استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

مدت زمان ماندن در جکوزی

مدت زمان استفاده از جکوزی
مدت زمان استفاده از جکوزی

استراحت در جکوزی، یکی از بهترین و آرامش بخش ترین تجربه ها در زندگی روزمره و پر از استرس است. اما ممکن است برای صاحبان جکوزی، کسانی که قصد خرید وان جکوزی دارند و یا حتی افرادی که از جکوزی های عمومی سالن های اسپا استفاده می کنند، این سوال پیش آید که مدت زمان ماندن در جکوزی چقدر است؟ گرمای آب درون جکوزی به آرام شدن عضلات بدن و رفع تنش های فکری کمک بسیاری می کند. اما مضرات استفاده زیاد از جکوزی و خطرات آن برای سلامتی را نیز نمی توان نادیده گرفت.

مدت زمان استفاده از جکوزی به عوامل و فاکتورهای مختلفی وابسته است. از جمله این عوامل می توان به سن، وضعیت سلامت و همچنین شرایط ویژه برخی افراد مانند خانم های باردار اشاره کرد. همچنین دمای آب درون جکوزی و میزان تحمل افراد نیز بر مدت زمان ماندن در جکوزی موثر است. در این مقاله به تشریح این موضوع می پردازیم که برای گروه های سنی مختلف، مدت زمان استفاده از جکوزی چقدر است . همچنین سایر عوامل موثر بر مدت زمان ماندن در جکوزی، مانند دمای آب و وضعیت سلامتی را نیز بررسی خواهیم کرد.

وضعیت سلامتی و مدت زمان ماندن در جکوزی

افرادی که به بیماری هایی مانند فشار خون بالا، دیابت و بیماری های قلبی مبتلا هستند، باید قبل از استفاده از جکوزی با پزشک خود مشورت کنند. سپس پزشک برای آنان مشخص می کند که مدت زمان ماندن در جکوزی چقدر است و آیا جکوزی برای آنان بی خطر است یا خیر. چنانچه پزشکان مجوز استفاده از جکوزی را برای این افراد صادر کنند، باید همچنان به شرایط سلامتی و حال خود توجه کنند.

مدت زمان استفاده از جکوزی
مدت زمان مناسب استفاده از جکوزی چقدر است؟

دما و مدت زمان استفاده از جکوزی

یکی از فاکتورهای مهم در تعیین مدت زمان استفاده از جکوزی ، دمای آب می باشد. به طور معمول جکوزی ها آب را تا ۴۰ درجه سانتی گراد گرم می کنند. اما این دما برای برخی افراد مانند کودکان و سالمندان بالا بوده و بهتر است دمای آب را کمتر تنظیم کرد. افراد بزرگسالی که دارای شرایط سلامتی عمومی مناسبی هستند، می توانند به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه درون جکوزی با آب ۴۰ درجه سانتی گراد استراحت کنند. بیشتر از این مدت زمانی به دلیل خطر سوختگی و بالا رفتن بیش از حد دمای بدن در آب ۴۰ درجه سانتی گراد، توصیه نمی شود. اما اگر دمای آب را کمتر کرد، مدت زمان استفاده از جکوزی بیشتر می شود. به عنوان مثال، درون آب ۳۸ درجه سانتی گراد، به مدت ۳۰ دقیقه نیز می توان استراحت کرد.

مدت زمان استفاده از جکوزی
پنل تنظیم دمای جکوزی

تاثیر سن در مدت زمان استفاده از جکوزی

سن نقش بسیار مهمی در تعیین مدت زمان استفاده از جکوزی دارد. گروه های سنی در بررسی ها به سه گروه کودکان، بزرگسالان و سالمندان تقسیم بندی می شوند. میزان تحمل دما و مقاومت بدن در این سه گروه سنی، با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال، ممکن است مدت زمان ماندن در جکوزی با دمای آب ۳۸ درجه سانتی گراد برای یک فرد بزرگسال سالم، ۳۰ دقیقه باشد. اما برای کودکان و سالمندان این مدت زمان کمتر است. کودکان ۵ تا ۱۲ سال باید حتما تحت نظر والدین و حداکثر به مدت زمان ۳۰ دقیقه در آب ۳۷ درجه سانتی گراد یا پایین تر از جکوزی استفاده کنند.

استفاده کودکان از جکوزی
استفاده کودکان از جکوزی

مدت زمان ماندن در جکوزی برای افراد بزرگسال

به طور میانگین، مناسب ترین مدت زمان ماندن در جکوزی برای افراد بزرگسال، در حدود ۱۵ دقیقه الی ۳۰ دقیقه می باشد. بهتر است که این بازه زمانی را به جلسات ۱۵ دقیقه ای تقسیم کرد. به عنوان مثال اگر قصد استفاده از جکوزی به مدت ۴۵ دقیقه داشته باشید، بهتر است که بعد از هر ۱۵ دقیقه، مدت کوتاهی از جکوزی بیرون بیایید. سپس اگر احساس ناراحتی یا سرگیجه نداشتید، دوباره به درون جکوزی بازگردید.

توصیه می شود که حداکثر مدت زمان استفاده از جکوزی در یک روز، بیش از ۴۵ دقیقه نباشد. به همان میزان که استراحت در جکوزی برای سلامتی مفید است، استفاده بیش از حد و نامناسب از آن نیز برای سلامتی خطرناک است. از مضرات استفاده زیاد از جکوزی می توان به بالا رفتن بیش از حد دمای بدن، احساس سرگیجه، حالت تهوع و کوفتگی عضلات اشاره کرد. هرموقع در حین استفاده از جکوزی دچار این علائم شدید، نشان دهنده آن است که دیگر زمان خارج شدن از جکوزی فرارسیده است.

مدت زمان استفاده از جکوزی
مدت زمان استفاده از جکوزی برای بزرگسالان

مدت زمان استفاده از جکوزی برای سالمندان

یکی از سوالات رایج افراد سالمندی که دچار آرتروز و التهاب مفاصل هستند، این است که مدت زمان ماندن در جکوزی چقدر است؟ برای سالمندان، بهتر است مدت زمان استفاده از جکوزی را از مدت کوتاه ۱۰ دقیقه شروع کرد. تحت نظر داشتن و توجه به وضعیت سلامت سالمند در هنگام استفاده از جکوزی و همچنین بعد از آن، بسیار ضروری است. همچنین دمای آب جکوزی برای استفاده ایمن سالمندان باید بین ۳۶ درجه سانتی گراد تا ۳۹ درجه سانتی گراد باشد. اگر پس از گذشت ۱۰ دقیقه، شرایط عمومی سالمند مناسب بود، می توان مدت زمان ماندن در جکوزی را به ۲۰ دقیقه نیز افزایش داد.

توصیه می کنیم که مدت زمان استفاده از جکوزی برای سالمندان بیشتر از ۳۰ دقیقه نباشد. زیرا عوارض و مضرات استفاده زیاد از جکوزی برای سالمندان خطرناک بوده و سلامتی آنان را تهدید می کند. در حالت کلی نیز ضروری است تا قبل از استفاده افراد سالمند از جکوزی، با پزشک خود مشورت کنند. زیرا وضعیت سلامتی و بیماری در افراد سالمند، مانند بیماری های قلبی و فشار خون، قبل از استفاده از جکوزی باید در نظر گرفته شوند.

مدت زمان ماندن در جکوزی
مدت زمان ماندن در جکوزی برای سالمندان

مدت زمان مناسب استفاده از جکوزی در دوران بارداری

پیش از هر توصیه ای، اگر خانم های باردار قصد استفاده از جکوزی را دارند، باید با پزشک خود مشورت کنند. زیرا ممکن است با توجه به شرایط سلامتی مادر و جنین، استراحت در جکوزی حتی به مدت ۵ دقیقه نیز خطرناک باشد؛ اما برای یک شخص باردار دیگر با شرایطی متفاوت، استراحت در جکوزی به مدت ۱۰ دقیقه مشکلی نداشته باشد. در حالت کلی، حداکثر مدت زمان استفاده از جکوزی در دوران بارداری ۱۰ الی ۱۵ دقیقه می باشد. دمای آب مناسب برای جلوگیری از آسیب دیدگی جنین، ۳۷ الی ۳۰ درجه سانتی گراد است.

برای مطالعه بیشتر:

سونا و جکوزی خانگی

جکوزی برای کودکان

طرز استفاده از جکوزی

نحوه استفاده از سونا و جکوزی

پریدن از جکوزی به آب سرد

فواید و مضرات جکوزی اب سرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 1 نظر)