هوشمند سازی بیمارستان

استفاده از سیستم های پیشرفته در یک بیمارستان هوشمند ، نقش مؤثری در بهبود فرآیند تشخیص و درمان بیماری های مختلف دارد. هوشمند سازی ساختمان بی تردید یکی از راهکارهای موثر در رفاه حال بیماران و پرسنل است. در واقع بیمارستان هوشمند به دلیل داشتن تجهیزات پیشرفته درک بهتری نسبت به شرایط بیماران دارد. در نتیجه می تواند تا حد زیادی به پرسنل در رسیدگی به آن ها کمک کند.

 

بیمارستان هوشمند
بیمارستان هوشمند

 

هزینه هوشمند سازی بیمارستان

امروزه، بیمارستان هوشمند به دلیل پیشرفت تجهیزات بهداشتی و درمانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اندازه بیمارستان و بودجه مورد نظر از عوامل بسیار تاثیرگذار در تعیین نوع و تعداد تجهیزات است. بنابراین هزینه هوشمند سازی بیمارستان پس مشخص شدن قابلیت ها و تجهیزات مورد نیاز متناسب با حجم پروژه مشخص می شود.

امکانات بیمارستان هوشمند

هوشمند سازی بیمارستان می تواند در بخش های مختلفی از قبیل روشنایی، سیستم سرمایش و گرمایش، کنترل تردد، کنترل هوشمند و غیره انجام شود. در ادامه بخش های مختلف یک بیمارستان هوشمند مورد بررسی قرار گرفته است.

هوشمند سازی بیمارستان و ارتقا مراقبت از بیمار 

با توجه به نقش حیاتی خطای انسانی در حوزه بهداشتی و درمان، هوشمندسازی بیمارستان علاوه بر رفاه بیماران، باعث بهبود و ارتقای شاخص های سلامت جامعه نیز می شود. یک بیمارستان هوشمند مجهز به سیستم های کنترل از راه دور ، سنسورهای متصل در بستر اینترنت و سایر ابزارهای هوشمند می باشد. با استفاده از این تجهیزات در هوشمند سازی بیمارستان خدماتی از قبیل ثبت و نگه داری اطلاعات بیماران، اعلام درخواست های بیمار، کنترل وضعیت و حالت تخت، روشنایی، تهویه و سیستم های تهویه مطبوع، پرده و غیره ارائه داده می شود. در واقع زیر نظر داشتن بیماران در طول 24 ساعت با استفاده از اطلاعات لحظه به لحظه بیماران صورت می گیرد. در این حالت ضرورت حضور پزشک در بیمارستان هوشمند برای بسیاری از موارد کاهش می یابد.

انواع خاصی از سیستم های بیمارستان هوشمند دارای قابلیت تصمیم گیری بر اساس اطلاعات و سوابق بالینی بیمار هستند. این امکان با استفاده از پردازش داده خود بیمار و بیماران قبلی انجام می شود تا در زمان های اضطراری، به تصمیم گیری پزشک سرعت ببخشند. از طرفی استفاده از تگ های RFID برای پایش بیماران و داروهای مصرفی آن ها می تواند راهکار مناسبی برای کاهش خطاهای انسانی در تشخیص و معالجه آن ها در هوشمند سازی بیمارستان باشد.

 

هوشمند سازی بیمارستان
استفاده از سابقه بیماران در بیمارستان هوشمند

 

هوشمند سازی بیمارستان و امکانات اتاق عمل 

تجهیزات موجود در اتاق عمل بسیار حساس بوده و لازم است تا در شرایط استاندارد عمل کنند. بنابراین پایداری و عملکرد صحیح سیستم اتاق عمل برای نتیجه بخش بودن، از اهمیت بالایی برخوردار است. هوشمندسازی اتاق عمل بیمارستان باعث کاهش نرخ خطای انسانی و تضمین کیفیت شرایط مطلوب می شود. قابلیت های اتاق عمل بیمارستان هوشمند عبارت است از:

  • کنترل هوشمند شرایط محیطی(دما، فشار، رطوبت، میزان گازها و اشعه ها و ...)
  • کنترل تجهیزات و دستگاه های اتاق عمل
  • مدیریت زمان، اخطارها، هشدارها و غیره
  • کنترل هوشمند شرایط بیمار و همکاری در اتخاذ تصمیمات متناسب با علایم حیاتی

هوشمند سازی ساختمان بیمارستان  

استفاده انواع قابلیت های هوشمند سازی ساختمان یک بیمارستان مانند استفاده از سیستم روشنایی، سیستم تهویه، سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی و غیره بهره وری بیمارستان را تا حد زیادی افزایش می دهد. در ساختمان های مختلف، انرژی الکتریکی به روش های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد که روشنایی، بخش قابل ملاحظه ای از آن است. بر این اساس سیستم روشنایی هوشمند به منظور کاهش مصرف انرژی و هزینه ها از طریق حذف نوردهی اضافی و مصرف غیرضروری، موجب افزایش رفاه و آسایش بیماران و پرسنل در هوشمند سازی بیمارستان می شود. 

 

بيمارستان هوشمند
کنترل هوشمند اتاق بیمار

 

علاوه بر آن استفاده از سیستم های تهویه مطبوع و سرمایش و گرمایش هوشمند باعث می شود تا کنترل دما هوای بخش های مختلف بیمارستان هوشمند ، به صورت کاربردی و متناسب با نیاز انجام شود. برای این کار می توان انواع سنسورها ، ترموستات های هوشمند ، قفل های دیجیتال و کلیدهای لمسی در نقاط مختلف بیمارستان نصب شوند. نصب انواع سیستم های کنترل تردد باعث افزایش امنیت پرسنل و بیماران در فضای بیمارستان می شود.

هوشمند سازی بیمارستان و ثبت نوبت 

ثبت نوبت و ویزیت به موقع توسط پزشک، همواره یکی دغدغه های اساسی بیماران در زمان مراجعه به بیمارستان ها بوده است. با هوشمند سازی سیستم ثبت نوبت بیمارستان می توان نه تنها خطاهای انسانی بلکه مدت زمان معطلی بیماران را برای تعیین وقت ویزیت و پرداخت هزینه آن به حداقل رساند. علاوه بر آن در چنین حالتی نیاز به نیروی انسانی تا حد زیادی در مکان های درمانی کاهش می یابد.