فراتر از یه روشنایی ساده بوده و جلوه ای پویا و چشم نواز به بنا می بخشد. این فناوری نوین، برای ساختمان های دارای کاربری های مختلف مانند ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی و ویلاها کاربرد دارد. همچنین علاوه بر نمایی زیبا و به روز، مزایای متعددی از نظر کارایی و صرفه جویی در انرژی به همراه دارد. در این شیوه، با استفاده از لامپ های LED و سیستم های کنترل هوشمند، امکان اجرای نورپردازی های خلاقانه و متنوع فراهم می شود.

با کنترل هوشمند روشنایی نما از راه دور، می توان شدت نور، روشن و خاموش نمودن چراغ های نما و سبک نورپردازی را در زمان های مختلف روز تنظیم کرد. از مهم ترین مزایای انواع نورپردازی نمای ساختمان هوشمند، کاهش چشمگیر مصرف انرژی در مقایسه با روش های سنتی نورپردازی است. زیرا می توان بسته به میزان مصرف انرژی در طول شبانه روز، روشنایی لامپ ها را تغییر داد. با استفاده از لامپ های LED با نورهای RGB امکان ایجاد طیف گسترده ای از رنگ ها و جلوه های بصری را فراهم کرد.

انواع نورپردازی نمای ساختمان
نورپردازی هوشمند، از انواع نورپردازی نمای ساختمان

انواع نورپردازی نمای ساختمان تاکیدی

یکی از زیباترین و خاص ترین انواع نورپردازی نمای ساختمان ، نورپردازی تاکیدی است. در این روش، با استفاده از نورهای قوی و متمرکز مانند جت لایت ها، برای برجسته کردن ویژگی ‌های معماری یا جزئیات خاص نمای ساختمان به کار می‌ رود. هدف اصلی از نورپردازی تاکیدی نما، ایجاد تاثیر چشم ‌گیر و خیره کننده برای قسمت های منتخب نمای ساختمان است. این روش نورپردازی نما نقش ماندگاری در ذهن بیننده بر جای می‌ گذارد. ستون ها، نگاره ها، پنجره ‌ها و بالکن ‌ها از جمله نقاطی هستند که با نور تاباندن و تاکید بیشتر بر روی آن ها، یک هارمونی کلی از نمای ساختمان به نمایش در می‌ آید. برای ساختمان های دارای نمای کلاسیک و یا ساختمان های نما رومی، بهتر است از انواع نورپردازی نمای ساختمان تاکیدی استفاده شود.

انواع نورپردازی نمای ساختمان
انواع نورپردازی نمای ساختمان تاکیدی

انواع نورپردازی نمای ساختمان مستقیم و یکپارچه

یکی از ساده ترین انواع نورپردازی نمای ساختمان ، نورپردازی مستقیم است. در این روش، نور به طور مستقیم و یکپارچه به سطح نمای ساختمان تابانده می ‌شود. نورپردازی مستقیم، به طور معمول با استفاده از لامپ ها یا چراغ ‌هایی که به صورت مستقیم از یک نقطه در مجاورت نمای ساختمان نگاشته می‌ شوند، انجام می گیرد. از نورپردازی مستقیم برای بیان ویژگی ‌های اصلی و ساده نمای ساختمان، مانند خطوط معماری، استفاده می ‌شود. برای نورپردازی نمای ساختمان هایی که دارای طراحی مدرن هستند و یا فضاهای صاف مانند دیوارها، اغلب از شیوه نورپردازی مستقیم و یکپارچه استفاده می شود.

انواع نورپردازی نمای ساختمان
انواع نورپردازی نمای ساختمان مستقیم و یکپارچه

مزایا و معایب انواع نورپردازی نمای ساختمان

استفاده از انواع نورپردازی نمای ساختمان ، نقش مهمی در زیبایی و جذابیت بصری نما، ارتقا امنیت و همچنین هویت بخشی به بنا ایفا می کند. با در نظر گرفتن مزایا و معایب هر روش، می توان بهترین گزینه را برای نورپردازی نمای ساختمان انتخاب کرده و به زیبایی، امنیت و کارایی آن افزود.

همان طور که گفته شد، به کمک انواع نورپردازی نمای ساختمان ، جزئیات و خطوط معماری و همچنین ساختارهای مختلف نما به شکل بهتری برجسته شده و به نمایش در می آید. اما استفاده از انواع نورپردازی نمای ساختمان ، تنها به زیبایی نمای ساختمان ها محدود نمی شود. بلکه روشنایی نمای ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری، به منظور افزایش امنیت شهروندان برای تردد در شبانه ‌روز نیز حیاتی است.

به همان میزان که طراحی و اجرای اصولی نورپردازی نمای ساختمان به زیبایی آن می افزاید، عدم اجرای صحیح نورپردازی می تواند باعث آلودگی نوری و مزاحمت برای همسایگان شود. با توجه به هزینه اجرای نورپردازی نما، پیشنهاد می شود که طراحی و اجرای آن را به متخصصان نورپردازی سپرده شود.

برای مطالعه بیشتر:

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان

۱۰ ترند نورپردازی داخلی ۲۰۲۴

نورپردازی نما مدرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 1 نظر)