استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

آشنایی با سیستم لوله کشی جکوزی

لوله کشی جکوزی
لوله کشی جکوزی

امروزه به دلیل رواج استفاده از جکوزی در خانه ها و ویلاها، آشنایی با سیستم لوله کشی جکوزی از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. در گذشته، جکوزی ها کاربرد درمانی داشته و اغلب در مراکز درمانی و یا سالن های عمومی استخر از آن ها استفاده می شده است. اما اکنون علاوه بر جنبه درمانی، جکوزی ها یکی از امکانات تفریحی ویلاها و هتل ها نیز شناخته شده و تکمیل کننده دکوراسیون یک حمام لاکچری می باشند.

افرادی که قصد خرید جکوزی دارند، می خواهند بدانند که نحوه اجرای لوله کشی جکوزی خانگی به چه صورت است. آیا برای اجرای لوله کشی جکوزی خانگی ، به متخصصان و تکنسین های ماهر نیاز است یا خود فرد می تواند آن را انجام دهد؟ نحوه لوله کشی جکوزی خانگی ، بسته به آن که جکوزی پیش ساخته باشد و یا دست ساز، متفاوت خواهد بود. در این مقاله به بررسی نحوه اجرای لوله کشی جکوزی پرداخته و نکات مهمی که باید درباره آن بدانید را شرح خواهیم داد.

لوله کشی وان جکوزی

اساس عملکرد جکوزی و تفاوت آن با یک وان ساده حمام، چرخه ی مکش آب، فیلتراسیون و پمپاژ آن به درون جکوزی است. تمام مزایا و فوایدی که جکوزی برای سلامتی و آرامش جسم و روح دارد، به دلیل برخورد با فشار آب گرم به سطح بدن است. لوله کشی وان جکوزی شامل مسیر گردش آب درون جکوزی می باشد. وجود هرگونه خطا و نقص در سیستم لوله کشی جکوزی ، موجب اختلال در عملکرد کلی آن می شود. به همین دلیل توصیه می شود که نصب و نحوه اجرای لوله کشی جکوزی توسط متخصصان و تکنسین های ماهر و مجرب انجام شود.

سیستم لوله کشی جکوزی به طور کلی شامل پمپ جکوزی، سیستم تصفیه آب (اسکیمرها)، جت ها، سیستم گرمایشی (هیتر)، لوله کشی آب شهری و لوله کشی فاضلاب جهت تخلیه آب می باشد. برخی از جکوزی ها نیز دارای لوله هایی جهت دمیدن هوا به درون آب برای افزایش تاثیر خاصیت ماساژ هستند.

نحوه لوله کشی جکوزی خانگی
جکوزی خانگی

نحوه لوله کشی جکوزی خانگی آماده

اغلب جکوزی های موجود در بازار، بصورت پیش ساخته و آماده فروش می باشند. در خانه هایی که امروزه ساخته می شوند، مهندسان مسیر تاسیسات و لوله کشی را با درنظر گرفتن محل نصب لوله کشی وان جکوزی ، طراحی می کنند. سیستم لوله کشی جکوزی های پیش ساخته بسیار ساده بوده و نصب آسانی دارند. زیرا تمام لوله کشی های میان اجزا و سیستم های مختلف، درون آن تعبیه شده است. برای نصب لوله کشی وان جکوزی آماده تنها نیاز است تا جکوزی را به سیستم لوله کشی آب شهری و لوله کشی فاضلاب متصل نمود. اما همین لوله کشی به ظاهر آسان نیز لازم است توسط نصاب مورد تایید برند جکوزی انجام شود تا از رخداد هرگونه خطا جلوگیری شود.

نحوه اجرای لوله کشی جکوزی
نحوه اجرای لوله کشی جکوزی

نحوه لوله کشی وان جکوزی دست ساز

در برخی شرایط، افراد ترجیح می دهند به جای خرید جکوزی آماده، جکوزی مورد نظر خود را بسازند. ساخت جکوزی بیشتر در حیاط یا حمام خانه های ویلایی و بزرگ مرسوم است. به عنوان مثال اغلب ویلاهای مناطق شمالی کشور برای فراهم کردن تجربه اقامتی لذت بخش، یک جکوزی نیز در کنار استخر می سازند.

نحوه لوله کشی وان جکوزی های دست ساز، نسبت به طرز لوله کشی جکوزی های آماده، فرایند پیچیده تری دارد. زیرا در هنگام ساخت جکوزی، تمام تاسیسات و لوله کشی های آن باید توسط مهندسان و سازندگان، طراحی و تعبیه شوند. در سیستم لوله کشی جکوزی علاوه بر نحوه اتصال و سایز لوله های جکوزی ، محل قرار گیری جت ها، اسکیمر و هیتر جکوزی نیز حائز اهمیت هستند. برخی افراد تاسیسات و طرز لوله کشی جکوزی و استخر را مشترک قرار می دهند؛ اما بهتر است که سیستم لوله کشی جکوزی با سیستم لوله کشی استخر، جدا از یکدیگر باشند.

نحوه لوله کشی وان جکوزی
نحوه لوله کشی وان جکوزی دست ساز

ترتیب اجزا سیستم لوله کشی جکوزی

آب، پیوسته درون لوله های جکوزی در حال گردش است. همان طور که قبلا گفتیم، اجزا اصلی سیستم لوله کشی جکوزی شامل لوله کشی آب شهری، پمپ، سیستم فیلتراسیون، سیستم گرمایشی، سیستم ماساژ (شامل جت ها) و لوله کشی فاضلاب می باشد. در ادامه، به بررسی هرکدام از این اجزا تشکیل دهنده سیستم لوله کشی جکوزی می پردازیم.

سیستم لوله کشی جکوزی
ترتیب اجزا سیستم لوله کشی جکوزی

سیستم لوله کشی آب شهری

اولین مرحله از گردش آب درون سیستم لوله کشی جکوزی ، پر شدن جکوزی است. با اتصال جکوزی به سیستم لوله کشی آب شهری، می توان جکوزی را پر از آب کرد. نحوه لوله کشی جکوزی خانگی به شکلی است که برای آن که تاسیسات جکوزی مانند پمپ به خوبی کار کنند، باید سطح آب درون آن به مقدار مشخصی برسد. برخی از جکوزی ها مجهز به سنسور سطح سنج آب هستند. در نتیجه هرگاه سطح آب به حد مشخص شده برسد، آب ورودی قطع می شود. اما اگر به دلیل کم بودن فشار آب، سطح آب درون جکوزی به حد لازم نرسد، برای جلوگیری از آسیب دیدگی موتور و پمپ جکوزی، جکوزی روشن نمی شود.

پمپ و سیستم مکش آب در لوله کشی جکوزی خانگی

همان طور که گفتیم، آب درون جکوزی، مدام در حال چرخش است. برخی تصور می کنند که آب درون جکوزی پس از آب گیری ساکن باقی می ماند. همچنین از سوی دیگر این تصور نیز وجود دارد که آب داخل جکوزی، در حین استفاده، دائما تخلیه شده و مصرف آب بسیار بالایی دارد. اما هر دوی این تصورات اشتباه هستند. زیرا پس از آن که جکوزی پر از آب می شود، از ورود آب مصرفی بیشتر جلوگیری می شود. در طول مدت استفاده از جکوزی، آب درون وان، وارد سیستم لوله کشی جکوزی شده و دوباره به درون جکوزی پمپاژ می شود.

طرز لوله کشی جکوزی به این شکل است که آب از طریق دریچه های تعبیه شده بر دیواره جکوزی (خط مکش)، به داخل لوله ها مکیده می شود. مکش آب به داخل لوله کشی وان جکوزی ، توسط پمپ جکوزی صورت می گیرد. همچنین پمپ، وظیفه تامین انرژی برای عبور آب از سیستم های تصفیه و گرمایش و پمپاژ پرفشار آن به درون جکوزی را نیز برعهده دارند. به طور استاندارد هر نیم ساعت، آب درون جکوزی تعویض می شود.

سیستم تصفیه آب در جکوزی

با توجه به گردش آب درون جکوزی، ممکن است درباره بهداشتی و تمیز بودن آب درون جکوزی، دچار تردید شوید. اما نیازی به نگرانی نیست؛ چرا که آب جکوزی به طور مرتب تصفیه شده و تمیز می ماند. آب داخل وان، توسط پمپ و از طریق دریچه های خط مکش به درون سیستم لوله کشی جکوزی مکیده شده و وارد سیستم تصفیه آب می شود.

در صورت فقدان سیستم تصفیه، آب آلوده به چربی، غبار، مو و یا حتی حشرات ریز در لوله کشی جکوزی ، چرخش می یابد. چرخش آب آلوده، بهداشت و سلامت کاربران جکوزی، مخصوصا کودکان و سالمندان را به خطر می اندازد. همچنین ذرات موجود در آب تصفیه نشده، باعث اختلال در عملکرد و آسیب به اجزای حیاتی جکوزی مانند موتورها و جت ها می شود. سیستم فیلتراسیون جکوزی شامل فیلترهای پارچه ای یا پلاستیکی است. این فیلترها دارای صافی های بسیار ریزی هستند تا زباله ها و آلودگی های درون آب جکوزی از آن عبور نکنند. بدین ترتیب آب پس از عبور از فیلترها، پاکیزه شده و به سایر مراحل سیستم لوله کشی جکوزی از جمله گرمکن و جت ها، پمپاژ می شود.  

سیستم لوله کشی جکوزی
اسکیمر و سیستم تصفیه آب در لوله کشی جکوزی

نحوه کار سیستم گرمایشی در لوله کشی جکوزی خانگی

گرمای آب درون جکوزی نقش بسیاری در ایجاد احساس آرامش و رفع خستگی و گرفتگی عضلات بدن دارد. اما گرمای آب مصرفی که به درون جکوزی می ریزد، در مجاورت هوا، دوام زیادی نداشته و به سرعت سرد می شود. اگر جکوزی در فضای باز قرار گرفته باشد، این مدت زمان کمتر هم خواهد بود. تولیدکنندگان جکوزی برای رفع این معضل، به ابداع انواع سیستم های گرمایشی برای حفظ دمای مطلوب آب داخل وان جکوزی، روی آوردند. از جمله سیستم های گرمایشی که برای گرم کردن جکوزی استفاده می شوند می توان به انواع هیتر های گازی، برقی و خورشیدی اشاره کرد. اما رایج ترین و کم دردسر ترین سیستم گرمایشی برای جکوزی خانگی، گرمکن های برقی هستند.

نحوه لوله کشی جکوزی خانگی برای گرم کردن آب جکوزی به این شکل است که سیستم گرمایشی، بعد از سیستم فیلتراسیون قرار می گیرد. پمپ های جکوزی، انرژی لازم جهت مکش آب و گذر از سیستم فیلتراسیون و سپس عبور از میان گرمکن را فراهم می کنند. المنت هایی که درون گرمکن برقی قرار گرفته اند، توسط جریان برق گرم می شوند. سپس این گرما را به آبی که از میان گرمکن عبور می کند، منتقل می کنند. گرمکن های برقی تنها دارای یک لوله ورودی و یک لوله خروجی بوده و سیستم لوله کشی بسیار ساده ای دارند. تمامی این لوله کشی های میان اجزای داخلی، در جکوزی های آماده نصب هستند. اما در جکوزی های دست ساز نیاز است تا مهندسان، نحوه لوله کشی جکوزی خانگی و سایز لوله های جکوزی را تعیین کنند.

طرز لوله کشی جکوزی
گرمکن و نحوه کار سیستم گرمایشی در لوله کشی جکوزی خانگی

نحوه لوله کشی وان جکوزی خانگی و فاضلاب آن

برای تخلیه آب درون جکوزی، به سیفون و اتصال آن به لوله های فاضلاب نیاز است. معمولا سایز لوله های جکوزی برای فاضلاب، ۴۵ می باشد. اگر حجم و ظرفیت جکوزی بزرگ باشد، می توان دو لوله فاضلاب برای آن در نظر گرفت.

نکات مهم در نحوه لوله کشی وان جکوزی

در نحوه لوله کشی وان جکوزی و اجرای آن نکاتی وجود دارد که رعایت آن ها، موجب بهبود عملکرد تاسیسات جکوزی می شود. چنانچه علاقمند به فراگیری آموزش لوله کشی جکوزی هستید، می توانید با مراجعه به مراکز فنی و حرفه ای، دوره متناسب را بگذرانید. همچنین برخی از تولیدکنندگان وان جکوزی اقدام به برگزاری دوره های آموزش لوله کشی جکوزی و استخدام افراد مستعد، پس از پایان دوره، می کنند.

  • اختصاص دادن لوله کشی های مجزا برای آب گرم و سرد
  • دقت در انتخاب سایز لوله های جکوزی متناسب با ظرفیت و حجم آن
  • اجرای اصولی و دقیق سیستم لوله کشی جکوزی توسط مهندسان و تکنسین های ماهر

برای مطالعه بیشتر:

مدت زمان استفاده از جکوزی

بلوئر جکوزی چیست

نحوه تخلیه آب وان

هیتر جکوزی خانگی

اسکیمر جکوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می دهید؟

امتیاز کاربران: 4.5 ( 4 نظر)