استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

جکوزی چگونه کار می کند ؟

جکوزی چگونه کار می کند
جکوزی چگونه کار می کند

یکی از سوال ها و ابهامات عموم افرادی که قصد خرید جکوزی دارند، آن است که جکوزی چگونه کار می کند . در حالت کلی، جکوزی حوضچه ای مملؤ از آب گرم می باشد. آب گرم توسط پمپ جکوزی پمپاژ شده و سپس از طریق فواره یا جت هایی که در کف یا کناره های بدنه جکوزی تعبیه شده اند، با فشار به درون جکوزی می ریزد.

در گذشته، کاربرد وان و جکوزی های خانگی تنها برای شست و شو و استحمام بوده است. اما در طی سال ها و با پیشرفت آپشن ها و امکاناتی که به وان و جکوزی ها اضافه شدند، کم کم خاصیت و ویژگی آب درمانی و تسکین درد و بیماری های عضلانی نیز به آن اضافه شد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با نحوه عملکرد و روش کار جکوزی خانگی و فضای باز آشنا کنیم. پس برای رسیدن به پاسخ این سوال ها که جکوزی چگونه کار می کند ، با ما همراه باشید.

ساختار کلی جکوزی از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

وان جکوزی ها، مدل ها و امکانات بسیار متنوعی دارند. اما با این وجود، ساختار کلی اغلب مدل های جکوزی، تنها از چند بخش یا سیستم مختلف تشکیل شده است. در ساده ترین حالت می توان گفت که ساختار جکوزی از چند بخش شامل پمپ، گرمکن، جت، سیستم مَکِش، سیستم فیلتراسیون (تصفیه) و نحوه تخلیه آب وان جکوزی تشکیل شده است.

جکوزی خانگی چگونه کار می کند
دیاگرام اجزای اصلی جکوزی

طراحی و اجرای صحیح سیستم لوله کشی جکوزی، به بالا رفتن کیفیت و بازدهی بیشتر عملکرد اجزای مختلف جکوزی در کنار یکدیگر می انجامد. زیرا عملکرد کلی جکوزی بر اساس فرایند و چرخه مَکِش آب و پمپاژ آن به درون جکوزی، طراحی شده است. در لوله ‌های جکوزی، آب مدام در حال گردش است. به همین دلیل اگر طراحی و اجرای لوله کشی اصولی انجام نگیرد، ممکن است میزان فشار آب به اندازه مطلوبی نبوده و یا سیستم مکش و نحوه تخلیه آب وان ، به خوبی کار نکنند. در ادامه به بررسی و آشنایی بیشتر با عملکرد هر یک از بخش های جکوزی پرداخته و خواهیم فهمید که جکوزی خانگی چگونه کار می کند .

جکوزی چگونه کارمی کند
نمایی از اجزای اصلی جکوزی

خط مکش آب

همان طور که قبلا اشاره کردیم، در سیستم و روش کار جکوزی خانگی ، آب درون لوله ها به طور مرتب در حال گردش است. یعنی آبی که درون وان جکوزی قرار دارد، از طریق مکنده ها وارد سیستم های داخلی جکوزی می شود. سپس بعد از طی کردن برخی مراحل از جمله تصفیه، دوباره به درون جکوزی پمپاژ می شود. خط مکش آب (Suction Line) به نقطه یا دریچه های ورود آب به سیستم گردش آب می گویند. به طور معمول این نقاط ورود آب توسط مکنده، اسکیمر ها و زهکش های کف جکوزی می باشند. حال آبی که از طریق این دو نقطه مکش شده است، به یک مسیر مشترک هدایت شده و به سمت مرحله بعدی جاری می شوند.

مکش جکوزی
دو نمونه از ورودی های خط مکش جکوزی

پمپ جکوزی ، قلب سیستم گردش آب جکوزی

پمپ جکوزی، همان قطعه ای است که انرژی لازم برای مکش آب از طریق خط های مکش به درون جکوزی و سپس پمپاژ و خروج آب با فشار از طریق جت ها را فراهم می کند. برخی، پمپ جکوزی را به قلب انسان تشبیه کرده اند. به همین دلیل، اگر پمپ جکوزی به درستی کار نکند، عملکرد سایر اجزا و فرایند گردش آب جکوزی نیز مختل می شود. نرخ استاندارد تعویض آب جکوزی توسط پمپ، هر نیم ساعت است.

جکوزی خانگی چگونه کار می کند
پمپ جکوزی

سیستم فیلتراسیون یا تصفیه آب جکوزی

آب موجود در جکوزی توسط پمپ و از طریق خطوط مکش، به سمت سیستم فیلتراسیون یا تصفیه هدایت می شود. از آن جا آب داخل وان جکوزی در حال گردش است، ممکن است آلوده به چربی، گرد و غبار، حشرات و مو باشد. به همین دلیل لازم است تا برای حفظ بهداشت افراد حاضر در جکوزی، به طور مرتب آب درون آن تصفیه شده و آب تمیز توسط جت ها به درون جکوزی پمپاژ شود. از دیگر دلایل ضروری بودن تصفیه آب و عبور آب از فیلتر ها، می توان به جلوگیری از ورود آلودگی ها و زباله های موجود در آب به بخش های حساس و مهم داخلی مانند پمپ و گرمکن اشاره کرد. یکی از رایج ترین تجهیزات فیلتراسیون، اسکیمر جکوزی می باشد.

یکی از مراحل مهم در نگهداری جکوزی خانگی ، تمیز کردن فیلتر ها می باشد. تمیز نگه داشتن فیلتر ها به بالا رفتن کیفیت عملکرد و طول عمر پمپ ها و سایر اجزا جکوزی کمک می کند. جکوزی هایی که در فضای باز قرار می گیرند و یا ظرفیت تعداد نفرات آن زیاد است، آب آن زودتر کثیف می شود. به همین دلیل نیازمند شست و شوی فیلتر ها پس از هر بار استفاده از جکوزی می باشند. اما اگر جکوزی در محیط بسته مانند حمام قرار گیرد و ظرفیت ۱ الی ۲ نفره باشد، کمتر کثیف شده و می توان شست و شوی فیلتر ها را به یکبار در هفته پس از استفاده از جکوزی خانگی ، تقلیل داد.

تصفیه آب جکوزی
تصفیه آب جکوزی با اسکیمر

آب جکوزی چگونه گرم می شود ؟

از مهم ترین ویژگی های جکوزی که به تسکین التهابات عضلانی و رفع خستگی کمک می کند، گرمای آب خارج شده از جت ها و ماساژور های جکوزی است. بسیاری اوقات آب مصرفی که از طریق لوله کشی به جکوزی وارد می شود، گرمای کافی نداشته و یا در مجاورت با هوا، گرمای خود را از دست می دهد. در چنین مواقعی، ممکن است نتوان بیشتر از ۳۰ دقیقه از گرمای آب درون جکوزی لذت برد. به همین دلیل بسیاری از جکوزی ها مجهز به گرمکن یا هیتر جکوزی می باشند.

گرمکن یا هیتر ها انواع مختلفی از جمله برقی، گازی و خورشیدی دارند. در توضیح کلی عملکرد گرمکن ها می توان گفت که پس از فیلتر و پمپ ها قرار می گیرند. در جریان گردش آب، پس از آن که آب درون جکوزی به درون فیلتر مکیده شده و تصفیه شود، توسط پمپ جکوزی پمپاژ شده و از درون گرمکن عبور می کند. جریان آب عبوری از میان گرمکن، گرم شده و از طریق جت ها به درون جکوزی می ریزد. بهترین دمای آب جکوزی برای بزرگسالان بین ۳۸ الی ۴۰ درجه سانتی گراد و برای کودکان بالای ۵ سال، ۳۷ الی ۳۸ درجه سانتی گراد می باشد. دمای بالای ۴۰ درجه سانتی گراد، برای تمام گروه های سنی خطرناک است.

آب جکوزی چگونه گرم می شود
آب جکوزی چگونه گرم می شود

بلوئر جکوزی چه نقشی دارد ؟

بلوئر جکوزی یا حباب ساز، به موتور های دمنده هوا گفته می شود. جریان هوا، توسط فن هایی که در داخل بلوئر جکوزی تعبیه شده است، ایجاد می شود. بلوئر با مکش این جریان هوا و دمیدن آن به درون آب از طریق جت های جکوزی، در سطح آب حباب ایجاد می کند. این حباب های ایجاد شده توسط موتور پر قدرت بلوئر جکوزی، عملکردی شبیه به ماساژور داشته و حس آرام بخشی به بدن می دهد.

بلوئر جکوزی
دیاگرام بلوئر جکوزی

نحوه تخلیه آب وان جکوزی

پس از استفاده از جکوزی، بهتر است که برای جلوگیری از رشد و تکثیر میکروب و آلودگی ها در آب و بدنه جکوزی، آب درون آن تخلیه شود. نحوه تخلیه آب وان جکوزی هم به این شکل است که پس از خاموش کردن پمپ جکوزی، زیرآب قرار گرفته در کف جکوزی را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانیم. پس از تخلیه کامل آب جکوزی، می توانید بدنه داخلی جکوزی را با شوینده های مخصوص که آسیبی به بدنه جکوزی نمی رسانند، شست و شو داده و آبکشی نمایید. در پایان نظافت جکوزی، برای هرچه تمیز تر و بهداشتی تر باقی ماندن سطح جکوزی، داخل جکوزی را با دستمال مخصوص، خشک نمایید.

برای مطالعه بیشتر:

جکوزی چیست

جکوزی آماده

وان حمامی قیمت مناسب

راهنمای خرید جکوزی

معایب وان جکوزی

وان لاکچری

نحوه استفاده از وان جکوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می دهید ؟

امتیاز کاربران: 4.39 ( 5 نظر)